Minkä ikäinen lapsi tutkii kylässä kaappeja ilman lupaa?
Onko normaalia 11 vuotiaalle vielä kylään tullessa lähteä itsekseen kylässä kiertämään huoneita lävitse ja aukomaan kaappien ovia ja katsoa mitä siellä on?
Tuttava pariskunta kävi kylässä ja heidän lapsensa häipyi kahvipöydästä limsansa juotuaan pois. Ajattelin siirtyvän olohuoneeseen telkkua katsomaan, mutta kun itse poistuin hetkeksi pöydästä vastaamaan puhelimeen niin jäin seuraamaan lasta ja joka olikin makuuhuoneen vaatekaapilla ja siitä siirtyi olohuoneeseen ja tv-tason lipastoa avaamaan. Siinä kohtaa keskeytin puheluni ja lasta kohteliaasti ohjasin ettei ilman lupaa saa mennä toisten kaapeille. Vanhemmille myös mainitsin asiasta, mutta he eivät välittäneet asiasta ja vähättelivät lapsen aina olevan hieman utelias kotona ja kylässä.
Onhan aiemminkin käynyt näin, että lapsi on ollut kaapilla ilman lupaa katsomassa, mutta nämä lapset olleet paljon nuorempia, alle kouluikäsiä tai vasta koulun aloittaneita ja pienellä lapsella ymmärrän vielä uteliaisuuden. Kuitenkin viidennellä luokalla olevan lapsen koen olevan sen verran ison jo, että tietäisi ja olisi opetettu ettei ilman lupaa mennä katsomaan kaappeja. Lapsi ei myöskään ole erityislapsi, joten käytös ei johdu siitäkään.
Onko kasvatus lepsua vai onko nykyään tuon ikäiset lapset vielä uteliaita ja käytös hyväksyttävää?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet aikuisetkin tekee sen, tosin nämä pyrkivät tekemään sen salaa. Itsekin kyläpakoissa on vessassa käydessä usein tullut katsottua WC:ssä olevia lokeroita tai kaappeja.
Sinun kaltaistesi takia meidän vessan kaapissa on vieraiden aikana vain wc-paperia ja saippuaa. Voit tutkiessasi samalla pestä vaikka suusi, jos tuntuu tarpeelliselta.
Yleensä olisi hyväkin pestä, koska jos on tuollaiset tavat, voi sieltä suustasikin valua jotain tyhmää.
Kauhee miniä.
Sellaista se joillakin vanhemmilla on, että lasta ei viitsitä kasvattaa ja sitten niille yritetään hankkia joku diagnoosi kuten autismi, kehitysvamma tai ADHD jolla sitä lapsen huonoa käytöstä ja kasvatuksen puutetta selitetään. Itse olen sen nähnyt kun vanhemmat antavat lapsen vaikka kyläpaikassa tehdä melkein mitä lapsi itse keksii ja sitten sanovat, että ei hän tahallaan vaikka revi kirjoja alas hyllystä. Se johtuu vain siitä, että hänellä on vaikka lievä kehitysvamma. Vaikka tosiasiassa syynä on se kun vanhemmat vain istuvat paikallaan eivätkä kiellä lasta mitenkään ja sanovat, että "Ei se meidän Kalle-Anneli tahallaan tuollainen ole. Pitää ymmärtää, että hän on erityinen lapsi". Ainakin tärkein syy.
Ei minkään ikäiset lapset. Varma tieto, koska tässä talossa on käynyt monenikäisiä ihmisiä. Ainoa kaappeja aukonut vieras oli jotain 65-vuotias.
Lantrattu vedellä😂