Askeettinen kesämökki - vuokraisitko?
Sähköt on, samaten kamiina jolla saa lämmitettyä. Keittiössä jääkaappi ja normaali liesi uuneineen.
Vesi tulee omasta kaivosta mökin viereen ja saunalle saa letkulla veden sisään.
Tiskaaminen kesäkeittiössä terassilla (katettu).
Tilaa on aika hyvin, tilava tupa ja kaksi isoa valoisaa huonetta. Plus iso katettu terassi.
Erillinen pihasauna, joka on tilava.
Paikkakunta erittäin haluttu mökkikunta, ranta on ja vene käytössä.
Vuokraisitko tällaisen ja mihin viikkohintaan? Vain kesäkuukausista kyse, jolloin ulkona voi oletettavasti olla varsin paljon.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koska minulle mökilläkin pitää olla kaikki mukavuudet, mutta varmaan sellaisia on jotka vuokraa. Kai siitä jonkun satasen/viikko voi pyytää. Vertaa samalla varustelutasolla olevia paikkakunnan vuokramökkejä ja sen mukaan hinta.
Ko paikkakunnalla pyydetään kuivan maan pienestä mökistä 830 euroa viikko. Ei siis rantaa, vain huone ja keittokomero plus lähin uimaranta kilsan päässä järvellä joka on uimakelvoton
ap
No mikset vertaa suunnilleen samanlaatuiseen mökkiin kuin omasi, siitähän sen hintatason saat selville.
Taitaa olla joku outo humblebrag tää aloitus.
No kun tuo on ihka ainoa vähänkään samanlainen.
Ne muut menee ilmeisesti tiskin alta ja tuttavien ka
Ne todennäköisesti menevät samoille vuokraajille vuodesta toiseen, jos ovat kovin tyytyväisiä olosuhteisiin. Järkkyjä hintoja mökeillä, ei voi muuta sanoa. Itse maksaisin ap:n mökistä pari satkua viikossa ja ehkä vuokrasin koko kesäksi. Olen tottunut mökkeilijä, enkä odota hotellilolosuhteita. Mökillä pitääkin olla jotain pientä puuhaa ahkeran uimisen ja saunomisen lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Yhden perheen mökki siis, ei erillisiä nukkuma-aittoja tai saunakamaria?
Noilla tiedoilla voisin maksaa 550 € maksimissaan. Toki riippuu monesta asiasta; siisteydestä, rannasta, varustelusta, palveluista ...
Siellä on vierasmökki myös, mutta sitä en aio vuokrata, koska en haluakaan sinne mitään isoja porukoita, vaan maksimissaan perheen, jossa 2-3 lasta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koska minulle mökilläkin pitää olla kaikki mukavuudet, mutta varmaan sellaisia on jotka vuokraa. Kai siitä jonkun satasen/viikko voi pyytää. Vertaa samalla varustelutasolla olevia paikkakunnan vuokramökkejä ja sen mukaan hinta.
Ko paikkakunnalla pyydetään kuivan maan pienestä mökistä 830 euroa viikko. Ei siis rantaa, vain huone ja keittokomero plus lähin uimaranta kilsan päässä järvellä joka on uimakelvoton
ap
Tuskinpa kukaan tuohon hintaan vuokraa, en usko. Uimataidottomat saattavat haluta mökin ilman rantaa, mutta ehkä hekin haluavat soudella ja vaikka onkia. Järkyttävä hinta! Menisin tuolla hinnalla mukavaan hotelliin, jossa on uimaranta.
Uskomatonta kyllä, siellä oli jo vaikka miten paljon
Ne varaukset eivät tarkoita toteutunutta vuokraamista, ihmiset nyt varaavat sieltä sun täältä ja valkkaavat yhden, jossa lomansa viettää. Sitten voi tulla äkillisiä isoja menoja, jotka estävät vuokraamisen kokonaan. Ei se homma niin mene, että paljon jonossa vuokraajia ja varmasti saa sieltä yhden, välttämättä ei saa ketään, kun näkevät kuivan maan mörskän, jossa murkut juoksee pitkin lattioita.
Tyypillinen panokoppi. Ei tartte taivas alla palleja paljastella.
Vierailija kirjoitti:
Lähin paikka mistä saa perustarvikkeita, tilatuotteita, ravintola, grilli jne on neljän kilsan päässä.
kauppa, apteekki, kahvila, ravintola on kuuden kilsan päässä.
käymälä on tilava, kompostoiva käymälä.
oma ranta, järvi on aika pieni mutta levätön ja kalaisa
Lähellä on ison järven ns kylän hiljainen uimaranta ja viiden kilsan säteellä useita muita järviä
Meillä on yli kahden hehtaarin tontti ja siinä on toinenkin mökki jossa on meidän tavarat. Tuolla siis ei asuisi meidän nurkissa.
SÄÄ trollaat ?
Eihän tuo ole askeettinen vaan aivan perus mökki.
Olen ollut mökillä missä ei ollut sähköjä eikä jääkaappia, saati juoksevaa vettä. Sellaista sanoisin askeettiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, missä kunnossa mökki on. Haiseeko siellä hiirenkusi ja pyöriikö lattialla papanoita. Ja vaikkei hiiren jätöksiä olisikaan, niin miltä haisee, kun oven avaa. Onko tunkkainen löyhkä? Jos on, niin kääntyisin sukkelasti kannoillani. Sisäilmaongelmat, ei kiitos.
Merenrantamökit alkavat haista tietynlaiselle ja siellä käytetyt vaatteet myös, vaikka sisäilmaongelmia ei ole. Ne mökit on rakennettu betonipalkeille korkealle maan pinnasta. Joku voisi sanoa sitä tunkkaiseksi, mutta sitä se ei ole. Se vaan on tosiaan meren rannan läheisyydessä olevan mökin ominaishaju, johon tottuu päivässä. Herkempikään ei siellä mitää oireita saa, koska hometta jne ei nyt vaan ole.
Riippuisi täysin sijainnista. Jos lapissa Torniojoen varrella, kyllä ja ehkä jossain Lapin reissulla kalaisan joen rannalla joo. Jossain sisämaassa lammen rannalla, en. Etelä-Suomesta en vuokraisi minkäänlaista, siellä olen mieluummin hotellissa. Meren rannalla, siinä ja siinä. Riippuisi missä.
Siinäpä on vuokralle antajalle pähkinä jos toinenkin purtavaksi, kun vuokraa tuntemattomille mökkinsä. Äkkiäkös tuon polttaa maan tasalle tai saunan varomattomalla ja etenkin tottumattomalle tulen käsittelyllä. Osa suhtautuu vuokraamisen siten, että kun ei ole oma, ei vahingoilla ole niin väliä, sattui mitä tahansa. Osa ei siivoa ja vie roskia lähtiessään, mikä taas olisi minulle itsestään selvyys luovuttaa mökki siinä kunnossa, kuin sen sain käyttööni.
Onkohan vuokramökeistä vaarana saada täitä ja syyhypunkkeja???
No eihän tuo niin askeettinen ole.
Samaa mieltä, ei tuo ole askeettinen saati alkeellinen, me asutaan ihan vakituisesti noin 😄 Mutta varmasti löytyy vuokraajia, nykyään ihan kaikenlaisilla mökeillä ja etenkin kun on ranta.
Jos sijainti hieno, niin ehdottomasti voisin vuokrata. Hintaa en voi arvioida, kun tosiaan tuo sijainti vaikuttaa myös asiaan.
Mielestäni tuo on ns, perusmökki.
Haluttavuuteen ja hintaan vaikuttaa myös sisustus. Ts. onko sinne roudattu kaikkea vanhaa ja ylimääräistä, 270-luvun sekalaisia huonekaluja, pölyiset verhot, hankalia räsymattoja, onko vuodevaatteet uusia, ovatko patjat vanhoja ja nuhjuisia. Kallista ja hienoa ei tarvitse olla, mutta pitää olla tyylillä sisustettu ja helppo siivota.
Kaivovesi täytyy tutkia. En ikinä joisi vieraassa paikassa kaivovettä, jos sitä ei ole tutkittu.
Onko keittiössä viemäröinti? Se vaikuttaa paljon ruoanlaiton ja tiskauksen mukavuuteen, vaikka olisikin kantovesi.
Onko sauna siisti, lauteet ja kiuas uudehkot? Ovatko vadit ja ämpärit uudehkoja, siistejä?
Onko mökillä hyvä imuri ja lattianpesuvälineet?
Onko ranta hyvä, eli uimaan on helppo mennä? Joko hiekoitettu 1,5 metriin saakka, tai hyvä laituri?
Onko piha ryteikköä, tai paljon korkeuseroja?
Onko ympäristön puustoa hoidettu, vai onko metsä ryteikköä jossa ei voi liikkua?
Todella moni asia vaikuttaa hintaan. Jos nuo em. luettelemat tekijät ovat ok, hyvän sijainnin vuoksi mökistä voisi pyytää 650e-700e/ viikko. Jos ehdot ei täyty, hinta laskee jopa 500e/ viikko.
Olen ollut useilla vuokramökeillä, ja hinnat "kantovesi-ulkovessa"-mökeistä ovat olleet 300-550e/viikko. Kalkein oli lähes 100 neliötä ja Lomarenkaan kautta, siksi kallis. Olen ollut myös mökillä jonne tuli kylmä vesi hanasta, ja siellä oli siksi uusi astianpesukone. Hinta oli 500e/viikko, vaikka oli ulkovessa. Kaikki mökit olivat Keski-Suomessa puhtaan järven rannalla, oli rantasauna, vene ym. perusjutut.
Onnea mökkivuokraukseen!
En kaipaa mökillä mukavuuksia, omalla mökillä sähköt eli myös jääkaappi mikä jo luksusta. Sauna- ja tiskivedet saa kantamalla järvestä, mutta juomavesi pitää tuoda tullessa. Huussi. Ei omia huoneita, vain se tupa ja sauna. Oma ranta mutta ei mikään hiekkapohjainen. Sääskiä, mäkäriä, poroja... Olen miettinyt mökin vuokralle laittoa, ihan pienellä vuokralla kun ei nyt ole mikään suurperheen löhölomakohde.
Kannattaa katsoa, mitä vastaavasta pyydetään lähialueella, ja lähteä samalta tasolta. Hyvällä markkinoinnilla saat enemmän rahaa, mutta menee enemmän aikaakin. Halvemmalla hinnalla myynti voi olla parempi. Sittenhän sen näkee, meneekö kaupaksi. Ei näihin ole vastausta. Jos tarvitsisin taukopaikkaa juuri sieltä, niin mökki voisi olla vaihtoehto, jos hinta on sopiva. Mökkeilemään en vuokramökkiin lähtisi viikoksi.
Luulen, että mökkien vuokraamisessa puskaradio on hyvä foorumi. Jos omistat kivan mökin jota vuokraat, niin vuokralaiset kertovat siitä tuttavilleen ja näin mökki saa uutta potentiaalia asiakasta.
Kysely tällaisella palstalla on ajan hukkaa.
Näkemättä kuvia paikasta (sekä ulkokuvia että sisäkuvia) en valitettavasti pysty vastaamaan ap:n kysymykseen.
Oleellista on miltä siellä paikan päällä näyttää oikeasti (minkälainen tontti - aurinkoinen vai metsäinen), minkälainen sisustus jne. Nämä asiat selviävät valokuvista, eivät omistajan sanallisista kuvauksista.
Kaivovesi on tutkittu, mutta me itsekin viemme kanistereilla ns. juomaveden. Ne kanisterit saa täytettyä ilmaiseksi siellä lähikaupassa.
Tontti on aurinkoinen, mökki on mäenkumpareella ja tosi aikaisin jo lumeton ja lämmin.
Sisältä mökki on siisti, juuri maalattu, saunan pukuhuone on kulahtanut ja sille minun pitää tehdä jotain. Haluaisin tehdä siitä enemmän saunatupamaisen ja saunan ulkopuolelle olisi kiva saada iso terassi, joka antaisi sinne lammelle. Oma jääkaappi ja ylimääräinen grilli voisi olla myös siellä lammen rannassa.
Sisustus on perinteistä puista ja rottinkia. Ei mitään ihmeellistä mutta ei mökki mikään romuvarastokaan ole.
Meillä on se tilanne, että lapset on nuoria aikuisia, eikä niin hanakasti enää mökkeile, joten tässä olisi sellainen suvantovaihe, jolloin siellä voisikin olla vuokralaisia ja itse olisi enemmän kaupungissa ja lomailisi matkoilla jne.
Oma haaveeni on muuttaa tuonne asumaan kun pääsen eläkkeelle, torppa kun on lapsuudenmaisemissani.
ap
Yhden perheen mökki siis, ei erillisiä nukkuma-aittoja tai saunakamaria?
Noilla tiedoilla voisin maksaa 550 € maksimissaan. Toki riippuu monesta asiasta; siisteydestä, rannasta, varustelusta, palveluista ...