Kerron teille perheestäni, en halua enää käydä kylässä!
Äiti on kuollut. Isä elää aikuisen veljeni kanssa. Mitään eivät tee kotona. Kutsuivat jouluksi ja koti oli kuin ei olisi siivottu ainakaan puoleen vuoteen. Hommasivat kuusen ja isä paistoi kinkun, mutta muuten eivät tehneet mitään. Minulle vihjailtiin tiskistä, kun olin ensin tehnyt joulupuuron ja aterian kaikille. Ostimme myös lahjat heille, me emme saaneet heiltä lahjoja. Minua suoraan sanottuna inhotti likaisuus ja pesinkin esimerkiksi lavuaarit ja tasot keittiössä, kun en olisi muuten pystynyt tekemään ruokaa. Tuli tunne, etten halua astua siihen paikkaan enää.
Kommentit (34)
Ihan tyypillistä, näin käy puolisoille ja aikamiespojille, kun perheessä on ollut äiti/puoliso joka passaa ja huolehtii ns.naisten töistä. Kun pitäisi hoitaa asioita itse, voi ihan hyvin olla, etteivät osaa. Koska ei ole koskaan tarvinnut opetella. Älä nyt vaan ap astu äitisi saappaisiin. Aikuiset ihmiset ottakoot vastuun elänästään. Siistiä tulee joko itse opettelemalla taivapua palkkaamalla. Tai sitten ovat tyytyväisiä nykyiseen hygieniatasoonsa. Elleivät ole sitten masennuksesta ja surusta passivoituneet.
Oi, oikein jouduit lavuaarin pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Voisitko ehkä harkita tekeväsi huoli-imoituksen isästäsi? Isäsi luona käytäisiin tarkistamassa tilanne ja hän saisi tietoa mistä voisi saada apua kodin hoitoon yms.. Hyvää Uutta Vuotta Sinulle!
Kaikella kunnioituksella, jos on kaksi ihan tervettä aikuista miestä niin kyllä tästä pitäisi selvitä jotenkin muuten kuin pyytämällä yhteiskunnan apua.
Pitää jutella isän ja veljen kanssa ja sanoa että talossa pitää siivota kerran viikossa tai ottaa siivooja. Siivojia löytää kyllä ilman sosiaalitätien apua.
Sosiaalitädeillä on ihan tarpeeksi tekemistä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Oi, oikein jouduit lavuaarin pesemään.
Oi, osaatko lukea? Pesin lavuaarit ja tasot, jotta pystyin tekemään kaikille ruoan. Se oli ihan ok. Sitten siivosin jälkeni, sekin ihan ok. Sen jälkeen minun odotettiin vielä siivoavan kaikkien muiden jäljet ja laittavan astiat koneeseen. Vessat olivat saastaiset, lattia tahmea, talo täynnä pölyä, suihku oranssin liman peitossa, jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä siivoaisin isäni puolesta, mutta veli saisi kyllä auttaa.
No minusta terve 70-vuotias kykenee myös aivan hyvin siivoamaan ihan itse.
Isäni on alkoholisti, ja äitini käyttänyt väärin lääkkeitä vuosikymmenet. Olen kuin koiranpentu, joka kerta toisensa jälkeen menee kerjäämään rakkautta. Jonain päivänä lakkaan yrittämästä. En tiedä, että miksei se ole vielä onnistunut. Neuvoni sinulle: Olet varmasti hyvä ihminen. Kerää ympärillesi vain hyviä ihmisiä. Jätä muut oman mielenterveytesi takia.
Ilmeisesti käyt lapsuudenkodissasi harvoin. Johtuuko välimatkasta vai mistä? Mikset ota siivousta puheeksi veljesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Isäni on alkoholisti, ja äitini käyttänyt väärin lääkkeitä vuosikymmenet. Olen kuin koiranpentu, joka kerta toisensa jälkeen menee kerjäämään rakkautta. Jonain päivänä lakkaan yrittämästä. En tiedä, että miksei se ole vielä onnistunut. Neuvoni sinulle: Olet varmasti hyvä ihminen. Kerää ympärillesi vain hyviä ihmisiä. Jätä muut oman mielenterveytesi takia.
Kiitos tästä. Osui ja upposi. Äitini oli alkoholisti kanssa, mutta hoiti kodin ja muut asiat loppuun asti.
Ap
Jätä menemättä jatkossa, sillähän siitä selviät. Käväise korkeintaan tunnin parin pikavisiitillä, ja mainitse jo asiasta sopiessasi, että et aio laittaa ruokaa, tai siivota kyläillessäsi. Turha kantaa mitään marttyyrinviittaa harteillaan, vaikka ovat sukulaisiasi, et ole heille palveluksia velkaa.
Onko äitisi kuolemasta kauan? Jos isäsi siitä masentunut ja veljesi väsynyt tilanteeseen ts. kumpikaan ei jaksa välittää? Ehdota heille että tilaisivat perussiivouksen niin saisi nyt kaikki putsisblank, joa jatkossa itse siivoaminen onnistuisi. Nyt heistä voi tuntua että tekemistä niin paljon ettei tiedä mistä aloittaa. Jatkossa maksavat ulkopuolisen siivojan tai sitten opettelevat itse. Voihan olla yksinkertaisesti niin etteivät tiedä miten siivotaan jos äitisi tehnyt kaiken. Ehkä se ulkopuolinen siivooja vois samalla opettaa.
Onko veljellesi ok asua isänsä kanssa? Monesti vaan saattaa tuntua aikuisesta lapsesta siltä että oma elämä menee ohi, varsinkin kun vanhempi ikääntyessään saattaa tarvita yhä enemmän apua ja silmälläpitoa. Tämä on ehkä semmonen asia mitä kannattaa veljesi kanssa puhella ajoissa, noin muuten.
Kuulostaa kurjalta. Alkaahan sinne pesiytyä vaikka mitkä ötökät ennen pitkää:/.Miten heille ei itselleen tule mieleen siivota? En alkaisi aikuisten piiaksi,enkä menisi maksustakaan siivoamaan,vaikka omia perheenjäseniä olisivatkin. Vaan itse saisivat siivota tai palkata siivoojan.
Sanoisin heille, että kotinne kaipaa siivousta.
Ei ne siitä rikki mene.
Olen siivonnut kaikkiaan neljälle ystävälle keittiön ja lattiat. Ihan vaan halutessani auttaa. Ei siinä mitään.
Äitini kuoltua ostin kuolinpesän. Talossa kulkiessa kengän pohjat tarttui lattiaan, kun oli niin paljon likaa. Kuului vaan naps naps.
Äidillä kävi säännöllisesti veljiäni, niiden aikuisia poikia ja miesystävä.
Ketään ei sitten kiinnostanut siisteys.
Miksihän miehiä ei vois vähempää kiinnostaa puhtaus?