Tipaton tammikuu 2024
Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.
Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.
Kommentit (422)
Kivaa, että tänne tulee viime vuosilta tuttuja! Mielestäni tämä on kiva ryhmä hakea tukea ja lukea muiden kokemuksista. Myöskään repsahdukset eivät ole ainakaan ennen johtaneet potkuihin :-D ryhmä on helposti jatkanut muutaman kuukauden kaikenlaisilla variaatioilla ja kiva niin!
minulla on sellainen tilanne, että olen muuttanut toiseen maahan ja kauheasti kaikkea juhlaa ja kilistelyä pukkaa. Ja vaikka monessa seurassa on helppo sanoa otan tänään mielummin alkotonta niin en ole kyllä ihan varma, tulenko pystymään. Antakaa siis armoa, jos en pysty!
mutta tänään 4.1 ja kaikki hyvin
N53
Mukana ollaan 😊 Viime vuonnakin olin ja melkein 3kk olin juomati, teki kyllä hyvää ja piristi kummasti. Alkoi myös savuton samalla, parin savullisen viikon jälkeen 😊
N 39
Mä oon myös tipattomalla, eikä oo erityisen vaikeaa. En juo koskaan muuten kuin juhlissa ja ei oo juhlia tulossa seuraavaan pariin kuukauteen.
Juon siis jos on tuparit, synttärit, häät tms. En mee koskaan (enää) bailaamaan vain, koska on lauantai (mitä nuorempana tein paljon)
Huonosti alkoi minun tipaton. Uudenvuden aaton aamuna olin jo juonut litran viinaa. Eihän sitä voinut muuta kuin jatkaa. Sit viä tää pätkä viikko, joka ilta on tullut nautittua. Onneksi loppiainen katkaisee Alkon aukiolo ajat. Ehkä siitä tulee edes se parin vuorokauden katko, ja maanantaina duuniin.
Moikka tipattomat(uudet ja 'vanhat') kohtalotoverit :)
Mukana olin -22 ja -23 tipattomissa Tammikuissa ja hyvin meni molemmat.Vaikutti kohdallani myös loppuvuoden alkoholin käyttöön----vähentäen sitä.
Perinteitähän pitää vaalia---eli mukana tänäkin vuonna .Zemppiä kaikille!!!!
--------Leeevi--------
Olin loka-marraskuussa tipattomalla 1,5 kk, sitten alkoikin pikkujoulukausi ja kilistelyt.
Nyt neljäs päivä menossa ja tavoitteena tammikuun jälkeen 60 päivää, sitten 100 päivää.
Terve kaikille vanhoille 2022/2023 tutuille, kiva nähdä taas jengi kasassa! Mennään positiivisella asenteella tammikuuta eteenpäin, ja jätetään ketjun ankeuttajat huomiotta. Täällä perjantai, päivä nro 5, ja hyvin sujuu edelleen. Tsemp kaikille, Tomsku
Tipaton päivä 5 ! -Ap
Kylläpä onkin ihmeen hyvin lähtenyt käytiin tämä kuukausi, ei mielitekoja, mutta ajatukset harhaikee!
Paljon on kaikenlaista puuhaakin nyt, etten ole ehtinyt edes sarjoja enkä mitään ohjelmia alkaa kattomaan.
Täällä on pakkasta 32 astetta tänäänkin, hyyrrrrr, mut ulkona on kaunista!
Joku kirjoitteli repsahduksistaan, se ei minua haittaa eikä se ole minulta pois. Tuleehan siinä paljon
päiviä olla tipattomana noin niin kuin muuten, en tuomitse siis!
Hyvää päivän jatkoa kaikille! Ja isot tsempit myös!
Kyllä kolottaa kaljahammasta näin perjantaina kun työviikko takana...
Alkoholitta 3v 5kk. Aiemminkaan ei ongelmaa alkoholin kanssa mutta päätin kokonaan luopua siitä. Terveys tärkeä sen lisäksi rahaa säästyy.
Olin muistaakseni viime vuonna mukana ketjussa ja taisin onnistuakin ok.
Tänä vuonna on vaikeampaa. Ero takana, mies oli väkivaltainen ja petti. Olen viime vuonna juonut lähes joka viikonloppu, joskus viikollakin eikä määrät ole kohtuutta nähnytkään. Olin kaverilla toisella puolella Suomea 10 päivää, hän laittoi mut pihalle kun toikkaroin juodessani. Tuossa ajassa mulla meni 4 isoa pulloa teräviä. Lonkeroiden ja oluiden määrää en edes pysty laskemaan, mitä ne ainakin neljä viis kassillista tyhjiä tölkkejä tekee? Mä olen nainen ja painan 50 kiloa, mulla on mielialalääkitys ja rauhoittavat + unilääkkeet.
Nyt on vielä uusi lääkitys ja alkuoireet normaaliakin kamalampine ahdistuksineen ja tekee ihan koko ajan mieli juoda, että saan pidettyä hermot kurissa kun rauhoittavat ei riitä tähän. Itsetuhoajatukset on hyvin vahvat.
Tiedän, pitäis vaan jaksaa ja sinnitellä. Jaksaa ja jaksaa, muttakun tuntuu että kaikki on ihan sama. Sama se juonko vai en.
Ei ole aiemmin ollut näin vaikeaa.
Mulla olis viiniä kaapissa mutta yritän olla ilman. Ei tee mieli sitä makua tai tunnetta mutta sitä tapaa tissutella näin perjantai-iltana kyllä! En nyt kyllä prkl sorru heti alkuun 😀
Mutsi
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna on vaikeampaa. Ero takana, mies oli väkivaltainen ja petti. Olen viime vuonna juonut lähes joka viikonloppu, joskus viikollakin eikä määrät ole kohtuutta nähnytkään. Olin kaverilla toisella puolella Suomea 10 päivää, hän laittoi mut pihalle kun toikkaroin juodessani. Tuossa ajassa mulla meni 4 isoa pulloa teräviä. Lonkeroiden ja oluiden määrää en edes pysty laskemaan, mitä ne ainakin neljä viis kassillista tyhjiä tölkkejä tekee? Mä olen nainen ja painan 50 kiloa, mulla on mielialalääkitys ja rauhoittavat + unilääkkeet.
Nyt on vielä uusi lääkitys ja alkuoireet normaaliakin kamalampine ahdistuksineen ja tekee ihan koko ajan mieli juoda, että saan pidettyä hermot kurissa kun rauhoittavat ei riitä tähän. Itsetuhoajatukset on hyvin vahvat.
Tiedän, pitäis vaan jaksaa ja sinnitellä. Jaksaa ja jaksaa, muttakun tuntuu että kaikki on iha
^Voimia sulle! Kyllä sä pärjäät, nyt on vaikeampi hetki mutta vielä tulee parempaakin!
Täällä ollaan taas myös. Viime vuosi alkoi hyvin, lähes kolme kuukautta jatkui "tipaton tammikuu". Saas nähdä miten tänä vuonna, tänään päätin että nyt taas kilvoittelen, se tekee hyvää lopulta. Tammikuu pahin mutta sitten raittiudesta tulee taas uus normaali. Omaan tipattomaan kuuluu siis totaalinen kieltäytyminen, ei yhtä siideriä harvakseltaan tai konvehtiliköörikarkkiakaan:D Voi voi, monesti tulee vielä suu napsaamaan, alko vetää puoleensa ja unissani alkoholi tulee loppumaan just kohdallani mutta herätessä levänneenä ja terveen väsyneenä nukkumaan mennessä voi olla vain tyytyväinen. Ulkonäössäkin tapahtuu loppujen lopuksi ihmeitä, vaikkei sitä alkuun näekkään. Hyvää viikonloppua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, pitäis vaan jaksaa ja sinnitellä. Jaksaa ja jaksaa, muttakun tuntuu että kaikki on iha
Jaksamista sulle, samoja jaksamisen kanssa kipuilijoita löytyy meissä mutta juomattomuus tuo jo itsessään mielenrauhaa ja ongelmat tuntuu pienemmiltä. Itselläni mielenterveys kohenee samalla kun viikot kuluvat.
Olin viime syksynä kuukauden tipattomalla kun kesälomalla tuli tissuteltua. Marras - ja joulukuussa oli paljon juhlia ym. jolloin tuli juotua viiniä, tosin en koskaan juo itseni humalatilaan. Tipattomalla olen taas Tammikuun, tykkään viinistä joten tylsäähän tämä on kun on vapaata ja ei voi ottaa lasillistakaan, ulkona paukkupakkanen ja ei oikein mitään tekemistämutta alkoholista tulee tapa josta haluan pyrkiä eroon, en aio lopettaa mutta huomattavasti vähentää.
Päivä 6 , -Ap
Eililinen taputeltiin ilman suureempaa mielitekoa vaikka perjantai, yleensä kun on tottunut sitä punkkua ja olutta nautiskelemaan ja tekemään juomien seuraksi joko lämppäreitä tai pizzaa.
Pakkanenkin on lauhtumaan päin, ei ole enää kuin 27 astetta.
Pysytään tipattomina, periksi ei anneta!
Hyvää vkloppua kaikille!
Onneksi en ole alkoholisti:D 9 vuotta olen ollut juomatta.
Aika paljon tapahtuu, kun jättää alkoholin pois. En sit tiedä mistä määrästä on kyse?
"Mitä tapahtuu kun on kuukauden ilman alkoholia? Maksa palautuu parin-kolmen viikon aikana, verenpaine laskee, liikunta lisääntyy, unen laatu paranee, seksuaalinen halukkuus lisääntyy, mieliala kohenee ja stressihormonien määrä vähenee. Elimistön neste- ja suolatasapaino palautuu normaaliksi, kun alkoholi ei sotke aineenvaihduntaa."
-Ap
Tipaton tammikuu, helmeilemätön helmikuu, maltaaton maaliskuu, humalaton huhtikuu, tissuttelematon toukokuu, keppanaton kesäkuu...