Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin vauva lopetti itse imetyksen ?

07.01.2007 |

Jos imetys on teillä päättynyt siihen ,että vauva on itse oma-aloitteisesti sen lopettanut, missä iässä tämä on tapahtunut ?

Onko moni imettänyt yli vuoden ikäistä ?

Olen nyt imettänyt 11kk. Tykkään imettää enkä ole ajatellut aloittaa vieroitusta vielä pitkään aikaan. Mahtaakohan se loppua pian itsestään ?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin esikoista 2v4kk, kunnes maito loppui toisen raskauden myötä ja tyttö vieroittui itsekseen. Taaperoimetys on mielestäni helppoa, taapero kun ei käy tissillä jatkuvaan, meillä imetys oli lähinnä unille käymiseen liittyvää. Oma käsitykseni on se, etteivät vauvat yleensä lopeta imetystä itse, vaan yleensä syynä on esim. pullo, jolloin vauva alkaa hyljeksiä rintaa. Taaperot varmaan vieroittuvat itsekseen aika eri aikoihin. Pienellä avustuksella aikaisemmin, jotkut käyvät rinnalla pitkään.

Taaperon saama maito on ihan yhtä hyvää kuin vauvan, ts. terveysvaikutukset eivät häviä mihinkään eikä maito muutu " sokerilitkuksi" kuten aiemmin väitettiin. Imetystukilistan kotisivuilla on muutama rivi tekstiä(http://www.imetystukilista.net/faq/taapero.php), mutta jos aihe todella kiinnostaa niin kannattaa liittyä taaperoimetyslistalle(http://health.groups.yahoo.com/group/taaperoimetys/), sieltä saa paljon vinkkejä ja vertaistukea!

Vierailija
2/17 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei olisi varmasti vielä silloin lopettanut itse, mutta minä olin silloin väsynyt yöheräilyihin. Meillä kumpikaan lapsista ei ole koskaan syönyt tuttia, ja imetys oli samalla myös lohtua uusien kehitysvaiheiden kokemisessa. Itse koin myös imetyksen ihanaksi kokemukseksi, ja se oli myös lapsilleni tärkeää.

Tuttavapiirissäni moni äiti imetti yhtä lailla 2-vuotiaaksi lapsensa, mutta muuten neuvolaa ja lääkäreitä myöten sain jopa negatiivista palautetta, että imetys pitäisi lopettaa ja noin vanhaa ei tarvitse enää imettää...

Tsemppiä sinulle ja vauvallesi, imetä niin kauan kuin sinusta ja hänestä tuntuu hyvältä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt luin jostain, että imetyssuositukset muuttuu, Suomessakin aletaan suositella täysimetystä puolivuotiaaksi asti. Imetyksen jatkamisesta en ole ihan varma, olisko ollut parivuotiaaksi. Muisti on hyvä, mutta lyhyt, siis tällä viikolla luin, enkä enää muista...

WHO:han suosittaa kai parivuotiaaksi imetyksen jatkamista, Suomessahan tulee tosiaan neuvolasta " neuvoja" , että pariviikkoiselle korviketta, että saa itse nukkua yöt...

Minä imetin yksivuotiaaksi, silloin oli jäljellä enää yöimetykset ja väsyin ihan täysin niihin. Kun lapsi nukkui isän kainalossa, uni tuli yöllä ilman tissiäkin, vaikka heräsikin sitä kysymään. Totesin, että jaa, tuskin mun kannattaa enää jatkaa, kun ei se kerta mikään välttämätön turva ole... Pari kuukautta sen jälkeen kun lopetin (lapsi siis nukkui isin kainalossa kolme yötä, eikä enää herännyt öisin), lapsi näki, kun ystävätär imetti kolmeviikkoistaan. Seuraavana yönä hän heräsi kerran, keräsi mun yöpaidan rullalle ja kun sai tissin suuhun, niin nukahti heti. Sen jälkeen ei ole tissiä kysellyt. Päivisin oli jo pitkään ollut niin paljon puuhaa, että ei hän ollut edes kysynyt rintaa, ennenkuin illalla nukkumaan mennessä.

Vierailija
4/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin 2 vuotiaaksi (aika tasan). Imetys oli loppuvaiheessa lähinnä niitä yöimetyksiä, olin jo aiemmin lopettanut nukutusimetykset. Syy imetyksen loppumiseen oli se, että olin jo raskaana ja yhtenä yönä olin niin väsynyt ja unenpöpperöinen, että tiuskaisin tyyliin, että " nyt nukutaan!" . Aamulla tajusin, että oli mennyt yö ilman imetyksiä ja päätin lopettaa jutun sitten siihen. Lapsi suhtautui asiaan ihan hyvin. Esikoinen oli koko imetysajan todella terve eikä allergioita ole tullut.

Tätä pikkukakkosta olen imettänyt nyt 1v ja 1kk ja aikomuksena olisi tuo sama 2 vuotta. Imetys toisena ikävuotena on paljon helpompaa, ei sido tiettyihin aikoihin, mutta meillä silti auttanut tarvittaessa nopeana välipalana tai sairasteluissa ollut helppo tapa saada nestettä lapselle. (Esim. meillä oli se norovirus ja vauva selvisi helpoimmalla kun maito aina kelpasi, kun taas 3,5v esikoinen oli todella vaikea saada juomaan/syömään mitään) Lisäksi pikkukakkonen tuntuu nukkuvan yönsä imetyksestä huolimatta, joten yöimetyksiäkään ei ole samalla lailla kuin esikoisella oli.

Vierailija
5/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin suunnilleen puolessa välissä toista raskautta.

Raskausaikana joillakin äideillä maidon tulo vähenee ja

jopa loppuu. Maidon maku ja koostumus saattaa myös

muuttua, joten taapero alkaa hylkiä rintaa. Näin kävi

minullekin.

Toinen lapsi vierottui noin 1 v 10 kk:n iässä. En tehnyt hänenkään

kanssaan muuta vierotusta kuin yövierotuksen yli 1 vuoden

ikäisenä. Toinen lapsi aloitti päivähoidon noin 1,5 vuotiaana,

mutta imetin häntä edelleen iltapäivisin ja iltaisin tuonne

lähemmäs 2 ikävuotta.

Vierailija
6/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää hänellä nyt 2 v 4 kk.

Olen nyt vuoden ollut jo töissä, mutta imetän aamuisin ja iltaisin. N. 3 kk sitten olin 4 yötä poissa, ja ajattelin imetyksen mahdollisesti loppuvan siihen. Maidontulokin tuntui tyrehtyvän reissulla (en lypsänyt kuin pari kertaa oloani helpottaakseni), mutta jatkettiin sitten kuitenkin, kun tyttö oli vähän toista mieltä asiasta... Jatkan itse asiassa ihan mielellään imetystä päivisin, öisin en enää anna, vaikka herää pari kertaa yössä kysymään.

Minusta ympäristö suhtautui imetykseen ihmetellen ja kielteisestikin tytön ollessa noin vuoden, mikä on kai " tavallinen" aika lopettaa. Kun se merkkipyykki oli ohitettu, en ole enää erityisemmin kuullut negatiivisia kommentteja imetyksestä. Päiväkodissa siihen suhtauduttiin syksyllä positiivisesti, neuvolassa suhtautuminen aika neutraalia.

Eli tällaisia kokemuksia meillä,

t. Taika

Vierailija
7/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla on 1-2 v lapsia, vielä imettävät vaikka aina väitetään, että USA ei olisi imetysmyönteinen maa. Moni on tietysti jo töissä, mutta pumppaavat sitten tarpeen mukaan. Itse olen raskaana 38 vk ja tyttäreni on 15 kk. Hän vieroitti itse itsensä noin vuoden ikäisenä. Syynä todennäköisesti, että raskauden aikana maito muuttuu erimakuiseksi (pahaksi lapsen mielestä) ja muutenkin tulo niukkenee. Muina syinä, että alkoi itsestäni tuntua epämiellyttävältä (lapsi varmasti vaistoaa) ja että söi jo niin paljon muuta vuoden ikäisenä. Olen kuullut asiantuntijoiden sanovan, että yleensä lapsi ei vieroita itseään ennen 18-24 kk ikää. Toki tähän vaikuttaa äidin tiedostetut ja tiedostamattomat reaktiot, esim. juuri se että äiti ei enää koe asiaa niin miellyttävänä tai lisää muun ruuan määrää.

Harmittelen hieman, että en imettänyt pidempään, mutta asia meni nyt näin. Lapseni ei ollut koskaan sairas, kun imetin. Nyt on ollut 5 vk räkätaudissa ja loppua ei näy... joten kyllä ainakin meidän kohdalla huomaa, että vasta-aineteoria on toteutunut.

Vierailija
8/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika alkoi eräs kaunis päivä vain naureskella kun tarjosin päiväunille käydessä tissiä. Ikää oli tuolloin 13kk. sama toistui siitä lähtien joka kerta, poika lopetti tissuttelut kuin seinään.

Luulen, että yksi yksivuotispäivän aikoihin toteuttamallani yötissuttelusta vieroittamisella oli osuutta asiaan. Maitomäärät putosivat sen jälkeen hurjasti, poika kun oli isona vauvanakin syönyt vielä viitisen kertaa yössä.

Vierailija
9/17 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

meillä vauva ei lopettanut imemistä, mutta 1 v 11 kk lapsi luopui aika yllättäen itsestään. Toki olin itse tuohon suuntaan ohjannut, sillä päivällä imettämisen lopetin n. 1 v 3 kk, yöimetykset n. 1 v 8 kk, joten jäljellä oli enää ilta ja aamu. Aamuista oli lapsen vaikein luopua, imemisen avulla kun uni jatkui vielä tunnista pariin tuntiin (lapsen uni siis, tuttina makaava äiti oli kyllä valveilla). Yhtenä aamuna poika kömpi viereen, katseli tissiä ja totesi " tuosta join eilen maitoa" . Aikansa siinä sitten ihmetteli ja katseli " voi sua" ja siinä se oli! Tapahtumasta on nyt noin kuukausi, ja pari kertaa poika on käynyt imaisemassa mutta todennut kai maidon loppuneen. Vielä joskus muistelee " pikkuvauvana join tissistä maitoa" eli kai se sitten oli siinä. En olisi ikinä uskonut, sillä semmoinen tissitakiainen tuntui poika vielä syksyllä olevan. Jos olisin saanut toivoa, juuri näin olisin toivonut sen loopuvan. Jäi hyvä mieli sekä äidille että lapselle.

Vierailija
10/17 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se oli kauheaa, minä kun olisin halunnut imettää paljon pitempään.

Mutta kun ei kelpaa niin ei. Ilmeisesti maitoa tuli ns. sopivasti eli ei mitenkään kauheita määriä, ja tyttö ei kertakaikkiaan jaksanut keskittyä imemiseen jos vaan oli mitään virikkeitä ympärillä (erittäin vilkas tapaus). Loppuaika mentiin niin että imetin pimeässä makkarissa illat ja päivät oli yhtä tuskaa. Oltiin risteilyllä 6kk iässä ja valehtelematta ei syönyt juuri mitään koko päivänä. seuraavan yön roikkuikin pimeässä sitten rinnalla. Mutta kun tuo yösyntikin sitten 7kk iässä alkoi takkuilemaan niin kaikkien kannalta oli paras ratkaisu vaihtaa pulloon, ja jälkeenpäin voin sanoa että oli oikein onnistuntu kaikkien kannalta tuo ratkaisu.

Vierailija
11/17 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö lopetti itse rinnasta imemisen. Imetys oli alkanut jo hiipua kuukausi pari aikaisemmin. Rintaa tarjotessa vain hörppäsi vähän. Ilmeisesti siksi alkoi maidon tulokin tasaisesti vähentyä ja kiinnostus touhuun lopahtaa. Meillä syynä ei ainakaan ollut pullo, sillä ei juonut tuttipullosta.

Vierailija
12/17 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin harventanut siihen mennessä imetyksiä niin, että imetin lasta aamuin illoin. Päivällä en, mutta käytössä ei ollut pulloa, vaan maito juotiin päivällä mukista. Olin asennoitunut niin, että ilta- ja aamuimetykset on ohjelmassa niin kauan kuin lapsi haluaa. Mutta tosiaan reilu viikko 1v. synttäreiden jälkeen rinta ei enää maistunut. Tarjosin normaaliin tapaan (illalla mentiin puuron jälkeen sängylle pötköttämään ja tissille, vaan eipä kiinnostanut, poika kömpi pois sängystä leikkimään... Sama toistui sitten aamulla, kun herättiin niin ei ottanutkaan rintaa vaan pyysi " puupo" eli puuroa... Taas illalla yritin tarjota rintaa ja vastaus oli hörönaurua ja lähteminen pois paikalta. Parin päivän päästä pyysi itse päästä tissille kun näki mut ilman paitaa, imi kovalla halulla kauan, lopulta päästi irti, nauroi hörönaurun ja lähti pos. Eikä sen koommin tissiä halunnut.

Joten tosi nätisti meni meillä tää homma. Eikä tosiaan vuoden vanhaa pakolla rinnalle saa ja sen ikäinen osaa itsensä vierottaa.

Vierailija
13/17 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kesälomareissuilla eri paikoissa, ja imetys takkusi jo siellä aika pahasti eli poika ei malttanut pysyä rinnalla vaan halusi tutkimaan uusia paikkoja. Välillä ei suostunut imemään ollenkaan ja välillä taas vähäsen. No sitten kun tultiin kotiin, sama jatkui ja paheni. Loppujen lopuksi poika ei enää suostunut rinnalle ollenkaan (maidontulokin oli jo varmaan heikentynyt, koska en jaksant pumppailla). Mua ei imetyksen lopetus haitannut, sillä oisin lopettanut joka tapauksessa imetyksen pojan täyttäessä vuoden ja alkaessa juoda lehmänmaitoa. Ongelmallista vaan tuossa oli se, ettei poika osannut juoda pullosta tai nokkamukista, joten maidon saanti oli aluksi tosi vähäistä.

Vierailija
14/17 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi joskus 9 kuukauden paikkeilla imeminen olla sellasta aika rauhatonta. Välillä puraisi rintaa, mutta rintaan pureminen oli harvinaisempaa kun esim. käsivarren pureminen. Jätin imetyksen pois vähitellen, lopuksi illalla/yöllä. Poika ei siis ihan täysin lopettanut itse, mutta vihjasi kyllä siihen suuntaan. Illalla esim. ei oikein rauhottunut n. 10 -kuisena, oli tottunut imemään ennen nukahtamista. Jos sitten annoin rintaa, niin ei halunnutkaan imeä, vaan puri ja oli levoton. Niinpä pidin " lempeää" unikoulua noin viikon-kaksi, ja yöimetykset jäi pois. Ensin lopetin alkuyöimetyksen, sitten viikon kuluttua poika jätti itse aamuyöimemisen pois. Etukäteen ajattelin imettäväni noin vuoden ikään. Sitten tajusin, että poikahan taitaakin antaa merkkejä siitä, ettei enää rintaa kaipaa. Tälleen meillä.

Vierailija
15/17 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin suostui imemään enää öisin, ja siitä sitten lopetin sen itse siirtymällä pullomaitoon.

Vierailija
16/17 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se meni että lopuksi oli jäljellä ilta tissittely, jonka unohti ensin ja sitten oli se yksi kerta yöllä ja pari viikkoa varmaan ilta tissitelyn loputtua nukkui yön läpeensä sitten seuraavana yönä söi ja sitten se taas ei ja vielä kerran söi ja sitten ollaankin nukuttu. Oli kyllä todella ihanaa kun sai lopeteltua lapsen ehdoilla ja pikkuhiljaa niin tuo maidontuotantokin tyssäsi ihan isekseen eli ei tarvinnut kärsiä täysistä rinnoista tai muusta vastaavasta. Edelleen tyttö tykkää välillä " leikkiä" äidin tisseillä, mutta ei kyllä ole yrittänyt edes syödä kai vain muistaa että se on kiva juttu ja kun osaa sen sanoa. Nyt siis 16kk

Vierailija
17/17 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka maitoa riitti eikä pulloa ollut saanut kuin kaksi kertaa omien menojeni aikana! Olisin halunnut vielä jatkaa, mutta ei kelvannut rinnasta eikä lypsettynä pullosta. Minulla alkoi samaan aikaan kuukautiset, joten maidon maku ei tainnut enää miellyttää. Yritin kuukauden tarjota rintaa ja lypsin säännöllisesti, mutta neuvolan ohjeen mukaan kalsiumin saamiseksi tarvitsi alkaa antaa korviketta. Minkäs teit, eli ei aina äidistä kiinni!!