Työtön, mikä syysi on ettei esimerkiksi siivoustyö kiinnosta?
Jatkuvasti haetaan siivoajia, ilman kokemusta tai koulutusta eli näiden puutteeseen ei voi vedota. Palkka on mitä on, mutta takuulla enemmän kuin työttömyystuet. Kuntokin kohenee ja pysyy hyvänä kun tekee fyysistä työtä.
Kommentit (171)
Olin työttömänä vajaa pari vuotta. Etsin oman alan töitä aktiivisesti ja kävin haastatteluissa. Sain työttömyyskorvausta n. 1600 netto plus tein opettajasijaisuuksia joista sain n. 400/kk.
Tänä talvena on haettu yhtä siivoojaa kotisiivouksiin. Oma auto olisi pitänyt olla. Oli kokopäivä työ ja palkkaus sopimuksen mukaan - mitä se sitten olisi ollutkaan? Mutta mulla lopahti kiinnostus joustavuus vaatimukseen. Eli töitä olisi ollut käskyn käydessä myös päivätyöajan ulkopuolella. Olen juuri päässyt eroon epäsäännöllisestä työajasta ja hyppimisestä sinne ja tänne. Sori, ei kiitos. Olen liian vanha. Hyppiköön nuoret.
En kykene. Liian lihava ja huono selkä.
Vierailija kirjoitti:
Tein sitä jo vuosikymmeniä, mutta keho ei enää kestä.
Äläs nyt. Ap:han sanoi, että kunto kohenee, kun siivoaa. Ei se voi huonontua, ei mitenkään.
Oon hakenu mut en pääse. Nuorempana oon tehny ja tykkäsin, nyt haluisin leppoistaa ja tehdä osa-aikaisena siivousta, mutta ei vaan kelpaa työnantajille. Kotisiivousta en oo hakenu, ku siihen mun mielestä pitäs olla ammattilainen, mulla ei tutkintoa ole.
Jäin muutama vuosi sitten työttömäksi ravintola-alalta. No hain sitten kotisiivoustyöhön ja heti sain paikan, vaikka olinkin yli 50 v. Tein reilun vuoden kotisiivousta, aluksi oli ihan mielenkiintoista ja innostavaa. Mutta vähitellen alkoi asiakkaiden oudot vaatimukset rasittamaan, vanhukset yleensä olivat siivouksen ajan kotona vahtimassa ja huomauttelemassa työn teosta ja henkilökohtaisuuksiakin tuli kuultua usein. Loppuajasta alkoivat vaivat, kädet oli jatkuvasti kipeänä, jouduin käyttämään rannetukia aluksi yöllä ja lopulta jo töitä tehdessä. Selkävaivat, niska-hartiasärky ymym. Sain itseni huonoon kuntoon vajaassa vuodessa. Pakko oli lopettaa, enkä enää siivoustyöhön kykene, kevyempää työtä etsin koko ajan.
Olen monisairas (mm. astma, allergiat jne.), joten en pysty tekemään siivoustyötä. Nuorena ja terveenä tein sitä vähän aikaa, kunnes sairastuin.
Typerää syyllistää työttömiä, koska kaikki ei todellakaan voi tehdä mitä tahansa työtä, puhumattakaan siitä, ettei niihin ketä tahansa palkata.
Keksikää joku parempi provo persuidiootit!
Tein siivousfirmassa hommia opiskeluaikana useamman vuoden erilaisissa kohteissa. Tiedän siis, mitä se työ on. Minulla on amk-tutkinto, joten en ole mikään siivooja. Toisekseen, kärsin alaselkäkivuista, joten työ on fyysisesti minulle mahdotonta.
Koska en kehtaisi kertoa mahdolliselle potentiaaliselle seurustelukumppanille (miehelle) tekeväni siivoustyötä. Varsinkaan, kun olin aiemmin kaupan kassana.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne korjautuu kun aletaan maksamaan palkkaa. Jos sillä ei pysty elättämään itseään niin siihen ei hae kukaan. Siivous on vähän aliarvostettu ammatti vaikka niitä tarvitaan joka paikassa.
Tarkoitatko että tällä hetkellä ei kukaan työskentele siivoojana?Miten he pärjäävät sillä palkalla?
Vaatii ammattitaitoa. Lattiamateriaalien tunteminen, mitä pesuainetta ja vahaa ja minne jne. On tässä tullut nähtyä jo viidessä vuodessa aika monta joka luullut osaavansa siivota, ja perästä kuuluu -> asiakkaalta reklamaatioita. Pesuaineiden liika annostelu, tai sitten otetaan liian kuivalla liinalla/mopilla. Hauska kun korkeakoulutetut varsinkin ovat olleet niitä joille kaikki pitää opettaa ihan kädestä pitäen. Tekemällä oppii, ei lukemalla kirjasta ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen monisairas (mm. astma, allergiat jne.), joten en pysty tekemään siivoustyötä. Nuorena ja terveenä tein sitä vähän aikaa, kunnes sairastuin.
Typerää syyllistää työttömiä, koska kaikki ei todellakaan voi tehdä mitä tahansa työtä, puhumattakaan siitä, ettei niihin ketä tahansa palkata.
Keksikää joku parempi provo persuidiootit!
Tästä keskustelusta huomaa selvästi kuinka työ ei kiinnosta .On vaikka mitä vaivaa ja ei ole ajokorttia ym.ja samalla valitetaan että ei ole töitä.Hallitus on oikealla asialla kun alkaa kannustamaan työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut, ekasta sain potkut hitaudesta. Tokassa atooppinen ihoni meni huonoon kuntoon (olin tosin myös liian hidas).
No hitaat ei todellakaan pärjää missään suorittavassa työssä.Mikä sen ärsyttävämpää kuin hidas työkaveri jonka puolesta saa tehdä hommia kun se ei muka ehdi.
Kroppani ei kestä siivoamista koko aikaa. (välilevyn madaltumat ja niskaiskias) Tulee kovia kipuja ja joudun käyttämään kovia kipulääkkeitä. (ei käsikauppatuotteita).
Siivoustyössä pitää olla yliopiston käynyt . Ei amis kelpaa.
Selkäni on siinä kunnossa, ettei onnistuisi, ainakaan sellaisella tahdilla, että minut kukaan palkkaisi. Lisäksi ei ole mitään laitoshuoltajan tutkintoa. Työ vaatii myös usein oman auton, jota ei myöskään ole.
Siivoilu on liian vaativaa minunlaiselleni idiootille.
Palkka perehdytyksen jälkeen rapiat 11 euroa, oma auto oltava ja km korvaus 0,57 e km. Vaikka työ olisikin ihan jees, niin aika tarkkaan saa miettiä onko tässä nyt mitään järkeä.
Peruspalkka. Tuohon päälle tulevat vähintään vuorolisät, toki myös kokemusvuosi- ja henkkoht lisät. Mulla on kannustinloukku, toinen alani maksaisi paljon pienempää palkkaa, jos sieltä töitä löytäisi. Siispä plan B.