Kävin parin vuoden tauon jälkeen leipäjonossa ja järkytyin
Kävin viimeksi leipäjonossa suunnilleen pari vuotta sitten, silloin kun ulkona jonossa käskettiin pitää turvavälejä ja maski (tai visiiri) oli pakollinen. Koronakäytännöt hidasti ruokakassien jakoa, mutta jonottamiseen meni silti noin tunti ja "palkaksi" sai yleensä 2 suhteellisen täyttä muovikassillista ruokaa.
Olikin aikamoinen järkytys kun menin tänään pitkästä aikaa leipäjonoon: seisoin jonossa melkein 2 tuntia ja kaikki ruoka mahtui yhteen kassiin, vaikka ruokaa oli kuulemma tavallista enemmän, kun sitä oli tullut joulun jäljiltä paljon jaettavaksi. Kaiken lisäksi lihaa ei ollut lainkaan vaan kassissa oli lähinnä leipää, perunoita, maitotuotteita ja lanttulaatikkoa. Olipa surkea alku uudelle vuodelle.
Kommentit (123)
En ymmärrä miksi ihmiset ovat ymmärtämättömiä toisten ahdingolle. Paras tilanne olisi jos kaikilla olisi ruokaa ilman jonoja.
Näin ei ole eli tilanteeseen pitää sopeutua. Huono-osasten ja parempi osasten
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ei kuulemma ole koska kaupat myy mieluummin punalapputuotteina ulos
Tietenkin kauppa myy mieluummin edes alennetulla hinnalla kuin antaa ilmaiseksi. Kävin hetki sitten lähikaupassa, jossa on varsin hyvä valikoima ja siellä punalappuisten tuotteiden hylly oli lähes tyhjä. Ihmiset käyvät iltaisin ostamassa punalaputetut pois. Ei jää ilmaiseksi lahjoitettavaa. Ja kun jokin aika sitten kävin kauppakeskuksessa Citymarketissa, sielläkin asiakaskuhina kävi nimenomaan punalaputettujen tuotteiden nurkkauksessa. Moni ostaa punalaputettuja pakon edessä, mutta moni myös siksi, että on ymmärtänyt, miten tärkeää näinä päivinä on saada rahaa säästöönkin.
Täällä pohjoisessa ei ole Hurstia jakamassa ruokaa, mutta on pari face-ryhmää, jotka jakavat ruokaa köyhille. Facessa pitää ilmottautua ja kassin saa nimen perusteella. Näin vähennetään väärinkäytöksiä. Toki ne eivät voi tiliä kattoaolen saanut aina ihan hyvän kassin. Maitoa, leipää, mandariinia, lihatuotteita jne. Kerran kuussa saa korkeintaan hakea. Eikä ole tarkoitus täyttää pakastinta.
Olen ruokasäkkejä käynyt säännöllisesti hakemassa koska seassa on ollut todella laadukkaitakin ruoka-aineksia. Kalliita eväät kun happanevat kaupan hyllyille. Mutta nyt nuo kassit ovat täynnä jotain kauppaketjujen omia halpaeväitä. Ei mitään järjeä jonotella ton tason mätöksiä. Hävetkää, eikö tarvitsevat saa nykyään muuta kuin linnunruokaa.
Olen itse vapaahtoisena pakkaamassa ja jakamassa ruoka-apukasseja. Ja kyllä sitä kiittämätöntä porukkaa riittää siellä, suurin osa on kiitollisia siitä mitä on saatu jaettavaksi.
Yleensä ne tietyt valittajat tulee jonoon joka viikko ja valittavat samoista asioista. En halua ruisleipää vaan vaaleaa leipää, en tykkää vihanneksista, mun maha kestää vaan gluteenitonta - eikö oo gluteenitonta, taas ootte laittaneet liikaa banaaneja kasseihin. Vastaan näille valittajille aina että ei ole pakko tulla jonoon jos on tarkka siitä mitä syö, kassoille löytyy aina ottajia. Ja seuraavalla viikolla nämä valittajat on taas jonossa, en vaan tajua miksi pitää valittaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmiset ovat ymmärtämättömiä toisten ahdingolle. Paras tilanne olisi jos kaikilla olisi ruokaa ilman jonoja.
Näin ei ole eli tilanteeseen pitää sopeutua. Huono-osasten ja parempi osasten
Kaikilla on ruokaa kyllä ilman jonoja jos ei priorisoi muuta
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ei kuulemma ole koska kaupat myy mieluummin punalapputuotteina ulos
Tietenkin kauppa myy mieluummin edes alennetulla hinnalla kuin antaa ilmaiseksi. Kävin hetki sitten lähikaupassa, jossa on varsin hyvä valikoima ja siellä punalappuisten tuotteiden hylly oli lähes tyhjä. Ihmiset käyvät iltaisin ostamassa punalaputetut pois. Ei jää ilmaiseksi lahjoitettavaa. Ja kun jokin aika sitten kävin kauppakeskuksessa Citymarketissa, sielläkin asiakaskuhina kävi nimenomaan punalaputettujen tuotteiden nurkkauksessa. Moni ostaa punalaputettuja pakon edessä, mutta moni myös siksi, että on ymmärtänyt, miten tärkeää näinä päivinä on saada rahaa säästöönkin.
Niin minäkin käyn - ostan lihat halvalla
Minulle kelpaisi sillit. Ovat herkkuani ja ostan niitä joskus kaupasta.
Ei taitaisi onnistua Suomessa se jako, millä joku sai 5 leipää ja 2 kalaa riittämään monelle sadalle...
Sinä joka arvostelit gluteenittoman ruoan hakijaa,mieti uudelleen sanomaasi,otan itsestäni esimerkin,en voi ajatellakaan syöväni muuta kuin gluteenitonta ruokaa suolistosairauteni vuoksi,eikä asia ole irvailun/arvostelun kohde. Terveyskeskuksissa ovat pitkät jonot ilman meitäkin, ruokavalioni on kaiken tärkein terveydenhoidossani siksi pyydän gluteenittoman leivän ja muunkin ruuan joka ei sisällä viljaa,edes hiventäkään,olen langan laiha,ainainen vilu.
Miten niin yök? Kyllä mä silliä syön, uusien perunoiden kanssa hyvää.
Aika erikoista. Olin pakkaamassa (en laita paikkakuntaa) seurakunnalla muutaman kerran. Oikeudenmukaisuuteni ei antanut periksi käydä enää. Tehtaalta tuli suoraan hyvää leikkeleitä, pikkukinkkuja, valmispuuroa, kinkkukiusausta. Muut pakkaajat olivatkin ulkomaalaisia isojen kassien kanssa. Silmä kun vältti niin sujahti sinne kassiin yhtä sun toista. Sitten vielä lähtiessä jonoon ja uudet satsit mukaan. Eikä olleet päiväysvanhoja. Loput mitä jäi niin meni jaettavaksi.
Eli ap.n mielestä on ihmisoikeus saada ilmaista lahjoitus ruokaa kuukauden tarpeisiin, siis sen lisäksi, että saa jo tuet ym.
Kyse on ihan hyväntekeväisyydestä. Jos ruokaa ei ole jaettavaksi, ei sitä ole
Ei se mikään sinun automaattinen oikeutesi ole. Olet itse vastuussa siitä, että saat syödäksesi. Mihin hassasit rahasi
Vierailija kirjoitti:
Pahinta oli kun jonotin Mikael Gabrielin jouluruokakassia Malmilla 23.12, menin jonoon ajoissa noin 11:10 ja noin 13:15 vartija tuli kertomaan ihmisille että kaikki on mennyt jo... Mun jalat oli niin jäässä etten tuntenut varpaita ees.. Tuli itku kun taskun pohjalla olevat kolikot ei riittäny ees perunalaatikkoon, jäi meiltä joulu väliin tänä vuonna.
Eli hassasit rahasi muuhun, koska kuitit siihen, että joku antaa sinulle ruuat. Olisi varmaan tullut itku sittenkin, kun ei ruokakassissa olisi ollut kuin leipää ja perunaa. Yhyy.
Mitäpä, jos ottaisit vastuun itsestäsi ja omasta elämästäsi. Ei tarvitsisi varpaita palelluttaa jonossa itkeskellessä.
Joulukin tulee joka vuosi, vieläpä samaan aikaan, ja silti se aina yllättää kaltaisesi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka arvostelit gluteenittoman ruoan hakijaa,mieti uudelleen sanomaasi,otan itsestäni esimerkin,en voi ajatellakaan syöväni muuta kuin gluteenitonta ruokaa suolistosairauteni vuoksi,eikä asia ole irvailun/arvostelun kohde. Terveyskeskuksissa ovat pitkät jonot ilman meitäkin, ruokavalioni on kaiken tärkein terveydenhoidossani siksi pyydän gluteenittoman leivän ja muunkin ruuan joka ei sisällä viljaa,edes hiventäkään,olen langan laiha,ainainen vilu.
Mitä sinä sössötät? Kai tajuat, että ruokakassissa on lahjoituksia. Sitä, mitä on saatu. On hyvin pieni todennäköisyys, että siellä on mitään gluteenitonta. Joten et hae kassia, jos siellä ei ole sinulle mitään. Tai anna tuotteet, joita et voi syödä, jollekin toiselle.
Eikö teidän vaatimuksillanne ole mitään rajaa??? Kokoajan valitattr ja vaaditte lisää ja lisää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisikin hyvä idea,että ruokakassien sijaan annettaisiin ruokakuponkeja määräsummalla esim vaikka 50eur ostokortti kauppaan kk ainakin se vähän helpottaisi asiaa ja ei turhaan heitettäisi ruokaa pois,jos on lähellä pilaantumisastetta ja summalla saisi kaupasta valita mieleistä ruokaa ja kaikkihan ei ole työkuntoisia esim jonkin vamman vuoksi ja jos on työkyvyttömyyseläke ei työnantaja sellaista palkkaa ja jos on ikääkin lähelle 60v ja työkyvyttömyyseläke ei varmaan työnantaja sellaiista palkkaa,kun nuoruus on valttia työelämässä ja 45-55 vuotias on siinä rajalla,jos terveys ei ole työhön sopiva.
Niille ruokakupongeille on jo nimi: TUET.
Et tarvitse ruokakuponkeja, jos käyt töissä, ja tienaat itse rahasi. Sillä rahalla voit ostaa ruokasi
Jos et ole töissä, saat erilaisia tukia, joilla sinun on tarkoitus elää, myös ostaa se ruoka. Ei ole tarkoitus, että voit hassata rahasi muuhun, ja saat vielä ilmaisen ruuan jostain. Ota nyt vastuu itsestäsi, äläkä odota, että muut tekevät kaiken eteesi.
Kummasti me työssäkäyvät tulemme palkallamme toimeen. Vain työttömiä eivät tule toimeen sillä palkalla, ja siksi töihin ei "kannata" mennä. Sitähän te hoette
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin jaetaan jostain syystä usein suolasillejä. Hyi yäk! Ne menee aina suoraan roskiin.
Liota hyväksi että suolaisuus laimenee ja tee kiusaus. Todella edullista Janssonia, teen itsekin kun rahat tiukalla
Vierailija kirjoitti:
Älä järkyty vaan ole kiitollinen siitä että saat edes jotain ilmaiseksi.
Samaa mieltä. Sitäpaitsi mainitut ruuat ovat terveellistä ja hyvää perusruokaa...
Joillekkin pitäisi antaa opetusta rahan käytössä ja neuvoa mistä kannattaa ostaa. Eräs tuttu työtön ostaa leivät leipomosta ja kun tarvi kenkälankkia osti sen suutarista. Jos jotain neuvoo ostamaan niin yleensä kysyy että missä niitä myydään. Järki vaan ei kaikilla riitä
Kiittämätön olet. Nakkaa roskiin saamasi sillit. Olisit jakanut eteenpäin. Olisi kyllä kelvannut monellekin köyhälle. Häpeä!