Hautajaiset tulossa juuri paukku pakkasten aikaan! Miten pukeutua?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toppatakki ei kyllä ole sopiva hautajaisiin.
Toppatakki käy siinä kuin muutkin vaatteet. Ei kaikki suomalaiset ole ulsterikansaa.
Siis mikä tahansa vaate käy, jos sen vain pukee. Nyt puhutaan siitä, mikä on hyvien tapojen mukaista.
Pilkkihaalari päälle ja juhlavaatteet alle.
Jos nainen kysyi niin ykkösjuttu hommata reiluhkot mustat villa-villahousut joiden alle mahtuu hyvin mustat puuvillalegginssit. Musta villamekko tai hame. Nämä on ykköset.
Yläosaan jos ei mekkoa niin musta aluspaita jonka päälle jotain mustaa tunikaa ja joka tapauksessa lämmöksi musta suuri hartiahuivi.
Olen ihan jatkuvasti hautajaisissa ja vieläkin on valikoimassa myös arkkuhautaus. Hautausmaalla on kylmä kesälläkin.
Pahimpiin keleihin hautuumaalle mulla on yhtä kokoa isot mustat Kuomat, jonne mahtuu sukat ja villasukat. Sisäkengät pakko olla mukana toki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli hautajaiset kerran, vuosia sitten, 30 asteen pakkasella. Pappi ehdotti ja järjestely muutettiin, kukkalaitteet laskettiinkin kappelissa, haudalle jokainen laski ne lukematta uudelleen ja virren jälkeen kipaistiin seurakuntalolle muistotilaisuuteen.
Mukana oli paljon vanhuksia ja taas pieniä lapsia, iäkkään ihmisen hautajaiset.
Voisiko joku ilmaisutaitoa hyvon osaava kertoa minulle mikä tässä kommentissani oli epäselvää? Epäselvästi kirjoitettu? Tai joku harvoin hautajaisissa?
Voit pitää mustia housuja jne. Ulkona toppahousut, toppatakki jne.
Ihan oikeastiko vuonna 2024 joku vielä sanoo, että naisen on pukeuduttava hameeseen?
Toisekseen, se vainaja ei siitä enää tuon taivaallista tiedä onko hautajaisvieraat pukeutunut hameeseen, housuihin vai onko kokonaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toppatakki ei kyllä ole sopiva hautajaisiin.
Toppatakki käy siinä kuin muutkin vaatteet. Ei kaikki suomalaiset ole ulsterikansaa.
Siis mikä tahansa vaate käy, jos sen vain pukee. Nyt puhutaan siitä, mikä on hyvien tapojen mukaista.
Olen samaa mieltä siitä, että hyviin tapoihin kuuluu pukeutua tilanteen mukaan. Jos hautajaiset ovat paukkupakkasella, se luo toisenkin viitekehyksen kuin pelkät hautajaiset. Ja jos verrataan pakkasen ja hautajaisten vaikutusta pukeutumiseen, pakkanen vie voiton, se on tärkeämpi ihmisen selviämisen kannalta.
Kerrospukeutuminen, riittävän paksupohjaiset ja tilavat kengät, päähine, kaulaliina ja kahdet käsineet tai vaikka puuhka sormien suojaksi. Muistotilaisuuteen voi varata juhlakengät ym tilanteeseen sopivaa.
Mummoni hautajaiset oli vuosia sitten juuri tammikuun pahimmilla pakkasilla, kummallakin mummolla. Kyllä ihan pitkän toppatakin laitoin ja housut en hametta, kuljin kuitenkin bussilla ja oli tarkoitus että minun elämä jatkuu vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuminen ei taida olla suurin ongelma. Pitkä villahame tai-mekko on todella hyvä valinta. Voi olla, että haudaankaivuu ei onnistu -30 asteessa, mutta aikanaan sekin asia järjestyy.
Aika moni vainaja menee krematorioon siunauksen jälkeen.
Ja jollei mene, hautapaikalle laitetaan lämmitysmatot/-kaapelit joilla paikka sulatetaan haudan kaivamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Pilkkihaalari päälle ja juhlavaatteet alle.
Pilkkihaalareita saa tosiaan mustanakin.
Villaa ihoa vasten: ohuer villaiset sukat ja villakerrasto. Siihen päälle normaalit hautajaisvaatteet, mieluiten lämpimiä materiaaleja nekin. Pitkä villamekko olisi kätevä. Miehelle villapuku. Riittävän isot kengät, että mahtuu kahdet sukat ja vielä ilmaa väliin.
Takki voi varmasti olla toppatakkikin, itse laittaisin pitkän villakangastakin ja väliin vielä kevytuntuvatakin tai liivin.
Täytyypä laittaa hautajaistoiveisiini, että minua ei sitten loukkaa, entisenä lastentarhaopettajana, järkevä pakkaspukeutuminen. Lisään toiveeseen myös, että toiveenani on, ettei kukaan köyhtyisi kuolemani ja hautajaisteni tähden. Rakkaitani kuvittelen hautajaisissani olevan, ja toivon, että kaikilla rakkaillani on sen verran järkeä, etteivät minun hautajaiseni jää mieleen pelkästään palelun tähden.
Tokmannilla myydään sellaisia sukkahousuja joissa on lämpövuori. Näyttävät kuin olisi iho vain alla, vuori siis vaalea.
Jos on polttohautajaiset, niin ollaan sisällä kappelissa. En ole enää vuosikausiin ulkohautajaisissa ollut.
Mustat korkkarit ja lyhyt musta hame ja jakku mutta tietenkin musta.
Asiayhteydestä voi päätellä, että alunperin oli tarkoitus lukea värssyt haudalla. Capisce?