^0^Helmenkantajien viikon aloitus^0^
Huomenta ja hyvää maanantaita!
En löytäny uutta pinoo joten aletaan vaikka tähän... Tai jos joku ehti ensin nii voidaan unohtaa tämä sitten... ;-)
maria_a + mauskki 35+3
Kommentit (26)
Kuinka moni teistä joutuu käymään synnytystapa keskusteluissa, ja onko monella ollut semmoinen jo???
Minulle varasivat ajan vasta 24.päivä tammikuuta.
Silittämisestä vielä...
Täytyy kyllä sanoa, että ite olen kyllä aika himosilittäjä. Kaikki muut paitsi tietty alkkarit ja sukat tulee kyllä silitettyä. Aikaahan siihen saa tuhraantuun, mutta isäntäkin tykkää silitetyistä vaatteista ja kerkesin jo varoittaan et kohta se mun into siihenkin hommaan loppuu, jahka tää vesseli saadaan maailmaan. Isäntähän siitä sitten, että hän voi kyllä tehdä enempi kotihommia ym kunhan vaan saa siistiä yllensä.
Minähän sitä sitten hieman " hyväkskäytin" ja pari kertaa asiasta muistutin ja lopputuloksena oli että en ole kyllä joulusiivouksien jälkeen imuriin ja lattiamoppiin koskenut. Suurimmaks osaks isäntä on tehnyt sapuskatkin talossa...
Eli kyllä mun kelpaa! Tuntuu että oma ukko on nyt tän raskauden myötä vasta oikeen herännyt tähän parisuhteeseen ja toisen huomioimiseen.
Sitten vielä univaikeuksista...
Meikäläinen ei ole selällään pystynyt makaamaan muuta kuin " lastentekopuuhissa" koko raskausaikana. Oikea kylki on se ainut ja oikea vaihtoehto millä pystyy nukkumaan 1,5 - 2,5h kerrallaan jos oikeen lykästää. Joko vessahätä tai supistelu herättää. Tai sitten selkään tai lonkkiin kivistää niin että ei oikeen tiedä mitenkä päin olis. Ja vessassa juokseminenkin onnistuu vain kun ottaa seinästä tukea sinne mennessä; jalat on kuin puupökkelöt varsinkin yöaikaan että evät varmaan tätä ruhoa kantaisi sinne muuten...
Nyt loppuaikana on tullut jalkojen ja käsien puutuminenkin kuvaan, että
mun puolestani tää masu sais jo kohta " pienentyä" .
Onko muille tullut yöhikoilua? Mulla on nyt pari viikkoa ollut hirveetä hikoilua öisin, ja en kyllä tajua mistä se johtuu. Kun en normaalisti hikoile kunnolla edes saunassa...
Tosin pikku lentsu/räkätauti iski tuossa joulun välipäivinä joka ei ole vieläkään hellittänyt, että saattaahan se hikoilu kai siihenkin liittyä...
Entäs te jotka ootte aikasemminkin synnyttäneet tai ootte raskaudessanne pitemmällä kuin minä, niin missä vaiheessa vauvan liikehdintä ja potkut alkavat hiljentyä kun " tila loppuu" ?
Tää meidän juniori kun ei ota mitään laantumisen merkkejä, päinvastoin! Välillä herää öisin siihenkin kun äiskää kokeillaan " sisältäpäin" oikeen kunnolla... Ja jotenkin tuntuu, että sen jälkeen kun vauva kääntyi perätilasta ( viikolla 29 ) kaikki potkut ja möyrimiset on tuntunut vieläkin voimakkammilta...
Sit vielä kysyisin kestovaippailusta. Onko kenelläkään suunitelmissa? Edes osittain? Tai kokemuksia?
Me mietittiin, että jos osittain kestovaipoilla mentäisiin, ainakin kotona ollessa päiväsaikaan. Ja sit vasta kun vaavi on vähän kasvanut...
Uutisissa tuli just, että naiset tekevät viikossa yli 9h enemmän kotitöitä kuin miehet. Ei kyllä pidä paikkaansa meidän perheessä; ikävä myöntää tää loppuraskauden saamattomuuteni ja laiskuuteni, mutta meillä se taitaa mennä niin päin, että isäntä tekee enemmän kotihommia. No ehkä se minunkin aikani tulee taas...=)
Hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä loppuodotukseen!!!
Ravitytsy 34 ? 2
Paljon on kaikenlaisista aiheista ollut puhetta menneillä viikoilla ja puolet ehdin unohtaakin, mutta muutamaan kysymykseen voisin oman kommentin laittaa;
Minä olen pesun jälkeen silittänyt kaikki vauvan vaatteet ekalla kerralla odottamaan käyttäjää, mutta aika ei riitä kaiken sen pyykin silittämiseen jatkossa, mitä meillä kertyy..Päivässä saisi pyörittää pari koneellista jos ne sais kuivuun johonkin kerralla.
Minä en ole kuullutkaan, että erikseen olisi synnytystapa-keskustelu, ellei jostain syystä halua välttämättä sectioo..
Täällä on kyllä synnytystapa-arviointi, missä lääkäri ultraa ja mittaa lasta ja kattoo, että vauva mahtuu tulemaan alakautta ja jos ei mahdu niin sit sectioon.
Tayssin " oma-tossu-pakko" oli kans ihan uus juttu, eli eikö sieltä enää saa sairaalan puolesta niitä " aamutohveleita" ?!
...mitähän muuta...
Täällä kans yksi Yö-kukkuja, eli valvon pitkälle yöhön vaikka väsyttää ihan sikana niin uni ei silti tuu! Ja voisin sit nukkua puolille päiville, mutta lasten takia pitää herätä ajoissa, että ehtivät kouluun.
Supistuksia mulla on ajoittain, välillä lyhyitä ja pirun kipeitä ja välillä sellasia kivuttomia " aaltoja" .
Ne kivuliaat tulee yleensä petipuuhien jälkeen tai jos on ottanut kovat löylyt saunassa ja kivuttomat sitten ihan muuten vaan.
Olis kyllä kiva, että jotakin edistystä olis jo tapahtunutkin, ettei turhaan supistele ja vihlo, mutta tuskinpa.
Mulla synnytystapa-arviointi-ultra on parin viikon päästä, joten siellähän sen sit näkee, että onko supistuksista ollut mitään hyötyä!
Ristiäisiäkin olette suunnitelleet;
Minä oon lähinnä miettiny vaan omassa mielessäni vaihtoehtoja..Pitääkö kotona vai kirkossa.. Jos asutaan sillon vielä tässä asunnossa (3h+k) niin sit varmaan pitdetään ne mun vanhempien luona, mutta kastetilaisuus vois silti olla kirkossa..
Nimestä ei olla vieläkään keskusteltu miehen kanssa. Mulla on yksi nimi mielessä, mutta en oo vielä puhunu siitä ukolle mitään.
Ehkä sitä ehtii syntymän jälkeenkin miettiä..
Nää ilmat on ihan kamalia, kun vähän väliä sataa vettä ja on kurasta! Ja meidän koiralla alko kaiken lisäks vielä karvanlähtöaika, ilmeisesti siks kun on näin lämmintä... Kaksi kertaa päivässä pitäisi imuroida, ettei karvatolloja pyörisi lattialla.. ja niitä on jokapaikassa!!! Menee hermot!!
Meidän koirasta ei juuri muuten karvaa lähdekään kun karvanlähtöaikana ja sillon kun se aika koittaa, niin sitä tosiaan lähtee..
Hei mut nyt alkaa telkusta OZ ja se on nähtävä!
mammutti ja Vilppu
Öinen tervehdys kaikille helmenkantajille :)
..Joutuu heti pois koneelta, kun 2v taaperoinen yskähtelee jälleen ja näyttää tarvitsevan äitiä..
Mukavaa viikon jatketta kaikille!!
Yöterveisin,
Nirppu rv 36+2
vai olisko pinojen kasvamisen syynä kaikenlaisen juhla-ajan päättyminen ja paluu arkeen, monille meistä kuitenkin jo mammalomaiseen arkeen ? Olipa syy mikä tahansa, ihan kiva juttu ! Joskus tuntuu vaan, ettei oikein tiedä, mistä kirjottais, kun ei viitsi tylsistyttää teitä ihan vaan omanapaisella tekstillä, jos mitään mielenkiintoisia kommentoitavia asioita ei ole kertynyt.
Pari kiinnostavaa juttua oli nyt otettu puheeksi, eli Emppu-mamma kyseli synnytystapakeskustelusta. Minulle on ainakin varattu Naistenklinikalle aika rv 36+ ja kaiketi tuolloin on tarkoitus katsoa, että kaikki on hyvin, mutta myös sopia synnytykseen liittyvistä asioista. En tiedä, tehtäisiinko sitä muuten, mutta minulla on vanhasta kaulavaltimovammasta johtuen vielä epävarmaa, uskaltavatko laittaa minua ponnistamaan, eli lopulliseen päätökseen vaikuttaa mm. vauvan koko ja synnytyksen kesto/eteneminen, sillä pitkittynyttä ponnistusvaihetta ei voida toteuttaa. Itse kovasti toivon alatiesynnytystä, mutta katsotaan nyt, miten käy.
Ravitytsy kyseli kestovaipoista, ja täytyy myöntää, että harva juttu on minusta yhtä paljon hömpötystä kuin se. Älkää nyt loukkaantuko, kestovaipan kannattajat, mutta mielestäni kestovaipassa viedään ekointoilu jo ihan uuteen sfääriin, jossa on naurussa pitelemistä. Jätevuorien uhallakin aion siististi kietaista muovivaippani rullalle ja kiikuttaa roskikseen sen sijaan, että katselisin ja haistelisin kakkavaippaämpäreitä nurkissani - onpa senkin pesuhetken verran enemmän aikaa kiinnostavampiin juttuihin.
Kuulostaa lohdulliselta, etten varmaan jatkossa ole enää ainoa yöihminen linjoilla ! Minulle se on toki kroonista ja ihan omasta halusta toteutuvaa yökukkumista, joten olen pahoillani niiden puolesta, jotka kovasta halusta huolimatta eivät saa nukutuksi - silti kiitollinen uudesta yöseurasta ! Omassa unessanikaan ei tosin ole kehumista, parin tunnin välein pitää juosta vessaan tai hakemaan Rennietä, sillä yö on tasapuolisesti selvällä suomen kielellä silkkaa kusetusta ja närästystä.
Kyllä on vaikea kuvitella, että eletään tammikuun toista viikkoa, kun tiheä vesisade lyö ikkunaan ! Minä todella toivon, että jatkuisi sitten saman tien tällä säällä koko talven, ettei heittäisi kamalia pakkasia juuri helmi-maaliskuuhun (edes tänä vuonna, pliis !).
Vanha tyttöystäväni, johon olen viime vuosina pitänyt luvattoman huonosti yhteyttä, on tulossa aamulla kylään 4kk poikansa kanssa, joten taidanpa tempaista pienet viekistävät tirsat ennen sitä - terhakkaa tiistaita kaikille !
Kirsi-mama ja nalle rv 34+6
Mammuttikin näemmä täällä taas :) johan tässä olikin porukka huolissaan.
Unista ollaan puhusteltu ja mie kuulun porukkaan joka voi vaan haaveilla unista. En edes muista milloin viimeksi olen nukkunut kunnolla yöllä. Mikään asento ei ole hyvä vaan vähintään puolentoistatunnin välein pittää herätä veskissä käymään ja vaihtamaan asentoa. Lonkatkin on niin KIPEÄT että jos on paikoillaan edes puolituntia, niin siitä kun sitten lähtee liikkeelle, tuntuu kuin joku tökkisi puukolla.Kauheita painajaisia näen koko ajan ja sitten kun herää niin on valmiiksi jo pahalla tuulella. Mahtaa alkaa muu perhe jo toivomaan että tulisi se vauva ja lähtisi toi mäkättävä sekopää.
Parit paniikkikohtauksetkin olen saanut kun olen niin hädissäni noiden suppareiden takia. Tää harmittava lenssu kun on aiheuttanu mahtavan yskän ja se köhiminen ja aivastelu sitten aiheuttaa jumalattoman kippeitä suppareita. Neuvolassa olivat kuitenkin sitä mieltä että eipä sitä tuonne alapäähän mitään tarvihe kurkkia, et jos susta alkaa tuntua liian tukalalta niin sitten vois päivystyksessä käydä. Pelkäsköhän se et jos se ite kahtoo (on kuitenki kätilö) et toi mun vekotin puree tai jotain =)
no eiköhän tuossa ollut omaa napaa ihan tarpeeksi. Välillä teille kaikille tälläinen erilainen kyssä. Mitä hassua on puolisonne sanonut/tehnyt nyt odotus aikana? Lueskelin tuossa juuri noit hauskoi synnytys juttui ja nauroin niin että aiheutin aika makeita supistuksia.
Ja viellä semmoinen kyssä, että joko olette kauheasti hairahtuneet ostelemaan tulokkaalle leluja?? Minä kun olen hassuuksissani varustautunut jopa niillä :)
Emppu-mamma ja " Eetu" 33+4