Nirsouden huiput, pahimmat ruokarajoitteet ilman allergiaa.
TUnnen ihmisen, joka ei syö kuin muutamaa ruokaa, koska ei vaan tykkää. Ja ikää on 30+ (mies).
Listalla on makaronilaatikko, perunat ja jauhelihakastike, spagetti...yms. tän tyyliset menee, mutta mitään, siis ei mitään mausteita saa olla. Ehkä vähän suolaa voi vilauttaa joukkoon.
Salaattiin ei voi laittaa mitään muuta ku salaattia, kurkkua ja tomaattia... Hedelmistä syö vain omenaa, banaania ja appelsiinia...
Mitään erikoista ei suostu kokeilemaan (ja erikoista olis esim. oliivit, ananas, kana, puhumattakaan jostain tofusta...).
Mieheni paras ystävä, ja toisaalta maailman helpoin vieras ku aina ihan mielettömän kiitollinen mun makaroni-jauheliha tyyppisestä ruoasta :)
Tuli vaan mieleen, että mitä rajoitteita teillä/tutuillanne on?
Kommentit (62)
Tosi rasittavaa välillä, mutta minä en oikeastaan noista piittaa. Teen sitä ruokaa mitä ajattelen tehdä, mies syö jos syö. Jos ei kelpaa niin saa olla ilman. Monesti myös syö ensin ja sitten kysyy, mitä tässä oli... Kylässä ottaa kaikkea mitä tarjotaan, eli ihmisten ilmoilla äijää ei tarvi hävetä, mutta mun keitoksia kehtaa syödä valikoiden. Välillä vaan huvittaa, kun laitan esim. lämpimiä voileipiä ja mies tilaa _aina_ omiinsa "kinkkua, juustoa ja anansta", oi miten omaperäistä... 5-vuotias esikoisemmekin haluaa vaihtelevapia täytteitä omiin leipiinsä...
Itse olen huomannut tämän, eli kyseessä yleensä perheen keskimmäinen tai joskus nuorin lapsi joka oppinut hakemaan huomiota tällä nirsoilulla.
Itse olen huomannut tämän, eli kyseessä yleensä perheen keskimmäinen tai joskus nuorin lapsi joka oppinut hakemaan huomiota tällä nirsoilulla.
Mun mies oli nirso silloin kun me tavattiin, mutta se oli rakastumisen ensihuumassa niin vieraskorea ettei kehdannut kertoa mulle, joten syötin sille autuaan tietämättömänä vaikka mitä sen nirsoilulistalta. Ja kas miten kävi: se ei tunnistanut niitä ruokia kun ei ollut syönyt niitä 25 vuoteen kertaakaan. Hyvin upposi kun ei tiennyt mitä söi.
(Ei nyt ihan kaikki, mutta suurin osa. Vieläkin nirsoilulistalla on oliviit ja avokado, mutta sen kanssa voi hyvin elää. Sen sijaan en voisi elää sellaisen miehen kanssa joka ei syö muuta kuin jauhelihaa ja perunaa)
vihanneksia, kalaa tai mitään keitettyä (!). Vaimonsa on ihan raivon partaalla yrittäessään laittaa sille jotain terveellistä ruokaa.
Mä olen nuorena jättänyt yhden heilan, kun kuulin, että se ei syönyt muuta kuin lihaa, ja lähti huoneesta, jos joku muu söi kasviksia! Veikkasin, ettei tällainen kaveri voi olla muillakaan elämänalueilla kauhean järkevä.
Mies ei syö:
Kalaa, perunaa paitsi uppopaistettuna, kaalia, hernekeittoa, kanaviillokkia, tillilihaa tai karjalanpaistia, mitään keittoja, tofua, selleriä, sieniä jos ne erottaa ruoasta.
Minä olen lähes kaikkiruokainen mutta en syö:
Madekeittoa, enkä raakaa (suolattua) kalaa. Voileipäkakut pistää myös etomaan varmaan johtuen siitä että lapsena sai jotain pilaantunutta voileipäkakkua.
Enkä syö mielelläni epäterveellistä ruokaa, mutta kyllä se nälkään kelpaa.
4-vuotias ei syö:
kalaa, possua, kokolihaa (paitsi kanankoipia ja siipiä), jauhelihaa, lihapullia.
tomaattia, keittoja.. helpompi olisi luetellä mitä syö.
3-vuotias syö melkein mitä tahansa, mut on allerginen siitepölyille allerginen ja reagoi myös raa'alle tomaatille ja kiiville. Maitoallerginen oli pienenä, onneks on parantunut siitä. Oli kamalaa kun mm. maito, omena, ja tomaatti oli kielletty ja kalaa ja vehnää ei suositeltu annettavaksi myöskään ennenkuin vatsa oli tottuneempi.
Allergiat: kala (ja muut merenelävät), muna (ei edes lihaliemessä), ananas, porkkana, banaani, täysjyväviljat, viinirypäleet, omena, päärynä kaikissa muodoissa.
Käsittelemättömistä vihanneksista ja hedelmistä menee kurkku, salaatti, mansikat (ei ulkomaiset), marjat ja mandariini.
Ei allergiaa, mutta ei vaan tykkää: limut, sienet ja makkara. Välillä nämä ärsyttää, mutta sitten yritän asennoitua, että kai allerginenkin saa olla tykkäämättä kaikesta mitä voi syödä.
Joskus heikkoina hetkinä olen kyllä tosi kateellinen niille, jotka saa kokkailla ruokia mistä ruoka-aineista vaan ilman rajoituksia. Yleensä muistan, että kun lapset oli pieniä, niin kiellettyjen lista oli vielä paaaaljon pitempi.
Mutta onko oikeastaan kokille eroa eikö käy allergian takia vaan onko kyse nirsoilusta tai eettisistä perusteista (esim. kasvisruokailijat)?
eräs kaverini ei suostu syömään muunlaista jauhelihaa, kuin suoraan kaupan tiskiltä ostettua.
Yksi tuttava ei syö mitään ruokaa, joka on käynyt mikrossa.
Kaverin mies ei syö perunoita, ja niiden tilalla kelpaa vain keitetty makaroni. Halusi häihinsäkin makaronia perunoiden sijaan tarjolle...
keitettyä perunaa (jos ei ihan pakko), enkä juo maitoa. (murojen seassa syön)
KAMALA PERHE! Olette muuten tosi juntteja ja noloja myös.
Ihmeen moni on haukkunut meitä - mutta mitä jos ei vaan tykkää?!
Me ollaan salaa tämmösiä, kukaan ei kyllä pidä meitä juntteina, meillä on monesti esim. hienot salaatit mitä kaikki tutut kehuu (joita lapsemme kyllä ei syö...)
4
Tyyliä white trash-yh ja ruoat, joita syö viikottain, ovat tässä:
* Makaronia sekoitettuna paistettuun jauhelihaan
* Kalapuikkoja ja ranskalaisia/pussimuussia
* Kanankoipia (vain marinoituja!) ja riisiä (harvoin)
Sämpylästä nyppii salaatit ja "rehut" pois, jos ostaa hedelmiä kerran viikossa niin niitä on yksi per nenä. Sääliksi käy lapsilaumaa :(.
mies ei syö:
mitään kalaa, sieniä, mitään katkarapuja tai muuta meren elävää. Hyvin harvoin hedelmiäkään, tai viiliä tms.minä en syö:
banaania, omenaa, appelsiinia (vain mehuna), luumuja, kirsikoita... oikeastaan hedelmistä syön vain mandariinia tms. ja VESImelonia. En syö tomaattia ja selleriä.2 v. ei syö:
mitään marjoja tai hedelmiä tai kasviksia (paitsi perunaa), ei edes keitettynä. Eikä kiisseliä, viiliä tai jogurttia (paitsi ehkä jotain vanukasta).Ja koululaiset taas ei syö melkeen mitään muuta, kun pyttipannua, pakastepizzaa, ranskalaisia, karkkia ja sipsiä. Muroja tai leipää + kinkkua syövät joskus, samoin Viiliksiä. Ja paistettuja vohveleita. (eivät syö esim. juustoa ikinä)
minä, ei kiitos maksakaatikkoa, ei edes samassa huoneessa 44v
mies, sama kaalilaatikosta 49v
lapsi syö mitä annetaan tai itse löytää 8v
oikeen mitään vihanneksia, hedelmiä tai marjoja. Ainoastaan omenaa, banaania, ananasta, kurkkua, jääsalaattia ja porkkanaa. (esim. kesäkurpitsaa,maissia, viinirypäleitä jne. en ole koskaan maistanutkaan)
En syö myöskään kalaa, katkarapuja ym.
Ei syo MISSAAN MUODOSSA tomaattia, paprikaa, sipulia, valkosipulia, purjoa. Kun miettii mista kaikista ruoista loytyy esim. tomaattia jossain muodossa jaa ravintolassa ruokailut sun muut aika painajaismaisiksi.
Viimeeksi olin aitini ja lapsieni kanssa kahvilassa ja han osti voileipakakun palasen ja kun kukaan ehti sanoa mitaan alkoi kaivaa sielta valista paprikan palasia ja nostella niita muiden lautasille. Arsyttavaa! Ja siina sivussa salaattia jossa tomaatin lohko, niin se oli saatava kiiren vilkkaa pois hanen lautaseltaan, kuin se infektoisi muun ruoan.
Pikkasen aina havettaa...
Mina itse en tykkaa syoda okraa, munakoisoa, enka monkivia merenelavia. Noitakin kaikkea syon jos on pakko, mutten itse valmista.
Itse en tykkaa
mies ei syö:
mitään kalaa, sieniä, mitään katkarapuja tai muuta meren elävää. Hyvin harvoin hedelmiäkään, tai viiliä tms.
minä en syö:
banaania, omenaa, appelsiinia (vain mehuna), luumuja, kirsikoita... oikeastaan hedelmistä syön vain mandariinia tms. ja VESImelonia. En syö tomaattia ja selleriä.
2 v. ei syö:
mitään marjoja tai hedelmiä tai kasviksia (paitsi perunaa), ei edes keitettynä. Eikä kiisseliä, viiliä tai jogurttia (paitsi ehkä jotain vanukasta).
Ja koululaiset taas ei syö melkeen mitään muuta, kun pyttipannua, pakastepizzaa, ranskalaisia, karkkia ja sipsiä. Muroja tai leipää + kinkkua syövät joskus, samoin Viiliksiä. Ja paistettuja vohveleita. (eivät syö esim. juustoa ikinä)
että nelosen perheen lapset(kin) ovat "hieman" ruokarajoitteisia...
mutta minkäs teet jos ei vaan itse pysty syömään. Esim. jo banaanin haju ällöttää mua niin etten voi oikeen olla samassa huoneessakaan (lapsille ostetaan banaania välillä ja tarjotaan, joku muu saa antaa).
Muistan kun joskus 3-4 v. lopetin lähes kaikkien hedelmien syönnin, syytä en oikein muista. (varmaan pakottaminen joskus kun ei maistunu?)
Mies ei anna tehdä kalaa kotona kun ei tykkää hajusta.
4
aiheuttavat joka kerta kylään tullessaan harmaita hiuksia. Äiti on vegetaristi eli mikään liha ei kelpaa. Isä taas ei tykkää sipulista. Ja he kun tulevat viikonlopuksi, olen ihan pulassa, sillä kaikki keksimäni ravitsevat ja maukkaat ruuat sisältävät sekä lihaa että sipulia. Ja ne, jotka olen keksinyt/löytänyt, joissa ei ole, on jo moneen kertaan käytetty eikä aina voi samaakaan tarjota. Pitäisi vielä saada meidän + niiden viidelle pojallekin jotain voimanlähdettä, joka maistuukin jollekin.
Inhoan nirsoja ihmisiä. Ja sitten vielä kehdataan vaatia muita kokkaamaan mieltymysten mukaan. Tekisivät itse ruokansa, jos ei annettu kelpaa...
Oudoin tapaamani inhokkiruoka on silti kurkku. Siis tavallinen tuorekurkku.
elämä - miten paljosta jäätte paitsi kun ette mitään voi syödä!!
Mun mieheni söi vauvana (1v) vain appelsiinimehua ja banaania. Nyt häntäkin etoo tuo banaani, ainoa mitä ei syö. Muut kummallisuudet (tonnikala, sianliha) on yllättäin kadonneet kun olen tehnyt herkkuruokia kotona:)
Mulla itselläni on vain 2 vaikeaa ruokaa; ravut - kammo tuli kun sain ruokamyrkytyksen 10 v sitten (tänävuonna uskalsin syödä jo 6kpl) sekä pinaattikeitto jota tarhassa pakotettiin syömäään (vietin mm 5h yksin ruokasallissa kylmän keiton kanssa). Pinaatti muuten menee joten en laske näitäkään ap:n tarkoittamiksi inhokeiksi.