Minkä ikäisenä tyttäresi sai/saa korvikset korvaan ?
meillä nyt 6v tulossa. yllätyin et monikaan liike ei laita viel alle 7v:lle...
meidän neiti halunnut niitä jo 4v lähtien, ehkä on sitten oikeesti tosissaan niiden suhteen.
Kommentit (59)
Uskalsi viimein mennä. Hyvin parani.
10-vuotislahjaksi. Tämä ensi syksynä.
kuopus on nyt 10 ja miettii uskaltaisiko ottaa. Saa jos haluaa.
Ei edes huomannut että ne laitettiin.
1-vuotiaalle neidille käydään laittamassa ja ehkä kohta 8- vuotiaalle pojalle. Pojalle vaan toiseen korvaan.
Tyttö ei ollut moksiskaan kun korut ammuttiin kultakaupassa, poika ei uskaltanut ottaa.
Itse en alle 10-vuotiaalle laittaisi. Miehen mielestä 15 on hyvä ikäraja. Vielä on meillä tätä aikaa miettiä kun tyttö on vasta 6v. Kyllä monilla tytön kavereilla reiät jo on ja niistä on meilläkin muutama keskustelu käyty. Ensimmäisen kerran tyttö otti reiät puheeksi neljä vuotiaana.
sitten, kun lapsi osasi itse pyytää. Ja KYLLÄ: meillä kaksi -vuotias oli halunnut korvakoruja puolivuotta. TOKI: ei lapsen tule saada kaikkea haluamaansa, mutta tuo ei meistä nyt ollut niin iso juttu, etteikö lapsi olisi niitä voinut saada. Puolivuotta niitä kauniisti vähän väliä pyysi, yhtään ei 'rinkuttanut' tai kiukutellut.
Teen niitä itse työkseni, niin tiedän ainakin että kaikki on puhdasta ja turvallista ja ammattitaitoista.
en muista enää. Itiksessä laittoivat. Nyt neiti menossa jo kouluun.
Hänellä ei ole reikiä, ei ole kysellytkään niitä.
Ensisijaisesti sanoisin, että ei aikaisemmin kuin itse haluaa, mutta ei mua häiritse vauvoillekaan laittajat. Jokaisen oma asia.
Ihan yhtä julmaa kuin juutalaispoikien ympärileikkaus. Turhaa kärsimystä, ihan vain kulttuurisyistä, asia, josta lapsi voisi hyvin päättää myöhemmin itsekin.
Olemme muuttamassa maahan, jossa 99.9% tytöistä rei'itetään ihan sylivauvoina. Meidän tyttö on 7v. ja on vinkunut korviksia jo kolme vuotta. Olemme luvanneet 10-vuotiaana ne laitattaa. Olisikohan pitänyt sittenkin ne korvikset jo laittaa?
Minusta on vain ollut turvallisempaa näin. Pelkään, että korvis tarttuu johonkin ja korva repeää. Tyttö on kova kiipeilemään, vaikkei varsinaisesti mikään villikko olekaan.
Ihan yhtä julmaa kuin juutalaispoikien ympärileikkaus.
Minun ja lapseni isän kotimaissa on tapana, että tytölle laitetaan korvakorut heti tämän synnyttyä. Itse olen kenties jäävi olemaan mitään mieltä asiasta, mutta olen kyllä kysellyt ystäviltäni (joille on lähes kaikille laitettu korvakorut jo synnytyslaitoksella). Ketään ei ole harmittanut vanhempana eikä kenellekään ole asiasta koitunut haittaa tai harmia.
Ymmärrän, että vauvan korvien rei'itys ei ole tapana Suomessa ja siksi se koetaan niin kovin kummallisena. Kyseessä ei kuitenkaan ole kovin iso asia. Esim. Etelä-Euroopan ja Latinalaisen Amerikan maissa tämä on meille täysin normaali käytäntö.
Itse koen pahempana sen, että esim. 2-vuotiaan annetaan "päättää" haluaako hän korvakorut vai ei. Kannan mieluummin itse vastuun asiasta kuin vieritän sen pienelle -vielä ymmärtämättömälle- lapselle.
Monissa muissa maissa kaikilla pikkutytöillä on korvikset, eikä siinä ole mitään outoa. Omani saa sitten kun haluaa, vielä ei ole pyytänyt, ikää on 4 v.
Kyllä minä annan tyttäreni ottaa korvikset samantien jos joskus tulevaisuudessa sattuu sellaiset haluamaan!
Itse olin noin 5-vuotias, kun sellaiset välttämättä halusin itselleni, ja sain. Enkä kyllä tästä ole mielestäni kärsinyt mitenkään. :)
Saa sitten kun osaa itse laittaa ne korvikset (en ala kenenkään toisen korviin korviksia muljuttelemaan paikoilleen) ja pitää korvareiät niin puhtaina, etteivät ne tulehdu.
Muistan erään ystävän jolla oli ala-asteella, ehkä neljännellä-viidennellä luokalla, reiät korvissa ja ne oli niin tulehtuneet että märkää tippasi puseron olkapäille. :p
Ehkä joskus yläkouluiässä aikaisintaan.
Meillä sai alle kuukautisena korvat korviin.