Sähköautot usein takavetoja. Kuinka pärjää talvella?
Sähköautot pääasiassa takavetoisia ellei ole neliveto. Kuinka olette talvella pärjänneet? Takaveto voi jäädä helposti sutimaan risteyksissä jos ylämäkeä.
Kommentit (35)
Bemmimiehet tuli puolustelemaan omaansa. Aika harvalla on sähkö bemari vaikka ketjussa on sähköautoista kyse
Vierailija kirjoitti:
Bemmimiehet tuli puolustelemaan omaansa. Aika harvalla on sähkö bemari vaikka ketjussa on sähköautoista kyse
Eihän ne omia kuitenkaan ole, omistajan paikalla lukee joku rahoituslaitoksen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne omia kuitenkaan ole, omistajan paikalla lukee joku rahoituslaitoksen nimi.
Kyllä minun 3kk vanhan sähköautoni (ei tosin bemari vaan audi) omistajan kohdalla lukee minun nimeni. Tämä vain siksi että rahoitin autoni omalla lainalla. Autoahan ei kannata ostaa omalla rahalla, silloin menettää oman pääoman tuoton. Minulla lainakoron ja sijoitusten tuoton välinen ero on 7%-yksikköä joten menettäisin melkein 5000 € vuodessa jos olisin omalla rahalla auton ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö takavetotesla lapasesta liukkaalla?
Av-mammat vetelee miehiensä takavetotesloilla lintassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuveto on kaikkein huonoin ajettavuudeltaan. Kesällä ja talvella. Typerästi rattikin nykii, kun reilummin kiihdyttää.
Etuveto sentään etenee. Takaveto jää liukaalla sutimaan ellei peräluukussa ole hiekkasäkkejä!
Mitäs sinne 80-luvulle kuuluu? Ajelet varmaan Ladalla? Nyky-takavedot ovat erinomaisia ajettavuudeltaan
Ap mitä se sinua huolettaa, ajele vaan sillä 2008 Skodalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap sinähän sen osaat sanoa kun ajat Taunuksella.
Väärin, toyotan dexterillä ajan ja on huoranportaat takalasilla 👍
Meillä vain takavetotesla ja pitää olla tarkkana liikenteessä. Kauppareissulla vaimo ajaa ja minä istun takapenkillä niin on lisäpainoa vetäville pyörille. Jos liikennevaloihin pitää pysähtyä ylämäkeen niin jännittää jäädäänkö mäkeen. Ei ollut varaa nelivetoon mutta Tesla kuitenkin on 👍
Seppo69
Hyvin olen pärjännyt ja takavetohan on talvella just hauska! Kiva sutia menemään ja vetää rallia mutkissa, turvallisesti toki. Tosin nyt vaihdettiin kyllä nelivetoon, mutta viime talvi toimi hyvin takavetoisella.
Eikös nelivedotkin tehdä takavetopainotteisiksi nykyään ainakin premium-autoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuveto on kaikkein huonoin ajettavuudeltaan. Kesällä ja talvella. Typerästi rattikin nykii, kun reilummin kiihdyttää.
Etuveto sentään etenee. Takaveto jää liukaalla sutimaan ellei peräluukussa ole hiekkasäkkejä!
Tykkään ajaa takavetoisella. Kivaa luistella vinterpulkkalla.
Vierailija kirjoitti:
Takavetosessa on tärkeätä että on hyvät talvirenkaat, ei mitään 6:tta talvea ajetuttuja nastarenkaita. Muuten takaveto on parempi ajettava, ei esim nykäse rattia jos ajat vähän syvempään vesilammikkoon yms.
Niin, huomaat vesiliirron sitten kun valotolpat lähestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luistonesto, esp, jne. ollaan tultu hetken matkaa 300 bemmistä jossa piti olla säkki hiekkaa painona takana
Nykyisissä pikkuturboisissa etuvedoissa pitäisi olla se hiekkasäkki edessä, kun pienestä moottorista ei tule tarpeeksi painoa pidon saamiseksi.
Dacia Sandero 1,0 turbo on paras talviauto jolla olen ajanut. Lähtee aina käyntiin ja ajo-ominaisuudet ovat mykistävät.
Etuvetoinen on kehittynyttä tekniikkaa, moottori ja voimansiirto vähän tilaa vievässä paketissa edessä ja kääntyvät vetonivelet, vs. perinteinen moottori+kardano+perä koko auton mitalla, mutta haittapuolena että isoa tehoa vaikeampi ohjata tiehen, on tehokaita etuvetoisia, mutta ei mitään superautoja.
Takamoottorinen Skoda oli väitetysti paras tavallinen auto lunihangessa - korkea maavara ja auton paino takapyörien päällä, eteni hyvin umpihangessa, mutta toisaalta taas etupyörien vesiliirto oli vaarana.
Ne joilla on takavetoinen usein ajavat autoaan ajatellen että minulla on takavetoinen - joka risteyksessä tiedostaa takavetoisuuden, vaikka ei tarvitsisikaan. Etuvetoisen kuljettajat eivät usein edes tiedä ja välitä mistä auto käyttää voimansa kun auto vain kulkee normaalilikenteessä, ei tarvitse miettiä kuin silloin kun auto jää liukkaalla jumiin, mutta silloinkin takavetoinen on ollut pulassa jo aiemmin.