Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huom! Säästökehoitus koskee myös teitä määräaikaisia! Huom!

Vierailija
04.01.2024 |

Eipäs sitten lämmitetä uunia, saunota tai ladata autoa.

Kommentit (224)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpulassa on se hieno puoli että jos sähköpula tulee, se tulee myös tässä ketjussa märisijöiden kotiin. Voi sitä märinän määrää sitten. 

lisäksi kukaan ei taida ajatella esimerkiksi kaikkia niitä vanhuksia jotka asuu sähkölämmitteisissä taloissa. Jos sähköpula tulee ja kantaverkkoon tulee häiriö sen vuoksi, niin voi mennä useita päiviä että viat saadaan korjattua. 

ihmiset eivät ymmärrä sähköä. Että se kulkee kaapeleita pitkin ja se kaikki sähkö täytyy tuottaa ja loppu ostaa. Ja jos ei ole mitä enää ostaa ja kulutus ei vähene, joko mennään kiertäviin sähkökatkoihin tai sitten pahimmassa tapauksesa sähköpulaan eli kantaverkon häiriötilaan.

ymmärrättekö. Että tässä pitäisi oikeasti puhaltaa yhteen hiileen, jotta sähköpula ei tule. Miksi on niin vaikea ajatella muita. Miksi pitää ajatella vain itseään. Etenkin kun se toimintaa vahing

Minä ymmärrän oikein hyvin, mistä on kyse. Yleensä ne, jotka käyttävät paljon sähköä, tekevät pörssisähkösopimuksen. Tämä on tietenkin ihan järkevää, koska pörssisähkö tulee vuositasolla edullisemmaksi. Sen sijaan sellainen, joka käyttää vain vähän sähköä ja joka ei ole mitenkään erityisen nuuka, voi hyvin tehdä määräaikaisen sopimuksen. Vähän sähköä käyttävälle kun ei ole väliä, maksaako kuukaudessa sähköstään 30€ vai 50€. Se 20€/kk ei tunnu missään. Eikä ainakaan niin paljoa, että haluaisi elää pörssisähkön hinnan mukaan (esim pesemään pyykkejään öisin tms). 

Loppujen lopuksi tässä ei ole kyse siitä, millainen sopimus on. Kyse on siitä, että se pörssisähköläinen todennäköisesti kuluttaa paljon enemmän sähköä kuin määräaikaisen sopimuksen tehnyt. Ja kun pörssisähkön hinta nousee, paljon sähköä käyttävä haluaa vähentää sähkönkulutustaan. Muutenhan hänelle tulisi iso sähkölasku. Vähän sähköä käyttävän ei tarvitse vähentää sähkön kulutustaan lainkaan (ei toki ehdoin tahdoin lisätäkään kulutusta), mutta sen paljon sähköä käyttävän tarvitsee. Jos paljon sähköä käyttävä tipauttaa kulutuksensa samalle tasolle kuin vähän sähköä käyttävä, mitään ongelmaa ei sähköntuotannossa ole. Eikä tarvitse vähentää edes niin alas. Riittää siis, että paljon sähköä käyttävät vähentävät kulutustaan. 

Vierailija
62/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpulassa on se hieno puoli että jos sähköpula tulee, se tulee myös tässä ketjussa märisijöiden kotiin. Voi sitä märinän määrää sitten. 

lisäksi kukaan ei taida ajatella esimerkiksi kaikkia niitä vanhuksia jotka asuu sähkölämmitteisissä taloissa. Jos sähköpula tulee ja kantaverkkoon tulee häiriö sen vuoksi, niin voi mennä useita päiviä että viat saadaan korjattua. 

ihmiset eivät ymmärrä sähköä. Että se kulkee kaapeleita pitkin ja se kaikki sähkö täytyy tuottaa ja loppu ostaa. Ja jos ei ole mitä enää ostaa ja kulutus ei vähene, joko mennään kiertäviin sähkökatkoihin tai sitten pahimmassa tapauksesa sähköpulaan eli kantaverkon häiriötilaan.

ymmärrättekö. Että tässä pitäisi oikeasti puhaltaa yhteen hiileen, jotta sähköpula ei tule. Miksi on niin vaikea ajatella muita. Miksi pitää ajatella vain itseään. Etenkin kun se toimintaa vahing

Suomessa ei tule sähköpula, ei niin kauan kuin tuulee ja vesi virtaa. 

Ihan hupsua. Ja ketään vanhusta ei jätetä paleltumaan niin kauan kuin välittävät omaiset, läheiset tai edes naapurit on lähellä. 

Kannattaa katsella ympärilleen näkyykö viluista , kenties harhailevaa vanhusta tai muuta ihmistä tai eläintä joka kärsii kylmästä.

Ei jätetä paleltumaan, eihän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään käytä tarpeettomasti sähköä. Ei se määräaikainen sopimuskaan nyt ilmainen ole. Perjantaisauna siirtynee lauantaille tai jää välistä. Lämmityksestä en ala tinkimään. 

Vierailija
64/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin naapurin sähköauton pois latauksesta. Pitäis vähän muitakin ajatella eikä vaan itseään! 

Vierailija
65/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole sähkösopimusta ollenkaan, vaan sähkö kuuluu vuokraan. Silti säästän sähköä jo tänä iltana ja huomenna jatkuu. Totta kai.

Miten ihmiset eivät nykyään ajattele muuta kuin omaa napaansa, ja sitäkin äärimmäisen lyhyellä tähtäimellä?

Sain sähköyhtiöltä viestin. Vaikka kulutus ei koske sinun talouttasi sähköturvan ja vakuutuksen takia, niin pyydämmme, että säästät sähköä silti muita varten.

Aloin miettimään, että miksi maksan sähköturvasta ja vakuutuksesta, jos en kerran saa elää niinku haluan. Näiden asioiden takia minulle myytiin toi paketti. Mä maksan tosta touhusta ja nyt saan sille vakuutukselle ja turvalle sen mistä maksan. Kyllä mun sauna ja pyykkikone pyörii ihan niinku aina.

Jos sammutan laitteeet, niin ei sähköyhtiö huomioi minua mitenkään.

Juuri niin. Sähkörunkut ovat riistäneet meitä häikäilemättä piittaamatta yhtään yhteiskuntavastuusta ja moraalista, ja nyt kun meillä on mahdollisuus käyttää meille edullista sähköä, meidän pitäisi ruveta solidaarisiksi ja muuta lässyä - vain, jotta heidän voittonsa eivät pienenisi. Täysiä tekopyhiä sikoja ovat.

Vierailija
66/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritäpä estää mun saunomiset.

Vierailija
67/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen pyykkiä huomenna. 

Hallitus leikkaa ansiosidonnaista joten ei kiinnosta muiden sähkötilanteet. Itselläni on kaukolämpö. 

Vierailija
68/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan tehtävä on huolehtia kansalaisille perusinfra.  Jos sähkö nyt loppuu kesken, kun tuulimylly ei pyöri tammikuun pakkasissa, tai aurinko ei paneeliin paista, niin huolehtikaa päättäjät siitä, että ensi kesänä nostetaan tarpeeksi turvetta.  Niin ne tekee esim. Ruotsissakin.

Vierailija
69/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutukseni on muutenkin pientä, eikä ole mitään tarvetta alkaa sitä huomenna törsäilemään.

Samoin. Sähkölasku kuussa noin 40e. On sauna ja saunotaan. Tosin voin ihan hyvin siirtää sanomista ja kolmannen kinkun paistoa myöhemmäksi. Mutta ihan turhaa tulla kenenkään neuvomaan sähkönkäyttöä kuten ei muutakaan elämistäni. Olen valinnut kiinteän sopimuksen ja teen mitä tahdon koska voin. Omia valintoja olen kuullut jonkun sanovan.

Vierailija
70/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia on määräaikainen sopimus, että ei tarvitse kytätä näitä. Joten ei kiinnosta. Teen mitä huvittaa.

Eli ei tarvitse miettiä huomista sähkönkulutusta, jos on määräaikainen sopimus? En tosin muutenkaan kuluta hirveästi sähköä. 

Vierailija
71/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia on määräaikainen sopimus, että ei tarvitse kytätä näitä. Joten ei kiinnosta. Teen mitä huvittaa.

Eli ei tarvitse miettiä huomista sähkönkulutusta, jos on määräaikainen sopimus? En tosin muutenkaan kuluta hirveästi sähköä. 

Miksi pitäisi, kun pörssisähköläiset itse revittää aina kun sähkö on halpaa. Mä ainakin maksan sähköstä kiinteää hintaa eikä mun tarvii silloin alkaa säästelemään vaan käytän koko rahan edestä aina kun haluan ha miten paljon haluan. Kato kun niille sijoittajille pitää saada osingot maksettua silloinkin, kun tuotanto on alhaista.

Vierailija
72/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Eiköhän se riitä, että pörssisähköläiset vähentävät kulutustaan huomenna. Ja moni heistä tekee sen ihan pyytämättäkin, kun pörssisähkön hinta on huomenna mitä on. 

Kyllä. Vihaan sanaa pörssi ja koko pörssisysteemejä. Ovat pilanneet monta hyvää asiaa. Kuten tämänkin. Että pelatkoot nyt pörsseillään. Voisin hyvin tuhlailla huomenna sähköä mutta en sitä tee. Elän ihan tavallisesti, kohtuudella. Koska ei sähkö minullakaan ilmaista ole.

Vierailija
73/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssipellet tuhlasi kaikin voimin sähköä kun oli miinushinta. Nyt paskat housussa vaativat määräaikaissopimuksella olevia säästämään. Mulla 8 snt/kwh, en säästä yhtään

Hajoa 2 eur/kwh laskuusi!

Ei ne pörssisähköläiset hyödy siitä sun säästämisestä yhtään sen enempää kuin sinäkään. Jos sähkö loppuu tai verkkoon tulee vika niin sähköt katkeaa muiltakin kuin pörssipelleiltä. Sinultakin. Siksi sitä sähköä kannattais säästää. Ihan siksi, että sähkö riittää kaikille, sinullekin.

Silloin kun pörssipellet tuhlas sähköä sitä sähköä oli tuhlattavaksi. Kukaan ei kärsinyt tuhlauksesta. Tuotanto ja kysyntä oli tasapainossa ja verkko ok. Vaikka pörssipellet olis kuinka säästäneet ei se sun kiinteä sähkösi olisi ollut halvempaa. 

Nyt tilanne on eri, kyse ei ole sähkön hinnasta vaan siitä, että sähköstä voi oikeasti tulla pula. Ja pula koskee ihan meitä kaikkia, riippumatta siitä mikä sopimus kullakin on.

Vierailija
74/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

määräaikainen sopimus ei suojele sinua sähköpulan vaikutuksilta, jos sähkö loppuu. 

Millainen sopimus suojaa? Pitää olla kohtuullinen eli meidän taloudessa ei sähkölasku vielä ole ollut kertaakaan yli 45e/ kk.

Vierailija
75/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte me se sähkö maksetaan..määris on meilläkin. Ja sähkölasku joulukuulta 398.€..tässä kuussa menee 400 heittämällä rikki...sylettää tää tilanne.

Vierailija
76/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom! Pääsulakkeet ja/tai mahdollinen tehomaksu. Ei kannata mällätä.

Eikai kaukaan mällääkään, vaan elää normaalisti, koska siitä normaalisti elämisestä maksetaan määräaikaisella sopimuksella! Ei niissä mitään kulutusrajoja ole. Pörssisähköläiset aina kerskuvat, kuinka halpaa se on. Minä olen ottanut määräaikaisen sopimuksen siksi, että voin elää normaalisti, hintaa kyttäämättä, vaikka se maksaa hieman enemmän. Minun sähkönsäästöstäni hyötyvät ne, joilla on pörssisähkö, koska se on sitten halvempaa. Miksi minä niin  tekisin. Maksan kalliimpaa hintaa siitä, että voin sähköä käyttää hinnasta riippumatta. 

Vierailija
77/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti täällä tunnutaan kadehtivan pörssisähköläisiä. Outoa, kun lähes kaikilla on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa pörssisähköön. Sähkösopimus on itse valittu. Miksi siis kadehtia jos itse päättää valita kiinteän hinnan. Eihän siitä voi muita syyttää. Kai kaikki tiesi, että kummassakin on omat riskinsä. Tällä hetkellä, huomisesta huolimatta, pörssisähkö mitä luultavammin tulee olemaan halvempi valinta. Toki siinä edelleen on riskinsä. Mutta sen pörssisähköläinen otti. Ja kiinteähintalainen otti riskin, että hänen sähkönsä voi olla kalliimpaa. Oma valinta. Turha on muita kadehtia.

Vierailija
78/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun hinnat oli miinuksella, kulutitte itsekkäästi niin paljon kuin pystyitte. No, itku pitkästä ilosta. Minulla alle 6snt, asunnon pidän lämpimänä, muuten en tuhlaa muutenkaan. 

Eikös nyt ole pakkasen takia järjestelmät kovilla ja voi tulla vikoja sähkön jakeluun. Luulisi sen sähkökatkon sinuakin haittaavan.

Matkailuautossa on tankki täynnä ja kaasupullot myös sekä akut ja muutama tonni dieseliä tuolla säiliössä. Kyllä siellä lopputalvi pärjätään jos tarvii. Voin tarjota kahvit jos oma kahvinkeitin ei toimi. Tätä se on se pörssipelaaminen. No pelatkaa...

Vierailija
79/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö on ollut sen verran kallista jo 1.5 v, että olen tehnyt jo muutoksia aikaisempaan. Huomenna elän normaalin perusarjen mukaan. En tuhlaa sähköä, mutta en myöskään istu kylmässä kynttilän valossa. 

Vierailija
80/224 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytän normaalisti. Olen päivän töissä ja illalla kyllä rentoudun ja käytän sähköä siihen mitä haluan ja tarvitsen. Sen takia siitä sähköstä maksetaankin ja ihan liikaa nykyään.