Voiko työstä irtisanoutua vain sen vuoksi jos ei pidä työstä?
Tapailen erästä ihmistä, joka ei pidä työstään vaan voi siellä pahoin ja haluaa tämän vuoksi irtisanoutua? Olenko liian vanhanaikainen, kun ajattelen, että on tehtävä sitä työtä jota on tarjolla? Olen minäkin joutunut tekemään joskus sellaista työtä josta en pidä ja joka ahdisti, ei ole ollut vara valikoida parhainta päältä. Hiukan ihmettelen.
Kommentit (42)
Kyllä olen kolme kertaa tuon takia irtisanoutunut ja vaihtanut työpaikkaa. Ammatinvalinta kysymys voiko vaihtaa vai ei.
miten ne ihmiset enne teki paskatöitä, nykyään ei kelpaa mikään muu kuin prinsessana olo, tämä kertoo että meillä on liian hyvin asiat. Menkää intiaan kerjäämään kadulle ruokaa, niin ehkä paska työt kelpaa sen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Sen jälkeen voi viettää kaikki päivät av:lla kertomassa, ettei työttömät koskaan työllisty ja kaikki työt menevät ja talossa oleville pomon sukulaisille ja työpaikkailmoituksetkin on feikkiä, koska ne ovat vain yritysten markkinointia. Ja teitenkin pitää muistaa, että deep state kartelli on sopinut työpaikkojen määrän.
Muut ihmiset toki etsisivät ensiksi uuden työpaikan.
Keitä ne muut ihmiset siis ovat?
Vierailija kirjoitti:
miten ne ihmiset enne teki paskatöitä, nykyään ei kelpaa mikään muu kuin prinsessana olo, tämä kertoo että meillä on liian hyvin asiat. Menkää intiaan kerjäämään kadulle ruokaa, niin ehkä paska työt kelpaa sen jälkeen
Minä ainakin olen huolissani, miten potentiaalinen miesystäväehdokas suhtautuu siihen, jos teen ns. paskaduunia 🥺
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen viikkoa tulee karenssia, eli ei saa työttömyyskorvausta. Sen verran se kirpaisee, mutta mitään työtä ei ole pakko tehdä.
Kuusi viikkoa.
Voi. Kolmesti elämäni aikana olen niin tehnyt, eikä uudesta työpaikasta ollut tietoakaan. Onneksi on aina ollut säästöjä. Nyt on ikää jo sen verran etten varmaan ehdi neljättä kertaa irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein tajua logiikkaasi. Miksi ihmeessä pitää olla masokisti ja tehdä sellaisia töitä, jotka tekee onnettomaksi, jos muitakin vaihtoehtoja on.
PS. Eikö asioiden pitäisikin olla hyvin?
Jos työntekijät ei lähde nostelemaan esim. huonon johtamisen tai huonon työilmapiirin takia vaan hyväksyy mukisematta epäkohdat, ei niihin koskaan tule muutosta.
Mikään ei ole niin kauheaa kuin tehdä työtä jota inhoaa. Minä jouduin kärvistelemään melkein viisi vuotta työssä josta en tykännyt yhtään kunnes valmistuin ja pääsin parempiin hommiin. Töissä ollaan noin 40 tuntia viikossa, niin kyllä sen silloin pitää olla sellasta, että ei v*tuta ja ahista koko ajan. Jos on vara karenssiin, niin silloin ihan sama vain irtisanoutua, jos ei ole, niin äkkiä vaan uutta matoa koukkuun ja toista työtä etsimään. Vaihtamalla yleensä paranee!
Kuten on jo kerrottu, niin totta kai työstä voi irtisanoutua, mutta se johtaa karenssiin. Ei auta vaikka työpaikan ilmapiiri olisi kuinka toksinen. Suomen lain mukaan se pitää vain "hyväksyä ja ymmärtää" tai sitten saa rangaistuksen (karenssi).
Tässä olisikin mielestäni tärkeä muutoksen paikka. Irtisanoutumisesta ei missään tapauksessa pitäisi seurata karenssia. Joo, karenssiin on tullut muutoksia, mutta karenssi on karenssi siitä huolimatta.
Itse olen kerran lähtenyt yhdestä paikasta menemään 2kk:n töissä olon jälkeen. Touhu oli kaikkea muuta, kuin mitä oli luvattu. Itsellä oli jo uusi työsopimus tehtynä, mutta töiden alkuun oli 1,5 kk. Tässä työpaikassa viihdyin 3 vuotta.
Tottakai voi ja on suositeltavaakin irtisanoutua.
Ihmisen lähtökohtaisesti kannattaa tehdä vain sellaista työtä jossa viihtyy, mutta pitää olla vähän nöyrä tekemään mitä tahansa työtä sen aikaa että saa talouden siihen kuntoon että ei tarvitse tukien varassa olla.
Mutta kun pitää huolen että ei ole velkaa kenellekään ja tilillä on vähintään parin kuukauden kulujen verran säästöjä ni voi lopettaa milloin haluaa.
Haluaisiko joku asioida kaupassa, josta näkee jo parkkipaikalle, että kyseistä työntekijää ei voisi vähempää kiinnostaa koko homma? Olen kahdesti lähikaupassani törmännyt tällaiseen ilmiöön, molemmat myyjät katosi sieltä muutamassa viikossa. Kumpikaan ei juuri ottanut katsekontaktia, ei tervehtinyt, ostokset meni aika vihaisesti liukuhihnan päähän, jos ne ei tajunneet itse kulkea nopeammin.
Elämä on lyhyt, kärsimys pitkä.
Ei kannata kärsiä turhan takia yhtään ylimääräistä minuuttia, olipa kyse työstä tai mistä vain tilanteesta.
Säästöt antaa vapautta ja se kannattaa muistaa jo nuorena.
Voi myös hakeutua työterveyshuoltoon ja saada saikkua.
Ei meillä tarvitse ihmisen itseään loppuun ajaa paskan työn takia, tai paskan esimiehen takia. Se käy sitäpaitsi hiton kalliiksi viimeiselle työnantajalle.
Ap, mistä sinä olet saanut sellaisen harhaluulon, että ihmiset ovat samanlaisia kuin sinä? Lahkolaisuudesta nimeltään perussuomalaisuus?
Sinä et voi tietää, miten paljon ihminen kuormittuu huonosta kohtelusta, liiasta työmäärästä, surkeasta johtamisesta. Mutta työterveyshuollon on syytä selvittää se.
Tuskinpa tapailet. Etkä ainakaan pitkään. Se ihminen saa sinusta hyvin äkkiä tarpeekseen.
Kaikissa töissä on hyvät ja huonot puolet, eikä irtisanoutumista kannata koskaan tehdä hetken mielijohteesta.
Sen sijaan jos työ vie päivästä toiseen kaikki energiat, eikä ole enää palkan arvoista, kannattaa selvittää kokonaistilanne ja toimia parhaaksi kokemalla tavalla.
Itse olen kahdessa työssä pyytänyt irtisanomista, sillä olosuhteet ovat olleet sellaiset ettei töiden jatkamiselle ole ollut edellytyksiä.
Pyydät työnantajaa irtisanomaan sinut, niin et myöskään saa karenssia.
Itse löin hanskat tiskiin viiden vuoden jälkeen kun en enää jaksanut työpaikalla teeskennellä että eihän täälä mitään vikaa ole vaikka työpaikan sisäinen ilmapiiri oli huono, liikaa taloon päin ja kaksinaamaista porukkaa
No ap, onko mielestäsi on irtisanoutua työstä työpaikkakiusaamisen vuoksi? Jota on jatkunut pitkään. Jos uutta työtä ei yrityksistä huolimatta ole vielä löytynyt? Pitäisikö ihmisen sairastuttaa itsensä? Ja joutua kenties vielä pidemmäksi aikaa työkyvyttömäksi?