Erituloiset ystävät
Mitä tekisitte tilanteessani?
Ystäväni ovat hyvin toimeentulevia, naimisissa ja asuvat omistusasunnoissa. Itse olen yksinhuoltaja vuokralla ja matalapalkka-alalla. Joudun laskemaan todella tarkasti mihin rahani käytän, en käy kampaamoissa tai osta uusia vaatteita, matkoista puhumattakaan. Ystävät tietävät tilanteen ja siitä on nyt tullut ongelma.. He toivovat minua mukaan matkoille ja ravintoloihin vaikka tietävät ettei minulla ole varaa sellaiseen. Kun kieltäydyn, he lupaavat maksaa minunkin puolestani.. Heitä ei kuulema haittaa yhtään ja haluavat tottakai auttaa ystävää.
Tiedän, että he tarkoittavat hyvää, mutta ahdistun vaan lisää, sillä tiedän että en voi ikinä maksaa takaisin tai korvata muuten. Mikä neuvoksi?
Kommentit (6)
Samassa tilanteessa, ahdistaahan se. Surukseni olen vähitellen lakannut käymästä missään ystävieni kanssa. Jotenkin heillä näyttää olevan oletuksena, että jos johonkin mennään, mennään heidän tulotasonsa mukaan.
Mulla on vähän sama tilanne, sillä erotuksella, että ei ole kaveriporukkaa vaan yksi ystävä, joka on parempituloinen. Teemme yleensä yhdessä asioita, joihin minullakin on varaa, mutta joskus ystäväni pyytää esim. että lähdettäisiin vaikka hotelliin yöksi ja ilmoittaa, että hän maksaa ja sillä sipuli. Hän haluaa viettää kanssani aikaa muutenkin, kuin pennejä laskien ja hänellä on varaa maksaa minunkin kuluni ilman odotusta vastavuoroisuudesta. Tämä keskustelu on siis käyty ystäväni kanssa ja hän on perustellut asiaa sillä, että kukaan ei saa rahoja hautaan mukaansa, mutta eläessä on ihana viettää aikaa nauttien ystävien kanssa. Olen tehnyt itseni kanssa töitä, jotta pääsisin epätasa-arvon ajatuksista pois, mutta yritän ajatella, että hän ei tarjoa, jos ei halua tai voi. En koskaan odota hänen tarjoavan ja yritän pienemmissä asioissa tarjota edes jotain takaisin hänelle. Nauti ja ota vastaan ystäviesi tarjoama apu. Ehkä joskus sinä voit auttaa heitä! Ei voi koskaan tietää.
Olen lapseton, hyvätuloinen. Jos tarjoudun tarjoamaan, tarkoitan sitä oikeasti. En odota mitään korvauksia, kun ystäviä ollaan.
Raha erottaa kaverit toisistaan ja samoin sisarukset. Sille ei voi mitään. Maailmakuva on heillä usein täysin erilainen.
Kiva että löytyy tuollaisia kavereita
Mukaan vaan tottakai