Keittiötasojen kvartsikomposiitti on uusi asbesti, kielletty jo Australiassa vaarallisena!
Kommentit (32)
Mielummin pitäisi kieltää tupakkatuotteet kokonaan. Ne ovat myrkkyä keuhkoille, eikä tämä kvartsimateriaali josta ehkä lähtee minimaalisesti jotain partikkeleita irti, eikä vaikuta keuhkoihin mitenkään.
Kaikki vanhat asunnot ovat täynnä asbestia, eri paikoissa. Jopa vanhat parketit liimattiin asbestiliimalla ennen, esim 70- luvulla. Minulla on sellainen parketti. Muutamat saumat ovat auenneet hieman. Kysyin huvin vuoksi asbestiasiantuntijalta asiasta, eikä mitään vaaraa ole.
Nyt tästä kvartsista tehdään sama pelko.
Asbesti esim on vaarallista jos työkseen tekee asbestihommia, ilman suojaimia. Asbestisairaudet ovat vanhoja ammattisairauksia, ajoilta kun ei vielä tiedetty asbestin vaaroista isoina pitoisuuksina.
Asbestia on niin paljon kaikkialla että ihan jokainen hengittää jonkin verran asbestia elämänsä aikana. Pitoisuudet ratkaisevat.
Ap, ei saa levittää väärää tietoa. Asbesti on paljon myrkyllisempää koska se on karsinogeeni, jolle ei voi määritellä turvallista raja-arvoa.
Hitto. Olen nuorempana ollut valmistamassa Corian-tasoja, ja myös betonitehtalla ontelolaattoja.
Ei siellä kyllä suojaimia käytetty.
Myös lasikuituhommia on tullut tehtyä ja tupakkiakin tuli polteltua.
Olisiko noissa jatkuvan yskän syy?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhat asunnot ovat täynnä asbestia, eri paikoissa. Jopa vanhat parketit liimattiin asbestiliimalla ennen, esim 70- luvulla. Minulla on sellainen parketti. Muutamat saumat ovat auenneet hieman. Kysyin huvin vuoksi asbestiasiantuntijalta asiasta, eikä mitään vaaraa ole.
Asbesti esim on vaarallista jos työkseen tekee asbestihommia, ilman suojaimia. Asbestisairaudet ovat vanhoja ammattisairauksia, ajoilta kun ei vielä tiedetty asbestin vaaroista isoina pitoisuuksina.
Asbestia on niin paljon kaikkialla että ihan jokainen hengittää jonkin verran asbestia elämänsä aikana. Pitoisuudet ratkaisevat.
Asbestin kohdalla ei ole näin. Pienikin määrä riittää. Se yksikin kuitu tarttuu kuin koukku keuhkoihin.
Pakssaa mennä kysymään Paakkilan kaivostyöntekijöiltä.
Ai niin, ne ovat kaikki kuolleet.
Tuleeko se remonteissa myös esille, ettei irrottaja murenna niitä ja henkäile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asbestin kohdalla ei ole näin. Pienikin määrä riittää. Se yksikin kuitu tarttuu kuin koukku keuhkoihin.
Pakssaa mennä kysymään Paakkilan kaivostyöntekijöiltä.
Ai niin, ne ovat kaikk
Siitähän juuri kirjoitinkin että sairastuneet ovat entisajan asbestityöntekijöitä!
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko se remonteissa myös esille, ettei irrottaja murenna niitä ja henkäile.
Tulee. Jos on asbestia (kuten usein on), niin voi etsiä sisustusratkaisuja, joissa se saa jäädä vaikka uuden lattiamateriaalin alle, niin vaaraa ei ole, eikä tarvita kalliita ja hankalia asbestinpoistoja. Joillakin on esim. vielä asbestiliimalla liimattua muovimattoja. Niiden päälle voi useista eri materiaaleista laittaa uuden lattian.
Työkseen remontteja tekevillehän nuo ovat enemmän riski.
Vierailija kirjoitti:
Hitto. Olen nuorempana ollut valmistamassa Corian-tasoja, ja myös betonitehtalla ontelolaattoja.
Ei siellä kyllä suojaimia käytetty.
Myös lasikuituhommia on tullut tehtyä ja tupakkiakin tuli polteltua.
Olisiko noissa jatkuvan yskän syy?
Olen työskennellyt betotehtallaa useamman vuoden. Ei itse elementin valmistuksessa pölylle altistu. Viimeistelyssä kylläkin, mutta ne on yleensä eri tyypit.
Valmistaja tekee muotin, raudoituksen ja betoni valetaan. Märkänä se ei pölyä. Aamulla jos tuulee tai lakaisee pöytää/maata, se pölyää. Viimeistelypäässä pölyä voi tulla jonkin verran mutta nykyään koneissa on automaattinen pölynpoisto ja työt tehtävä niin ettei näkyvää pölyä muodostu. Silti sitä välillä tulee jolloin kaikki poistuvat.
Oletko tyhmä? Betoni sisältää kvartsia itsessään.