Miten saan Wilma-tunnuksen, kun lapsi täytti 18 v?
Käyttöoikeuteni loppui yhtäkkiä. Wilmassa on tullut vanhemmille ihan tärkeitä tiedotteita ja nyt on vielä yo-kirjoitusten kevät edessä, olisi varmaan tärkeää voida lukea Wilmaa. Miten saan lukuoikeuden sinne takaisin?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
"Eikö teillä käydä kotona lainkaan läpi yo-kirjoituksia ja niihin liittyviä asioita? Eikä jatko-opintoihin pyrkimisiä? Et sitten varmasn auta yliopistoon pyrkimisessäkään ja alan valinnassa? Itse ostin lapselle valmennuskurssinkin. Teillä ei ole koulun matkoha tai tapahtumia lainkaan, ei infotilaisuuksia, ei juhlia, ei myyjäisiä, kulttuuri-iltoja, ei mitään? Pesit kätesi laosen opinnoista, kun hän täytti 18 v?"
Meillä ei tarvitse selvittää näitä asioita lapsen selän takana omien tunnusten kautta, vaan ihan voidaan yhdessä miettiä jatko-opintoja ja yo-kirjoituksia yms.
Jep. Eikö lapsen pitäisi oma-aloitteisesti osata kertoa yliopistosuunnitelmista ja alan valinnoista ja koulun myyjäisistä?
Poika hoiti itsenäisesti myös lukion. Yläasteella luin viimeksi Wilma viestit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi täyttää 18v, poistuu vanhemmilta oikeudet Wilmaan. Ja ei, täysi-ikäisen lapsen vanhemman ei kuulu enää seurata lapsensa wilma-merkintöjä.
Meidän lukion wilmasta tulee vanhemmille ja lapsille eri viestejä. Wilma-merkinnöillä en teekään mitään, mutta tiedot eri tapahtumista ovat kuitenkin oleellisia, etenkin kun matkaa kiuluun on pitkälti. Vanhempainillasta saattaa tulla oppilaalle tieto samana päivänä iltapäivällä, kun vanhemmille se tieto on tullut jo kuukausi sitten. Opettajien, kouluterveydenhuollon, opon, nuorisotoimen ja vaikkapa kuraattorin tavoittaa VAIN wilma-viestillä - tiedän, että muualla toimii sähköpostit ja puhelimet, muttä ei täällä.
Miksi aikuisen ihmisen vanhemmille on vanhempainiltoja? Ja miksi sinun pitää omien tunnust
Mistäs sinä tiedät, ketkä oppilaat ovat syrjäytymisvaarassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi täyttää 18v, poistuu vanhemmilta oikeudet Wilmaan. Ja ei, täysi-ikäisen lapsen vanhemman ei kuulu enää seurata lapsensa wilma-merkintöjä.
Meidän lukion wilmasta tulee vanhemmille ja lapsille eri viestejä. Wilma-merkinnöillä en teekään mitään, mutta tiedot eri tapahtumista ovat kuitenkin oleellisia, etenkin kun matkaa kiuluun on pitkälti. Vanhempainillasta saattaa tulla oppilaalle tieto samana päivänä iltapäivällä, kun vanhemmille se tieto on tullut jo kuukausi sitten. Opettajien, kouluterveydenhuollon, opon, nuorisotoimen ja vaikkapa kuraattorin tavoittaa VAIN wilma-viestillä - tiedän, että muualla toimii sähköpostit ja puhelimet, muttä ei täällä.
Miksi aikuisen ihmisen vanhemmille on vanhempainiltoja? Ja miksi sinun pitää omien tunnust
Joopa joo.
Joka ikisen koulun terveydenhoitajan yhteystiedot löytää kyllä ihan googlesta. Kirjoita vaikka "seinäjoki lukio terveydenhoitaja" ja kun klikkaa ensimmäistä hakutulosta niin löytää puhelinnumeron. Mitään vilmoja ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisen ihmisen vanhemmille on va
Joopa joo.
Joka ikisen koulun terveydenhoitajan yhteystiedot löytää kyllä ihan googlesta. Kirjoita vaikka "seinäjoki lukio terveydenhoitaja" ja kun klikkaa ensimmäistä hakutulosta niin löytää puhelinnumeron. Mitään vilmoja ei tarvitse.
Juu löytyy, loytyy sekä puhelinnumero että sähköposti. Puhelinnumeroon soittaessa siellä on viesti "Jos haluat olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan, ole hyvä ja lähetä wilma-viesti." ja puhelu katkeaa. Tesktiviestiä olen testannut, en ole saanut vastauksia. Sähköpostiin ei ole yli 7 vuoteen tullut yhtään vastausta, eli en tiedä, lukeeko sitä sähköpostia kukaan. Osoite kyllä toimii, koska viestit eivät tule bumerganina takaisin. Yksi vaihtoehto on tietenkin viedä kirjallinen viesti koululle parinkymmenen kilometrin päähän, tosin en tiedä, lukisiko sellaistakaan kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisen ihmisen vanhemmille on va
Mistäs sinä tiedät, ketkä oppilaat ovat syrjäytymisvaarassa?
Pienellä paikkakunnalla tiedetään asioista yllättävän paljon, vaikkei niitä sanottaisikaan ääneen. Myös meidän asioistamme tiedetään, vaikkei niitä ole kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Luetko myös lapsen sähköpostit ja kirjeet?
Ei vanhemman Wilman käyttö ole verrattavissa lapsen sähköpostien ja kirjeiden lukemiseen. Ei vanhempi pääse lukemaan lapsen saamia Wilma-viestejä, ainoastaan ne viestit, jotka on lähetetty vanhemmalle itselleen. Ja tietysti yleiset tiedotteet, jotka on helpompi löytää Wilmasta kuin kaivella jostain nettisivuilta, jos ne ylipäänsä sinne nettisivuille on laitettu.
Tuntimerkinnät vanhempi tietysti näkee, jos se täysi-ikäisyyden saavuttanut lapsi on hänelle Wilma-oikeudet antanut. Siis lähinnä poissaolot ja myöhästymiset, ei niillä täysi-ikäisillä niin kovin paljon niitä merkintöjä tule, kun ei ole samanlaista tarvetta raportoida asioita huoltajalle kuin alaikäisten kohdalla.
Lapseni lukiossa rehtori kehotti kaikkia oppilaita antamaan luvan vanhemmilleen. Motiivina esim se, että vanhemmat voi kuitata poissaolot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi enää yhtään seurata WIlmaa. Lapseni on 16-vuotias lukiolainen ja suurin osa merkinnöistä on "Myöhästynyt tunnilta". En mahda vanhempana asialle mitään ja joka kerta kun näen tuon tekstin, se nostaa syyllisyyttä.
Miten niin et mahda mitään? Varsinkin jos nuori asuu kotona sille mahtaa aika paljonkin.
Tule minun puolesta repimään lapsi/nuori sängystä aamuisin, kun on vaikeaa herätä. Olen tehnyt tätä jo kohta 10 vuotta ja olen väsynyt tähän. Onneksi on saanut jo oppivelvollisuuden 9 vuotta suoritettua, mutta nyt lukiossa on vielä tämä sama ongelma. Ollaan yritetty saada aikaisemmin nukkumaan, mutta ei onnistu. Ärsyyntynyt olen tähän nuoreen. Hyvin muuten pärjää koulussa, mutta vaatii minulta paljon. Sitten kun saa lukea näitä Wilma-merkintöjä että on taas myöhästynyt, vaikka on itse parhaansa yrittänyt että selviää ajoissa kouluun. Huokaus. Sanoin tälle nuorelle, että odotan sitä aikaa että asuu omillaan, etten enää mitenkään ota vastuuta hänen aamuheräämisistään. Alaikäisen vanhempana koen olevani vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni lukiossa rehtori kehotti kaikkia oppilaita antamaan luvan vanhemmilleen. Motiivina esim se, että vanhemmat voi kuitata poissaolot.
Miksei täysi-ikäinen lapsi voi kuitata niitä poissaoloja itse? Tuollaiselle holhoukselle ei ole mitään järjellisiä perusteita aikuisen ihmisen kohdalla, jos voi ostaa jo alkoholia ja hankkia ajokortinkin.
Jos 18v lapsi on lukion yhteydessä vaikka kesätöissä niin pyydättekö myös pomolta työvuorolistat että osaa herättää lapsen ajoissa töihin?
Tekemällä uuden lapsen ja odottamalla seitsemän vuotta.
Miksei täysi-ikäinen lapsi voi kuitata niitä poissaoloja itse? Tuollaiselle holhoukselle ei ole mitään järjellisiä perusteita aikuisen ihmisen kohdalla, jos voi ostaa jo alkoholia ja hankkia ajokortinkin.
Tämä on sinällään ihan mielenkiintoinen kysymys. Tällä hetkellä kuitenkaan eivät voi, joten Wilma-oikeuksien antaminen vanhemmalle kuittausta varten helpottaa elämää.
Kun itse aloittelin työelämässä, ei työpaikassani ollut mahdollista olla sairaana omalla ilmoituksella kuten nykyään. Piti olla joko sairauslomalappu tai luotettavan henkilön todistus sairaudesta. Näin oli vielä silloinkin, kun nuo nykyiset lukiolaiseni olivat pieniä. Tavallaan tuo vanhemman poissaolokuittaus Wilmassa vertautuu tuohon luotettavan henkilön todistukseen. Äitini niitä lappuja minullekin allekirjoitti, vaikka olin jo reilusti täysi-ikäinen äiti itsekin ja useimmiten pois töistä lapseni sairastumisen takia.
Ehkä täysi-ikäisellä opiskelijalla voisi myös olla mahdollisuus muutaman päivän sairastamiseen tietyn ajanjakson aikana ilman kenenkään muun kuin itsensä kuittauksia, kuten monissa työpaikoissa on.
Vierailija kirjoitti:
Jos 18v lapsi on lukion yhteydessä vaikka kesätöissä niin pyydättekö myös pomolta työvuorolistat että osaa herättää lapsen ajoissa töihin?
Kyllä vain. Ja kun se lapsi jatkaa opiskelua yliopistossa, äiti soittaa koululle, jos lapsella on masu pipi.
Mulla on täysi-ikäisen lukiolaisen Wilma siksi, että hän ei todellakaan välttämättä itse kerro, jos on jotain kouluun liittyvää tiedotettavaa. Tosin tosi vähän sitä on ollut, mutta on esim. vanhempainiltoja ym. joista tuskin olisi muistanut sanoa.
Poissaoloistaan ja myöhästymisistään hän vastaa itse, eikä arvosanoja näe mobiilisovelluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi enää yhtään seurata WIlmaa. Lapseni on 16-vuotias lukiolainen ja suurin osa merkinnöistä on "Myöhästynyt tunnilta". En mahda vanhempana asialle mitään ja joka kerta kun näen tuon tekstin, se nostaa syyllisyyttä.
Miten niin et mahda mitään? Varsinkin jos nuori asuu kotona sille mahtaa aika paljonkin.
Tule minun puolesta repimään lapsi/nuori sängystä aamuisin, kun on vaikeaa herätä. Olen tehnyt tätä jo kohta 10 vuotta ja olen väsynyt tähän. Onneksi on saanut jo oppivelvollisuuden 9 vuotta suoritettua, mutta nyt lukiossa on vielä tämä sama ongelma. Ollaan yritetty saada aikaisemmin nukkumaan, mutta ei onnistu. Ärsyyntynyt olen tähän nuoreen. Hyvin muuten pärjää koulussa, mutta vaatii minulta paljon. Sitten kun saa lukea näitä Wilma-merkintöjä et
Olet todella huono vanhempi ja hylännyt lapsen. Sääli lapsiparkaa. Ethän sinä välitä hänestä, vaan ITSESTÄSI. Ihan järkyttävä tuo suhtautumisesi, et vaikuta rakastavan lasta ja halyavan hänelle hyvää, vaan epäkypsästi kiukuttelet siitä vaivasta, mitä hän sinulle aiheuttas. Mene äkkiä terapiaan, niin saat eväitä olla lapsesi tukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tiedät, tarvitset Wilmatunnuksia hallinnoiva aikuisen suostumuksen.
Tosin miksi sinun pitäisi lukea Wilmaa, sen enempää kuin teinin postejakaan?
Meidän koulussa vanhemmille lähetetään tiedotteita ja infoa säännöllisesti. On myös wrilaisia vanhempainiltoja ja tiedotustapahtumia jatko-opinnoista jne, koulun aikatauluista, tapahtumista jne. Koko ajanhan sieltä tulee jotain tärkeää. Aika outoa, jos muita ei lapsen koulu kiinnosta tuon vertaa.
Eikö vanhemman tarvitse enää selvittää poissaolojakaan sairauksien ajalta 18 v puolesta?
Ap
Lapsesi on laittanut wilmassa rastin ruutuun, ettei vanhemmat näe hänen wilmaansa. Meillä ainakin vanhempainiltakutsu tuli jatkossa sähköpostiin, kirjoituksiin ilmoittautumisesta yms. nuori huolehtii sitten itse. Ei todellakaan täysi-ikäisen ihmisen poissaoloja tarvitse enää vanhemman kuitata. Hän on nyt vastuussa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
"Eikö teillä käydä kotona lainkaan läpi yo-kirjoituksia ja niihin liittyviä asioita? Eikä jatko-opintoihin pyrkimisiä? Et sitten varmasn auta yliopistoon pyrkimisessäkään ja alan valinnassa? Itse ostin lapselle valmennuskurssinkin. Teillä ei ole koulun matkoha tai tapahtumia lainkaan, ei infotilaisuuksia, ei juhlia, ei myyjäisiä, kulttuuri-iltoja, ei mitään? Pesit kätesi laosen opinnoista, kun hän täytti 18 v?"
Meillä ei tarvitse selvittää näitä asioita lapsen selän takana omien tunnusten kautta, vaan ihan voidaan yhdessä miettiä jatko-opintoja ja yo-kirjoituksia yms.
Selän takana? Oppilaat ja vanhemmat saavat erilaista viestintää. On ihan normaalia, että vanhemmalla on omat tunnukset lukion loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi asui jo omillaan eri paikkakunnalla 18 täytettyään. Eipä ollut paljon mitään, mihin olisin Wilmaa tarvinnut tai mihin vpinut vaikuttaa. En pahemmin kyllä tarvinnut sitä kahtena ensimmäisenäkään lukiovuonna.
Näin meilläkin. Silloinhan sitä Wilmaa tarvitsi vielä enemmän.
Mun lapsi asui jo omillaan eri paikkakunnalla 18 täytettyään. Eipä ollut paljon mitään, mihin olisin Wilmaa tarvinnut tai mihin vpinut vaikuttaa. En pahemmin kyllä tarvinnut sitä kahtena ensimmäisenäkään lukiovuonna.