Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä söisitte, jos rahaa olisi 1,5 viikoksi 30 euroa?

Vierailija
01.01.2024 |

Kahdelle henkilölle (äiti ja teinityttö)? Kaapit on aikalailla tyhjät, mutta perunoita, pakasteparsakaalia, öljyä ja mausteita löytyy. Ja yksi pussi aurajuustomurua.

Kommentit (287)

Vierailija
261/287 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurajuustomuru? Eikö tuo ole aika kallista? Jos mulla olis rahat tiukilla en tuollaisia ostelisi..

Vierailija
262/287 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurajuustomuru? Eikö tuo ole aika kallista? Jos mulla olis rahat tiukilla en tuollaisia ostelisi..

Lukutaito? Jos olisi sellainen, ei tarttisi typeryyttään esitellä. Ketjussa tämä on käsitelty useampaan kertaan.

AP:lla on jääkaapissa k-plussaetuna ILMAISEKSI saatuja aurajuustomurusia. Niitä oli minullekin kahdella eri viikolla tarjolla, hain molemmat pussit, vaikken kauheasti edes aurajuustosta tykkää. Jos minulla olis rahat tiukilla ottaisin todellakin vastaan ilmaiset ruuat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/287 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin itse satsin hernekeittoa ja leipoisin leipää. Söisin perunaa ja seitiä, juureksia, itsetehtyjä laatikkoruokia, linssi- ja papuruokia ja munakasta. 

Juuri näin, kaikki itse tehtynä. Niitä aurajuustomuruja oli, niin voisi tehdä jauheliha-aurajuustopitsan. Hernekeitto tosiaan ja siihen 400g jauhelihaa. Leivät itse leivottuja. Kyllähän tuolla 10 päivää pärjää, mutta kaikki pitää tehdä itse.

Vierailija
264/287 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin itse satsin hernekeittoa ja leipoisin leipää. Söisin perunaa ja seitiä, juureksia, itsetehtyjä laatikkoruokia, linssi- ja papuruokia ja munakasta. 

Juuri näin, kaikki itse tehtynä. Niitä aurajuustomuruja oli, niin voisi tehdä jauheliha-aurajuustopitsan. Hernekeitto tosiaan ja siihen 400g jauhelihaa. Leivät itse leivottuja. Kyllähän tuolla 10 päivää pärjää, mutta kaikki pitää tehdä itse.

Seiti ei ole kovin edullista. Mikään kala ei nykyään ole ja kaikkein vähiten tonnikala, jota on myös täällä ehdotettu.

Vierailija
265/287 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiti ei ole kovin edullista. Mikään kala ei nykyään ole ja kaikkein vähiten tonnikala, jota on myös täällä ehdotettu.

Tonnikalan etuna on se, että sitä voi ostaa edullisen hintaisissa pakkauksissa, yksi purkki maksaa noin 1,50€. Seitipaketti maksaa neljä-viisi euroa, ja lohta ei alle vitosen pakettihinnalla saa juuri lainkaan. Tonnikala on myös sellaista, että jo pieni määrä maustaa ruuan "ruokaisaksi", purkki tonnikalaa pastavuokaan riittää maustamaan sen tonnikalavuuaksi. Lohta joutuu laittamaan jostain syystä (siis puhun nyt omista mieltymyksistäni ja kokemuksistani) paljon enemmän, 105g ei riitä. Tonnikala myös säilyy pitkään, joten se on todella hyvä kotivararuoka. Halvimmillaan ne tonnikalatehtaan lattialta iltavuoron päätteeksi lakaistus tonnikalahiutaleet ovat kahdeksaa euroa kilo, ja se on kalaksi jo halpaa. Halvempaa taitaa olla enää lahna, jota satunnaisesti on täkäläisissä kaupoissa myytävänä alle vitosella kilo (kokonaisena).

Vierailija
266/287 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kauranjyviä 100 kilon säkki ja syö maapähkinät naapurin lintulaudalta...

Mikset soita teinin isälle että saatana RAHAT TILILLE JA ÄKKIÄ! Ylihuomenna ne siirtyy ulosottoon!!

Ja hups heijaa, kun olet laittanut elarit perintään, Kela maksaa toimeentulotukena 195 euroa tuosta nuin vaan ja teillä on muutakin kuin ylähuuli leivän päällä. 

So iisi. 

Onko muita ongelmia! :)

Vierailija
267/287 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
268/287 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä söisin, jos olisi seuraavaksi 10-11 päiväksi 30 euroa rahaa käytettävissä ruokaan? Toisena syöjänä pitäisi olla teinityttö. No mulla on kolme teinipoikaa kotona, tytät asuu jo omillaan, mutta tiedän, mitä hän söisi. Aurajuustoa ei syö, paitsi piirakassa muiden juustojen seassa.

Pasta ja peruna olisi ruuan perusta. Perunaa oli jo kotona, joten ostoslistalle menisi kilo spagettia. Sen kanssa tomaattimurskaa, valkosipulia, porkkanoita ja linssejä (jep). Tytär tekee hyvää focacciaa, joten vehnäjauhoja ja hiivaa ostoslistalle myös. Valkoisia papuja tomaattikastikkeessa ja kaikkein halvinta juustoa. Kananmunia ja jotain nestemäistä maitoa, mikä nyt olisi kaupassa halvinta (punalaputettuna). Tonnikalaa. Kasviksia lisäksi, halvimpia pakastekasvissekoituksia.

Spagetti 0,79€, tomaattimurskaa 2x0,37€, valkosipuli 0,40€, porkkanat 0,99€, linssit 1,89€, vehnäjauhot 0,99€, hiiva 1,29€, pavut 2x 0,59€, juusto 5,89€, kananmunat 2x 2.65€, maito 2x0,89€, tonnikalaa 4x 1,39€ ja pakastekasviksia 2 x 2,05€. Tää menee 0,90€ yli kolmenkympin, joten pakko jättää pois yksi tonnikalapurkki - paitsi jos kaupasta sattuu löytymään muut eineet vaikka punalaputettuna. Hiiva muuten kannattaakin ostaa tuorehiivana, sitä saa viisi pakettia samalla hinnalla kuin neljä pussia kuivahiivaa. Nyt ollaan plussan puolella, eli on pelivaraakin vielä, vaikka paketillinen perusmakaronia!

Ei oo hedelmiä nyt sitten. Katotaan puolentoista viikon päästä.

Jauhoista, hiivasta ja suolasta öljyn kanssa focacciaa. Sitä voi leipoa kaksi satsia. Jauhoista, suolasta ja öljystä tortillalättyjä. Jauhoja, kananmunia ja maitoa: lettuja tai pannukakkua. Jauhoja ja hiivaa ja suolaa: sämpylöitä.

Sämpylöiden väliin keitettyjä kananmunia viipaleina tai juustoa- aamupalat. 15 munaa (oletus, että käytän viipalointivehjettä, jolla tulee ohuita kananmunanviipaleita joten ei mene yksi muna per sämpylä...)

Spagettia tomaatti-kasviskastikkeen kanssa (tomaattimurskaa, valkosipulia, porkkanoita ja linssejä ja ehkä pakastekasviksia). Perusmakaronista, tonnikalasta, tomaattimurskasta ja valkosipulista tonnikalavuokaa, sekaan pieni loraus maitoa (ei paljoa, ei se käyttäydy kuten kerma).

Perunoista perunamunakasta, perunatortilloja, peruna-porkkana-linssi-sosekeitto (nyt kyse oli siis mitä minä söisin) jonka kanssa sitä focacciaa vaikka paahdettuina kuutioina. Tonnikalaa tortillojen täytteeksi. Juustoa sopiviin ruokalajeihin. Aurajuustopiirakka, siihen tuota ostettua juustoa sekaan (jauhoja, kananmuna pohjaan ja 2 täytteeseen, maitoa siihen täytteeseen, pohjassa käytetään rasvana öljyä, ei ihanteellista mutta man tar vad man har)

Spagetin kanssa kasviswok, johon päälle suikaloidaan ohueksi paistettu/hyydytetty munakas.

Koska nämä tulivat minulle, niin linsseinä vihreitä linssejä, tekisin ituja pari satsia (yhden tekemisessä menee 4vrk, joten jos huomenna laittaisin tulemaan, niin viimeistään sunnuntaina saisin niitä käyttöön). Leivän päälle, wokkiin, tomaattikastikkeeseen, tortillan väliin. Pakastimessa oleva parsakaali ihan vaan höyrytettynä lisäkkeenä, sillain me sitä syödään muutenkin.

(mausteitahan oli, joten niitä en nyt mieti)

Kymmeneksi päiväksi lämmin ruoka ja aamupala sekä iltapalaakin. Noi on ruokia, mitä tyttäreni söisi - mukana ei ole siis kauraa, jolle on allerginen. Hän oireilee myös rukiista, joten ei sitäkään. Jos on illalla kovempi nälkä, niin spagetti aglio et olio on ok. Vajaa kaksi viikkoa voidaan syödä melkein mitä vaan, kunhan se sopii kropalle (eli jätetään pois allergiaa aiheuttavat).

Vierailija
269/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita keittää ja joku halpa kastike. Vaikka halvoista nakeista. Joku keitto,johon tarvikkeet max.3€. Itse tehdyt sämpylät ei maksa paljoa. Jälkiruoaksi marjakiisseli/tms.

Juotavaksi vettä. Letut myös edullista. Muusi ja kalapuikot ok. Vegepuikot ok. Jokin kiusaus/peunasipulisekoitus Pirkka/anjofisfileet /kerma. Iso vuoka riittää moneksi päiväksi. Riisipuuro ok.

Seurakunnan ruokajonoon muutama kerta kuukaudessa. Kelaan toimeentuloa hakemaan myös.

Etsiä ilmaisia ruokapaikkoja/ kahvipaikkoja joista saada mukaan myös ruokakassit. Jne.

Toivottavasti tästä oli apua.

Moni myös hakee kauppojen roskiksista ruokaa. Sekin hyvä vaihtoehto.🙂

Vierailija
270/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa kun itselläni ei ole ollut koskaan tuollaista ongelmaa. Pakasteesta on löytynyt aina vähintäinkin viikoksi ja pidemmäksikin ajaksi lihaa, kalaa, herneitä, paprikaa, sieniä, ja sekavihanneksia, marjoja., Kuivakaappia täydennän joka kerta kaupassa käydessä ja säilykkeitäkin on jonkin verran. Tuommoisen 10 päivää eläisin hyvin käymättä kaupassa ollenkaan. Miksei ap järkkää myös jotain varaa kuivakaappiin ja pakasteeseen tälläisen tilanteen varalta?

Olen järkännyt, mutta kaikki on syöty ja rahaa ei ole enää. Onpa hyvä ohje, palaa vaan menneisyyteen ja osta kaapit täyteen!

Ap

Ja kauraouuroo, puuroja, Elin niillä viikon(vatsa oli löysänä niistä) ja hihkuin ilosta kun rahapv tuli  :)

Vierailija
271/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 henkilöä ?

Vierailija
272/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko ystäviltä, jotain apua ? 

Vierailija
273/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skippaisin suoraan kaikki hedelmät. Juu kilohinta varmasti edullinen, mutta paljonko joku omena pitää nälkää? En ostaisi myöskään niitä puurohiutaleita, ihan siksi, että puuro on pahaa. Menisin kauppaan ja kyttäisin tarjoukset ja alennukset paikan päällä. 30€ ei loppupeleissä ole edes erityisen vähän rahaa. Unohtaisin suosiolla kaikki hillot ja letut, ostaisin siis oikeaa ruokaa. Eurolla saa leipäpaketin joten joku sämpylöiden leipominen on ihan turhaa ellei kaapista löydy ainekset niiden tekemiseen jo valmiiksi. Riisi maksaa Lidlissä alle euron per pussi ja siitä saa jo monta, monta annosta. Sekaan sitten mitä halvalla saa. Hyvin pärjäätte.

Täällä saa hävikkimyynnistä 5 pussia erilaisia leipiä (myös täysjyvää ja ruista) kolmella eurolla. Ei mitään järkeä siis ostaa vehnäjauhoja ja hiivaa.

AIVAN kuin nuo samat hävikit ois aina tarjouksessa ?

Vierailija
274/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukutaito? Jos olisi sellainen, ei tarttisi typeryyttään esitellä. Ketjussa tämä on käsitelty useampaan kertaan.

AP:lla on jääkaapissa k-plussaetuna ILMAISEKSI saatuja aurajuustomurusia. Niitä oli minullekin kahdella eri viikolla tarjolla, hain molemmat pussit, vaikken kauheasti edes aurajuustosta tykkää. Jos minulla olis rahat tiukilla ottaisin todellakin vastaan ilmaiset ruuat.

tässä ketjussa on 14 sivua, en minäkään ole lukenut kaikkia mutta annan sellaisen vinkin että JOS mahdollista niin kannattaa vaihtaa k ryhmän kaupat s- tai Lidl kauppoihin, kuukaudessa huomaa eron joka on useita euroja.

Vierailija
275/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

274: Ymmärräthän että monilla ihmisillä on kulkukykyä ja monta kauppaa lähellä. He hakevat tarjouksia eri paikoista.

Alkoi huvittaa 🤪  Mietin tehtävänantoa uudelleen tarkemmin. Siihen mitä itse söisin jos 30€ varat 10 päiväksi, ei vaikuta se mitä Ap:llä on kaapissa. Eikä oikein se 30€ sen paremmin. Kun minä lähden siitä, että sellaiset kuukauden tarpeet kaapeissa on minimi. Yleisesti olen pitänyt hirmuiset määrät jopa maitoa myöden pakastuspulloissa jäässä. Leipää, voita, margariinia, leivinmargariinia, itse tehtyä juustiraastetta annoksiin, keittoja... kaikkia perustarpeita pitäisi aina olla niin ettei hetkauta.

MINÄ söisin sitä mitä jäässä, jääviileässä ja kuivakaapeissa jo on. Tällä hetkellä tämän hetkiseen tarvitsisin vain lisää maitoa, leipää, juustoa ja hedelmiä oikeasti muutoinkin ruoan puolesta sekä leivontaan jotain hetken tavaraa.  Puhtaasti "selviäisin" ilmankin. Olisi järkevintä olla ostamatta mitään. En vain halua nyt, mutta jos olisi vain 30, olisin ilman mitään järkeviten tai ostaisin vain maitoa ja leipää, mahdollisesti lisäksi jonkin johonkin ajateltuun fiksuun pääruokaan nimenomaan puuttuvan ainesosan.

Jopa euron omenoita, miettimäni ison kaalin soppaan. Kaalisoppaan olisi kyllä keittojuurespusseja. Pinaattisoppiin jäähän rasioihin puuttuu vain maitoa. Pinaattia on kilo. Kilon pussista pakastepinaattia saa ainakin 5l keittoa, jos on maidot alkaen 90senttiä litra. Maidosta voi leipoa, pannaria  lättyjä, maitosoppaa, valkokastiketta, puuroa, velliä, puuron kanssa särvintä - you name it. Jos on jo kananmunia, perunoita, leipää, jauhoja, voita, sokeria, suolaa, mausteita ja perinteisiä leipojan ja laittaan tilpehöörejä jo, voi tehdä kuulkaa jo niin montaa ...

Vierailija
276/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

274: Ymmärräthän että monilla ihmisillä on kulkukykyä ja monta kauppaa lähellä. He hakevat tarjouksia eri paikoista.

Alkoi huvittaa 🤪  Mietin tehtävänantoa uudelleen tarkemmin. Siihen mitä itse söisin jos 30€ varat 10 päiväksi, ei vaikuta se mitä Ap:llä on kaapissa. Eikä oikein se 30€ sen paremmin. Kun minä lähden siitä, että sellaiset kuukauden tarpeet kaapeissa on minimi. Yleisesti olen pitänyt hirmuiset määrät jopa maitoa myöden pakastuspulloissa jäässä. Leipää, voita, margariinia, leivinmargariinia, itse tehtyä juustiraastetta annoksiin, keittoja... kaikkia perustarpeita pitäisi aina olla niin ettei hetkauta.

MINÄ söisin sitä mitä jäässä, jääviileässä ja kuivakaapeissa jo on. Tällä hetkellä tämän hetkiseen tarvitsisin vain lisää maitoa, leipää, juustoa ja hedelmiä oikeasti muutoinkin ruoan puolesta sekä leivontaan jotain hetken tavaraa.  Puhtaasti "selviäisin" ilmankin.

Joo, mutta ap:llä ei ole. Ap ei selviäisi SINUN varastoillasi, koska ne ovat sinulla, eivät ap:llä. Aika vaikeaa sellainen on tietenkin hahmottaa.

Mietipä hetki, että jos oikeasti joutuisit tuollaiseen tilanteeseen, sanotaan, että joudut jumiin vieraalle paikkakunnalle vieraaseen suntoon, jossa ei muuta ole, ja rahaa on vain se 30€. On vaikkapa uusi tartuntahyppykuppa, joka estää liikkumisen paikasta toiseen, laitetaan Keski-Suomi ja Kaakkois-Suomi kiinni, ja vaikka Etelä-Pohjanmaa. Jos et kerta koskaan ikina muuten jouud tuollaiseen tilanteeseen. Miten silloin toimisit, kun mukanasi olisi vielä teini, jonka pitäisi myös saada ruokaa?

En ymmärrä, miten vaikea ihmisten on asettua toisten asemaan. Ja minä olen se autisti.

Vierailija
277/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skippaisin suoraan kaikki hedelmät. Juu kilohinta varmasti edullinen, mutta paljonko joku omena pitää nälkää? En ostaisi myöskään niitä puurohiutaleita, ihan siksi, että puuro on pahaa. Menisin kauppaan ja kyttäisin tarjoukset ja alennukset paikan päällä. 30€ ei loppupeleissä ole edes erityisen vähän rahaa. Unohtaisin suosiolla kaikki hillot ja letut, ostaisin siis oikeaa ruokaa. Eurolla saa leipäpaketin joten joku sämpylöiden leipominen on ihan turhaa ellei kaapista löydy ainekset niiden tekemiseen jo valmiiksi. Riisi maksaa Lidlissä alle euron per pussi ja siitä saa jo monta, monta annosta. Sekaan sitten mitä halvalla saa. Hyvin pärjäätte.

Täällä saa hävikkimyynnistä 5 pussia erilaisia leipiä (myös täysjyvää ja ruista) kolmella eurolla. Ei mitään järkeä siis ostaa vehnäjauhoja ja hiivaa.

"AIVAN kuin nuo samat hävikit ois aina tarjouksessa ?"

Täällä ainakin on citymarketissa melkein joka päivä tarjolla noita leipäkasseja. En usko, että ovat mikään paikallinen harvinaisuus.

Vierailija
278/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kasvisosekeitto perunoista, porkkanoista ja parsakaalista. Kaurapuuroa aamuin illoin. Spahettia ja bolognese soijarouheesta, tomaattimurskasta ja sipulista. 

Vierailija
279/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin uunissa tehtyjä perunaa ja juureksia, lisukkeena säännöstelty määrä jotain lihatuotetta kuten 3 kalapuikkoa, muutama nakki tmv/ateria. Kaloreita öljystä noiden juuresten ja perunan sekaan. 

spagettia ja jauhelihakastiketta, jauhelihaa säännöstelty määrä ja pääpaino tomaattimurskalla ja sipulilla. 

linssimuhennosta/dahl riisillä

hernekeittoa  purkista luultavasti halvempi, etenkin jos lihak kokee välttämättömäksi

tietty jos kaapissa ei enää ole edes riisiä ja pastaa niin tehdään valinta kumpaa ostetaan. Molemmat halpoja mutta molempia en ostaisi. Perunaa ostaisin kuitenkin koska niissä vitamiineja. Kuoriminen on muuten täysin turhaa. 

noita tai vastaavaa ruokina. 

Lisäksi sämpylöitä jos on jauhoja. Jos ei ole jauhoja, halvinta kaupan leipää. Lisukkeeksi munia keitettynä tai paistettuna. Jotain halpaa omenaa lisäksi. Jos puuro uppoaa niin (osan) leivästä vaihtamalla puuroon saa ostettua vaikka maitopurkin josta voi vääntää vaikka pannarin. 

Riittävän määrän vitamiineja saa kananmunista, perunasta ja tomaattimurskasta. 

Vierailija
280/287 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita jostakin laskustasi ja siirrä eräpäivä myöhemmäksi.

Laita isukille kuva tyhjästä jääkaapista, isojen kiitosten kera, terveisin nälkäinen tytär. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä