Viiden lapsen äiti vastaa kysymyksiin
Kommentit (40)
Lapset ovat Jumalan lahja ja heistä on iloa elämässä.
t. ap
Kuinka jaksat tähän aikaan valvoa? Vai onko sinulla ihana mies, joka tekee kanssasi kotitöitä. Itselläni neljä lasta ja tällä hetkellä tooosi väsynyt tähän arjan rumbaan. Uni ei vaan meinaa tulla, joten istunpa hetken tässä koneella.
Millaiset urasuunnitelmat sinulla on?
Siksi en ole ikinä hankkinut ammattia, kun lapsiakin alkoi tulla jo nuorena.
Meillä mies hoitaa elannon tuomisen perheeseen ja auttaa aina silloin tälloin lastenhoidossa. Kotityöt kuuluvat minulle ja nyt voin tähän aikaan valvoa, kun ei väsytä.
t. ap
Auto ja talo meillä onneksi on.
Minä olen onnekseni saanut jo viisi lasta, jos lisää lapsia ei tule niin kyllä minä silti aion koko ajan kotona olla ja hoitaa kotia ja toivottavasti jossain vaiheessa myös lapsenlapsia.
t. ap
niin onko raskaudet ja synnytykset menneet aina hyvin vai onko ollut ongelmia tai keskenmenoja?
äitejä, joita ei koskaan väsytä olla raskaana ja synnyttää ja tehdä kotitöitä jne. Odotin vähän todellisempaa keskustelua.
T: neljän lapsen äiti, jolle ei enää tule lapsia enempää
Mutta olen jo pienestä pitäen tehnyt kotitöitä, että niihin on tottunut. Kyllä joskus on raskasta jos esim. lapsia sairaina, mutta minun työni on hoitaa koti ja lapset. Mieheni käy töissä ja tuo rahan kotiin. Nukun yleensä päivisin päiväunia yhdessä nuorempien lasten kanssa jos ei muuta tekemistä juuri silloin olen.
Kaksi keskenmenoa on ollut jo alkuvaiheessa, muut raskauden menneet ilman suurempia ongelmia. Yksi lapsi jouduttiin keisarileikkaamaan perätilan takia. Muut synnytykset menneet ihan hyvin, jotkut tosin pidempiä ja kivuliaampia kuin osa synnytyksistä.
t. ap
Vierailija:
äitejä, joita ei koskaan väsytä olla raskaana ja synnyttää ja tehdä kotitöitä jne. Odotin vähän todellisempaa keskustelua.
T: neljän lapsen äiti, jolle ei enää tule lapsia enempää
näistä äideistä, jotka saavat lapsensa herran siunaksesta ja pyhittävät elämänsä perheelle. Ehkä se tuntuu vaan niin kunnianhimottomalta, kun ei sivistä itseään peruskoulua enempää. En tarkoita nyt mitään korkeakouluja, mutta mitään!!! On toki hienoa olla kotona lasten kanssa, mutta aikansa kutakin. En haluaisi olla kotona ikuisesti.
T: se sama neljän lapsen äiti
jos pitää väkisin kouluttautua. Kyllä yksinkin voi kaikkea lukea ja opiskella. Esim. minä on todella paljon yleistietoa ja voitan yleensä tietokilpailupelit jos pelaamme niitä kotona tuttavien kanssa. Olen huomannut, ettei koulutus juurikaan tuo yleistietoa mitä ei voisi ilman koulutusta tietää. Toki tietty ammattitaito on asia, jota ei kotona opi, mutta en todellakaan tunne, että olisin sivistymätön.
t. ap
sairaanhoitaja olen, ja jokaisen lapsen välissä olen töissä käynyt, ja juuri nyt aloittelen jälleen työntekoa. Itse en kestäisi olla pelkästään kotona, työ on sopivaa vaihtelua. Tietenkin jos sitä saisi tehdä vaikka puolikkaan muodossa nyt kun lapset ovat pieniä.
Täällä neljän lapsen sairaanhoitajaäiti, viidennestä haaveilen, mutta saas nyt nähdä riittääkö rahat (lapsentekoon siis, kun klinikalla täytyis käydä, ties miten monesti).
Voi että minäkin haaveilen viettäväni loppuelämän kotona. Onneksi nyt saan vielä jonkin aikaa olla hoitovapaalla, mutta sen jälkeen ei mitään mahiksia. En ymmärrä, miten jollain rahat riittää? TOki jos lisää lapsia tulisi, pääsisi taas äitiyspäivärahoille...
viimeinen sh-äiti (eli nro 19) ei mielellään jatkaisi sh-uraa, ainakaan kolmivuorotyössä. Eli jos ja kun tästä töihin täytyy lähteä, niin haaveissa eri pulju tai ihan täysin alan vaihto. Voih, saahan sitä haaveilla...
Meillä kans viisi lasta, mutta olen sitä mieltä, että koulutus kyllä kannattaa hankkia . Luultavasti töitäkin vielä ehtii loppuelämässä tehdä =)
Ilman töitä en jaksaisi mitenkään, mun täytyy ehdottomasti saada aikuiskontakteja. Lapseni ovat vielä pieniä, vanhin on vasta topulla ja pienin vuoden. Nyt kyllä tekee hieman tiukkaa, kun jostain syystä tämä pienin valvottaa. Nytkään en ole nukkumassa, koska huuto alkanee tässä puolen tunnin sisällä tai viimeistään tunnin päästä. Tyhmää tietysti on valvoa, mutta onneksi ei aamulla huomenna tarvitse mennä kahdeksaan, saa ehkä?? nukkua hieman pidempään. Tarkoititko sh-äiti (joka siis hoitovapaalla), että lapsesi ovat hoidoilla alkuunsaatuja, kun puhuit klinikasta, siis kaikki?
Niin ja rahat meilläkin kyllä vähissä, se on tämän hetken ehkä suurin ongelma"
ihan arkipäiväisistä asioista? Esim. jos on meno johonkin niin miten pääsette suihkuun, saatte aamupalan syötyä koko porukan kanssa jne.?!
Minusta tuo kaikki tuntuu joskus jo niin hankalalle yhdenkin kanssa. Aina ollaan myöhässä vaikka miten aikaisin heräisi... :)
Minäkin toivoin saavani ison perheen mutta valitettavasti se ei ehkä ikinä onnistu... Ensimmäinenkin oli " työn ja tuskan takana" .
Itellä kestämistä kahen kanssa...