Eikö nykyään R-vikaa korjata?
Tuntuu olevan todella yleinen nykyään, eikö sitä enää yritetä korjata vai miksi niin monet nuoret ja lapset eivät osaa sanoa ärrää oikein.
Ja miksi ihmisiä joilla on puhevikoja palkataan puhetöihin, joidenkin puhetta on todella vaikea ymmärtää tai puhevika on niin paha että se häiritsee kuuntelemista ja silti he ovat töissä missä pitää puhua.
Kommentit (27)
Sori vaan 60-luvun ylioppilaat, alatte olla vähemmistöä peipposen tavoin tarkasti artikuloivine lausumisineen. Kuin esiintyävää runoilijaa kuulisi! Kuka sitä jaksaa jos ei ole puhuja ammatiltaan, antaa ärrän korista ja ässän suhista kunhan lausuja itse ei siitä liian isoa taakkaa koe elämässään.
Vanhemmat opettaa? Hei haloo, onko teillä 60-luvulla vanhemmat lääkäreitä ja puheterapeutteja- ilmeisesti kun kotona kaikki viat korjaantui kuulema ihmeellisen korkea koulutuksisia vanhempia niin monella, vaikka raavasta työtä tekivät kansakoulun diplomilla.
Se mitä pidätte vikana, voi olla muutakin kielellistä kehitystä kuten englannin kielen vaikutus arkikieleen ja onhan suomen kieleen tullut vaikka mitä uusiosanaa lyhyeen aikaan.
Mun lapsi kävi etäpuheterapeutilla korona-aikaan. Yritettiin tehdä harjoituksia, mutta lopulta lapsi yksinkertaisesti kieltäytyi jatkamasta. No, kun etänä oltiin, oli tosi vaikea selvittää, onko jotain fyysistä vikaa, mutta kyllä se lopulta oli fyysinen. Kierä kielijänne, joka oli jo kertaalleen leikattu. Se leikattiin uudelleen. Lapsi oppi r:n nopeasti, mutta l on vieläkin vähän hassu.
Aloitin koulun 1978. Puheviat seulottiin joka luokalta. Koululla kävi puheopettaja, jonka luona sain käydä ihan kahden kesken ärrää opettelemassa. Session lopuksi ope luki minulle Pupu Tupunaa. Saman palvelun saivat muutkin. Opin ärräni ja niin muutkin.
Olen nyt itse opettaja. Nykylapsille ei ole puheopetusta tarjolla koulussa eikä muutenkaan, jolleivat vanhemmat osta. Enää ei ole rahaa. Oltiin rikkaampi valtio ilmeisesti vuonna 1978.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin koulun 1978. Puheviat seulottiin joka luokalta. Koululla kävi puheopettaja, jonka luona sain käydä ihan kahden kesken ärrää opettelemassa. Session lopuksi ope luki minulle Pupu Tupunaa. Saman palvelun saivat muutkin. Opin ärräni ja niin muutkin.
Olen nyt itse opettaja. Nykylapsille ei ole puheopetusta tarjolla koulussa eikä muutenkaan, jolleivat vanhemmat osta. Enää ei ole rahaa. Oltiin rikkaampi valtio ilmeisesti vuonna 1978.
Joo. Kirjoitin tuossa yllä korona-aikaan etäpuheterapiaa saaneesta lapsestani. Hän oli silloin eskarissa, ja eskarissa sanottiin, että erityisopettaja voi antaa äänneohjausta, mutta korona-aikaan tuo oli keskeytetty tartuntavaaran takia...
Mulle tuli vastaan niitä videoita, joita olin kuvannut lapseni harjoittelusta (niitä piti lähettää). Kävi niin sääliksi lasta, joka ei yhtään edistynyt ja joka yritti sanoa niitä harjoitussanoja, mutta se r vaan ei syntynyt.
Ei ole nkykään r vikaa, on vain muunlaisia impotensseja
Mulla on traumoja L-vikaisista (koulukiusaaja ja kamala ex), joten välttelen L-vikaisia, kun traumat puskee pintaan. Joo, kyllä pitäisi tehdä asialle jotain, mutta en onneksi ole koviin moneen L-vikaiseen törmännyt ja niihinkin, keihin olen, näen harvoin. En tietenkään syytä heitä traumoistani, mutta välillä asia menee ohi, kun keskityn vikaan.
Kotona muuten on se hassu puoli, että perheenjäsenet tottuu siihen hassumminkin äännettyyn puheenparteen, kun sitä koko ajan kuulevat. Eivät välttämättä ole parhaita sitten kiinnittämään siihen huomiota.