Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 16-20 asteinen koti ahdistavan kylmä?

Vierailija
06.01.2024 |

"Rustholkarhu sanoo, ettei hän kaipaa erityisen lämmintä kotia, mutta haluaisi siedettävän lämpötilan asuntoon. Tarkkaa astelukemaa hän ei osaa sanoa. Sopivasti lämpöä olisi, jos etätöissä voisi istua villasukat jalassa ilman pipoa, hanskoja ja vilttejä ja jos öisin voisi käväistä pikaisesti vessassa paljain jaloin."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010098804.html?utm_medium=promobox&u…

Jaa-a. Aika herkältä tyypiltä vaikuttaa tämä Rustholkarhu. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 melkein minimi, jos ei halua pukeutua enemmän. 20 selvästi liian vähän.

Vierailija
22/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, täällä 11C.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua pienentää hiilijalanjälkeään pukeutumalla.

Vierailija
24/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23 on miellyttävä. 22 selviän. 21 ja alle tulen kiukkuiseksi ja kehoa alkaa kolottaa. 

Näin minullakin. Onneksi asun omakotitalossa ja saan itse valita lämpötilan, joka siis on meillä 22 astetta, paitsi makuuhuoneessa noin 19-20.

Meillä on tänä talvena ollut toimistolla vähän viileää ja yllättävän moni istuu jo toppatakki päällä jos lämpötila menee 20 tai alle, myös miehet. Ero 20 ja 22 asteen välillä on tosi iso, kun tehdään toimistotyötä paikallaan.

Itse kun olen viluinen, niin mulla on käytännössä aina työpisteellä viltti johon kääriydyn, ettei tartte takki päällä istua.

Vierailija
25/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-20 meillä. Paksulti vaatteita niin pärjää. 

Vierailija
26/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hyvä. Meillä alakerta 19-20 ja makuuhuoneet 17-18, paitsi aina palelevalla teinillä 21. Me hipsitään yöllä vessaan ihan alasti.

Vierailija
27/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kylmä jos istuu koko päivän koneella. Silloin ei mikään vaatemäärä riitä. Niin kliseeltä kun se kuulostaakin niin heti pitäisi alkaa liikkumaan kun vähänkin tuntuu kylmältä ja on työn lomassa mahdollista. 

Vierailija
28/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua pienentää hiilijalanjälkeään pukeutumalla.

En halua. Haluan että kodissani on lämmintä. 

Vierailija
29/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-18C riittää mulle. Kolme villasukkaa päällekkäin, kaksi puseroa ja villatakki. Verkkarit ja villahame nyt päällä. Yritän säästää sähkön hinnassa. Puuliesi ja sähkölämmitys vanhassa puutalossa. Hyvin tarkenee kun välillä jumppaa tai tanssii. Yöllä 3 peittoa, ei yöpaitaa, hyvin nukun viileässä. 

Vierailija
30/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt 16 oleskelutiloissa ja ihan ok. Päällä on pitkähih. trikoopaita+neule, jalassa ohuet fleecehousut, puuvillasukat + villasukat ja aamutossut. Meillä on aina viileähköä, oleskelutiloissa noin 18 astetta normaalikeleillä, välillä kun menee sisälämpötila yli 20 asteen alkaa tuntua kuumalta. Ihan kamalaa on kun joskus käy kylässä jonkun luona jossa sisälämpötila on 22, jopa 24 astetta, tuntuu että tikahtuu. 

Minulla aivan sama. En saisi kyllä tehtyä mitään, jos sisätiloissa olisi 20 astetta tai enemmän lämpöä. Yleensä aamupäivällä on 16 astetta ja iltapäivällä laitan tulta uuniin, että on 18 astetta illansuussa. Enempää en tarvitse, mieluummin laitan fleecetakin päälle ja villasukat ja sisällä käytän huopaisia aamutossuja. Aina mulla on ihan sopivaa, ei liian kylmää eikä liian lämmintä. Aamu on yleensä se paras hetki kun keitän kahvit ja avaan ikkunat tuulettaakseni. Tulee raitista ilmaa ja kahvi maistuu aivan erinomaisen hyvältä. 

Vierailija
31/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian kylmä. Johan tossa tarvii ulkovaatteet jos on 16 astetta. 

Vierailija
32/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 on ihan minimi 

Vierailija
33/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kerrostalossa 20 ja minusta se on oikeasti hyvä.

Minulla on 19 ja ikävän viileä sen takia, kun parvekkeen ovesta ja ikkunoista hohkaa kylmää ja tuulee. Yksiössä ei pääse toiseen huoneeseen "pakoon". Päivät ok, mutta aamuyöllä huomaa että on kylmä.

Vierailija
34/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo oli yhyyvalivali. Omakin kämppä on 15,5 asteessa ja hyvin täällä pärjää villasukissa. Kissalle lampaantalja lattialla ja sohvalla villaviltti vakiovarusteena. Jos revittelen niin laitan lämpötilan pariksi tunniksi 17,5 asteeseen. Ihan normaalia täällä Keski-Euroopassa.

Missä poliisi, palokunta ja Iltalehti?

Eikö tuossa lämpötilassa jo sormia ala palella? Asun Keski-Euroopassa ja pidän huonelämpötilän noin 20 asteessa. Asun kerrostalossa ja voin itse säädellä huoneistoni lämpötilan. Ei kellään tutulla ole noin kylmää kodissaan. Siis miksi sulla on noin viileää?

Kyllä minä vaan tunnen useita saksalaisia ja brittejä, joilla on 16-17 astetta taloissaan tai kerrostaloasunnoissa. Riippuu kai se siitäkin, millä keinolla lämmittää, puu tai kaasu. Sähkölämmityksiä en tiedä kenelläkään olevan. Mitä ne Fuengirolan suomalaiset sanovat talojensa lämmöstä? 

Vierailija
35/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerrostalossa 18-19 astetta, on oikein hyvä, yli 20 astetta on liikaa ja hiki päässä, jos laittaa ruokaa tai siivoaa.

Miesystävälläni on talonsa alakerrassa aina jotain 22-23 ja tuulettaa ei saa, kun lämpö karkaa... eikö ole ihan normaalia tuulettaa aamuisin ja iltaisin ennen nukkumaanmenoa? Kyseessä vanha puutalo.

Vierailija
36/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ja tarvitaan niitä kuuluisia villasukkia joita kukaan ei halua lahjaksi. Tarpeen mukaan veluuri tai fleece takkeja lisään päälle. Sohvalla vedän fleece viltinkin jalkoihin. Tarvittaessa sänkyynkin lisään vilttejä peiton päälle. Haluan nukkua viileässä jotenka makkarissa lattilämmitys ei ole päällä öisin kun vain kovilla pakkasilla. Näinpä omakotitalossa.

Vierailija
37/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi joku 19-20 astetta ihan hyvä. Olen myös jatkuva tuulettaja ja vääbtelen pattereita pienemmälle.

Mieheni vääntää pattereita koko ajan täysille ja sulkee ikkunoita, hänen mielestään pitäisi olla joku 24 astetta vähintään. Lisäksi hän on aina monikertoksisissa vaatteissa ja villasukissa. 

Ehkä emme vaan sovi samaan asuntoon. Nykyään nukummekin eri huoneissa, hän omassa kuimassa poterossaan pyjama päällä ja minä viileässä ja ikkuna auki ilman vaatteita omassani.

Vierailija
38/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerrostalossa 18-19 astetta, on oikein hyvä, yli 20 astetta on liikaa ja hiki päässä, jos laittaa ruokaa tai siivoaa.

Miesystävälläni on talonsa alakerrassa aina jotain 22-23 ja tuulettaa ei saa, kun lämpö karkaa... eikö ole ihan normaalia tuulettaa aamuisin ja iltaisin ennen nukkumaanmenoa? Kyseessä vanha puutalo.

Tuuletan aamulla herätessä, mutta en enää illlalla. 

Vierailija
39/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ylipäänsä olisi kiva tuulettaa ainakin aamulla, varsinkin makuuhuoneessa.

Vierailija
40/44 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-18C riittää mulle. Kolme villasukkaa päällekkäin, kaksi puseroa ja villatakki. Verkkarit ja villahame nyt päällä. Yritän säästää sähkön hinnassa. Puuliesi ja sähkölämmitys vanhassa puutalossa. Hyvin tarkenee kun välillä jumppaa tai tanssii. Yöllä 3 peittoa, ei yöpaitaa, hyvin nukun viileässä. 

Sama mulla. Ilman noita vaatekertoja ja nukun alasti yhden suht ohkasen peiton alla. Pääasiassa pidän päivisin vain yksiä villasukkia (ilman alusukkia), joku paksu huppari ja legginsit/merinovillaiset aluskerraston housut. Teen koko ajan etää, eikä ole sen kummemmin kylmä istuessa koneella. 

Mulla tulee hiki jo 20 asteen tietämillä. Melko tuskaa vierailla muiden kodeissa siis. 

Olen tottunut koko ikäni kylmään enkä pidä kuumasta, kesät kökin sisällä ilp:n kanssa.. 

N38