Kävin parin vuoden tauon jälkeen leipäjonossa ja järkytyin
Kävin viimeksi leipäjonossa suunnilleen pari vuotta sitten, silloin kun ulkona jonossa käskettiin pitää turvavälejä ja maski (tai visiiri) oli pakollinen. Koronakäytännöt hidasti ruokakassien jakoa, mutta jonottamiseen meni silti noin tunti ja "palkaksi" sai yleensä 2 suhteellisen täyttä muovikassillista ruokaa.
Olikin aikamoinen järkytys kun menin tänään pitkästä aikaa leipäjonoon: seisoin jonossa melkein 2 tuntia ja kaikki ruoka mahtui yhteen kassiin, vaikka ruokaa oli kuulemma tavallista enemmän, kun sitä oli tullut joulun jäljiltä paljon jaettavaksi. Kaiken lisäksi lihaa ei ollut lainkaan vaan kassissa oli lähinnä leipää, perunoita, maitotuotteita ja lanttulaatikkoa. Olipa surkea alku uudelle vuodelle.
Kommentit (123)
Turvavälejä kannattaa pitääedelleen. Suomalaiset pitääniitä vaan kun ottavat rahaa automaatilta.Eikö toi ruokakassin jonottaminen ole ärsyttävää. Eikö teillä ole tuttuja joka voisi antaa teille ruokaa.Onkoihmiset niin pihejä,etteivät voi antaa vähäosaisille tutuille ruokaa.
Ilman itäpuolelta tulleita ruoat riittäisi hyvin. Ne hakee aina vaikkei tarvikkaan,suomalaiset hakee tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä valtio vois järjestää suurimpiin kaupunkeihin leipäkauppoja joissa ois aina tuoretta hyvää leipää, köyhille ilmaiseksi muut maksais jotain. Jauhot, suola ja hiiva eivät paljoa maksa. Työkkäristä velvoitetyöllistettyjä taikinaa vääntämään. Häpeällistä syöttää vanhaa leipää edes köyhille
No kyllä jauhojenkin hinnat kummasti vaan nousee 1,5 euron tienoille ja hiiva ja suolakin nousseet. AHneet kauppiaat vaan nostaa ja syyttää muka sotaa siitä. Suomessa kovat hinnat Europan mittakaavassa, niinkuin Norjassa ja Sveitsissä , mutta ne onkin maailman 10:en rikkaimmain maan joukossa. ei oikein tajuta että SUomi on jossain 50:nen paikkailla ja on enemmän kuin VIro että hinnat pitäisi olla sen mukaiset.
Siis Virohan on paljon rikkaampi kuin Suomi. VIron on vauraudessa sijalla 38 ja Suomi vasta 48.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä leipäjonot lopetetaan tänä vuonna. Asiaa valmistellaan hallituksessa.
Hallitus on jo tehnyt päätökset, joiden seurauksena leipäjonot täytyy lopettaa. Köyhien määrä räjähtää käsiin samalla kun hävikin määrä vähenee entisestään ja leipäjonojen järjestämisestä aiheutuvat kustannukset jatkaa kasvuaan.
Juuri niin. Siitä ei vaan tule mitään, jos jonossa seisoo 2 000 ihmistä ja jaettavana on tyyliin 1 000 leipää. Tai tuleehan siitä, nimittäin tappelu. Ja ennemmin tai myöhemmin tajutaan, että hävikkiruualle täytyy tehdä jotain muuta kuin jakaa sitä leipäjonoissa.
Siel malmin jouluruokajonossa jvg jakoi mielummin nimmaroituja t-paitoja, olis ollu nälkäki...
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin jaetaan jostain syystä usein suolasillejä. Hyi yäk! Ne menee aina suoraan roskiin.
Älä ota, anna jollekin joka syö.
Syökö joku muka suolasillejä? Oksettavampaa ruokaa saa hakea.
Sinua ei vaivaa nälkä eikä pakota polla.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä valtio vois järjestää suurimpiin kaupunkeihin leipäkauppoja joissa ois aina tuoretta hyvää leipää, köyhille ilmaiseksi muut maksais jotain. Jauhot, suola ja hiiva eivät paljoa maksa. Työkkäristä velvoitetyöllistettyjä taikinaa vääntämään. Häpeällistä syöttää vanhaa leipää edes köyhille
Eikö köyhä osaa leipätaikinaa itse vaivata vaan siihenkin täytyy valtiota huutaa apuun? Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö köyhä osaa leipätaikinaa itse vaivata vaan siihenkin täytyy valtiota huutaa apuun? Haloo!
Varmaan se leipäsiivu pitää voidellakin valmiiksi ja syöttää?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla tukiaisilla ei niin köyhää ole, etteikö saisi näitä leipätarpeita ihan normaali kaupasta. Voisivat sitten leipoa itse. Kaikkiko pitäisi kantaa nokan eteen valmiina ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Turvavälejä kannattaa pitääedelleen. Suomalaiset pitääniitä vaan kun ottavat rahaa automaatilta.Eikö toi ruokakassin jonottaminen ole ärsyttävää. Eikö teillä ole tuttuja joka voisi antaa teille ruokaa.Onkoihmiset niin pihejä,etteivät voi antaa vähäosaisille tutuille ruokaa.
Kuule vähäosaisilla ei rikkaita kavereita juuri ole. Eikä suomalaiset työssäkävijätkään välttämättä ole niin hyväosaisia että olisi varaa muita ruokkia. Hyvä jos itsensä elättää pienestä palkastaan.
Meilläpäin ei ole mitään ruokajonoja, koska kukaan ei ruokaa jaa. Ja ilmeisesti väärin oli Hursti nytkin tehnyt, koska hienohelmalle hyvä ruoka ei kelvannut. Ei ole todellisia köyhiä Suomessa. Vain ahneita ja saitoja ihmisiä. On opittu, että kun mainitsee taikasanan "köyhä", niin saa kaikkea kivaa ilmaiseksi.
Rupeaa vähän ärsyttämään nämä taikasanat, mitä voi huudella viranomaisille ja kanssaihmisille ja saada kaiken tahtonsa läpi. Koskee rajat ylittäviä ja ihan kantasuomalaisia. Oma sukulaisenikin on hyvätuloinen, mutta julkisesti hän on köyhä. Valittaa facessa jatkuvasti köyhyttään, koska on saanut sillä keinoin ihmisiltä rahaa ja tavaralahjoituksia. Unohtaa vain, että verotulot ovat julkisia.
Joo saman olen huomannut. Nykyään jonotan 2h lähes pelkkää leipää ja jogurttia. Olen kiitollinen toki siitäkin. Mut jonot pidentyneet muutamassa vuodessa älyttömästi ja tuotteet vähentyneet. Köyhyys lisääntynyt.
Käsittämätöntä nämä leipäjonot ylipäätään: miten voi olla mahdollista modernissa Suomessa? Mihin ne tuet ja palkat menee ihmisillä, ettei ruokaan riitä rahat edes lapsiperheillä? Milloin on elintaso levinnyt käsiin pienempituloisilla niin että arjen menot syö kaikki rahat, ja ruoasta pitää tinkiä? Onko arjen hallinta hukassa, vai kuvitellaanko yhteiskunnan olevan täysin yksilöstä vastuussa niin, ettei edes ruuan hankinnan katsota kuuluvan yksilön oman vastuun piiriin, vaan sekin pitäisi saada maksutta ja toisen ihmisten avustamana?
Hyysäysvaltio pahimmillaan!
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin ei ole mitään ruokajonoja, koska kukaan ei ruokaa jaa. Ja ilmeisesti väärin oli Hursti nytkin tehnyt, koska hienohelmalle hyvä ruoka ei kelvannut. Ei ole todellisia köyhiä Suomessa. Vain ahneita ja saitoja ihmisiä. On opittu, että kun mainitsee taikasanan "köyhä", niin saa kaikkea kivaa ilmaiseksi.
Rupeaa vähän ärsyttämään nämä taikasanat, mitä voi huudella viranomaisille ja kanssaihmisille ja saada kaiken tahtonsa läpi. Koskee rajat ylittäviä ja ihan kantasuomalaisia. Oma sukulaisenikin on hyvätuloinen, mutta julkisesti hän on köyhä. Valittaa facessa jatkuvasti köyhyttään, koska on saanut sillä keinoin ihmisiltä rahaa ja tavaralahjoituksia. Unohtaa vain, että verotulot ovat julkisia.
Verotulot on julkisia, mutta tiedot lainoista ja muista pakollisista kuluista ei ole. Terveisin eräs, jonka sukulaismies sai maksettavakseen kymmeniä tuhansia euroja yhdestä oikeuteen menneestä riita-asiasta, vaikka todisteet ei ollut aukottomia.
Vierailija kirjoitti:
Joo saman olen huomannut. Nykyään jonotan 2h lähes pelkkää leipää ja jogurttia. Olen kiitollinen toki siitäkin. Mut jonot pidentyneet muutamassa vuodessa älyttömästi ja tuotteet vähentyneet. Köyhyys lisääntynyt.
Täällä on käynyt ihan samoin. Kaukana on ne ajat, kun leipäjonossa pääsi vielä hyville "tuntipalkoille". Nyt tuntuu siltä että pulloja keräämälläkin tienaa paremmin. Ja jos leipäjonossa seisomalla saa vaikka flunssan, pelkkiin kurkkupastilleihin menee äkkiä niin paljon rahaa että miinuksen puolelle jäädään.
Vierailija kirjoitti:
Hakijoita on enemmän kuin ennen ja kauppojen hävikkiä taas vähemmän. Ihmiset ymmärtävät, että punalaputettu ei ole pilaantunutta. Yhä useampi ostaa punalaputettuja joko säästääkseen ruokamenoissa tai ihan vaan ekologisista syistä. Kaupatkin vähentävät tilausmäärää, jos jotain tuotetta jää toistuvasti yli. Näistä syistä jaettavaa on vähemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on käynyt ihan samoin. Kaukana on ne ajat, kun leipäjonossa pääsi vielä hyville "tuntipalkoille". Nyt tuntuu siltä että pulloja keräämälläkin tienaa paremmin. Ja jos leipäjonossa seisomalla saa vaikka flunssan, pelkkiin kurkkupastilleihin menee äkkiä niin paljon rahaa että miinuksen puolelle jäädään.
Tämä väärinkäyttö ärsyttää.
Mutta sen nyt tietää, että jos jossain Suomessa jaetaan ilmaisia ämpäreitä, niin siellä on jono. Sama homma tämän ruoan kanssa. Tietysti moni haluaa säästää ja käyttää sen säästyvän rahan johonkin kivaan tai pistää ihan vaikka tililleen. Mutta en minä tiedä toteutuuko siinä näiden ruokajonojen tarkoitus. Tai mikä se tarkoitus ylipäätään on? Kai siellä osa on ihan tarpeeseenkin hakemassa. Mutta monilla se tarve taitaa tulla siitä, että ruokarahat kuluivat päihteisiin.
"Tämä väärinkäyttö ärsyttää.
Mutta sen nyt tietää, että jos jossain Suomessa jaetaan ilmaisia ämpäreitä, niin siellä on jono. Sama homma tämän ruoan kanssa. Tietysti moni haluaa säästää ja käyttää sen säästyvän rahan johonkin kivaan tai pistää ihan vaikka tililleen. Mutta en minä tiedä toteutuuko siinä näiden ruokajonojen tarkoitus. Tai mikä se tarkoitus ylipäätään on? Kai siellä osa on ihan tarpeeseenkin hakemassa. Mutta monilla se tarve taitaa tulla siitä, että ruokarahat kuluivat päihteisiin."
Leimaatko minut hyväksikäyttäjäksi pelkästään siksi, että puhuin "tuntipalkasta" ja tienaamisesta? Olen opiskelija ilman oikeutta opintotukeen, koska en ole saanut tarpeeksi opintopisteitä kasaan mielenterveysongelmien ja muiden vastoinkäymisten takia. Saan toimeentulotukea ja mulla on myös lainoja maksettavana. Aika ja raha on kortilla, ja jokainen tienattu tai säästetty euro tulee todella tarpeeseen.
Kysehän on juuri siitä mihin sen tuen laittaa. Jos ostaa n.400e ruokaa niin kyllä se kuukaudeksi riittää. Itselle ainakin,mutta ei ole velkoja tai muita hankintoja johon rahat menisi.
https://ruoka-apu.fi/