Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitetaan kaikki mahdolliset arjen säästövinkit tähän ketjuun! Kaikki mukaan!

Vierailija
29.12.2023 |

Jokaisen äiti tai mummo vähintään tietää jonkin arjen säästövinkin. Kuten esimerkiksi sen, että vehnäjauholla tai jopa talkilla voi korvata kuivashampoon. Nykyään saa Ikeasta ja muista kaupoista tyhjiä salaatinkastikkeille ja hampurilaiskastikkeille tarkoitettuja pulloja, joihin voi laittaa jauhot. 

Siitä jakaus jakaukselta puristaa varovasti pullosta ja levittää sormilla jauhot päänahkaan ja harjaa suihkunurkassa 10 minuutin päästä tiheällä, mieluiten luonnonharjasharjalla.

Vähennämme näin samalla maailman jätteen määrää kun ei tarvita hyllymetreittäin kuivashampoota. Tummatukkaiset voivat sävyttää kuivashampoonsa kaakaolla. 

Oletko kiinnostunut säästövinkeistä?

Vaihtoehdot

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se pullan mutustelu.

Vierailija
2/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein eniten säästää kun ei käytä kuivashampoota ollenkaan. Mihin sitä edes tarvitaan? Itse ainakin peseydyn vedellä ja pesuaineilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se pullan mutustelu.

Eivät kaikki syö pullaa. Esimerkiksi minä en ole peruskoulun kotitaloustuntien jälkeen leiponut pullaa tai edes kääretorttua. Makea ei maistu minulle. Suolakurkkuja söisin paljailtaan, mutta se on epäterveellistä suolan vuoksi.

Vierailija
4/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin se klassikko, eli keitä kahvi kotona ja jätä takeaway-kahvit ostamatta.

Vierailija
5/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten säästää kun ei käytä kuivashampoota ollenkaan. Mihin sitä edes tarvitaan? Itse ainakin peseydyn vedellä ja pesuaineilla.

Ihmisillä erittyy päänahkaan talia eri tahtiin. Samoin kasvoihin. Kasvoihin erittyvä tali on hyvä, koska se pitää ihon pehmeänä jos ihoa ei pestä kovilla aineilla pintakuivaksi. 

Itse opin ymmärtämään kuivashampoon päälle matkalla, jossa ei ollut käytössä lämmintä vettä jokapäiväistä hiustenpesua varten. Oli kätevää käyttää kuivashampoota. Pulloon turhaan menevä jätemäärä huolestutti. Luin tuoteselosteen ja kuivashampoo on käytännössä maissi- ja riisijauhoa, hajustetta ja säilymistä edistäviä kemikaaleja. 

Omat mummojen ja äitimme eivät ole olleet väärillä jäljillä käyttäessään kotimaisia jauhoja hiustens kuivapesussa aikana, jolloin saunaan pääsi kahdesti viikossa.

Vierailija
6/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se klassikko, eli keitä kahvi kotona ja jätä takeaway-kahvit ostamatta.

Tulee pulma jos ei juo kahvia laisinkaan. Minua tuo neuvo huvittaa siksi, etten ole edes ikinä ostanut missään kahvia itselleni. Teetä juon kotona ja pussiteetä töissä.

Vierailija
7/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo shamppanjan sijasta kuohuviiniä.

Vierailija
8/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa menisi vaan suihkuun. Aika harva kai jatkuvasti on paikassa, jossa ei voi peseytyä.

Vierailija
9/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kylkeen se, että ota omat eväät töihin äläkä käy työpaikkalounaalla. Kaikki eivät käy työpaikkalounaalla muutenkaan. Itse en tottunut siihen siksi, että keliakiaa sairastavana saan perunani kotona tehtyinä halvemmalla. Tuollakaan keinolla en voi säästää.

Vierailija
10/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta turhat lehtitilaukset on toinen klassikko.

Vierailija
11/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo Pommacia sijasta Festivalia.

Vierailija
12/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Sandelsin sijasta Rainbowin kuparia.

Vierailija
13/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy alennusmyynneissä! Itse ostin lapselle vaatteen sekä itselleni alusvaatteita. Olin aikaisin liikkeellä, kokoja oli.

Vierailija
14/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö joka päivä.

Vierailija
15/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypsennä perunat mikrossa läpimärkään suodatinpussiin käärittynä, kypsyy muutamassa minuutissa ja tulee hyviä. Säästyy aikaa ja sähköä, suodatinpussia voi käyttää, kunnes se rikkoutuu.

Vierailija
16/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä syö joka päivä.

Tämä olis hyvä vinkki aika monelle. Hyvin pärjää juomalla paljon vettä ja rooibosteetä, ehkä jonkun porkkanan ja yhden ruisleipäsiivun voi syödä. Ei todellakaan tarvitse useita lämpimiä aterioita joka päivä. Paasto on ihmiselle hyväksi.

T. Bmi 19

Vierailija
17/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta turhat lehtitilaukset on toinen klassikko.

Varaa lennot ja hotellit erikseen on kolmas klassikko.

Vierailija
18/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut vaahtoa tekevän saippuapumppupullon. Siihen teen vesi-saippuaseoksen, niin yksi saippuapullo kestää melko pitkään, kuin jos sitä saippuaa pumppaisi ihan "raakana". Sama tiskiaineelle suihkepulloon. 

Vierailija
19/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Stylebookin sovellutus (6€) ja kuvaa sinne kaikki vaatteesi ja asusteesi laittamalla valkean joustolakanan oven päälle ja taivuta yksi valkea metallihenkari lenkille oven yläreunan yli ja ripusta kuvattava vaate toiseen henkariin ja kuvaa sekä kirjaa vaatteen koko, sen hetken hinta (paljonko maksaisit siitä kirppiksellä itse?) ja materiaalit. 

Käytä vapaasti lookkien teossa shuffle-toimintoa. Saat yllättäviä yhdistelmiä ja ei tee mieli uusia vaatteita kun huomaa, kuinka paljon entisten kanssa on setvimistä. Väärää kokoa olevat tietenkin omaan torikassiinsa vetoketjun alle talteen. Vain käyttökelpoiset virtuaalivaatekaappiin. 

Prismassa Prymin neulekampa maksaa viitosen ja sillä poistaa nypyt kaikista neulekankaista. Silittäminen siistii vaatteita yllättävän hyvän näköiseksi. Kannattaa vain pukeutua sään puitteissa kuten Stylebook vinkkaa. Siinähän saa itse täydentää sitä ehdotettua perussettiä tarvimillaan vaatteilla.

Stylebookin paras puoli on se, että siitä maksaa vain kerran ja siinä on paljon vaatehuolto- ja kenkähuolto-ohjeita sekä ohjeita esimerkiksi kapselipuvuston rakentamiseen. Harvalla on rahaa laittaa kerralla kaikkea kuntoon eli siinä pitää edetä hitaasti ja oppia tuntemaan oma tyyli. Kun kirjaa kalenteriin omat vaatteensa joka päivä, oppii applikaation tekoäly nopeasti tekemään käyttäjälle sopivia vaateyhdistelmiä.

Vierailija
20/68 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta iso kahden litran saippuakannu ja laita siitä pieniin pumppupulloihin. Tulee halvaksi ja saippua ei pääse loppumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi