Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Exä seurailee ja tarkkailee häiritevästi, miten saan loppumaan

Vierailija
05.01.2024 |

Erosta jo vuosi ja hän seurustelee nyt vakipanonsa kanssa.

Ajelee mun kodin ohi päivittäin ja istuu autossa tuijottamassa työpaikan parkkipaikalla ja kaupan pihassa. Ei tee mitään sellaista, minkä perusteella voisin hakea lähestymiskieltoa. Sitä en tiedä, mitä sitten tapahtuu jos joskus alan tapailla uutta miestä

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta. Ainakin kertoisin läheisilleni, että tuollaista tekee. Onko teillä ketään yhteistä tuttua, jolle voisit sanoa myös? Jos hän vähän herättelisi miestä. 

Kaikki mun läheiset tietää kyllä tämän. Miehen läheisiin en halua ottaa yhteyttä. On puhunut heille minusta paljon valheita ja kaikki ilmeisesti uskovat, että minä olin se hullu siinä suhteessa.

Ap

Systerillä oli tollanen exä stalkkeri. Se kirjoitti sen exän facebookkiin, että kauan meinaat kyttäillä vielä. Se loppu siihen. Kommetteja alko tulla sille ex-miehen sivulle sen mieskavereilta, että jätä se sun ex-naises rauhaan.

Nyt, kun ajatttelee asiaa niin kaikki sen exän kaverit ajatttelee aina siitä tyypistä sillai, että se on hullu stalkkeri. Se tulee ekana mieleen siitä tyypistä.

Vierailija
22/42 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa uudeksi poikaystäväksi joku liivijengiläinen tai lihapää. Se rauhoittaa tilanteen välittömästi.

Mikä on lihapää?

Noh, oikeesti hän sais tästä lisätodisteita mun hulluudesta ja levittelis tietoa ympäriinsä mun sukulaisille jne

Ap.

Lihapää on kuntosalilla käyvä mies, joka käyttää anaboleja.

veitsi ei kysele ootko käynyt salilla. Tyhmiä neuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta. Ainakin kertoisin läheisilleni, että tuollaista tekee. Onko teillä ketään yhteistä tuttua, jolle voisit sanoa myös? Jos hän vähän herättelisi miestä. 

Kaikki mun läheiset tietää kyllä tämän. Miehen läheisiin en halua ottaa yhteyttä. On puhunut heille minusta paljon valheita ja kaikki ilmeisesti uskovat, että minä olin se hullu siinä suhteessa.

Ap

Systerillä oli tollanen exä stalkkeri. Se kirjoitti sen exän facebookkiin, että kauan meinaat kyttäillä vielä. Se loppu siihen. Kommetteja alko tulla sille ex-miehen sivulle sen mieskavereilta, että jätä se sun ex-naises rauhaan.

Nyt, kun ajatttelee asiaa niin kaikki sen exän kaverit ajatttelee aina siitä tyypistä sillai, että se on hullu stalkkeri. Se tulee ekana mieleen siitä tyypis

Mun exä ei ole facessa. Paitsi jollain valeprofiililla, koska tiesi jostain mun postauksesta. Nyt ei tosin nää niitäkään, koska en laita enää mitään julkiseen jakoon.

Ap

Vierailija
24/42 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kaikki mahdollinen itsesi suojelemisen vuoksi. Liiku muiden seurassa. Hommaa ovelle turvakamera.  Tee rikosilmoitus vainoamisesta. Älä kerro mihin matkustat jne vaan pidä omana tietona mahdollisimman paljon. Jos on hullu, niin voi muuttua vielä hullummaksi. 

Vierailija
25/42 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin riskosilmon. Monessa tapauksessa jo se riittää, että poliisi soittaa miehelle ja kuulustelee asiasta. Jos on yhtään järkeä päässä, niin säikähtää tuosta ha lopettaa kyttäämisen. Näin pääsin itse yhdestä känniriehujasta eroon, jonka onnistui puoli vuotta esittää selvänä normaalia. Sitten räjähti kakka tuulettimeen.

Vierailija
26/42 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sen nyksälle, että tiedätkö mitä sun miehes päivät puuhailee? Jos haluaa sen uuden naisensa pitää, niin luulis lopettavan tuollaisen. Sinänsä erikoista, että yleensähän nää lopettaa, kun löytyy uus pakkomielteen kohde. Olisin kyllä sinuna varovainen, enkä liikkuisi yksin missään.

Vierailija
27/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaa häntä. Vieläpä niin että itse näkee että häntä kuvataan.

Vierailija
28/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan stalkkeri paikalla. Selittäkääpä mitä teidän päässä liikkuu?

Vierailija
29/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niin hulluja. Mulla oli työkaveri joka alkoi ilmestyyn paikkoihin joissa olin (siis sen jälkeen kun olin vaihtanut työpaikkaa).

Viimeinen pisara oli kun oli mennyt kyttää teinin koululle ja tarjonnut kyytiä.

Vierailija
30/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainoamistahan tuo on. Hae lähestymiskieltoa.

Vierailija
31/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda asuntoa, työpaikkaa ja kauppaa jossa asioit.

Muutin jo kerran, selvitti mun uuden osoitteen jo ennenkuin muutin. Uusi osoite on salainen, mut eipä auttanut.

Ap

Eli joku läheisesi syöttää suunnilleen livenä tietoa eksällesi sun liikkeistä. Selvitä kuka ja poista tuttavuudesta lopullisesti. Onko sulla auto? Saattaa olla paikannin käytössä, tutki läpikotasin ja poista jos löytyy. Onko sillä pääsy sun puhelimeen/liittymään tms? Stalkkaaminen onnistuu sitäkin kautta.

Muuttaisin ainakin vuorokausirytmiä ja joka päivä eri reittiä töihin eri aikaan jne. Ei pitäisi mutta tekisin kuitenkin. Hulluja ei välttis halua katsoa lähietäisyydeltä.

Vierailija
32/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jonkun tuttavan kehonrakentajakaveri käymään luonasi kun huomaat että eksä istuu autossa. Tämä voisi käydä kysymässä että onko sulla kaikki ok, ja tehdäänkö niin että minä tulen tänne autoon istumaan sun kanssa.

Vierailija
33/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännämies etsii tilaisuutta tappaa. Niin ne aina tekee.

Vierailija
34/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan tarkastanut ettei hänellä ole pääsyä älykelloosi, tietokoneeseesi tai puhelimeesi? Digitaalisten välineiden käyttö stalkkaamisessa on nykyään hyvin yleistä eikä edes vaadi mitään erityistaitoja (ohjeita saa netistä). 

Tämä. Ja ehdottomasti kaikki salasanat vaihtoon välittömästi. Kontrolloiva puoliso on todennäköisesti ottanut salasanasi ylös jo yhdessä ollessanne.

Vierailija
35/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeni on stalkannut aikojen kuluessa useita henkilöitä. Naisia, lastensa koulukavereita, sukulaisia, työkavereita yms. Oikeesti kiinnostaisi tietää mikä siellä soikeassa pääkupissa sirisee.

Vierailija
36/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihan ensiksi yhteys poliisiin. Selvitä myös, ettei autoosi ole laitettu mitään seurantalaitetta. Kokeile lähteä töihin ja menoihisi eri aikaan ja mene julkisilla tai taksilla. Tarkista ettei kännykässäsi ole seurantasovellusta. Itse vaihtaisin koko kännykän ja puhelinnumeronkin. Onko sinulla joku sporttrackeri tai googlen palvelu käytössäsi, jonka tietoihin miehellä on pääsy? Aika moni tuollainen seurustelusuhteen aikana jaettu tieto helposti unohtuu. Onko miehellä sinun salasanojasi tai tietoja, joilla voi saada pyydettyä salasanojasi eri palveluista?

Vierailija
37/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rikoslain mukaan vainoaminen on rikos. Vainoaminen tarkoittaa rikoslaissa sitä, että joku toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muuten näihin rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti vainoaa toista."

Eli ota yhteys poliisiin ja ottaisin myös yhteyden johonkin asianajajaan.

Mutta harvemmin tuosta tulee sellaista rangaistusta joka haittaisi vainoamista.

Vierailija
38/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rikoslain mukaan vainoaminen on rikos. Vainoaminen tarkoittaa rikoslaissa sitä, että joku toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muuten näihin rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti vainoaa toista."

Eli ota yhteys poliisiin ja ottaisin myös yhteyden johonkin asianajajaan.

Mutta harvemmin tuosta tulee sellaista rangaistusta joka haittaisi vainoamista.

Vainoajani sai sakkoja. Oikeudenpäätös on julkinen asiakirja, joten lähetin siitä anonyymisti kopion muutamalle hänen sukulaiselleen (vaimollekin), työkaverilleen ja naapurille. Oli hiljaista poikaa sen jälkeen.

Vierailija
39/42 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kerro asiasta läheisillesi, tai jos heitä ei ole, kenelle tahansa työkaverille tms. Kerro asia niin, että he ymmärtävät sen olevan vakavaa ja ahdistavaa, ei mikään vitsi. 

- Dokumentoi se, että kiellät eksää seuraamasta ja vainoamasta sinua (viesti, sähköposti, videoitu ilmoitus kasvokkain tms.). Tämä helpottaa tutkintaa, kun teet rikosilmoituksen, ja sen tulisi olla viimeinen yhteydenotto eksääsi, koska jokainen kontakti yleensä pahentaa tilannetta. 

- Dokumentoi jokainen kerta, kun havaitset eksäsi seuraavan sinua. Kännykällä kuvaaminen on hyvä tapa tähän, mutta pelkästään ylös kirjoitettu aika, paikka ja kuvaus tilanteesta on tyhjää parempi. 

- Tee rikosilmoitus ja hae lähestymiskieltoa. Lähestymiskielto ei varsinaisesti estä eksääsi vainoamasta sinua, mutta se antaa poliisille mahdollisuuden puuttua asiaan tehokkaammin, kuin ilman sitä. Lisäksi lähestymiskiellon rikkomisesta saa sakon, ja jos tilanne jatkuu, myös kovempia seurauksia.

- Tärkeintä on huolehtia omasta turvallisuudesta. Hanki turvasumute ja opettele käyttämään sitä. Laita digiturvallisuus kuntoon ja sarjoita lukot uudelleen. Soita hätäkeskukseen joka kerta, kun havaitset eksän seuraavan sinua, vaikkei hän uhkaisi sinua suoraan. Jos lähestymiskielto on voimassa, poliisit tulevat paikalle. 

Jotkut stalkkerit tokenevat kerrasta, kun poliisi tai joku kaveri käy painokkaasti puhuttamassa. Jotkut jatkavat. Et pysty itse suoraan kommunikoimalla vainoamista lopettamaan, ja kaikki kontaktinpito ja vastaaminen kannattaa lopettaa kokonaan yhden dokumentoidun kiellon jälkeen. Samoin kaikki reagointi eksän mahdollisesti muille kertomiin valheisiin. Voit halutessasi osoittaa vainoamisen viranomaispäätöksillä ja omilla todisteillasi, jos joskus katsot sen tarpeelliseksi.

Vierailija
40/42 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa uudeksi poikaystäväksi joku liivijengiläinen tai lihapää. Se rauhoittaa tilanteen välittömästi.

Stalkkerille saatu huomio on palkinto. Tai sitten se vahvistaa hänen uhriutumistaan. Hän on uhri ja sinä olet pahantekijä. Poliisille vaan.