Laitetaan kaikki mahdolliset arjen säästövinkit tähän ketjuun! Kaikki mukaan!
Jokaisen äiti tai mummo vähintään tietää jonkin arjen säästövinkin. Kuten esimerkiksi sen, että vehnäjauholla tai jopa talkilla voi korvata kuivashampoon. Nykyään saa Ikeasta ja muista kaupoista tyhjiä salaatinkastikkeille ja hampurilaiskastikkeille tarkoitettuja pulloja, joihin voi laittaa jauhot.
Siitä jakaus jakaukselta puristaa varovasti pullosta ja levittää sormilla jauhot päänahkaan ja harjaa suihkunurkassa 10 minuutin päästä tiheällä, mieluiten luonnonharjasharjalla.
Vähennämme näin samalla maailman jätteen määrää kun ei tarvita hyllymetreittäin kuivashampoota. Tummatukkaiset voivat sävyttää kuivashampoonsa kaakaolla.
Kommentit (68)
Vaihda auton öljyt itse, samoin renkaat. Aikaa, vaivaa ja rahaa säästyy. (Osta öljy varastoon silloin, kun se on tarjouksessa.)
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut vaahtoa tekevän saippuapumppupullon. Siihen teen vesi-saippuaseoksen, niin yksi saippuapullo kestää melko pitkään, kuin jos sitä saippuaa pumppaisi ihan "raakana". Sama tiskiaineelle suihkepulloon.
Bakteerit alkavat kasvaa nopeasti veden ja saippuan seoksessa. Siksi sellainen laimentaminen kiellettiin kun joskus 1970-luvullakin osa käytti viikon vanhalla vedellä laimennettua shampoota päänahkaansa ja valitti lääkärissä päänahan ongelmia. Shampoon voi laimentaa vesikauhassa ja kaataa siitä hiuksiin. Ei jättää shampoota tai saippuaa veden kanssa ilman bakteerienkasvulta suojaavia aineita muhimaan bakteeripommiksi. Bakteerit viihtyvät parhaiten kosteassa.
Vierailija kirjoitti:
Ota Stylebookin sovellutus (6€) ja kuvaa sinne kaikki vaatteesi ja asusteesi laittamalla valkean joustolakanan oven päälle ja taivuta yksi valkea metallihenkari lenkille oven yläreunan yli ja ripusta kuvattava vaate toiseen henkariin ja kuvaa sekä kirjaa vaatteen koko, sen hetken hinta (paljonko maksaisit siitä kirppiksellä itse?) ja materiaalit.
Käytä vapaasti lookkien teossa shuffle-toimintoa. Saat yllättäviä yhdistelmiä ja ei tee mieli uusia vaatteita kun huomaa, kuinka paljon entisten kanssa on setvimistä. Väärää kokoa olevat tietenkin omaan torikassiinsa vetoketjun alle talteen. Vain käyttökelpoiset virtuaalivaatekaappiin.
Prismassa Prymin neulekampa maksaa viitosen ja sillä poistaa nypyt kaikista neulekankaista. Silittäminen siistii vaatteita yllättävän hyvän näköiseksi. Kannattaa vain pukeutua sään puitteissa kuten Stylebook vinkkaa. Siinähän saa itse täydentää sitä ehdotettua per
Jos aikoo hankkia uuden vaatteen niin tuossa voi kokeilla virtuaalisesti, että saako sen sopimaan yhteen kolmeen vaateyhdistelmään. Jos ei niin sitten on parempi jättää ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Osta iso kahden litran saippuakannu ja laita siitä pieniin pumppupulloihin. Tulee halvaksi ja saippua ei pääse loppumaan.
Kotimainen kanisteri vieläpä työllistää kotimaassa. Moni kotimainen firma tekee myös hajustamattomia maitohappopohjaisia pesunesteitä, jotka eivät pahemmin vaahtoa. Ne sopivat kaikille, koska rasvaisen ihon huuhtelee lämpimämmällä ja kuivemman ihon viileämmällä vedellä. Niillä voi kasvojen ja vartalon lisäksi pestä myös herkän, kuivan päänahan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda auton öljyt itse, samoin renkaat. Aikaa, vaivaa ja rahaa säästyy. (Osta öljy varastoon silloin, kun se on tarjouksessa.)
Tuo vaatii jo edistyneempiä taitoja. Ei onnistu minulta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut vaahtoa tekevän saippuapumppupullon. Siihen teen vesi-saippuaseoksen, niin yksi saippuapullo kestää melko pitkään, kuin jos sitä saippuaa pumppaisi ihan "raakana". Sama tiskiaineelle suihkepulloon.
Tollasta ei voi tehdà. Laita kokeeksi vettä pulloon seisomaan muutamaksi päiväksi niin huomaat mitä vedelle tapahtuu, se rupee haisemaan ja sinne muodostuu limaa. Esim. kissojen juoma-astioissa pitää vaihtaa vesi joka päivä. Yök sun pumppupulloillesi !
Vierailija kirjoitti:
Varaa lennot ja hotellit erikseen on kolmas klassikko.
Älä matkusta.
Mulla on rasvainen iho, mutta olen kouluttanut päänahkani harventamalla pesuja ja pesemällä miedolla shampoolla, niin että minun ei tarvitse pestä hiuksia kuin joka viides päivä. Joskus menee viikkokin. Kuivapesuille ei ole tarvetta.
Opettelee laittamaan perusruokaa ihan itse ja syö samaa ruokaa esim 3-4 päivää.
Tekee kaksi lämmintä ateriaa: lounas tukevampaa ruokaa ja päivälliseksi keitto.
Laittaa annokset valmiiksi rasioihin, niin ei tule "oho yksi teinipoika söi viikon ruuat yksin" tilannetta.
Opettelee tekemään maukkaita lisukesalaatteja, jota syödään pääruokien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vaatii jo edistyneempiä taitoja. Ei onnistu minulta.
Öljyn vaihtamisen voi opetella. Määkin opettelin sen 60 vuotiaana naisena. Renkaita en vaihda kun voin ajaa koko vuoden samoilla quatrostagione renkailla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rasvainen iho, mutta olen kouluttanut päänahkani harventamalla pesuja ja pesemällä miedolla shampoolla, niin että minun ei tarvitse pestä hiuksia kuin joka viides päivä. Joskus menee viikkokin. Kuivapesuille ei ole tarvetta.
Olet vaan tottunut likaisuuteen. Hyi.
Shampoon jätteillä voi vielä pestä esim puseron joka pestään käsin tai vaikka lattian. Kannattaa laittaa tippa vettä pulloon ja käyttää jämätkin.
Käsittääkseni nyt menee Suomen taloudella huonosti. Varsinaiseen laskukiitoon alaspäin pääsemme, kun ne joilla on varaa eivät kuluta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vaatii jo edistyneempiä taitoja. Ei onnistu minulta.Öljyn vaihtamisen voi opetella. Määkin opettelin sen 60 vuotiaana naisena. Renkaita en vaihda kun voin ajaa koko vuoden samoilla quatrostagione renkailla.
Ihana.Tuo Quattro Stagione on pizza , nimi neljä vuodenaikaa. Tuli vaan hymy kuin luin. Kiviset ja Soraset.
Käy suihkussa vain kerran viikossa muina päivinä joessa tai järvessä,vettä säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vaatii jo edistyneempiä taitoja. Ei onnistu minulta.Öljyn vaihtamisen voi opetella. Määkin opettelin sen 60 vuotiaana naisena. Renkaita en vaihda kun voin ajaa koko vuoden samoilla quatrostagione renkailla.
Kunnioitettava saavutus! Olet aika hurja mimmi!
kana ja ruskea pitkäjyväinen riisi
Vierailija kirjoitti:
Shampoon jätteillä voi vielä pestä esim puseron joka pestään käsin tai vaikka lattian. Kannattaa laittaa tippa vettä pulloon ja käyttää jämätkin.
Villasukat jne voi kyllä pestä epäonnistuneella shampoo-ostoksella. Lampaan villahan on aika lailla ihmisen hiusta muistuttavaa ainetta. Lattiaa varten kannattaa käyttää omaa pesuainettaan siksi, että nykymateriaalit menevät pilalle pesemällä väärillä ja liialla pesuaineella.
Vierailija kirjoitti:
Miksei sillä shampoojämällä voi sun mielestä pestä hiuksia vaan puseron ja lattian? Samaa shampoota se on edelleen vaikka jämä onkin.
Perunajauho tai maissitärkkelys kuivashampoona, ainakin jos on blondi