Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä kuva naisesta kiinnittämässä latauskaapelia sähköautoonsa oli ihan arkipäiväinen vuonna 1912

Vierailija
03.01.2024 |

SÄHKÖAUTO oli siis pinnalla jo pitkälti yli sata vuotta sitten. Sähkötekniikan vauhdikas kehitys 1900-luvun alkupuolella tarjosi hevosvaunujen suunnittelijoille oivan keinon antaa hevosille hieman lepoa, ja siitä saivat alkunsa maailman ensimmäiset sähköautot.

Nyt sähköauton omistajan on mahdollista asentaa latauspiste omaan talliinsa, kertoi New York Timesin artikkeli tammikuussa 1911.

Kommentit (12)

Vierailija
2/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot jäivät 1910-luvulla polttomoottoristen kilpailijoidensa varjoon muun muassa öljyryntäyksen vuoksi. Siitä alkoi lähes sata vuotta kestänyt sähköautojen pimeä aika, jonka voidaan toden teolla katsoa päättyneen vasta 2010-luvulla

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Detroit Electric olisi kyllä hieno, sellaisella voisi hyvin ajella. Periaatteessa sähköauton rajoitteet ovat silti samat kuin sata vuotta sitten, joten tekniikka ei pohjimmiltaan ole mitenkään raketin lailla kehittynyt.

Vierailija
4/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The Verge -sivusto kertoo nimittäin nyt 112 vuotta sitten otetusta kuvasta, jossa nainen on kiinnittämässä latauskaapelia sähköautoonsa. Kuvan ottohetkellä vuonna 1912 se oli jo melko arkipäiväinen asia, aivan kuten se on arkipäivää meille nykyisin."

 

Nimenomaan. Etenkin näin talvisin sähköautoilija ei juuri muuta ehdi tekemäänkään kuin kiinnittelemään latauskaapelia.

Vierailija
5/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton oli huonon keksintö ja jäi siksi jalkoihin

Vierailija
6/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha Detroit Electric olisi kyllä hieno, sellaisella voisi hyvin ajella. Periaatteessa sähköauton rajoitteet ovat silti samat kuin sata vuotta sitten, joten tekniikka ei pohjimmiltaan ole mitenkään raketin lailla kehittynyt.

Mitkä rajoitteet? Ei ainakaan nopeus, teho, kestävyys....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot jäivät 1910-luvulla polttomoottoristen kilpailijoidensa varjoon muun muassa öljyryntäyksen vuoksi. Siitä alkoi lähes sata vuotta kestänyt sähköautojen pimeä aika, jonka voidaan toden teolla katsoa päättyneen vasta 2010-luvulla

Miten sen nyt ottaa. Sähkömoottori on mainio esimerkiksi veturissa, kun painolla ei väliä, päinvastoin sitä pitää olla riittävästi. Lisäksi sähköä saa ajolangasta jatkuvasti. Dieselsähköisiin pätee samat periaatteet.

 

Vierailija
8/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot jäivät 1910-luvulla polttomoottoristen kilpailijoidensa varjoon muun muassa öljyryntäyksen vuoksi. Siitä alkoi lähes sata vuotta kestänyt sähköautojen pimeä aika, jonka voidaan toden teolla katsoa päättyneen vasta 2010-luvulla

Nythän se sähköautojen pimeä aika vasta alkaa, kun sitä yritetään väkisinkin tunkea joka tarkoitukseen, ja etenkin niihin mihin se ei sovi. 1910-luvulla niitä ei edes yritetty muuksi kuin naisten kaupunkikauppakasseiksi, niiden käynnistämiseen kun ei tarvittu veiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Nikolai Tesla tapettiin USA:ssa kun hän olisi tarjonnut kaikille ilmaisen sähkön, sehän ei sopinut sähkön myyjille siellä lainkaan... sama periaate jatkuu tänäkin päivänä sähkön myynnissä...

Vierailija
10/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli HS:ssä juttua sähköautoilusta talvella. 

Ongelmat talviautoilua silmällä pitäen on lopulta melko samoja kuin polttomoottoriautollakin, liikkuuhan molemmat pyörillä ja käynnistyvät samanlaisella 12v käynnistysakulla. 

Eniten päänvaivaa aiheuttaa lataukseen käytetty aika (bensa auton tankkaus vie 5 min vs sähköauto +30min), suurteholataus asemien vähyys etenkin suurten kaupunkien ulkopuolella ja wlp mukaisen maksimiajomatkan lähes puoliintuminen pakkaskeleillä.

Pidempi ajomatka, vaikkapa PK seudulta Ouluun saattaa siis viedä aikaa kun wlp mukainen 350km ajomatka laskeekin talvella 200km. Siinä sitten latailet aina 200km välein autoa 30min tai ensin vielä odottelet että löydät vapaan laturin.

Molemmilla käyttövoimilla on nykyisellään omat hyvät ja huonot puolensa.

Yksi iso riski ovat sitten nämä kokonaan uudet automerkit. Mikä on niiden kestävyys, riittääkö maahantuojilla huoltokapasiteettia, saadaanko varaosia riittävän nopeasti vai seisooko vialliset autot talviaikaan korjattavana viikko tai jopa kuukausi kaupalla.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laturissa on mennyt näköjään vähän krouvimpikin käyttöliittymä.

Vierailija
12/12 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen ja tavallinen. Vuoteen 1912 mennessä yhdysvalloissa oli myyty noin 38-tuhatta sähköautoa ja ihmisiä oli noin 95miljoonaa. Eli 0,04% kansasta omisti sähköauton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi