Kuopiolaiset, hoi! Apua kaivataan
Onkohan Saaristokaupunkiin oikeasti tiedossa lähivuosina mitään lisäpalveluja? Toiveissa on joo, mutta sehän on aika kohmeista käsittääkseni ollut... Onko tulossa miten paljon lisää asutusta? Luulisi silloin ainakin tarjolla olevan muutakin kuin yksi lähikauppa vartin kävelymatkan päässä.
Olen siis aivan rakastunut yhteen siellä olevaan asuntoon kuvien perusteella, mutta en uskalla hakea ja käydä katsomassa sitä, jos ihan totaalisesti menetänkin sille sydämeni ja mun olisi se sitten "pakko" saada. Ainakaan tällä hetkellä alueen tarjonta ei riitä siihen mitä omalta asuinalueeltani vaadin ja odotan.
Kommentit (69)
Lehtoniemen luonto on jo kaadettu asuinalueiden tieltä, käykää katsomassa jos ette usko.
Itse asuin Lehtoniemessä vuosina 2010-2020.
Sinä aikana tuli vain tuo S-market.
Itse koin, että pitkä matka joka paikkaan.
Rauhallista oli kuitenkin silloin asua ja ei ollut vielä näitä vuokra-asuntoja, eli ei ollut vielä narkeista riesaa. Nythän on rakennettu aivan täyteen ja lisää tulee, myös niitä vuokra-asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin töissä naapurikaupungissa ja etätyön puolesta voisin asua missä tahansa, niin en kyllä ainakaan hakeutuisi Saaristokaupunkiin asumaan. Kuopion keskustan huonot puolet eli kalliit asunnot ja pienet tontit, muttei mitään palveluita.
Tule ennemmin saman tien keskustaan tai sitten muuta kunnolla maalle pikkuisen kauemmaksi, niin saat rahallesi enemmän vastinetta.
Kaipaan luontoa ympärilleni, joten keskusta ei ole vaihtoehto. Ei myöskään maaseutu, koska olen julkisen liikenteen ja omien jalkojeni varassa.
Ap
Entäs Puijonlaakso, Julkula tai Särkiniemi/Särkilahti? Sielläkin on luontoa eikä ole ihan niin täyteenahdettu kuin Saaristokaupunki.
Jos vähän pidempi bussimatka ei haittaa niin Siilinjärven puolelta Vuorelasta ja Toivalasta pääsee bussilla suunnilleen puolessa tunnissa Kuopion torille. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtoniemen pohjoisosassa on lisäksi jätevedenpuhdistamo mikä haisee kesäisin.
Tämä oli hyvä tietää, kiitos.
Ap
Muuta Pyörönkaarelle, on palvelut lähellä
Jotenkin tuo Petonen ei asuinalueena houkuta... Eikä siellä taida hirveästi palveluiden lähettyvillä tuota uudempaa asuinrakennusta olla?
Ap
Eikä saaristokaupungissa ole luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin töissä naapurikaupungissa ja etätyön puolesta voisin asua missä tahansa, niin en kyllä ainakaan hakeutuisi Saaristokaupunkiin asumaan. Kuopion keskustan huonot puolet eli kalliit asunnot ja pienet tontit, muttei mitään palveluita.
Tule ennemmin saman tien keskustaan tai sitten muuta kunnolla maalle pikkuisen kauemmaksi, niin saat rahallesi enemmän vastinetta.
Kaipaan luontoa ympärilleni, joten keskusta ei ole vaihtoehto. Ei myöskään maaseutu, koska olen julkisen liikenteen ja omien jalkojeni varassa.
Ap
Sitten ei Lehtoniemi tosiaankaan ole huono vaihtoehto. Mutta entäpä Neulamäki tai Puijon ympäristön kaupunginosat? Etenkin Neulamäki on mainettaan parempi: edullinen, lähellä uusia palveluita ja todella luonnonläheinen.
-Äskeinen.
Pidän nämä mielessäni. Seuraa tuleeko mieluisia ja suht uusia asuntoja tarjolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pahimmat narkit ja juopot on tosiaan asutettu Saaristokaupunkiin??
Aika rikkaita narkkeja ja juoppoja kun ei siellä juuri taida olla vuokrakämppiä.
Jotkin harrastukset vaativat varallisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Kuopio on upee luonnoltaan mutta asuinalueet karmeita. Saaristokaupunki uudehkoa mutta yks rumimmista. Täyteen kaavoitettu ja luonto pilattu. Palveluita ei ole. Ajattele 10 000 ihmisen kylää mitä palveluita se sisältää mutta 20 000 ihmisen saaristokaupunki, ei yhtään mitään palveluja. Häpeä pilkku josta kaikki haluaa pois.
Aika synkkä kuva. Toki aluetta on rakennettu autollisten omakotitaloasujien ehdoilla ja lähes kaikki rannat on yksityisia tontteja. Jonkun kivan puistoalueen olisi voinut jättää rannoille muidenkin iloksi, noiden uimarantojen lisäksi.
Monessa kerrostalossa jää se järvimaisemakin haaveeksi jos et asu ylimmässä kerroksessa ja ilmansuunta on väärä. Näin vaikka se järvi olisi 100 metrin päässä.
Alue on varmasti kiva sille, joka asuu omarantaisessa omakotitalossa.
Hyvänä puolena on sitten alueen rauhallisuus. Ja kuten jo sanottua, bussilla kyllä pääsee palvelujen äärelle.
10 vuotta asumista takana Lehtoniemessä kerrostalossa ja nyt iloitsee lähinnä siitä että ihan viereen ei enää mahdu uusia taloja. Nimittäin ei ole kiva asua jatkuvan rakennustyömaan keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Entäs Puijonlaakso, Julkula tai Särkiniemi/Särkilahti? Sielläkin on luontoa eikä ole ihan niin täyteenahdettu kuin Saaristokaupunki.
Jos vähän pidempi bussimatka ei haittaa niin Siilinjärven puolelta Vuorelasta ja Toivalasta pääsee bussilla suunni
Siilinjärvelle asti en sentään lähde :D. Mutta olen katsellut muualtakin, ei tuo Lehtoniemi ole asuinalueena ainoa mahdollinen. Siellä vain on tuo asunto, johon jo rakastuin, ja mietin onko alueena sopiva ja riittävä. Eli jos jostain muualta hyvien kulkuyhteyksien ja riittävien palveluiden lähettyviltä löytyy sykähdyttävä asunto, niin olen kyllä aika avoin sen alueen suhteen.
Ap
Saaristokaupungissa ei ravintola menestyisi. Asukkaat ovat pääsääntöisesti asuntovelkaisia omistusasujia, joiden budjetti ei kestäisi edes viikottaista ravintolailtaa. Toisaalta alueella on niin vähän Niiralan Kulman vuokra-asuntoja, että asumistuen, työttömyyskorvauksen ja Kelan toimeentuloavustuksella elävien kaljarahat eivät pitäisi pystyssä edes Petosen Karhunpesän tasoista oluträkälää.
Vierailija kirjoitti:
Saaristokaupungissa ei ravintola menestyisi. Asukkaat ovat pääsääntöisesti asuntovelkaisia omistusasujia, joiden budjetti ei kestäisi edes viikottaista ravintolailtaa. Toisaalta alueella on niin vähän Niiralan Kulman vuokra-asuntoja, että asumistuen, työttömyyskorvauksen ja Kelan toimeentuloavustuksella elävien kaljarahat eivät pitäisi pystyssä edes Petosen Karhunpesän tasoista oluträkälää.
Tuskinpa ne saaristolaiskaupunkilaiset mitään tukiloisien räkälää kulmilleen haluaisikaan. Pitäkää ne vaan siellä Petosen puolelle.
Ap, ilmeisesti se asunto johon ihastuit on kerrostalossa?
Itse kiinnittäisin huomiota asuinkerrokseen ja ilmansuuntaan. Siinä samassa talossa voit asua ylhäällä ja nauttia kauniista järvimaisemasta, mutta toisella puolella taloa on maisemana vilkas katu ja toinen kerrostalo.
Aika olennaista, jos kaipailee sitä luontoa ja järvimaisemaa. Itselleni tällä maisemalla on iso merkitys viihtyvyyden kannalta.
Toki kerros ja maisema vaikuttaa myös asunnon hintaan.
Yksi hyvin puolueellinen mielipide täältä: aiemmin mainitut Vuorela ja Toivala ehdottomasti parempia vaihtoehtoja Saaristokaupunkiin verrattuna. Uusia kerrostaloja ja pientaloja alueille nousee koko ajan. Mutta ei yhtä täyteen ahdettu kuin Saaristokaupunki eli luontoa paljon ympärillä. Yhtä nopeasti, oikeastaan nopeamminkin pääsee Kuopioon ainakin omalla autolla, mutta bussejakin kulkee hyvin. Löytyy kuntosalia, kouluja, kirjastoa ja kauppaa. Itse en lähtisi Saaristokaupunkiin mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kiinnittäisin huomiota asuinkerrokseen ja ilmansuuntaan. Siinä samassa talossa voit asua ylhäällä ja nauttia kauniista järvimaisemasta, mutta toisella puolella taloa on maisemana vilkas katu ja toinen kerrostalo.
Aika olennaista, jos kaipailee sitä luontoa ja järvimaisemaa. Itselleni tällä maisemalla on iso merkitys viihtyvyyden kannalta.
Ja jos olet julkisten kyytien varassa, niin sillä työpaikan sijainnilla on kaiketi melkoisen olennainen merkitys asuinalueen valinnassa?
Keskustaan kyllä pääsee joka lähiöstä, mutta lähiöstä lähiöön tai jollekin teollisusalueelle voi olla hankalaa päästä ja usealla bussilla menee aikaa vaikka matka ei ole hirveän pitkä.
Esim. jos olet töissä vaikkapa KYS:illä, niin kyllähän silloin katselee asuntoa Puijonlaaksosta kävelymatkan päästä. Luontoa on sielläkin riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunoista tuolla näytti olevan ihan ok näkymät, toisella puolella metsikköäkin. Pääasia, ettei tarvitse suoraan naapuria tuijotella ja moikata muutaman metrin etäisyydellä. Ilmansuunnat loistavat. Saunassakin melkein koko saunan levyinen ikkuna. Ylimpiä kerroksia kerrostalossa.
Luonto merkitsee siinä mielessä, että talon ympäristössä oltava puita/metsikköä, vihreää. Lähellä metsää, jossa lenkkeillä ja kävellä. Mielellään sitä vesistöäkin, mutta se nyt ei ole niin pakollinen, plussaa vain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos olet julkisten kyytien varassa, niin sillä työpaikan sijainnilla on kaiketi melkoisen olennainen merkitys asuinalueen valinnassa?
Keskustaan kyllä pääsee joka lähiöstä, mutta lähiöstä lähiöön tai jollekin teollisusalueelle voi olla hankalaa päästä ja usealla bussilla menee aikaa vaikka matka ei ole hirveän pitkä.
Esim. jos olet töissä vaikkapa KYS:illä, niin kyll
Käytännössä täysi etätyömahdollisuus, joten sen suhteen sijainti ei aiheuta ongelmia. Tämä minun "kontikonttorini" ei edes sijaitse Kuopiossa. Mutta autottomana tottakai haluan, että julkiset toimii palveluiden äärelle hyvin ja sinne rautatieasemallekin pääsee kohtuu ajassa.
Ap
Ap, jos Kuopio ei ole sinulle tuttu, niin ehkä olisi järkevää hommata aluksi vuokrakämppä tai ASO ja katsella sitten kaikessa rauhassa sitä omistusasuntoa.
Jos teet vielä etätöitä kotikonttorista, niin eihän sillä ole sitten suurta merkitystä mistä lähiöstä sen kämpän ostaa. Kukkaron paksuudellakin on kai joku merkitys?
Kuopiossahan se järvi on joka paikassa aika lähellä, ja niitä ulkoilumahdollisuuksiakin piisaa joka paikassa.
Näin tekisin ainakin itse, jos olisin muuttamassa vieraaseen kaupunkiin. Tarjontaa täällä kyllä riittää.
Komppaan Neulamäkeä: valmis alue, halvat asunnot ja puita sekä ihan metsää nuotiopaikkoineen lähellä. Lyhyt matka vaikka kävellä Prismaan, keskustaan ja Savilahden kasvavalle alueelle. Busseja riittää, pari ruokakauppaa, kirjasto, kirkko, tenniskentät ym.
Mitä tämä tarkoittaa? ___mutta en uskalla hakea ja käydä katsomassa sitä-
Siis teetkö alhaisen ostotarjouksen? Vai mitä? Jos on kyseessä joku kaupungin vuokra-asunnon hakeminen, niin tartteeko sellaisesta kysellä?
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos Kuopio ei ole sinulle tuttu, niin ehkä olisi järkevää hommata aluksi vuokrakämppä tai ASO ja katsella sitten kaikessa rauhassa sitä omistusasuntoa.
Jos teet vielä etätöitä kotikonttorista, niin eihän sillä ole sitten suurta merkitystä mistä lähiöstä sen kämpän ostaa. Kukkaron paksuudellakin on kai joku merkitys?
Kuopiossahan se järvi on joka paikassa aika lähellä, ja niitä ulkoilumahdollisuuksiakin piisaa joka paikassa.
Näin tekisin ainakin itse, jos olisin muuttamassa vieraaseen kaupunkiin. Tarjontaa täällä kyllä riittää.
Kyseessä onkin aso asunto. Asun tällä hetkellä omistusasunnossa enkä toista enää osta. Lähiöllä nyt ei ole hirveästi muuta merkitystä kuin, että ei ole mitään hirveintä vuokraslummialuetta, on hyvät julkiset yhteydet keskustaan ja riittävät peruspalvelut kävelyetäisyydellä. Tämä jälkimmäinen oli se kysymysmerkki tässä tapauksessa, joten sillä mietinkin ja kyselin tätä täällä.
Tarjontaa on kyllä, mutta ei siinä tarjonnassa kaikki kiinnosta. Asunnon on oltava mieluinen ja suht uudesta kerrostalosta. Niitä ei ihan joka kulman takaa löydy.
Ap
Saaristokaupungissa, Keilankannassa taitaa olla vain se yksi S-market. Muita palveluja ei taida olla. Ehkä pari parturikampaamoa tms kynsihoitolaa.
Ravintolapalveluita ehkä Saaristokaupunkiin kaipaisi, mutta se on niin helppo Woltata tummahipiäinen pizza-/kebab-kuski tuomaan evästä. Varsinkin jos on itse hoksannut ostaa Haapaniemen Lidlistä ja viereisestä Alkosta passelit ruokajuomat.