Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työministeri Arto Santonen: sosiaaliturva on edelleen liian korkea eikä kannusta töihin

Vierailija
02.01.2024 |

Suomessa on jopa 100 000 työtöntä, joilla työllistyminen kasvattaisi tuloja vain 20-25 prosenttia.

https://www.verkkouutiset.fi/a/ei-todellakaan-tyohon-kannustava-jarjest…

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010083068.html

Kommentit (1357)

Vierailija
481/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko sosiaaliturva systeemin luominen oli yksi itsenäisen Suomen suurimpia virheitä joka tehtiin. Olisi pitänyt jo alusta asti lähteä Yhdysvaltain tielle eikä ottaa mallia ja oppia itänaapurista niin ei olisi tätä nykyistä ongelmaa.

Lähteä USA:n tielle eli maksaa korkeampaa sosiaaliturvaa työttömille mutta lopettaa julkinen terveydenhuolto? Rikkain 5% olisi varmaan tyytyväinen mutta suurin osa työssäkäyvistäkin kärsisi.

USA:ssa ei myöskään ole yleistä asevelvollisuutta. Sekin kannattaa muistaa niiden, jotka vaativat huono-osaisten "hyysäämisen" lopettamista ja jenkkikäytäntöjen apinoimista. Jos hyvinvointivaltio romutetaan, miksi varsinkaan huono-osaisten pitäisi puolustaa tätä maata?

Usassa on palkka-armeija koska mitään aitoa solidaarisuutta ei ole valtiota kohtaan. Toinen puoli kansasta on täyttänyt kotinsa aseilla ja pelkää nimenomaan omaa valtiotaan.Tämän saavuttaa sillä että kohtelee kansalaisiaan kuin roskaa.

Vierailija
482/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole mitään merkitystä montako työpaikkaa on auki verrattuna työttömiin. Hyvä tekosyy olla menemättä töihin ja puolustaa työttömyyttä ja etuja ku "ei edes ole kaikille töitä".

Huoh...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkat ei ole lähellekään Suomen tasoa keskimäärin. Ja otapa huomioon, että Virossa ei ole mitään asumistukea"

Miten palkkojen suuruus vaikuttaa tukien riittävyyteen suhteessa elinkustannuksiin? Niin ei mitenkään.

Ja otapa huomioon että Suomessa asumistuki kattaa keskimäärin 20-30% asumiskuluista ja Virossa asumiskulut on keskimäärin 50% alhaisemmat.

Vierailija
484/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työn tekemistä kutsutaan työttömyydeksi.

Muualla työksi kutsutaan tekemistä josta saa palkkaa. 

Vierailija
485/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sannan aikana talouden rattaat pidettiin pyörimässä. Työllisyys oli huippuluokkaa. Vaikka oli kriisiä kriisin perään.

Oikeistoretkueen aikana firmoja kaatuu kuin heinää, työttömyys nousee, oppimistulokset laskevat, velkaa otetaan tolkuttomasti, silti on varaa ostella possujunia turkuun, tulevaisuudennäkymät heikkenevät, lapsia ei synny, köyhät heitetään kadulle, rajat vuotavat kuin seula.

Kyllä oikeisto on nyt näyttönsä näyttänyt ja varsin vaatimattomaksi havaittu.

Ja kaikki tämä muutamassa kuukaudessa! Varmaan ennätys Suomen historiassa. Eivätkä Orpo ja hänen pelleseurueensa kykene muuhun kuin määkimään tuomiopäivän sanoja. Itse ovat tämän taantuman luoneet ja pahentavat sitä kaiken aikaa.

Vierailija
486/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otollinen aihe Venäjän trolleille. Persujahan ne käytännössä kyllä on.

Demarit niitä neuvostovenäjän tukijoita ovat, olleet ylpeästi yli sata vuotta, Marin on kyllä nykyään oikea rahanahne kapitalisti-sika siinä joukossa. 

Kokoomuksen ja Persujen malli on Stalinin malli. Eli käytännössä pakotetaan perusturvaa vastaan tekemään tuottamatonta työtä. Stalinin mallille kävi lopulta huonosti ja teollisuus ja kanavatkin piti rakentaa uudelleen. Pakkotöillä syntyy sekundaa. Satosen pitäisi ehdottaa ylemmilleen sellaista markkinatalousmallia, jossa yritykset työllistävät ja niiltä verotetaan työttömien huolto.

Vierailija
487/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kovin montaa työtöntä ihmistä tiedä, joka oikeasti etsii töitä. Täytellään vaan lappuja ja toivotaan ettei tarttisi mennä mihinkään. Syynä se, että mihinkään paskahomaan en mene, ja palkkakin pitää olla iso, että töihin menosta olisi hyötyä.

Serkkutyttö on 42v ja ei ole päivääkään ollut oikeissa töissä. Jossain käynyt kääntymässä ku on pakotettu. Heti on alkanut ahdistamaan.

Vierailija
488/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan töihin, olen ollut vuoden työttömänä, olen yli 50-vuotias nainen. Saan ansiosidonnaista. Miksi minua ei oteta töihin. Olen terve ja hyväkuntoinen, ei ylipainoa ja olen liikunnallinen. Minulla on osaamista ja minulle työ on tärkeä osa elämää, sitoudun siihen, toisin kuin monet muut. Suomi on täynnä ikärasismia, onko se minun vikani että olen tämän ikäinen. Äänestän oikeistoa, mutta ihmettelen miten tämä Satonen luulee, että me ikärasismista kärsivät pääsemme töihin. Voisiko Satonen mennä kertomaan työnantajille, että ikärasismi on syrjintää.

Vierailija
489/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työministeri Arto Satonen, Vammalan poikii, nykyisen Sastamalan. Entinen ope. Absolutisti.

Viimeisen päälle porvari ajatuksiltaan ja Satosen Sastamalan ystävä myös. 

Vierailija
490/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kovin montaa työtöntä ihmistä tiedä, joka oikeasti etsii töitä. Täytellään vaan lappuja ja toivotaan ettei tarttisi mennä mihinkään. Syynä se, että mihinkään paskahomaan en mene, ja palkkakin pitää olla iso, että töihin menosta olisi hyötyä.

Serkkutyttö on 42v ja ei ole päivääkään ollut oikeissa töissä. Jossain käynyt kääntymässä ku on pakotettu. Heti on alkanut ahdistamaan.

No miten itsellä? Teetkö paskahommia pienellä palkalla? Tai Olisitko valmis tekemään paskahommia jos työmatkakulujen jälkeen jaa vähemmän rahaa elämiseen kuin työttömänä? Vai mietitkö vaan mitä muiden pitisi tehdä vaikket itse olisi valmis samaan?

Vierailija
491/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan töihin, olen ollut vuoden työttömänä, olen yli 50-vuotias nainen. Saan ansiosidonnaista. Miksi minua ei oteta töihin. Olen terve ja hyväkuntoinen, ei ylipainoa ja olen liikunnallinen. Minulla on osaamista ja minulle työ on tärkeä osa elämää, sitoudun siihen, toisin kuin monet muut. Suomi on täynnä ikärasismia, onko se minun vikani että olen tämän ikäinen. Äänestän oikeistoa, mutta ihmettelen miten tämä Satonen luulee, että me ikärasismista kärsivät pääsemme töihin. Voisiko Satonen mennä kertomaan työnantajille, että ikärasismi on syrjintää.

Meidän firmaan on palkattu useampikin yli 50v viime vuonna. Tänäänkin kävi itsensä esittelemässä yli 50v mies. En ole kyllä havainnut ikärasismia.

Vierailija
492/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukirotta ei häviä näissä laikkauksissa mitään. Ennen työtä tehneet ja omaisuutta hankkineet häviävät.

Tämä! Elämäntapatyöttömät ja loisijat jatkavat sohvillaan kuten ennenkin, mutta ne, jotka tosissaan yrittävät löytää töitä tai pärjätä pätkä- ja osa-aikatöissä, joutuvat vaikeuksiin. Sekin on heille painolastia, jos ovat onnistuneet hankkimaan oman asunnon.

Edelleenkin: työttömiä on 100 000 ja työpaikkoja 50 0000. Kerro, että miten kaikki työttömät työllistyvät? Avaako työministeri itse 50 0000 työpaikkaa, vai Orpo vai Riikka vai sinä?

Vierailija
493/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työministeri Arto Satonen, Vammalan poikii, nykyisen Sastamalan. Entinen ope. Absolutisti.

Viimeisen päälle porvari ajatuksiltaan ja Satosen Sastamalan ystävä myös. 

Absolutisti politiikassa on synonyymi alkoholiongelmaiselle. Ne on pahimpia saarnamiehiä ne.

Vierailija
494/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole mitään merkitystä montako työpaikkaa on auki verrattuna työttömiin. Hyvä tekosyy olla menemättä töihin ja puolustaa työttömyyttä ja etuja ku "ei edes ole kaikille töitä".

Huoh...

Ei sillä olekaan mitään merkitystä, kun olet 57-vuotias työnhakija ja hakemuksiin ei tule edes mitään vastausta. Se on ihan sama, vaikka avoinna olisi 500 paikkaa, kun niihin ei huolita. 

Vierailija
495/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ihmisillä ei ole VARAA käydä töissä koska systeemi on joustamaton ja huono sekä palkat liian pienet. Miksi tätä on niin vaikea tajuta?

No kerro miten osa pienipalkkaisia käy töissä,heillä on perheet ja omat kodit jaauto jolla pääsee kulkemaan ja sitten on näitä joiden mielestä ei voi eikä pysty eikä pärjää?Miten nämä ensin mainitut pärjää?

On varmaan pakerrettu sitä 10e tunnissa työtä sitten 35 vuotta ilman ainuttakaan työttömyysjaksoa ja perheessä on kaksi jotka saa 10e tunnissa. Asuvat asunnossa joka maksoi aikoinaan 20 000e. Se on hieman eri asia kun elämä joka koostuu sadoista matalapalkka pätkistä ja työttömyysjaksoista niiden välillä, lisäksi rahat valuu vuokriin.

Vierailija
496/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kans 50+, ja niin kaverinikin. Moni kaveri on hiljattain vaihtanut työpaikkaa. Ilmeisesti ei pitäisi olla mahdollista?

Vierailija
497/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on että sosiaaliturva poistetaan kokonaan. Se aiheuttaa asennevammaa ja nirsoilua töiden suhteen. Pitäisi olla lähtötilanne että mikä tahansa työ kelpaa.

Se että työttömät eivät tajua olevansa asennavammaisia on jo itsessään vakava ongelma, toisaalta harva narkkari tai juoppokaan tajuaa heillä olevan riippuvaisuutta.

Tukien poistaminen motivoi jokaista ottamaan itseään niskasta kiinni ja tekemään töitä.

Ensinnäkin jos työstä ei makseta niin, että sillä voi elättää itsensä, ei työn tekeminen motivoi ketään. Palkassa pitää siis näkyä nykyinen hintataso. Toiseksi kaikille työttömille ei nykytilanteessa riitä työpaikkaa, eikä sivistysvaltiossa voi jättää ihmisiä puille paljaille. Kolmanneksi ei ole työttömän syy, että mieluummin palkataan työpaikan vaihtajia kuin työttömiä. Nyt pitäisi korjata työnantajien ja oikeiston asennevamma.

T. Työssäkäyvä 

Vierailija
498/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi siis mennä töihin vaikka siivoamaan surkealla palkalla ja lisäksi halutaa vähentää etuuksia jotta ei pärjää ollenkaan.

Et pääse siivoamaan. 

Mieti nyt: olet siivousfirman omistaja. Otatko nuoren ja vireän amiksen käyneen ihmisen joka tietää kaiken siivouksesta ja haluaa vain vakipaikkaa? Vai työelämään kyllästyneen ekonomin 57v jolla on alalle nolla ambitiota, nolla ammattitaitoa ja joka koko vapaa-aikansa se hakee muualle?

Sama koskee kaikkia ns. Vähemmän koulutusta vaativia töitä.

Jos pelaan järkevästi niin pyydän hallitukselta lupaa tuoda tarvittavat työntekijät ulkomailta, kuten vaikka Senegalista tai Indonesiasta, koska se on kerran mahdollista ja laillista. En näe mitään syytä palkata suomalaisia joiden työmotivaatio ja tehokkuus hipoo nollia.

Vierailija
499/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin sairas ja väsynyt, etten varmasti työllisty mihinkään. Kelan mielestä kykenen. Huumorillahan tämä pitää ottaa. Itkut ei auta yhtään.

Vierailija
500/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi siis mennä töihin vaikka siivoamaan surkealla palkalla ja lisäksi halutaa vähentää etuuksia jotta ei pärjää ollenkaan.

Et pääse siivoamaan. 

Mieti nyt: olet siivousfirman omistaja. Otatko nuoren ja vireän amiksen käyneen ihmisen joka tietää kaiken siivouksesta ja haluaa vain vakipaikkaa? Vai työelämään kyllästyneen ekonomin 57v jolla on alalle nolla ambitiota, nolla ammattitaitoa ja joka koko vapaa-aikansa se hakee muualle?

Sama koskee kaikkia ns. Vähemmän koulutusta vaativia töitä.

Jos pelaan järkevästi niin pyydän hallitukselta lupaa tuoda tarvittavat työntekijät ulkomailta, kuten vaikka Senegalista tai Indonesiasta, koska se on kerran mahdollista ja laillista. En näe mitään syytä palkata suomalaisia joiden työmotivaatio ja tehokkuus hipoo nollia.

Tämä on se työnantajan moraali. Jätetään työttömät veronmaksajien riesaksi. Tähän pitää tulla muutos.