Mihin käyttäisin lanttuja
Ostin lanttulaatikkoja varten, mutta unohdin lantut kotiin, kun lähdimme joulunviettoon mökille.
Jos suljetaan pois lanttukukko ( en ole mikään leipuri, eivätkä kukot muutenkaan ole herkkujani), uunijuurekset, se lanttulaatikko ja lantturanskikset. Lähinnä jotain sellaista missä ei juurikaan maistuisi. Lanttulaatikko on oikeastaan ainut missä lantusta pidän, mutta sitä on nyt syöty jo tarpeeksi.
Kuulostanpa ihan hirveen nirsolta, mitä en edes oikeasti ole.
Kommentit (28)
Lantusta leikataan ja viipaloidaan ohuita lastuja, joihin roiskitaan sitruunan mehua ja siten suolaa ja öljyä ja uuniin. Lämpötila noin parisataa ja uunissa korkeus puolivälissä. Ainakin puoli tuntia tai enemmän. Voi kokeilla maistamalla yhtä tai sitten jättää al dente.
Vierailija kirjoitti:
Min oon syöny lanttuva.
Mites se kaali??
Lahjoita niille, joilla lanttu leikkaa😅
Lanttu- mansikkasmoothie. (Keitä lantut ensin). Hyvää!
Piti vielä sanoa että jos haluaa peittää hieman makua juo kolaa tai jotain sellaista kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikki on lanttukuutiot: leikkaa lanttu kuutioiksi, suolaa, kermaa ja uuniin kypsymään. Tosi hyvää!
Kuutioituja lanttuja voi myös karamellisoida eli valmistaa kuten karamellisoidut porkkanat. Minä käytin sokerin sijasta juoksevaa hunajaa, koska meillä ei muuten käytetä sokeria mihinkään. Tulos oli lukuisten kehujen arvoinen. Karamellisoidut porkkanathan ovat edullinen, maistuva ja näyttävä alkupala.
Vielä yksinkertaisemmin: kukkotäytteet ruispalojen väliin, jokainen omiin folioihinsa pellille ja uuniin paistumaan. Ne, mitä ei tule syötyä, voi laittaa pakastimeen ja ottaa sieltä vaikka yksittäin, jos tulee kukkohinku.