Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyysetuuden lapsikorotuksen poisto on Kelan päivärahaa saavan yhden lapsen vanhemman tulosta 13,57%

Vierailija
30.12.2023 |

Kelan työttömyysetuutta saavalla yhden lapsen vanhemmalla on lisätty bruttona 116,80€/20 maksupäivää, eli vuodessa 1518,40€ etuuteen, ja nyt se poistuu maaliskuun jälkeen kokonaan.

Joku väittää ettei se ole iso juttu työttömän perheessä, mutta kun tulo on 20 maksupäivältä 744,20€ brutto, on siihen 116,80€ korotus iso asia. Nettona Kelan maksama työttömyysetuus on lapsikorotuksen kanssa 688,80€ tai hiukan enemmän jos saa veroprosenttia muutaman prosentin alennettua kun tekee muutosverokortin, mutta tuo on käytännössä minimi nyt, eli tuolla rahalla sinun oletetaan elättävän lapsi omalta osaltasi, ja tietysti itsesi, lapsilisä on yhdestä lapsesta 94,88€/kk.

Jos puolisosi on töissä, et saa asumistukea etkä toimeentulotukea, eli tuo raha, noin 700€ on se mitä tuloa sinä saat, millä osallistut perheesi talouteen. Kuulostaako siltä, että kun tuosta otetaan noin satanen pois nyt kun leikataan, että se on se juttu joka kannustaa ihmisen menemään töihin? Että kun saa 700€ niin ei viitsi mennä tienaamaan kokopäivätöihin vähintään 1500€, mutta kun saa vaan 600€ niin sitten saman tien menee töihin? Ja ihan kaikki voivat halutessaan tehdä niin?

Kenen mielestä tämä on reilua, sille lapselle? Sillä lapseltahan tässä otetaan pois. Rangaistaan lasta siitä että vanhempi ei ole töissä.

Kommentit (264)

Vierailija
41/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi siitä pitäs rangaista meitä MEITÄ muita jos se lapsen vanhempi ei ole töissä?

Koska se lapsi maksaa aikanaan sun eläkkeen. Ja pesee sun perseen kun et itse siihen enää kykene.

Luuletko että se lapsen vanhempi ei koskaan ole ollut töissä tai tule pääsemään enää koskaan töihin? Hyvin harva ihminen on koko elämänsä työtön. 

Sitäpaitsi, sun rahoista ei montaa euroa mene työttömille, ei edes lapsille.

Meidän rahoista maksetaan mm NATOjäsenyys. Luuletteko että se on joku ilmaisklubi suomalaisille?

Kyllä, sinne menee myös työttömien maksamista veroista, kuten kaikkeen muuhunkin mitä myös sinä käytät. Ja...?

Vierailija
42/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna taas ilotulite määrässä näkee kuinka paljon on lapsiperheellisillä ylimääräistä rahaa heittää taivaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen miksi ei se ole poistunut jo aiemmin ja työttömyys korvaus pitäisi olla ihan kaikille sama riippumatta perhekoosta.

Miksi pitäisi olla yhden ihmisen elämiseen sama raha kuin kahden tai useamman? Ne lapset eivät ole syyllisiä siihen että vanhempi ei ole töissä. Ei ne lapset lakkaa syömästä ja käytättämästä vaatteita kun vanhemmalta menee työpaikka alta. Eikä ketään palkata töihin siksi että sillä on lapsia, päinvastoin.

Vierailija
44/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli jo aikakin ottaa lapsiperheiden tuista eniten pois.

Vierailija
45/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna kukaan lapsiperhe ei taas ole köyhä eikä kipeä kun raketteja lentelee joka kakaraperheestä. Meneekö lapsilisät tai isovanhempien lahjarahat niihin. Meillä muilla ei ole varaa heitellä rahaa ilmaan.

Ei meidän perheessä ole koskaan osteltu kuin korkeinaan muutama sädetikku. Yksityisiltä ne pitäisikin kieltää. Mutta nyt ei kaupunkikaan järjestä mitään. 

Vierailija
46/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna taas ilotulite määrässä näkee kuinka paljon on lapsiperheellisillä ylimääräistä rahaa heittää taivaalle.

Joo, niillä on jotka on molemmat vanhemmat hyväpalkkaisissa töissä.

Vierailija
47/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen miksi ei se ole poistunut jo aiemmin ja työttömyys korvaus pitäisi olla ihan kaikille sama riippumatta perhekoosta.

Miksi pitäisi olla yhden ihmisen elämiseen sama raha kuin kahden tai useamman? Ne lapset eivät ole syyllisiä siihen että vanhempi ei ole töissä. Ei ne lapset lakkaa syömästä ja käytättämästä vaatteita kun vanhemmalta menee työpaikka alta. Eikä ketään palkata töihin siksi että sillä on lapsia, päinvastoin.

Lapsille tulee eri lisät eikä palkassakaan ole erillisiä lapsikorotuksia niin miksi sitten pitäisi olla työttömyyskorvauksissa.

Vierailija
48/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole palkkakaan lapsi sidonnainen niin ei pitäisi olla työttömyyskorvauskaan.

Vierailija
49/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien velvollisuus on kasvattaa omat lapset. Lapsettomana mieluusti ottaisin esim.veroalennuksen kun talouteni ei käytä verorahoin kerättyjä palveluja niin paljon kuin lapselliset. Muutenkin tuloverot alas ja vastuuta omasta elämästä.

Kyllä minä kasvatan omat lapseni. Siihen en tarvitse rahaa. Mutta lasten ruokkimiseen ja vaatetukseen tarvitsen yhteiskunnan apua kun minua kukaan ei suostu palkkaamaan töihin. Se ei ole minun lasteni vika. Se on yhteiskunnan vika, ettei kaikille halukkaille ole töitä.

Ja, minun lapseni maksavat aikanaan sinunkin eläkkeesi. Joten turpa kiinni idiootti!

Lapsesi maksavat tulevaisuudessa eläkettä? En usko, kun kasvatat heidät siihen ettei töihin tarvitse mennä ja tuilla pärjää.

Vierailija
50/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsista eikä koirista eikä kissoista makseta palkkaa eikä mummon hoidosta 

Vierailija
51/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi saada koulutus, päiväkoti, eskari jne. myös maksulliseksi eli jokainen maksaa täysin todellisen kulujen mukaan. 

Vähentäisi lapsien määrää kun jokainen miettisi kannattaako.

Vierailija
52/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se tuntuu ikävältä, kun otetaan pois jostain, mihin on jo tottunut. Mutta minun muistissani on sellainenkin aika, ettei sitä työmarkkinatukea saanut ollenkaan, jos puoliso oli töissä edes jotenkuten säällisellä palkalla. Työmarkkinatuki on kuitenkin 800€/kk joten onhan tuo iso raha verrattuna siihen, ettei saisi työttömyyskorvausta ollenkaan.

Mikä juttu tämäkin on, että ilmoitetaan näitä tukia 20 päivän ajalta, kun kuukaudessa on 21,5 työpäivää? Kun palkat on kuukausipalkkoja ja lapsilisätkin maksetaan kerran kuussa, niin miksi pitää sotkea tähän kuvioon jotain neljän viikon maksuja? Halutaanko tahallaan antaa sellainen kuva, että työmarkkinatuki on todellista pienempi? 800€/kk on ihan tuntuva apu sille perheen ainoalle työssäkäyvälle ihmiselle, ettei hänen taakkansa perheen elatuksesta kävisi kohtuuttoman raskaaksi.

Vierailija
53/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille tulee eri lisät eikä palkassakaan ole erillisiä lapsikorotuksia niin miksi sitten pitäisi olla työttömyyskorvauksissa.

Kyllä, pitäisikin olla niin, että jos vanhempi jää työttömäksi, lapselle maksetaan lapsilisä tuplana, eikä niin että miljonäärien lapsetkin saa samat lapsilisät yh-korotuksineen kaikkineen.

Työttömäksi jääminen alentaa niin huomattavasti elatuskykyä, että kyllä sitä pitää edes vähän kompensoida. Ja sehän on aina vain väliaikainen tilanne, suurin osa työttömäksi jääneistä pääsee kyllä melko pian takaisin töihin, ja lapset kasvavat aikuiseksi.

Vierailija
54/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky nuorille työnteko on liian raskasta ja nähty on. Jaksaa vain kännykkää räplätä ja rahaa pitäisi tulla tyhjästä.

Vierailija
55/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole palkkakaan lapsi sidonnainen niin ei pitäisi olla työttömyyskorvauskaan.

Sitten pitäisi lapsilisän olla vanhemman työllisyystilannesidonnainen.

Vierailija
56/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, itse menetän korotusosuudet eikä ole rahaa kun en ole töissä enkä pääse vaikka kuinka yritän hakea. 

Joudun varmaan viemään lapseni lopetuspiikille kuten tein koiralleni aikaisemmin kun tuli koirarekisteri, ei ollut varaa moiseen. 

Vierailija
57/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pitäisikin olla niin, että jos vanhempi jää työttömäksi, lapselle maksetaan lapsilisä tuplana, eikä niin että miljonäärien lapsetkin saa samat lap

Ei kun sinä vain kulutat vähemmän työttömänä eikä yhteiskunta korvaa aiempaa palkkaasi sinulle.

Vierailija
58/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien velvollisuus on kasvattaa omat lapset. Lapsettomana mieluusti ottaisin esim.veroalennuksen kun talouteni ei käytä verorahoin kerättyjä palveluja niin paljon kuin lapselliset. Muutenkin tuloverot alas ja vastuuta omasta elämästä.

Kyllä minä kasvatan omat lapseni. Siihen en tarvitse rahaa. Mutta lasten ruokkimiseen ja vaatetukseen tarvitsen yhteiskunnan apua kun minua kukaan ei suostu palkkaamaan töihin. Se ei ole minun lasteni vika. Se on yhteiskunnan vika, ettei kaikille halukkaille ole töitä.

Ja, minun lapseni maksavat aikanaan sinunkin eläkkeesi. Joten turpa kiinni idiootti!

Lapsesi maksavat tulevaisuudessa eläkettä? En usko, kun kasvatat heidät siihen ettei töihin tarvitse mennä ja tuilla pärjää.

Mistä ihmeestä niin päättelet? Mies on ollut töissä koko ajan, on valtion virkamies. Minä olen ollut välillä töissä, välillä yrittäjäkin, ja olen opiskellut elämäni aikana viisi ammattia että pääsisin töihin. Esikoinen on kyllä hyvin työllistynyt, ollut useassa eri maassa töissä ja on korkeasti koulutettu. Ei etuuksilla pärjää mitenkään, ne summat on niin pieniä ettei mitään kivaa saa koskaan, miksi ihmeessä kukaan haluaisi lapselleen sellaista kituuttamista? Minun lapseni tykkäävät mm. matkustelusta. Esikoinen on matkustellut yli 30 maassa ja kyllä nuo  nuorimmat varmasti haluavat samaa. Minä en ole pystynyt esikoiselle matkoja maksamaan, ihan itse on hommannut itsensä ulkomaille.

Vierailija
59/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kelarahat mitään tuloja ole. Tulot on sitä mitä työnantaja maksaa palkkarahaa tilille. Jos ei tuon vertaa ymmärrä niin eikun uuniin!

Miksi niitä sitten verotetaan kun eivät ole tuloja? Ja miksi ne joka paikassa lasketaan tuloksi?

Vierailija
60/264 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi saada koulutus, päiväkoti, eskari jne. myös maksulliseksi eli jokainen maksaa täysin todellisen kulujen mukaan. 

Vähentäisi lapsien määrää kun jokainen miettisi kannattaako.

Niin. Jo nyt ollaan kusessa kun vanhuksia on niin paljon. 2040 yli 75-vuotiaita on 900 000, kuka ne sitten hoitaa, sinäkö? Siihen aikaan ei lapsia synny enää kuin 40 000 vuodessa, ja sekin taitaa olla optimistinen arvio että muualta tulee väkeä jotka tekee lapsia.