Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ei saa nostaa esiin sitä, miten paljon lihavuus aiheuttaa lisäkuluja Suomessa?

Vierailija
05.01.2024 |

> Lihavuuden aiheuttamat sairaudet lisäävät terveydenhuollon kuluja, vievät ikääntyneet aikaisemmin hoivan piiriin ja vähentävät työn tuottavuutta.

> Tutkimusten mukaan lihavuudesta johtuva vuosittainen lisäkustannus Suomelle on ainakin 5 miljardia euroa.

https://tervepaino.fi/mita-lihavuus-maksaa-suomelle/

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästä sekä alkoholin ja muiden päihteiden aiheuttamista kustannuksista voitaisiin puhua enemmän. Poliisit ja lääkärit vaan pyörittelisivät peukaloitaan ilman läskejä ja juoppoja. 

Työttöminä siis olisivat. 

Vierailija
62/71 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten voimaantuminen on aiheuttanut sen että sairaasta ylipainoisesta on tehty kehopositiivinen.

Ja mikä on sitten se miesten tekosyy tälle teidän loputtomalle lihomiselle? Miehille lihominen on vaarallisempaa kuin naisille. Naisten itse asiassa kuuluukin olla vähän muhkuja, liian laihoilla naisilla jää kuukautisetkin pois.

Siksi sukukypsillä naisilla rasvaa kertyy niihin hemaiseviin paikkoihin, reisiin, pakaroihin ja rintoihin. Miehillä ei ole mitään hemaisevia paikkoja rasvan kertymiselle. Tulee vaan jenkkakahvat ja kaljapötsi. Miehillä pienikin ylipaino menee ihan vääriin osoitteisiin ja näyttää aina huonolta.

Miehet, muutenkin lyhytikäisempinä kärsii lihomisesta enemmän. Tulee diabetesta ja se muuten sitten aiheuttaa miehille myös impotenssia. 

Miehet eivät voi edes vedota raskauskiloihin. Miehet lihoo yhtä paljon kuin naiset. Selityksiä, kiitos?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää järjestää apua lihavuuden hoitoon. Nyt vain sanotaan syö näin, mutta sillä ei laihdu. 

Vierailija
64/71 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun lääketeollisuus ja elintarvikeollisuus eivät enää sanele mitä on "terveellinen" ruoka, kuinka ihmisten kuuluisi syödä ja miten lihavuutta ehkäistään ja hoidetaan, niin kansa alkaa tervehtyä. Rahalla on niin suuri valta, että tätä ei van tule tapahtumaan. Siksi ihmisten pitäisi ottaa oma terveys omiin käsiin. Nyt se on ulkoistettu lääkäreille ja lääketeollisuudelle.

Tälläkin palstalla olen lukenut useasti kuinka joku on tuominnut itsensä ikuisesti sairaaksi, koska ei ole varaa kaikkiin lääkkeisiin, lääkäriin ei pääse jne. Kannattaa katsella niitä vaihtoehtohoitojen tarjontaa. Esimerkiksi vaikkapa juuri Antti Heikkilät ja Maria Nårdinit voisi ottaa iltalukemistoon... 

Vierailija
65/71 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmyys ja pimeys talvella ei kannusta liikuntaan. Ei ole terveellistäkään hengittää kylmää ilmaa ja liukastella tuolla.

Pimeys masentaa. Kylmällä ilmalla kuluttaa enemmän kaloreita ja tulee syöneeksi enemmän.

Vierailija
66/71 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäänselvien asioiden toisteleminen ei tosiaan johda yhtään mihinkään. Lihavuudesta ja sen aiheuttamista kustannuksista on lehdissä ja mediassa paasattu jo vuosikymmeniä eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta. Kyllä ihmiset (myös ne lihavat) jo tietävät nämä asiat.

Paasaaminen ei myöskään auta ihmisiä tekemään muutoksia omassa elämässään . (Ainakaan itse en lenkille mene kansantalous mielessäni, menen ihan muista syistä kun menen) 

Ja epäilen että tällä palstalla tarve pitää asiaa jatkuvasti esillä johtuu enemmänkin siitä että kirjoittajilla on tarve tuntea itsensä paremmaksi kuin ne  "ahneet ja laiskat " ylipainoiset. 

Ja käsitys lihavista erityisen ahneina ja laiskoina on sekin paikkaansapitämätön fakta jota kirjoittavat toistelevat kun ovat sen ilman kritiikkiä jostain elämänvaiheessa omaksuneet. 

Kaiken lisäksi suurin osa suomalaisista on ylipainoisia. Näin ollen tuolla argumentilla tulee sitten haukkuneeksi enemmistön suomalaisista.

Vierailija
67/71 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lääke ei pakota syömään! Älä tunge ruokaa suuhun. Ihan itse itsesi lihotat. Oma päätöksesi on ahtaa ruokaa suuhun liikaa ja kerätä ihraa ympärille.

Älä puhu asiasta mistä et tiedä! Jos on jatkuvasti nälkä, niin ettei saa siltä edes nukuttua, kyllä silloin on pakko syödä, ainakin jos on työssä käyvä ihminen. 

Tietysti voi mennä pyytämään lääkäriltä unilääkkeitä. Sulle määrätään Ketipinor, mikä vain pahentaa asiaa koska se paskoo metabolian pysyvästi.

Ei mulla ollut mitään ongelmia painon hallinnassa terveenä. Nälkä tuli luonnollisesti sen pari kertaa päivässä ja kylläisyyden tunne jo pienestä annoksesta.

Onhan joissakin sairauksissa jatkuva janontunne, ei sitäkään pysty vastustamaan. Lähetänkin sulle nyt kirouksen sellaisesta sairaudesta. Tuut sitten kertomaan meille, että sun on ihan hel

Joo ja syyhyssäkään ei kukaan pakota raapimaan.

Oikeasti monet ihmiset on niin tyhmiä etteivät ymmärrä kylläisyyshormooneista mitään, kun itsellä ne toimii, niin se on heille itsestään selvyys. Luulevat että kaikilla on samoin.

Vierailija
68/71 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten voimaantuminen on aiheuttanut sen että sairaasta ylipainoisesta on tehty kehopositiivinen.

Kuinka vajaa pitää älyltään olla, että ajattelee kehopositiivisuuden tarkoittavan sitä, että on tavoiteltavaa lihoa mahdollisimman muodottomaksi möhkäleeksi? 

Siinä on lähinnä kyseessä sama asia kuin joku metoo, että lihavakin saa rauhassa elää elämäänsä ja tehdä samoja asioita kuin muut, esimerkiksi käydä liikuntaharrastuksissa ilman jatkuvaa kuittailua?

Mä olen elänyt sitä aikaa kun ei voinut edes sukulaisiin mennä ilman, että joku täti huomautti minun lihonneen. Se ei todellakaan vaikuttanut niin, että olisin heti ryhtynyt kuntokuurille, päinvastoin aloin vain jäädä enemmän kotiin ja syömään suruuni. En enää kehdannut käydä uimassakaan.

Jossain vaiheessa aloin käymään ryhmäjumpassa, mutta siellä ne liikkeet

Uskomattoman inhottavaa ja typerää siltä jumppa kurpalta. Että minä vihaan tuollaisia ihmisiä mitä se mummo oli.

Vierailija
69/71 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laihdutin, kun huomasin etten oikein hyvin ylety pyyhkimään pyllyä vessassa. En edestä -  saati takaa. Kun näen lihavia ihmisiä, mietin onko heillä apuvälineitä, joilla homma hoituu? Kiusallinen ajatuskuvio.

Kuinka iso sitten oikein olit? Mä nimittäin painoin vielä keväällä 125kg enkä mä kyllä mitään apuvälineitä tarvinnut pyyhkimiseen eikä se ollut vaikeaa. Ihan hyvin sain pyyhittyä takapuolen takakautta. Nyt painan 17kg vähemmän ja suunta edelleen alaspäin.

Tuli vain mieleen, että olet trolli joka tällä asialla on aiemminkin trollannut. 

Rebekka

Vierailija
70/71 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on täynnä vihapuhetta ja ilmiannettu jo eilen. 

Samantapainen ketju alkoholismista poistettiin heti.

Mitä tämä kertoo modesta?

Vierailija
71/71 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska läskivihaajat eivät ymmärrä, että jos puhutaan siitä, että lihavuus aiheuttaa niin ja niin paljon kustannuksia, niin se EI merkitse sitä, että jokainen lihava aiheuttaa niitä kustannuksia. Lihavien joukossa on  terveitäkin yksilöitä. 

Tämä. Itse en ainakaan ole aiheuttanut ylipainon vuoksi mitään kustannuksia yhteiskunnalle ja ikää kuitenkin jo 44. Nyt toki pudotan painoa, mutta teen sen ihan itseni enkä muiden vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän