Työttömyysetuuden lapsikorotuksen poisto on Kelan päivärahaa saavan yhden lapsen vanhemman tulosta 13,57%
Kelan työttömyysetuutta saavalla yhden lapsen vanhemmalla on lisätty bruttona 116,80€/20 maksupäivää, eli vuodessa 1518,40€ etuuteen, ja nyt se poistuu maaliskuun jälkeen kokonaan.
Joku väittää ettei se ole iso juttu työttömän perheessä, mutta kun tulo on 20 maksupäivältä 744,20€ brutto, on siihen 116,80€ korotus iso asia. Nettona Kelan maksama työttömyysetuus on lapsikorotuksen kanssa 688,80€ tai hiukan enemmän jos saa veroprosenttia muutaman prosentin alennettua kun tekee muutosverokortin, mutta tuo on käytännössä minimi nyt, eli tuolla rahalla sinun oletetaan elättävän lapsi omalta osaltasi, ja tietysti itsesi, lapsilisä on yhdestä lapsesta 94,88€/kk.
Jos puolisosi on töissä, et saa asumistukea etkä toimeentulotukea, eli tuo raha, noin 700€ on se mitä tuloa sinä saat, millä osallistut perheesi talouteen. Kuulostaako siltä, että kun tuosta otetaan noin satanen pois nyt kun leikataan, että se on se juttu joka kannustaa ihmisen menemään töihin? Että kun saa 700€ niin ei viitsi mennä tienaamaan kokopäivätöihin vähintään 1500€, mutta kun saa vaan 600€ niin sitten saman tien menee töihin? Ja ihan kaikki voivat halutessaan tehdä niin?
Kenen mielestä tämä on reilua, sille lapselle? Sillä lapseltahan tässä otetaan pois. Rangaistaan lasta siitä että vanhempi ei ole töissä.
Kommentit (264)
Lisää omavastuuta elättää itse perheensä eikä yhteiskunnan elatusvastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus lisää lapsiperheköyhyyttä, lisää lasten pahoinvointia ja lisää nuorisorikollisuutta sekä katuväkivaltaa ja jengiytymistä. Kiitos, persut!
No näin ei oo vaan lisää työhaluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se lapsen vanhempi voi mennä töihin, niin ei tarvi kitistä joistakin tukieuroista!
Jos voisi mennä töihin, niin todennäköisesti myös olisi jo töissä!
no ei olisi. jatkuvasti täälläkin vingutaan että "ei kannata mennä töihin kun saisi niin VÄHÄN ENEMMÄN..."
Ja juuri TUON asenteen takia näitä leikkauksia tarvitaan. Ja onhan se nyt naurettavaa että se lapsi korottaa JOKAISTA tukea, eli summana aivan helvetisti.
Niin mitä JOKAISTA tukea? Meinaatko että lapsille ei kuulu toimeentulotukea tai heidän osuuttaa asumistuesta? Että asumistukea maksettaisiin sama summa kahden aikuisen taloudelle kuin kymmenhenkiselle lapsiperheellekin?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien velvollisuus on kasvattaa omat lapset. Lapsettomana mieluusti ottaisin esim.veroalennuksen kun talouteni ei käytä verorahoin kerättyjä palveluja niin paljon kuin lapselliset. Muutenkin tuloverot alas ja vastuuta omasta elämästä.
Kyllä minä kasvatan omat lapseni. Siihen en tarvitse rahaa. Mutta lasten ruokkimiseen ja vaatetukseen tarvitsen yhteiskunnan apua kun minua kukaan ei suostu palkkaamaan töihin. Se ei ole minun lasteni vika. Se on yhteiskunnan vika, ettei kaikille halukkaille ole töitä.
Ja, minun lapseni maksavat aikanaan sinunkin eläkkeesi. Joten turpa kiinni idiootti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se lapsen vanhempi voi mennä töihin, niin ei tarvi kitistä joistakin tukieuroista!
Jos voisi mennä töihin, niin todennäköisesti myös olisi jo töissä!
No silloin hankkii lääkärintodistuksen ja eläkepaperit. Jos ei voi mennä töihin, niin ei tarvitse koko työttömyysetuutta.
Taidanpa varata ajan lääkärille ja pyytää lääkärintodistuksen että pääsen eläkkeelle sen takia kun kukaan ei halua palkata minua. Voi jumalauta, kaikkea sitä kuuleekin.
Suosittelen pyytämään lääkärinajan eutanasialle. Olet pelkkä kuluerä, teet lapsia muttet töitä. Loisimisen aika loppui. Kuolema tai työ, se on sinun valintasi.
Lapset on tehty silloin kun olin vakityössä, missä olinkin 20v.
Miten hallitus kehtaa rokottaa eniten lapsiperheitä. Etenkin yksinhuoltajia.
Minä en kulje enää iltasella niin ei haittaa katuväkivalta eikä ne ole vielä aamulla ja päivällä iskeneet kun nukkuvat vielä siihen aikaan. 😁
En tiennyt että sairastun. Miksi mun pitäis muuttaa sillan alle tai tehdä seksityötä?
Huomenna kukaan lapsiperhe ei taas ole köyhä eikä kipeä kun raketteja lentelee joka kakaraperheestä. Meneekö lapsilisät tai isovanhempien lahjarahat niihin. Meillä muilla ei ole varaa heitellä rahaa ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisää omavastuuta elättää itse perheensä eikä yhteiskunnan elatusvastuuta.
Sitten pitää olla jokaiselle työhaluiselle työpaikka josta maksetaan palkka jolla elättää myös lapset.
Kun ei ole edes pienipalkkaista työtä kaikille. Niin pitkään kun asianlaita on tämä, yhteiskunnan pitää kantaa osa uusien kansalaisten elatusvastuusta. Nyt on huutava pula lapsista, syntyvyys on romahtanut, ja ilman muualta tulleiden runsaampia lapsimääriä, pudotus olisi parissa kymmenessä vuodessa kolmanneksen, ja yhä laskee näiden leikkausten myötä. Kuka täällä työt tekee 20-40 vuoden kuluttua? Minä olen 70-luvun pieniä ikäluokkia, ja me jäädään eläkkeelle 20 vuoden päästä. Mutta sitten on meitä vanhempiakin eläkeläisiä, eli yli 75-vuotiaita jo 900 000. Kukas ne hoitaa? Ei me ainakaan.
Vuonna 2018 Suomessa oli 60 kuntaa, joissa syntyi enemmän ihmisiä kuin kuoli. Ennusteen mukaan vuonna 2030 kuntia, joissa syntyy enemmän ihmisiä kuin kuolee, olisi 35 ja vuonna 2040 enää 12.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on iso juttu
niin on tarkoituskin
on tarkoitus että työttömyyskorvaus on sen verran huono että menette töihin
Kun niitä työpaikkoja ei ole kaikille. Ei edes lähes kaikille. Ei koskaan tule sellaista aikaa enää, että kaikille työhaluisille olisi töitä. Koneet tekee (tekoäly) työstä jo nyt noin puolet, ja sen osuus lisääntyy koko ajan. Kaikki koneet on kehruujennystä lähtien keksitty juuri sen takia että ihmisten tekemää työtä saataisiin vähemmäksi, koska sillä tehtaan omistaja tienaa paljon enemmän kun koneille ei tarvi maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tee vain sen verran kakaroita mitä on itse varaa elättää.
Kyllä mulla olisi hyvin varaa elättää jos pääsisin töihin. Ja mies kyllä on ollut töissä koko ajan. Minä opiskelen viidettä uutta ammattia kun ei ole töihin päässyt kertaakaan kunnolla kun valmistuin ensimmäiseen ammattiin suoraan kortistoon 90-luvun laman aikana. Ja yrittäjäkin olen ollut, ja siitäkään ei jäänyt muuta iloa kuin velat. Joten haistapa sinä pitkä paska.
Vierailija kirjoitti:
Miten hallitus kehtaa rokottaa eniten lapsiperheitä. Etenkin yksinhuoltajia.
Riikka vihaa naisia. 4 vuoden Sanna-viha patosi sellaisen tuskan sisimpäänsä, että johonkin se pitää purkaa, eli kerjäläisten päälle sylkemiseen ja lasten hakkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Työnteon on nyt tehty paremmin kannattavaksi
Ei sillä ole mitään merkitystä kun niitä työpaikkoja ei ole kaikille. Ei vaikka mitä tekisi. Kun ei voi viittä ihmistä yhteen työpaikkaan työntää.
Työmatkavähennys pienenee, kun omavastuu nousee 750 eurosta 900 euroon.
Lähes aina saa enemmän käteen kun menee töihin, jos pääsee. Eri asia on, että jos on todella monta lasta ja on yksinhuoltaja, ja lapset on vammaisia että tulee vammaistuet ja omaishoidontuet, mutta sellaisia perheitä ei ole kuin enkä parikymmentä koko maassa. Silloin yhteiskunnalle tulee halvemmaksi kun se vanhempi vaan itse hoitaa vammaiset lapsensa, ja samalla muunkin katraan. Päiväkotipaikka maksaa kunnalle 1500€/kk/lapsi.
Yksinhuoltajakaan ei saa itselleen kuin sen työttömyysetuuden, lapsilisät ja elarit tulee lapsille, ja niihin ei vaikuta mitenkään onko vanhempi töissä vai ei, siis se lähivanhempi eli yyhoo.
Osa yksinhuoltajista on ihan hyväpalkkaisissa töissä, ja saa silti etuuksia täysin saman summan kuin työtön yksinhuoltajakin, koska ne on lapsille ne rahat.
Ja asumistuki taas on laskettu koko talouden koon ja tulojen mukaan, ja kun siitä yksinhuoltajan taloudesta puuttuu toisen aikuisen palkkatulot, niin luonnollisesti se vaikuttaa niin että asumistukea saa, jopa silloinkin vaikka yksinhuoltaja on itse töissä, kun yhden tulot ei ole sama kuin kahden tulot.