Minkä ikäinen lapsi tutkii kylässä kaappeja ilman lupaa?
Onko normaalia 11 vuotiaalle vielä kylään tullessa lähteä itsekseen kylässä kiertämään huoneita lävitse ja aukomaan kaappien ovia ja katsoa mitä siellä on?
Tuttava pariskunta kävi kylässä ja heidän lapsensa häipyi kahvipöydästä limsansa juotuaan pois. Ajattelin siirtyvän olohuoneeseen telkkua katsomaan, mutta kun itse poistuin hetkeksi pöydästä vastaamaan puhelimeen niin jäin seuraamaan lasta ja joka olikin makuuhuoneen vaatekaapilla ja siitä siirtyi olohuoneeseen ja tv-tason lipastoa avaamaan. Siinä kohtaa keskeytin puheluni ja lasta kohteliaasti ohjasin ettei ilman lupaa saa mennä toisten kaapeille. Vanhemmille myös mainitsin asiasta, mutta he eivät välittäneet asiasta ja vähättelivät lapsen aina olevan hieman utelias kotona ja kylässä.
Onhan aiemminkin käynyt näin, että lapsi on ollut kaapilla ilman lupaa katsomassa, mutta nämä lapset olleet paljon nuorempia, alle kouluikäsiä tai vasta koulun aloittaneita ja pienellä lapsella ymmärrän vielä uteliaisuuden. Kuitenkin viidennellä luokalla olevan lapsen koen olevan sen verran ison jo, että tietäisi ja olisi opetettu ettei ilman lupaa mennä katsomaan kaappeja. Lapsi ei myöskään ole erityislapsi, joten käytös ei johdu siitäkään.
Onko kasvatus lepsua vai onko nykyään tuon ikäiset lapset vielä uteliaita ja käytös hyväksyttävää?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Versio tästä suoranaisesta kaappien koluamisesta on lasten piiloleikit. Jotkut lapset haluavat aina kylään tullessaan leikkiä piilosta. Siinä sitten tulee leikin varjolla koluttua kaikki kodin nurkat, kaapit ja komerot, sängynalusia myöten. Meillä on piiloleikit kielletty,en halua ketään lasta vaatekaappiini pyörimään.
Hyvä juttu.
ei minkään ikäinen tutki kaappeja kylässä.
Kannattanee muistaa, että helposti lähtee myös pikkusälää sellaisten lasten mukaan, joille ei ole opetettu käytöstapoja tai oikean ja väärän eroa. Vaikka olisi kuinka hyvästä perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Aika normaalia on. Meidän luona on ollut paljon lapsia vierailemassa ja hyvin usein tuota tapahtuu. Aika ärsyttävää on.
Lasten kaverit tulee ylemmästä keskiluokasta ja ilmeisesti heillä on tapana olla muiden kotona kuin omassaan.
Tätä olen ihmetellyt tosi paljon, mutta ei meillä ole mitään arvokasta tai mitään piiloteltavaa. Siinä avaavat jos kiinnostaa tutkia.
Tulen vaatimattomimmista oloista ja aina on ollut ehdoton ei, edes mennä muille kylään. Sillä varmistetaan ettei tapahdu mitään häpeällistä, kun lapset yleensä aina mokaa käyttäytymisen puolelta kaikessa.
Sellainen perusröyhkeys näyttäisi kuuluvan rikkaiden kakaroille ja annan omani matkia heidän tapojaan. Se on kenties tie menestymiseen ja ainakin itsevarmuus pitää olla kunnossa jos menee toisten kaapeille ilman lupaa. Se kertoo menestyjän otteista. Ottaa sen mikä hänelle kuuluu. Meillä on jotain pieniä kultuurieroja havaittavissa eri tuloluokissa
No huhhuh mitä pötyä! Eivät lapset aina mokaa, kuten sanot. Vain kasvattamattomat lapset mokaavat, ne joilla on tietämättömät vanhemmat. Rajoitta kasvaminen on heitteillejättöä ja karhunpalvelus lapselle. Laiska vanhempi aiheuttaa lapsessa turvattomuutta ja vääränlaista halua hallita koko maailmaa. Se kostautuu viimeistään koulussa huonona koulumenestyksenä ja muiden häiriköintinä. Valitettavasti.
16-vuotiaita oli käynyt baarikaapilla poissaollessani. Mitään ei ollut viety, mutta näin että pulloja oli siirrelty.
Ei se mitään kun sitten kymmenvuotias tyttö joka pojan kavereita oli tottunut ottamaan mukaan muistoja ja pieni antiikki esine oli lähtemässä sitten kovaa vauhtia mukaan.
Ei minkään ikäiset. Ei mun lapset ikinä uskaltaisi kylässä mennä kenenkään kaapille, hyvä jos käskettäessä. Eikä kyllä kenenkään lapset ole meillä kaappeja availleet, puhumattakaan aikuisista, todella noloa jos joku niin tekee.
Ei minkään ikäinen lapsi, jos on minun TAI jos on meillä.
No kun jotkut ihan aikuisetkin tekee tätä. 😳
Vierailija kirjoitti:
Aika monet aikuisetkin tekee sen, tosin nämä pyrkivät tekemään sen salaa. Itsekin kyläpakoissa on vessassa käydessä usein tullut katsottua WC:ssä olevia lokeroita tai kaappeja.
Olet sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska nähdä että muillakin aikuisia tuttavia jotka tekevät tuota. Sanoin taannoin kolmikymppiselle vieraallemme hämmästyneenä, että ei meidän kaapeissa ole mitään muuta kuin tavallisia tylsiä juttuja, mutta hän vain jatkoi kaappien availua äärimmäisen kiinnostuneen ja keskittyneen näköisenä, joku tutkija tuli mieleen. Olin puoliksi vaivaantunut ja puoliksi nauratti.
Minua ei olisi naurattanut eikä huvittanut vaikkei kaapeissa ole mitään erikoista tai arkaluonteista. Tuossa tapauksessa olisin korottanut oikein ääntäni ja kieltänyt. Jos ei vieläkään lopeta niin sitten olisin jo karjaissut että lopeta heti.
Olisin läpännyt laatikostot ja kaapit niin nopeaan kiinni, että kakaran sormet olisi ottaneet osumaa. Siinähän oppisi kovakalloisempiki.
16-89v Persu joka etsii itselleen homoilukaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska nähdä että muillakin aikuisia tuttavia jotka tekevät tuota. Sanoin taannoin kolmikymppiselle vieraallemme hämmästyneenä, että ei meidän kaapeissa ole mitään muuta kuin tavallisia tylsiä juttuja, mutta hän vain jatkoi kaappien availua äärimmäisen kiinnostuneen ja keskittyneen näköisenä, joku tutkija tuli mieleen. Olin puoliksi vaivaantunut ja puoliksi nauratti.
Minua ei olisi naurattanut eikä huvittanut vaikkei kaapeissa ole mitään erikoista tai arkaluonteista. Tuossa tapauksessa olisin korottanut oikein ääntäni ja kieltänyt. Jos ei vieläkään lopeta niin sitten olisin jo karjaissut että lopeta heti.
Tilanne oli niin äkillinen ja outo, että minun oli vaikea reagoida. Kielsin kyllä katsomasta vaatehuoneeseen. Hän jäi sitten vaatehuoneen eteen seisomaan ja katsomaan minua kulma
Ei taida olla ihan terve ihminen? Olisin pöllyttänyt pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi meillä ei kukaan aikuinen ole tehnyt. Vessan kaapit pitää niin kovaa ääntä, että kuulisin, jos niitä joku aukoisi. Siis onko teillä jotain vajaita ystäviä tai sukulaisia? Heille suotakoon anteeksi.
Onpa huonosti kasvatettu liekkö ollenkaan osattu kasvattaa käytöstapoja.
En tiedä, 4 poikaa ja vain pienenä kotona tutkinu kaappeja ja laatikoita.
Ei minkään ikäinen, jos on normaalisti kasvatettu. Ihan pienet jos noin tekevät, niin vanhemmat tietysti heti puuttuvat, ja kertovat lapselle, ettei toisten kaapeille ja laatikoille saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö? Oikeasti? Uskomatonta, jos tällaisia aikuisia on!
Vierailija kirjoitti:
Meillä 26v miniä tekee tuota, jos ei koko ajan kulje perässä kieltämässä.
Katselee mitä poikasi perii? 😂Onko post-it laput jo mukana, merkkaa varaukset?
Tilanne oli niin äkillinen ja outo, että minun oli vaikea reagoida. Kielsin kyllä katsomasta vaatehuoneeseen. Hän jäi sitten vaatehuoneen eteen seisomaan ja katsomaan minua kulmat koholla. Sanoin että voi hyvänen aika, kurkkaa sitten. (Jos siellä nyt olisi ollut mitään erikoista niin en olisi antanut, mutta ei siellä ollut kuin vaatteita.) Hän on vielä oikeasti vastuullisessa ja käytöstapoja vaativassa työssä, vähän absurdia.