Perustin oman yrityksen, äitini kommentit raivostuttivat kun kerroin asiasta
Äitini on ollut aina ylisuojeleva helikopterivanhempi. Nyt möläytti ääneen huolensa, että yritystäki käytettäisiin huumekauppaan tai minua houkuteltaisiin rahanpesuun tai muuhun laittomuuksiin. Raivostuin tästä suunnattomasti. En ole tämän jälkeen puhunut äitini kanssa enkä ole soitellut.
Olen aikuinen ihminen, älykäs DI, joka haluaisi vain perustaa menestyvän yrityksen omalla toimialallani. Omaa rahaa olen sijoittanut hankintoihin 6 tonnia.
En halua olla samanlainen vähään tyytyvä paskaläjä, joka äitini tuntuu olevan. Haluan menestyä. En ole pitkään aikaan raivostunut kunnolla eikä ole veri kiehunut, mutta nyt kiehu.
Joskus 10 vuotta sitten tein ulkomaanmatkan kaverin luo. Olin sillä reissulla pari kuukautta ja tulin takaisin. Tuolloin äitini kommentti oli myös; eikai se ole joku huumekauppias?
Mistä on peruja tuollainen ylisuojelevuus? Nyt olen itse 39-vuotiaa ja äitiki yli 70-vuotias. Taisi olla kyläilyannos taas täynnä vuodeksi.
Kommentit (24)
Mun äitini haukkuu kaiken mitä mää teen ja määrää kaikesta. Jos en tottele niin rähjää. Mielestäni olen kyllin vanha päättääkseni mitä tv-ohjelmaa katson ja miten pukeudun. N56
Jos olet mielestäsi aikuinen, niin ole, äläkä syyllistä äitiäsi. Kuulostaa siltä, että oikeasti roikut hänessä ja etsit hyväksyntää.
39-vuotias ja vieläkin purnaat siitä millainen äitisi on. 🤦
Joku mielisairaushan tuossa on kyseessä. Harhaluuloisuudelta kuulostaa. Koskevatko nämä harhaluulot aina nimenomaan huumekauppaa ja muuta rikollisuutta? Onko hänellä ehkä jotain traumaa joka liittyy tällaiseen?
Perheeseesi kuuluu sinä (39v.) ja äitisi?
Joku epäterve symbioosi tulilla.
Äitisi ei kohtele sua kuin aikuista. Ota vaan etäisyyttä. Rasittavaa tollanen.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet mielestäsi aikuinen, niin ole, äläkä syyllistä äitiäsi. Kuulostaa siltä, että oikeasti roikut hänessä ja etsit hyväksyntää.
Tuskinpa ap haluaa keneltäkään läheiseltä kuulla tollasia kommentteja. Jos olisi kyseessä vaikka ystävä, niin eiköhän hän ottaisi siihenkin etäisyyttä tai laittaisi välit poikki.
Usko pois, äidilläsi on vain huoli sinun turvallisuudesta ja jaksamisesta. Yrittäjyys ei ole mitään helppoa. Hänellä ei ole kokonaiskuvaa, mitä kaikkea yrityksen perustamiseen liittyy ja mitkä ovat sinun suunnitelmasi. On ehkä syytä pitää yksityisasiat itselläsi. Onnea yritykselle!
Miksi se passaa nimenomaan huumekaupasta? Omituista.
Älykäs Di? Et ainakaan käytöksesi perusteella. Nelikymppisenä kiukuttelet äidillesi. Olet naurettava.
Ei tarvitse välittää kommenteista, kaikki menee varmaan hyvin. Mitä jos ei puhu enää yrityksestä mitään hänelle. Puhuu vaan säästä ja muusta. Kun yritys toimii saisihan äitikin varmaan hätätilanteessa sulta apua jne. Jotkut äidit luulevat että aikuinen on edelleen lapsi ja hörsöilee.
Ap, ota äitisi jutut horinana. Sinä tiedät, mitä teet. Onnea yrityksellesi! Terveisin Toinen yrittäjä
Tässä on sinulle terapeuttinen tai kiehunnan räjäyttävä ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/5406877/hesarin-artikkeli-se-sinun-syyt…
Vierailija kirjoitti:
Usko pois, äidilläsi on vain huoli sinun turvallisuudesta ja jaksamisesta. Yrittäjyys ei ole mitään helppoa. Hänellä ei ole kokonaiskuvaa, mitä kaikkea yrityksen perustamiseen liittyy ja mitkä ovat sinun suunnitelmasi. On ehkä syytä pitää yksityisasiat itselläsi. Onnea yritykselle!
Jos perustaa yrityksen toimialalle, jossa katteet ovat pienet, riskit ja investoinnit suuret niin ei tietenkään ole helppoa. Itse perustin yrityksen tekniselle alalle, jossa olen ollut konsulttina yli 10 vuotta. Suurimmat investoinnit on ohjelmistolisenssit ja konsulttivastuuvakuutus.
Alalla ol hyvät katteet ja niml merkitsee paljon. Erityisesti kun asiakkaina on muita kuin maitopurkin ostajia. Kun pari hommaa tekee isolle asiakkaalle kunnolla, lähtee yleensä firma nousukiitoon.
On aivan eri asia pitää jotain lahjatavarapuotia tai kahvilaa kuin olla konsulttina miljoonien eurojen projekteissa millään tavalla vähättelemättä.
ap
Onhan tuo raskasta. Ei kannattane kertoa äidille juuri mitään omia juttuja. Itse olen joutunut rajoittamaan keskustelut tyyliä on ilmoja pidellyt tyyppiseen lätinään. Sitäkin jaksaa aika harvoin.
Äitini on loputon negatiivinen musta aukko ja ankeuttaja. Imee ilon kaikista saavutuksista ja haaveista ja yrittää lätistäå minutkin ankeaksi taapertajaksi, joka ei uskalla toivoa itselleen enempää ja parempaa. Hän kutsuu sitä realismiksi. Minä latistamiseksi.
On myös tuota tyyppiä, joka ajattelee aina pahinta. Sellainen ikuista kurjuutta ennusteleva pahanilmanlintu. Mutta älä välitä. Pidät vaan etäisyyttä, etkä anna hänen latistaa sua. Ja älä tosiaan jaa mitään liian yksityisiä asioita, niin ei pääse niillä revittelemään ja kuvittelemaan loputtomia kauhuskenaarioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo raskasta. Ei kannattane kertoa äidille juuri mitään omia juttuja. Itse olen joutunut rajoittamaan keskustelut tyyliä on ilmoja pidellyt tyyppiseen lätinään. Sitäkin jaksaa aika harvoin.
Äitini on loputon negatiivinen musta aukko ja ankeuttaja. Imee ilon kaikista saavutuksista ja haaveista ja yrittää lätistäå minutkin ankeaksi taapertajaksi, joka ei uskalla toivoa itselleen enempää ja parempaa. Hän kutsuu sitä realismiksi. Minä latistamiseksi.
On myös tuota tyyppiä, joka ajattelee aina pahinta. Sellainen ikuista kurjuutta ennusteleva pahanilmanlintu. Mutta älä välitä. Pidät vaan etäisyyttä, etkä anna hänen latistaa sua. Ja älä tosiaan jaa mitään liian yksityisiä asioita, niin ei pääse niillä revittelemään ja kuvittelemaan loputtomia kauhuskenaarioitaan.
Isäni kanssa taas yrityksen perustamisesta oli helppo puhua. Hänellä itselläänkin oli toiminimi vuosikausia ja oli aikanaan pk-yrityksen isopomo. Sijoitti jopa pari tonnia firmaanikin metsärahoja.
Teknisen alan ihmisenä on vain toisinaan raskasta olla tekemisissä ei-teknisten ihmisten kanssa.
ap
Etköhän sinä tiedä paremmin, mitä olet tekemässä, jos on pitkä kokemus jo alalta. Anna mennä ja jätä negaajat omaan arvoonsa kitisemään.
Kummallinen pakkomielle äidilläsi tuosta huumekaupasta. Mikähän homma? Olisko jotain skitsofrenian tyylistä harhaista kuvitelmaa? Ihan kun randomisti heti joutuisit jonkun huumekartellin rahanpesuorjaksi, kun yritys on rekisteröity. Mitä ihmettä?
Oma äitini on vastaavanlainen mutta hänestä kaikki ystäväni, ystävien puolisot, vanhemmat ja lapset ovat jotenkin likaisia . Aina kommentoi hyi että niin ne bakteerit leviää, jos kerron mitään ystävistäni . Vaikka että ystäväni sai uuden työn taloushallinnon pomona hyi että .
toinen asia on se että äitini luulee että en osaa tehdä mitään : ajaa autoa, käyttää työkaluja , nämä siis asioita joita teen työssäni ja luulee etten osaa . Jos sanon että leikkasin asian x kommentti on ai kamala onneks ei sattunut mitään .
vanhat ihmiset on outoja
itse kun kerroin äidille yrityksen perustamisesta niin hänen ensimmäiset sanansa olivat se, että suurin osa yrityksistä tulee kaatumaan.
No vanhat ihmiset usein on tuollaisia. Mun vanhemmistakin tuli eläkkeelle jäätyään. Ilmeisesti liikaa aikaa miettiä kaikenlaisia murheita ja huolia ja mahdollisuuksia mitä pahaa voisi sattua. En minä siitä hermostu. Annan heidän puhua huolensa, joskus vakuuttelen ettei syytä ole, joskus en. Mutta pääosin menee korvasta sisään, toisesta ulos, ei häiritse mitenkään.