Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tori ostaja pyytää soittamaan - onko normaalia?

Vierailija
01.01.2024 |

Miksei pyydä numeroa / sovi viestien kautta?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaja soittaa yleensä. Varaton ei.

Tämä. Sillä ei ole prepaidissa saldoa. Se ei olisi myöskään maksamassa tuotteesta pyydettyä hintaa.

Vierailija
42/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ostaja, haluaa vaan kylässä ollessa että joku soittais, haluaa kuluttaa aikaa ja näyttää kiireiseltä. Puaaaah

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myy Torissa enää mitään, vaan vien kaiken kaatopaikalle tai sekajätteeseen. En jaksa asioida urpojen ja persaukisten tinkijöiden kanssa.

Minullekin sattui Tori.fin kautta 18€ takin ostaja, joka ei voinut maksaa postikuluja 6.90€ , vaan minun olisi pitänyt viedä takki yli 40 km päähän kaupungin keskustaan hänelle. Jäi kaupat tekemättä.

Vierailija
44/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjensin viime vuonna perheen kakkosasuntoa ja myin jotain liki 100 tavaraa torissa ja fb kirppareilla. Opin:

- tinkijä ei ole ikinä ostamassa. On vasta miettimässä että saattaisi ostaa jos saisi tosi halvalla = en vastaa tinkijöille enää mitään.

- kenellä on vaikeuksia lukea mitä ilmoituksessa lukee, on vaikeuksia myös viedä kaupat loppuun.

- kukaan rehellinen ei halua viedä keskustelua pois torin chatista. Aina kun aletaan kysellä whatsappia tms. niin huijaus.

- ohareiden tekijälle ei tarvitse tarjota toista mahdollisuutta hakea tuote.

- alle 20e tuotteet kannattaa viedä vaan hyväntekeväisyyteen. Säätö ei maksa vaivaa.

Tässä tapauksessa puhelinomistajan nimi löytyi googlettamalla, eli mikään tilapäinen prepaidi ei taida olla kyseessä. Onko tuo kuitenkin huijaus?

Ap

Vaikka et löytäisikään henkilöä haulla, niin ei se silti välttämättä ole prepaid. Monella on salainen numero, joten ei löydy numerotiedosteluista.

Toisaalta voi olla joskus järkevämpää antaa sovelluksiin yms. vieraille ihmisille prepaidnumero.

Itse en kyllä mielellään tee kauppoja puhelimella, tulee ylimääräisiä kulujakin kun jokainen tekstiviesti ja puhelu maksaa. Ja on tietenkin turvallisempaa Tori-viestien kautta.

Vierailija
45/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muuten hyvä sopia toriviesteillä mutta kun joidenkin ostajien kanssa menee siinä monta viikkoa. Vaikka myyjänä vastaisin heti ekaan saamaani viestiin niin ostaja lukee viestin noin 2-4 päivän kuluttua. Ja sitten vastaa. Taas vastaan itse heti ja seuraava vastaus tulee taas 2-4 päivän päästä.  Hermot meinaa mennä mutta kun sillä hetkellä ei ole muitakaan ostajia  kuvioissa mukana.  Muuten toki myisin jollekulle toiselle. Joskus jollakulla ostajalla on kestänyt yli viikon vastata viestiin kun "oli niin hetkinen viikko töissä". Täytyy olla kyllä aika hektistä kun ei viikkoon ehdi lukea toriviestejä. Ja outoa kyllä, tällaisten ihmisten kanssa kaupat ovat kuitenkin onnistuneet vaikka jos olisi ollut puhelinyhteys niin kaikki olisi sujunut huomattavasti nopeammin.

En paheksu yhtään jos joku pyytää soittamaan. 

Vierailija
46/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse voin hyvin antaa puhelinnumeroni yhdeksi kommunikaatiovaihtoehdoksi olin sitten ostaja tai myyjä, jos olen kovasti tavarasta eroon haluamassa tai sitä hinkuan. En edellytä kuitenkaan että ihmiset soittaa. Mutta on niitä, jotka haluaa selvittää asiat kerralla.

Tämä koskee erityisesti kalliimpia ostoksia ja itsekin haluan, jos on kallliimmista tavaroista kyse. Kyllä se soittaminen on nimenomaan tosiostajan merkki, jos tämä haluaa lisätietoja vaikkapa autosta. Onhan se nyt helkkarin hankalaa kirjoittaa kaikki kysymykset tipoittain ja odotella vastauksia, jos viiden minuutin puhelinsoitolla saa selville samat asiat, kuin parin tunnin chattailulla. Minulla usein menee päiväkin, että pystyn vastailemaan niihin Tori-chatteihin, kun ei sellainen työpuhelimessa toimi. Sen sijaan asian voi hoitaa yhdellä puhelulla ruokiksella omasta puhelimesta. 

Olen huomannut joidenkin nuorten olevan outoja puhelimessa puhumisen kanssa. Ei suinkaan kaikki sitä silti arastele. Mutta toivon ymmärrystä nuorilta siihen, että jos joku haluaa hoitaa asian puhumalla puhelimitse, ei se tee hänestä outoa. Se on ihan normaalia toimintaa ihmisille, jotka on työelämässä vähänkään vaativammassa hommassa. On aika monta alaa, jossa ei voi olla töissä, jos pelkää puhelimessa puhumista ja asioiden hoitoa puhelimella. (ja se puhelin voi siis olla whatsup, skype, zoom jne. nykyisin tietenkin).

Vierailija
47/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan aina piilottaa oman numerosi kun soitat. Katso ohjeet Googlesta.

Vai jännittääkö puhuminen? Muahhahha. Se niistä kaupoista sitten. 

Kokeilepa alkaa soitella vaikka kaikille omille kavereillesi ja tuttavillesi niin että numerosi ja nimesi sijaan heidän näytössään näkyy vain teksti yksityinen tai tuntematon ja tule sitten kertomaan kuinka moni heistä vastasi soittoyritykseesi.

Vierailija
48/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse voin hyvin antaa puhelinnumeroni yhdeksi kommunikaatiovaihtoehdoksi olin sitten ostaja tai myyjä, jos olen kovasti tavarasta eroon haluamassa tai sitä hinkuan. En edellytä kuitenkaan että ihmiset soittaa. Mutta on niitä, jotka haluaa selvittää asiat kerralla.

Tämä koskee erityisesti kalliimpia ostoksia ja itsekin haluan, jos on kallliimmista tavaroista kyse. Kyllä se soittaminen on nimenomaan tosiostajan merkki, jos tämä haluaa lisätietoja vaikkapa autosta. Onhan se nyt helkkarin hankalaa kirjoittaa kaikki kysymykset tipoittain ja odotella vastauksia, jos viiden minuutin puhelinsoitolla saa selville samat asiat, kuin parin tunnin chattailulla. Minulla usein menee päiväkin, että pystyn vastailemaan niihin Tori-chatteihin, kun ei sellainen työpuhelimessa toimi. Sen sijaan asian voi hoitaa yhdellä puhelulla ruokiksella omasta puhelimesta. 

Olen huomannut joidenkin nuorten olevan outoja puhelimessa puhumisen kanssa. Ei suinkaan kaik

Olet varmaankin noin satavuotias.

Vierailija
49/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myy Torissa enää mitään, vaan vien kaiken kaatopaikalle tai sekajätteeseen. En jaksa asioida urpojen ja persaukisten tinkijöiden kanssa.

Minullekin sattui Tori.fin kautta 18€ takin ostaja, joka ei voinut maksaa postikuluja 6.90€ , vaan minun olisi pitänyt viedä takki yli 40 km päähän kaupungin keskustaan hänelle. Jäi kaupat tekemättä.

Mistähän noita mielisairaita tinkijöitä oikein tulee? Minulla oli viidellä eurolla myynnissä joku isokokoisempi tavaraa jonka lähetyskulut olisi ollut kymmenen euroa. Jostain löytyi kysyjä lopulliselle hinnalle ja eipä tullut viidellätoista eurolla kauppoja.

Vierailija
50/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo muuten hyvä sopia toriviesteillä mutta kun joidenkin ostajien kanssa menee siinä monta viikkoa. Vaikka myyjänä vastaisin heti ekaan saamaani viestiin niin ostaja lukee viestin noin 2-4 päivän kuluttua. Ja sitten vastaa. Taas vastaan itse heti ja seuraava vastaus tulee taas 2-4 päivän päästä.  Hermot meinaa mennä mutta kun sillä hetkellä ei ole muitakaan ostajia  kuvioissa mukana.  Muuten toki myisin jollekulle toiselle. Joskus jollakulla ostajalla on kestänyt yli viikon vastata viestiin kun "oli niin hetkinen viikko töissä". Täytyy olla kyllä aika hektistä kun ei viikkoon ehdi lukea toriviestejä. Ja outoa kyllä, tällaisten ihmisten kanssa kaupat ovat kuitenkin onnistuneet vaikka jos olisi ollut puhelinyhteys niin kaikki olisi sujunut huomattavasti nopeammin.

Näitä "kiireisiä" myyjiäkin löytyy, lyödään ensin sivutolkulla myynti-ilmoituksia framille ja sitten häivytään pariksi, kolmeksi viikoksi lomailemaan johonkin hornan korpeen tai vinku-Intiaan jossa puhelin lakkaa toimimasta reissun ajaksi.

Vierailija
51/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa varattomalle. En vastaa.

Vierailija
52/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa alkaa soitella vaikka kaikille omille kavereillesi ja tuttavillesi niin että numerosi ja nimesi sijaan heidän näytössään näkyy vain teksti yksityinen tai tuntematon ja tule sitten kertomaan kuinka moni heistä vastasi soittoyritykseesi.

Noihin tuntemattomiin puheluihin kannattaa kyllä joskus vastata. Lääkärit ja poliisit soittaa tuntemattomista numeroista.

Vierailija
53/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en todellakaan osta yhtään mitään myyjältä joka ilmoituksessa haluaa ostajan ottavan yhteyttä vain soittamalla. Kaupat tehdään vain Tori-viesteillä, jolloin kummankin osapuolen oikeusturvan takia kaikki mitä kauppaa koskien on sovittu, on kirjallisessa muodossa ja tarvittaessa ylläpidon ja viranomaisten tarkistettavissa.

Vierailija
54/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitosta tulee kuluja. Kauppaa tehdessä ostaja maksaa kulut eli soittaa itse.

Surkeeta on jos liittymän pakettiin ei kuulu puhelut ja viestit.

Sit on varmaan joku narkkari kyseessä joka ei saa kuin prepaidin koska luottotiedot ovat menneet. Niille ei kannata myydä, ne ovat juuri tuollaisia jotka tinkii 5 euronkin tuotteesta ja sitten ovat tulematta paikalle kun nekin rahat piikitettiin.

Tjaa... Tai sitten en tee torikauppoja työnantajan numerolla, mutta käytän sen liittymän nettiä kaksois-simpuhelimessa, enkä siten tarvitse nettiä (johon puhelut kuluisi pakettiin) omaan liittymääni.

Tapoja on niin monia, ei kannata heti olettaa kaikenlaista omasta kuplasta käsin.

Vierailija
55/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä "kiireisiä" myyjiäkin löytyy, lyödään ensin sivutolkulla myynti-ilmoituksia framille ja sitten häivytään pariksi, kolmeksi viikoksi lomailemaan johonkin hornan korpeen tai vinku-Intiaan jossa puhelin lakkaa toimimasta reissun ajaksi.

Viestistä näkee aina puhelimen näytöllä sen esikatselukuvan. Jos sun viesti on semmonen "saanko 7 lisäkuvaa keinovalossa ja auringonvalossa onko asuntosi siisti mikä on tiukkahinta maksan 10e tulen heti hakemaan varaatko maaliskuun loppuun asti" - niin ei en ikinä oikeasti "lue" viestiä torin apissa enkä siis ole vastaamassa sinulle.

Vierailija
56/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#31# numeron eteen niin ainakin aiemmin oli että numero ei näy soitettavan puhelimessa.

Vierailija
57/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en todellakaan osta

Minä en kyllä myy/osta mitään sellaista missä tarvittaisiin korkean tason oikeusturvaa mihinkään suuntaan.  Myyn vaatteita, astioita,  kirjoja yms jonka kunnon ostaja saa tarkistaa noutaessaan tuotteen.  Eikä tulisi itselle mieleen ostaa mitään kalliimpaa näkemättä, puhelinta testaamatta, autoa koeajamatta, moottoria käynnistämättä jne. Miten luulette että poliisi ehtii näitä toripetoksia tutkia vaikka olisi millaiset kirjeenvaihdot tallessa kun ne eivät ehdi tutkia edes pyörävarkauksia vaikka olisi kuitit olemassa uudehkosta pyörästä? Kyllä itse kannattaa aina tsekata se tuote hakiessa eikä ostaa sikaa säkissä. Muutaman euron tavaroissa sillä tietenkään ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
58/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan mielelläni jos vaihtoehtona on se että tavara jää myymättä.  Olen aikuinen ja osaan kommunikoida puhelimessa. 

Vierailija
59/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta nykyisin ei pääse romuistakaan noin vaan eroon. Maksaa sekin että joku tulee hakemaan sen ja viemään kaatopaikalle.

Ap

Meidän taloyhtiössä näyttää pääsevän, rappukäytävä on rojua puolillaan ja tavaroiden päällä lappu "saa ottaa".

En tiedä viekö huoltoyhtiö ne kaatopaikalle vai mihin häviävät loppujenlopuksi.

Vierailija
60/69 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, että mun nuoruudessa oli puhelinluettelossa kaikkien numerot ja osotteet. Kaikki hullut sai tietää missä asut ja numeron. Sit me hullut vaan soiteltiin toisille hulluille ja kaikki oli hulluja kusettajia.