Miksi täällä ei saa nostaa esiin sitä, miten paljon lihavuus aiheuttaa lisäkuluja Suomessa?
> Lihavuuden aiheuttamat sairaudet lisäävät terveydenhuollon kuluja, vievät ikääntyneet aikaisemmin hoivan piiriin ja vähentävät työn tuottavuutta.
> Tutkimusten mukaan lihavuudesta johtuva vuosittainen lisäkustannus Suomelle on ainakin 5 miljardia euroa.
Kommentit (71)
Olen laiha, mutta vedän viinaa ja röökiä. Olenko hyvä ihminen, ap?
Vierailija kirjoitti:
Valtio kiittää ja kumartaa maksamistasi alkoholi- ja tupakkaveroista.
Vierailija kirjoitti:
Missä on se vertausluku? MIlloin Suomalaiset ovat olleet hoikkia ja terveitä? Kiinnostaa tietää, koska esimerkiksi itäsuomalaismiesten sydänkuolleisuus ja diabetes oli hälyttävällä tasolla jo 1970-luvulla.
He olivat kyllä hoikka, työ oli raskasta, mutta ruoka läskiä ja perunaa.
Saa sen nostaa, mutta pelkkä asian esiin ottaminen ei ratkaise mitään. Olisi hyvä miettiä keinoja, joilla asiaa voitaisiin edistää sekä yhteiskunnan että yksilön tasolla. Syyttelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Saa sen nostaa, mutta pelkkä asian esiin ottaminen ei ratkaise mitään. Olisi hyvä miettiä keinoja, joilla asiaa voitaisiin edistää sekä yhteiskunnan että yksilön tasolla. Syyttelemättä.
Esimerkiksi mitä vaikutuksia kansanterveydelle tuo alkoholiveron lasku.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Ylipainosta voisi puolestani vaikka asettaa ylimääräisen läskiveron, lisäksi terveydenhuolto saisi olla rutkasti kalliimpaa, mikäli vastaanotolle ajaa ylipainoon liittyvät ongelmat.
Tätä mieltä ei toki saisi olla ;)
No minun mielestä sinunlaisia tyhmiä ihmisiä pitäisi saada potkaista v*ttuun.
Tätä mieltä ei toki saisi olla ;)
Mä olin normaalipainoinen terveenä. Nykyään mulla on 3 lääkettä jotka kaikki lisäävät ruokahalua. Mulla on JATKUVASTI nälkä! Edes Ozempic ei riitä kumoamaan sitä jatkuvaa näläntunnetta ihan kokonaan, mutta on hillinnyt sitä sen verran, että olen pystynyt edes nukkumaan heräämättä vähän väliä näläntunteeseen ja olenkin laihtunut 10kg. Vielä pitäisi laihduttaa toinen mokoma, vähintään.
Kun puhun nälän tunteesta, kyseessä ei ole pelkkä mielihalu, jota on ihan helppo vastustaa. Vaan ihan oikea NÄLKÄ, niin että oikein mahakin kurnii, vaikka olen juuri äsken syönyt.
Ihan hienoa, että nykyään sentään on olemassa lääkkeitä lähes kaikkiin sairauksiin. Mutta niissä on vielä paljon kehitettävää sivuoireiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio kiittää ja kumartaa maksamistasi alkoholi- ja tupakkaveroista.
Kyllä ylipainoisetkin maksavat veroja jokaisesta mättämästä suupalastaan.
Jospa vaan vähentää ruoan määrää! Sillä laihtuu ja säästää. Terveellinen ruoka ei ole kallista. Olen hyvätuloinen ja normaalipainoinen. En osta kalliita ruokia ( ei leikkeleitä, ei pensasmustikoita, ei mysliä tms). Ihan perusruoka riittää
Mikään lääke ei pakota syömään! Älä tunge ruokaa suuhun. Ihan itse itsesi lihotat. Oma päätöksesi on ahtaa ruokaa suuhun liikaa ja kerätä ihraa ympärille.
Lihavuus on valinta, joka muuta väittää valehtelee itselleen. Jos ei pysty olemaan syömättä enempää kuin mitä kuluttaa niin se on luonteen heikkoutta, vähän sama kuin alkoholistilla koska sekään ei ole sairaus vaan luonteen heikkoutta. Jalostakaa itseänne, rakastakaa jotain muuta kuin mussuttamista sohvalla, hankkikaa elämä.
Vierailija kirjoitti:
Itse laihdutin, kun huomasin etten oikein hyvin ylety pyyhkimään pyllyä vessassa. En edestä - saati takaa. Kun näen lihavia ihmisiä, mietin onko heillä apuvälineitä, joilla homma hoituu? Kiusallinen ajatuskuvio.
Ei ole. He osaavat pyyhkiä, toisin kuin sinä. Ehkä heillä on parempi terveyskin, jotta ylettyvät.
Vierailija kirjoitti:
"Jos saisin valita, kaikki päihdyttävien tuotteiden käyttäminen loppuisi maailmasta kokonaan. Samalla vähensivät radikaalisti myös väkivalta, rikollisuus ja valtion kassaa kuluttava rappioituneiden ihmisten kallis hoito. Monen kohdalla sekin lihavuus on seurausta siitä, ettei alkoholisti tai huumeidenkäyttäjä tee enää muitakaan viisaita päätöksiä elämässään ja syö roskaruokaa kunnollisen terveellisen ruoan sijasta.
Mutta se jos mikä saisi ihmiset takajaloilleen. Valtio hyväksyy päihteet, koska niistä saa rahaa verokassaan. Inhottavaa"
Olet valitettavan yksinkertainen ihminen.
Et ymmärrä että lihavuus ja päihteiden käyttö on SEURAS jostakin, ja ei poistu sinun typerillä tempuillasi, vaan siihen JUURISYYHYN pitää puuttua, miksi ihmisillä on niin paha olla, että he hakevat mielihyvää edes jostain (ruoka, päihteet).
Eikö sinua hävetä olla noin tyhmä?
En tiedä lihavista miksi he syövät liikaa mutta tiedän kyllä miksi minä ja kaikki kaverini juomme kunnon kännit aika usein, ja se ei todellakaan johdu siitä että olisi paha olla joten äläpäs ala keksimään jotain omia satuja juurisyistä juomisen suhteen. Ihminen juo koska kännissä on kivaa, toki joku harva voi juoda vitutukseenkin mutta siihen on kyllä tehokkaampiakin lääkkeitä. Joten perutaanpas tuollaiset lausunnot että känniä juodaan kun on paha olla.
Vierailija kirjoitti:
Mikään lääke ei pakota syömään! Älä tunge ruokaa suuhun. Ihan itse itsesi lihotat. Oma päätöksesi on ahtaa ruokaa suuhun liikaa ja kerätä ihraa ympärille.
Älä puhu asiasta mistä et tiedä! Jos on jatkuvasti nälkä, niin ettei saa siltä edes nukuttua, kyllä silloin on pakko syödä, ainakin jos on työssä käyvä ihminen.
Tietysti voi mennä pyytämään lääkäriltä unilääkkeitä. Sulle määrätään Ketipinor, mikä vain pahentaa asiaa koska se paskoo metabolian pysyvästi.
Ei mulla ollut mitään ongelmia painon hallinnassa terveenä. Nälkä tuli luonnollisesti sen pari kertaa päivässä ja kylläisyyden tunne jo pienestä annoksesta.
Onhan joissakin sairauksissa jatkuva janontunne, ei sitäkään pysty vastustamaan. Lähetänkin sulle nyt kirouksen sellaisesta sairaudesta. Tuut sitten kertomaan meille, että sun on ihan helppoa olla lotkottamatta vettä jatkuvasti, koska kukaan ei pakota sua juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisten voimaantuminen on aiheuttanut sen että sairaasta ylipainoisesta on tehty kehopositiivinen.
Millä selität sen, että miehissä on yhtä paljon ylipainoisia? Mikä on miesten tekosyy?
Itsestäänselvien asioiden toisteleminen ei tosiaan johda yhtään mihinkään. Lihavuudesta ja sen aiheuttamista kustannuksista on lehdissä ja mediassa paasattu jo vuosikymmeniä eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta. Kyllä ihmiset (myös ne lihavat) jo tietävät nämä asiat.
Paasaaminen ei myöskään auta ihmisiä tekemään muutoksia omassa elämässään . (Ainakaan itse en lenkille mene kansantalous mielessäni, menen ihan muista syistä kun menen)
Ja epäilen että tällä palstalla tarve pitää asiaa jatkuvasti esillä johtuu enemmänkin siitä että kirjoittajilla on tarve tuntea itsensä paremmaksi kuin ne "ahneet ja laiskat " ylipainoiset.
Ja käsitys lihavista erityisen ahneina ja laiskoina on sekin paikkaansapitämätön fakta jota kirjoittavat toistelevat kun ovat sen ilman kritiikkiä jostain elämänvaiheessa omaksuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu asiasta mistä et tiedä! Jos on jatkuvasti nälkä, niin ettei saa siltä edes nukuttua, kyllä silloin on pakko syödä, ainakin jos on työssä käyvä ihminen.
Tietysti voi mennä pyytämään lääkäriltä unilääkkeitä. Sulle määrätään Ketipinor, mikä vain pahentaa asiaa koska se paskoo metabolian pysyvästi.
Ei mulla ollut mitään ongelmia painon hallinnassa terveenä. Nälkä tuli luonnollisesti sen pari kertaa päivässä ja kylläisyyden tunne jo pienestä annoksesta.
Onhan joissakin sairauksissa jatkuva janontunne, ei sitäkään pysty vastustamaan. Lähetänkin sulle nyt kirouksen sellaisesta sairaudesta. Tuut sitten kertomaan meille, että sun on ihan hel
Olen käyttänyt Ketipinoria eikä mun metaboliassa ole mitään vikaa. Se korjaantui kun jätin alkoholin kokonaan pois. Suosittelen. En myöskään tarvitse enää unilääkkeitä. Kilotkin karisivat. Läskiyden yhteydessä voisi hyvin puhua myös alkoholista. Siitä niitä kiloja kertyy helposti. T: entinen läski alkoholisti
Vierailija kirjoitti:
Naisten voimaantuminen on aiheuttanut sen että sairaasta ylipainoisesta on tehty kehopositiivinen.
Kuinka vajaa pitää älyltään olla, että ajattelee kehopositiivisuuden tarkoittavan sitä, että on tavoiteltavaa lihoa mahdollisimman muodottomaksi möhkäleeksi?
Siinä on lähinnä kyseessä sama asia kuin joku metoo, että lihavakin saa rauhassa elää elämäänsä ja tehdä samoja asioita kuin muut, esimerkiksi käydä liikuntaharrastuksissa ilman jatkuvaa kuittailua?
Mä olen elänyt sitä aikaa kun ei voinut edes sukulaisiin mennä ilman, että joku täti huomautti minun lihonneen. Se ei todellakaan vaikuttanut niin, että olisin heti ryhtynyt kuntokuurille, päinvastoin aloin vain jäädä enemmän kotiin ja syömään suruuni. En enää kehdannut käydä uimassakaan.
Jossain vaiheessa aloin käymään ryhmäjumpassa, mutta siellä ne liikkeet olivat liian vaikeita ylipainoisille. Pyysin kauniisti helpompia liikkeitä, niin eiköhän sielläkin joku mummo huutanut mulle pää punaisena, että:
"Mitä jos SÄ laihduttaisit, niin ei meidän kaikkien muiden tarvitse tehdä helpotettuja liikkeitä!?"
Arvaa vaan, meninkö enää jumppaankaan?
Ei lihavat haukkumalla laihdu, suurimmalle osalle käy päinvastoin. Ei uskalla enää mennä mihinkään. Edes ovesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänselvien asioiden toisteleminen ei tosiaan johda yhtään mihinkään. Lihavuudesta ja sen aiheuttamista kustannuksista on lehdissä ja mediassa paasattu jo vuosikymmeniä eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta. Kyllä ihmiset (myös ne lihavat) jo tietävät nämä asiat.
Paasaaminen ei myöskään auta ihmisiä tekemään muutoksia omassa elämässään . (Ainakaan itse en lenkille mene kansantalous mielessäni, menen ihan muista syistä kun menen)
Ja epäilen että tällä palstalla tarve pitää asiaa jatkuvasti esillä johtuu enemmänkin siitä että kirjoittajilla on tarve tuntea itsensä paremmaksi kuin ne "ahneet ja laiskat " ylipainoiset.
Ja käsitys lihavista erityisen ahneina ja laiskoina on sekin paikkaansapitämätön fakta jota kirjoittavat toistelevat kun ovat sen ilman kritiikkiä jostain elämänvaiheessa omaksuneet.
Tämä. Ei esimerkiksi lapsia tehdä sillä mielellä, että saadaan lisää veronmaksajia tähän sairaaseen oravanpyörään. Ei se läskikään lähde lenkille veronmaksajien mieliksi.
Eipä huolta, nykyinen aikuisten nuorten ja nuorten aikuisten ikäryhmä poistuu läskiyden lieveilmiöiden vuoksi paljon aiemmin kuin heitä edeltävät askeettisemmin ja hoikempina eläneet sukupolvet.