Avioliitossa yksin hedelmöityshoitoihin?
Onko kellään kokemuksia että on mennyt yksin hedelmöityshoitoihin vaikka on avioliitossa?
Miehelläni on entisestä avioliitosta lapsia ja vasektomia, eikä hän halua lisää omia lapsia. Hänelle sopii kuitenkin että minä saan lapsen keinohedelmöityksellä lahjoittajan soluilla. Kohteeleeko klinikat minua kuten ketä tahansa itsellistä naista vai voiko tässä avioliitto-status tulla ongelmaksi ? Ennen vanhaan miehen vasektomialle piti olla vaimon suostumus. Eihän tässä voi olla mitään sellaista että koska olemme naimisissa, miehen pitää osallistua prosessiin?
mies hyväksyy asian, mutta se on minun asiani eikä todellakaan lähde kanssani klinikalle mukaan.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
En usko että onnistuu täysin mutkattomasti ainakaan. Lainsäädännössä nääs aviomies on automaattisesti lapsen isä. Hoitojen alkaessa varmistetaan aina aviosuhteet, eli ettei ole naimisissa hoitojen ulkopuolisen (tässä tapauksessa aviomiehesi) tahon kanssa. Kannattaa kuitenkin soittaa klinikalle ja kysyä.
en ollut ajatellut tätä lainsäädäntöasiaa ollenkaan, että avioliitossa syntyvät lapset ovat automaattisesti miehen. Se tässä juuri se ongelma on että hän ei nimenomaan halua lisää lapsia, laillisiakaan. Enpäs tajunnut tätä asiaa naimisiin mennessä. Tosin silloin vielä elättelin toiveita että miehen mieli muuttuu.
no, ei tässä auta muu kuin neuvotella miehen kanssa hyväksyykö sen että hänestä tulee virallisesti isä. Koska miestä häiritsee eniten lapsen hankinnassa se vauva-ja pikkulapsivaihe kun se on niin rankkaa. Uskon että saamme sovittua järjestelyn mikä sopii miehelle.
Tietenkin prosessi on teidän yhteinen.
Lapsesta tulee juridisesti miehesikin lapsi ja tasaveroinen perijä hänen biolastensa kanssa.
Et löydä Suomesta klinikkaa, joka toimii lainvastaisesti.
Ihme säätämistä lakien osalta.
Ymmärrän avioliiton pointin siltä osin että liitto vahvistetaan, kahdesta ihmisestä tulee pari pälä pälä, mutta ei kai niistä nyt hemmetti tule mitään siamilaisiakaksosia jotka roikkuuvat keskenään joka lakipykälässä. Ne ovat kaksi eri ihmistä liitossa. Tämän takia ei naimisiin kannata mennä, sitten ollaan kyllä niin kiinni liimattuina niin hyvässä kuin pahassa.
Ap, ei ole miettinyt bonusvanhemman roolia miehensä lapsille? Jos haluaa itse hankkia biologisesti täysin oman lapsen, tässä tilanteessa kannattaa miettiä eroa. Pääset kaikelta osalta helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesta tulee juridisesti miehesikin lapsi ja tasaveroinen perijä hänen biolastensa kanssa.
Jaahas.. no nyt pitää sitten esittää miehelle vaihtoehdot. Joko joudun etsimään luovuttajan muumimukimenetelmään itse tai sitten hän suostuu prosessiin mukaan.
Vauvakuume itselläni on niin kova että en näe poissuljettuna sitäkään että alan juosta yöelämässä yhdenillan juttuja etsimässä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän avioliiton pointin siltä osin että liitto vahvistetaan, kahdesta ihmisestä tulee pari pälä pälä, mutta ei kai niistä nyt hemmetti tule mitään siamilaisiakaksosia jotka roikkuuvat keskenään joka lakipykälässä. Ne ovat kaksi eri ihmistä liitossa. Tämän takia ei naimisiin kannata mennä, sitten ollaan kyllä niin kiinni liimattuina niin hyvässä kuin pahassa.
Ap, ei ole miettinyt bonusvanhemman roolia miehensä lapsille? Jos haluaa itse hankkia biologisesti täysin oman lapsen, tässä tilanteessa kannattaa miettiä eroa. Pääset kaikelta osalta helpommalla.
Olen jo bonusvanhempi. Mutta ei se vaan ole sama asia. Mihinkään lasta koskevaan asiaan ei ole päätäntävaltaa, mielipidettä ei kysytä tai jos kysytään ei sillä ole väliä, lapset on jo sen verran isoja että kohta muuttavat pois.. ei se vaan ole sama asia vaikka miten yrittäisi itselleen niin uskotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas.. no nyt pitää sitten esittää miehelle vaihtoehdot. Joko joudun etsimään luovuttajan muumimukimenetelmään itse tai sitten hän suostuu prosessiin mukaan.
Vauvakuume itselläni on niin kova että en näe poissuljettuna sitäkään että alan juosta yöelämässä yhdenillan juttuja etsimässä. Ap
Kunhan muistat, että menetelmällä ei ole väliä: jos saat lapsen avioliitossa ollessasi, se on miehesikin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös tätä samaa. Jotenkin aivan alkukantaista että mikä tahansa avioliitossa syntyvä lapsi on automaattisesti miehen. Todella huono asia miehen oikeusturvan kannalta .
En tiedä kumpi tässä on enemmän sekaisin ap vai hänen miehensä. Veikkaan ap:ta niin jäätävää tuo teksti on.
Juridisesti ei ole eroa, saatko lapsen muumimukila, klinikalla vai yhden illan jutusta. Lapsesi on yhteinen miehesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös tätä samaa. Jotenkin aivan alkukantaista että mikä tahansa avioliitossa syntyvä lapsi on automaattisesti miehen. Todella huono asia miehen oikeusturvan kannalta .
Myös hyvä. Avioliitto on perhesopimus.
Isyyden voi kumota :
Mikäli aviomiehelle selviää, että hän ei olekaan vaimonsa saaman lapsen biologinen isä, voi hän nostaa isyyden kumoamisesta kanteen käräjäoikeuteen. Isyyslain mukaan kanne isyyden kumoamisesta tulee laittaa vireille kahden vuoden sisällä lapsen syntymästä.
eli miehen pitää vain nostaa kanne käräjäoikeuteen ja isyys kumotaan lapsen syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kumpi tässä on enemmän sekaisin ap vai hänen miehensä. Veikkaan ap:ta niin jäätävää tuo teksti on.
Miksi? Miksi se on jäätävää ja olen sekaisin jos haluan lapsen?
Aivan tuhoontuomittu ajatus. Joko sä eroat tai jäät lapsettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Isyyden voi kumota :
Mikäli aviomiehelle selviää, että hän ei olekaan vaimonsa saaman lapsen biologinen isä, voi hän nostaa isyyden kumoamisesta kanteen käräjäoikeuteen. Isyyslain mukaan kanne isyyden kumoamisesta tulee laittaa vireille kahden vuoden sisällä lapsen syntymästä.
eli miehen pitää vain nostaa kanne käräjäoikeuteen ja isyys kumotaan lapsen syntymän jälkeen.
Toisaalta jos mies on ollut tietoinen vaimonsa toiveista, voi olla, ettei kumotakaan.
Ja oikeastiko joku haluaa noin monimutkaiseen juttuun vapaaehtoisedti. Helpompi on erota muodollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
mun miehellä on 2 lasta jotka on hänen. Miksi minulla ei voisi olla lasta, joka on minun?
ihan sama asia jos minulla olisi ollut jo lapsi kun tapasin mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isyyden voi kumota :
Toisaalta jos mies on ollut tietoinen vaimonsa toiveista, voi olla, ettei kumotakaan.
Ja oikeastiko joku haluaa noin monimutkaiseen juttuun vapaaehtoisedti. Helpompi on erota muodollisesti.
Käytännössä kyllä mutta emme me halua erota avioliitosta vaan haluamme olla naimisissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
mun miehellä on 2 lasta jotka on hänen. Miksi minulla ei voisi olla lasta, joka on minun?
ihan sama asia jos minulla olisi ollut jo lapsi kun tapasin mieheni.
Ei ole sama asia. Suomen lainsäädäntö avioliitosta.
Voit aina erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isyyden voi kumota :
Käytännössä kyllä mutta emme me halua erota avioliitosta vaan haluamme olla naimisissa
Sinulla on silloin vain kaksi vaihtoehtoa: lapsi yhdessä miehesi kanssa (millä keinolla tahansa) tai lapsettomuus.
Tässä on ratkaisu nyt se että ap tekee yksityisen juridisen sopimuksen miehen kanssa.
sovitte sopimuksessa ehdot , esim. kumotaanko isyys vai ei.
mies suostuu hoitoihin ap:n kanssa ja laitatte paperille ehdot miten ap hoitaa lapsen ja maksaa lapsen elämän kustannukset ym. Sopimukseen kirjaatte myös kompensaatiomaksun miehelle tästä vaivasta .
ap maksaa miehen juridiset kulut jos haluaa muuttaa testamenttiaan yms asian vuoksi .
tämä on yksityinen juridinen sopimus ja lähinnä olemassa ero-tai riitatilanteita varten. Lisäksi on hyvä että on paperilla ylhäällä mihin ap on lupautunut ja mihin mies on lupautunut.
miehen ei tarvitse kuin tulla klinikalle mukaan pari kertaa .
No can do.