Tipaton tammikuu 2024
Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.
Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Itseni ei tarvitse aloitaa tipatonta tammikuuta aikuisena naisena..En käytä alkohoolia,en tupakoi eikä ystäväni ,ei sukulaiseni.Siksi juuri voimme hyvin.
Minä käyn myös kommentoimassa jokaisessa ketjussa, mitkä ei liity minuun mitenkään. "Itseni ei lapsettomana tarvitse miettiä kasvatusasioita. Itseni ei autottomana tarvitse miettiä bensan hintaa. Itseni ei kasvissyöjänä tarvitse vähentää lihansyöntiä jne." 🙄
Kaikille tipattomille tsemppiä ensimmäiseen viikonloppuun! Kuukausi ilman alkoholia tekee varmasti hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon tapahtuu, kun jättää alkoholin pois. En sit tiedä mistä määrästä on kyse?
"Mitä tapahtuu kun on kuukauden ilman alkoholia? Maksa palautuu parin-kolmen viikon aikana, verenpaine laskee, liikunta lisääntyy, unen laatu paranee, seksuaalinen halukkuus lisääntyy, mieliala kohenee ja stressihormonien määrä vähenee. Elimistön neste- ja suolatasapaino palautuu normaaliksi, kun alkoholi ei sotke aineenvaihduntaa."
-Ap
Nämä kun pysyisi mielessä!
Eilisestä selvisin ja ihmeen helppoa oli. Tänään sama juttu koska lauantai. Olen siis tottunut pe-la viinittelyyn. Jotenkin innoissaan olen tästä tipattomasta ja varsinkin kun eilisestä selvisin. Se oli mun ensimmäinen mahdollisuus mokata koko homma 😀 Oli kiva herätä aikaisin ilman viinipöhnää.
Mutsi
Ennemmin tipaton kesä kuin tammikuu. Talven kylmyydessä on ihanaa tehdä jotain lihapataa ja nauttia sen kanssa viiniä. Kesäkuumalla kaipaa vaan vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin tipaton kesä kuin tammikuu. Talven kylmyydessä on ihanaa tehdä jotain lihapataa ja nauttia sen kanssa viiniä. Kesäkuumalla kaipaa vaan vettä.
Voi sitä kesälläkin aloittaa tipattoman, miten kullekkin sopii. Itse pidän tipattoman tammikuun ja joskus jatkuu koko alkukevään. Kesällä pidän yhden tipattoman kuukauden, usein heinäkuu, koska on niin hiostavan kuumaa, että alkoholi vain lisää ongelmaa, vesi tai tee on silloin myös parasta mielestäni. Syksyllä ja loppuvuodesta en sylje lasiin.
Tänään tuli ensimmäinen mieliteko ja pieni suru siitä, että lauantai-ilta menee ilman viiniä. Tunne meni nopeasti ja hieman pakottamalla ohi, koska a) tiedän että pystyn tähän kun olen ennenkin pystynyt, ja etenkin b) olen ensimmäistä kertaa puhunut tästä tipattomastani ihan julkisesti. Joten kaikki ympärilläni periaatteessa tietävät, enkä siis voi luovuttaa :)
Päivä 6, kohta ensimmäinen viikko takana. Hyvin sujuu.
-Tomsku
Lopetan tipattoman tänään.
Sauna päällä, sen jälkeen paistan naudan pihvejä, paljon valkosipulin kynsiä ja sipulia pannulla. Kylkeen leipäjuustotuoreslaatti, jossa hunajamelonia seassa.
Punaviiniä vaimo pyysi ja samapa tuo. Kun on saunottu ja syöty hyvin ja otettu pari lasillista, on aika kömpiä vällyjen väliin. Jees! T. m50
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuli ensimmäinen mieliteko ja pieni suru siitä, että lauantai-ilta menee ilman viiniä. Tunne meni nopeasti ja hieman pakottamalla ohi, koska a) tiedän että pystyn tähän kun olen ennenkin pystynyt, ja etenkin b) olen ensimmäistä kertaa puhunut tästä tipattomastani ihan julkisesti. Joten kaikki ympärilläni periaatteessa tietävät, enkä siis voi luovuttaa :)
Päivä 6, kohta ensimmäinen viikko takana. Hyvin sujuu.
-Tomsku
Mulla on sama, että olen puhunut tästä tipattomasta monelle. Tosin hieman naureskellen. Mutta senkin takia ei kehtaisi heti luovuttaa 😀
Mutsi
Nyt on niin kylmä eikä voi oikein harrastaa ulkona mitään, ja tammikuussa on kaiken lisäksi 31 päivää. Taidan mielummin pitää tipattoman helmikuun? Ja onhan tässä jo oltu viikko tipattomana. Jos sitä yhden, ihan vaan lämmikkeeksi.
Mä olen ekaa kertaa ikinä tipatonta tammikuuta viettämässä. Kyllä on tämän viikon alkoholi käynyt mielessä enemmän kuin normaalisti, mutta en ole sortunut. Mies jätti uudelta vuodelta jääkaappiin avatun kuohuviinipullon (mikä siellä nyt pilaantuu...) ja se pullo ilkkuu mulle jokaisella jääkaapilla käynnillä.
Saunomiseen viikolla ja viikonloppuna on kuulunut kaksi lonkeroa ja orpoa tulee olemaan jos saunan vesiputket jossain vaiheessa sulaa ja päästään saunaan. Sulatusoperaatiota tehdessäni ajattelin että jos nämä putket saan sulamaan niin kyllä olen sitten ansainnut lonkeron. Äh. No en ole ansainnut enkä ota, mutta tommosia ajatuksia siellä pääkopassa pyörii. Mutta kyllä tästä selvitään!
Marsu
Sain ihan vahingossa puolisonikin mukaan, hän sanoi tänään hakevansa pullon punkkua kun sovittiin tekevänme pastaa mutta eipä sitten hakenutkaan :)
Meillä on normaalistikin aina jääkaapissa alkoholitonta skumppaa sekä olutta, jompaa kumpaa nautin annoksen tai kaksi tänään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tipaton kaverin kanssa. Lyötiin 100€ vetoa et jos jompikumpi ratkeaa, maksaa. Suosittelen muillekin.
Lopetin tuollaiset vedot markka-aikaan. Ehkäpä vuoteen 1993.
Silloin löin 500 markasta (se vastaa ostovoimaltaan ehkä 200e nyt, luulen) kaverin kanssa vedon, että jos kumpi ratkeaa, maksaa 500 markkaa toiselle. Pidettiin tammikuu tipattomana. Sittemmin kesällä kaveri saunassa tunnusti, että oli muutaman kerran käynyt kaljoilla, mutta ei maksanut viittäsataa.
Silloin itsekseni totesin,,että jatkossa ei mitään ulkopuolisia motiiveja/vetoja, kuten raha. Et jos pitää tipattoman, se lähtee omasta halusta. Ääneen kaverilleni totesin, että hän on m-kku. T. 52
Huomaan jo nyt, että stressitaso on laskenut ja nukun paremmin. Lisäksi painokin on pudonnut viikossa kilon, viinipöhötys häviää. Pelkkää plussaa siis tähän saakka!
Sinna
Olen mielelläni tipattomalla. Viime vuonna tipaton tammikuu jatkui kesään, aurinkoisiin ilmoihin ja terassien aukeamiseen saakka. Niin nytkin!
Vierailija kirjoitti:
Huomaan jo nyt, että stressitaso on laskenut ja nukun paremmin. Lisäksi painokin on pudonnut viikossa kilon, viinipöhötys häviää. Pelkkää plussaa siis tähän saakka!
Sinna
Hyviä havaintoja! Lykkyä jatkoon.
Tänään meinasi retkahdus tulla, kun tuli semmosta harmitusta, et aattelin jonkin aikaa, ettei millään ole mitään väliä, mutta pääsinpä siitä mieliteosta ja uhmasta yli.
Jatkan sykettä, öitä!
-Ap
Näin unta jossa mulla oli viinilasi kädessä ja jotenkin otin kulauksen siitä kunnes tajusin että ei hitto, ei mun pitänyt alkoholia juoda! Laitoin lasin pois.
Tästä painajaisesta huolimatta heräsin pirteänä ja on ihanaa kun joulunpyhien tissuttelun tuoma pöhötys on poissa. On myös tosi aikaansaava olo ja tänään ajattelin mennä uimaan. Toivottavasti muillakin alkaa sunnuntai hyvillä mielin!
Vierailija kirjoitti:
Olin muistaakseni viime vuonna mukana ketjussa ja taisin onnistuakin ok.
Tänä vuonna on vaikeampaa. Ero takana, mies oli väkivaltainen ja petti. Olen viime vuonna juonut lähes joka viikonloppu, joskus viikollakin eikä määrät ole kohtuutta nähnytkään. Olin kaverilla toisella puolella Suomea 10 päivää, hän laittoi mut pihalle kun toikkaroin juodessani. Tuossa ajassa mulla meni 4 isoa pulloa teräviä. Lonkeroiden ja oluiden määrää en edes pysty laskemaan, mitä ne ainakin neljä viis kassillista tyhjiä tölkkejä tekee? Mä olen nainen ja painan 50 kiloa, mulla on mielialalääkitys ja rauhoittavat + unilääkkeet.
Nyt on vielä uusi lääkitys ja alkuoireet normaaliakin kamalampine ahdistuksineen ja tekee ihan koko ajan mieli juoda, että saan pidettyä hermot kurissa kun rauhoittavat ei riitä tähän. Itsetuhoajatukset on hyvin vahvat.
Tiedän, pitäis vaan jaksaa ja sinnitellä. Jaksaa ja jaksaa, muttakun tuntuu että kaikki on ih
Voimia, sinusta löytyy vahvuutta, hyvä että olet täälläkin ketjussa ja tipattomassa mukana. Niin kuin me muutkin. Pidä huolta itsestäsi, olet arvokas. Aika parantaa ja kaikki kääntyy hyväksi. Siunauksia!
Vierailija kirjoitti:
Näin unta jossa mulla oli viinilasi kädessä ja jotenkin otin kulauksen siitä kunnes tajusin että ei hitto, ei mun pitänyt alkoholia juoda! Laitoin lasin pois.
Tästä painajaisesta huolimatta heräsin pirteänä ja on ihanaa kun joulunpyhien tissuttelun tuoma pöhötys on poissa. On myös tosi aikaansaava olo ja tänään ajattelin mennä uimaan. Toivottavasti muillakin alkaa sunnuntai hyvillä mielin!
Sama täällä, avantoon menossa tänään. Ei tee yhtään mieli alkoholia, paljon raikkaampi ja kevyempi olo jo nyt joulunpyhiin verrattuna. Koitan muutenkin keventää kesää kohti. Kevään lomamatka on tiedossa ja siellä voin sitten kohtuudella nauttia lasillisen tai pari, jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy se klassinen esimerkki, miten alkoholi ei ole vain tuote muiden joukossa, vaan sillä on ihan oma erityinen asemansa. Sillä talvellahan on talviloma. Ihana sitten lapin mökillä hiihtoreissun jälkeen ottaa vähän minttukaakaota. Pääsiäisenä lampaan kanssa pitää olla punaviiniä ja sittenhän tuleekin jo vappu. No vappuna kuohuvaa totta kai. Sen jälkeen alkaa terassikausi ja pakkohan se on pikkuisen riipaista kavereiden kanssa terasseilla. Siitä näppärästi juhannukseen, jossa lonkerot ovat ikään kuin osa juhannusta. Sen jälkeen on mökkikausi ja mökillähän ei voi saunoa, kalastaa, remontoida, ajaa nurmikoita tai yhtään mitään muutakaan ilman alkoholia. Kostea kesä päättyykin kosteisiin venetsialaisiin ja rapujuhlien snapseihin tottakai. Syyslomalla pitää päästä Teneriffalle ja siellä on ihan pakko ottaa, koska ollaan kuitenkin ulkomailla jne. Sen jälkeen alkaakin jo pikkujoulukausi ja on bileitä toinen toisensa perään. Kostea loppusyksy päättyykin joulun viinittelyihin ja uuden vuoden kuohuviin. Kaiken tuon vuoden sisään kuuluu myös erinäiset synttärit, firman juhlat, tyttöjen/poikien -illat, parit polttarit sekä häät ja niin edelleen. Mutta itselleen voi kuitenkin todistella, että "ei alkoholi näyttele mitenkään isoa roolia elämässäni", sillä eihän sitä tule yksin kotona juopoteltua ja aina kun ottaa, niin sille on perusteltu syy. Niinpä niin.
Mulla on tipaton kaverin kanssa. Lyötiin 100€ vetoa et jos jompikumpi ratkeaa, maksaa. Suosittelen muillekin.