Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joisitko kuohuviinilasin lapsen kanssa teatterissa?

Vierailija
29.12.2023 |

Kolumnista käy ilmi, ettei todellakaan ole ensimmäinen kerta.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009915870.html

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvis lastennäytöksissä edes myydä alkoholia.

Tämä. Arvostaisin teatteria joka tekisi tämän ratkaisun 

Vierailija
22/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi olisi täysi-ikäinen niin joisin.

Alaikäisten seurassa olen aina täysin selvinpäin. Minulle se lasillisen juominen ei mitenkään "kuulu asiaan" tai "viritä tunnelmaan". Jos on tilanteita joissa ei voi aikuinen ihminen olla juomatta, silloin on ihmisellä ongelma.

M41 kolmen isä

Sinulla se pahimman luokan ongelma tuntuu alkoholin kanssa olevan. Et uskalla ottaa mitään, kun olet niin paha alkoholisti, että otat aina vaan lisää alkoholia. Sinun kaltaisille luusereille todellakin suosittelen, että et ota alkoholia. Me, keillä on normaali suhde alkoholiin, pystymme ottamaan alkoholia kohtuudella, oli seurassa lapsia tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole alkoholiin liittyviä mystifiointiongelmia, niin en ymmärrä kysymystä. Joisin jos haluaisin ja en jos en haluaisi.

Vierailija
24/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin juoda, mutta teatterissa on lyhyt väliaika hirveisiin jonoihin nähden ja kalliit hinnat. Skumpan ryystäminen hirveellä kiireellä ei oikein nappaa.

Vierailija
25/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisten seurassa olen aina täysin selvinpäin. Minulle se lasillisen juominen ei mitenkään "kuulu asiaan" tai "viritä tunnelmaan". Jos on tilanteita joissa ei voi aikuinen ihminen olla juomatta, silloin on ihmisellä ongelma.

M41 kolmen isä

Sinulla se pahimman luokan ongelma tuntuu alkoholin kanssa olevan. Et uskalla ottaa mitään, kun olet niin paha alkoholisti, että otat aina vaan lisää alkoholia. Sinun kaltaisille luusereille todellakin suosittelen, että et ota alkoholia. Me, keillä on normaali suhde alkoholiin, pystymme ottamaan alkoholia kohtuudella, oli seurassa lapsia tai ei.

Olen aivan eri. Mutta jos kerran se alkoholiannos on niin pieni ettei se mitenkään vaikuta mihinkään, miksi sen ottamatta jättäminen saa aikaan primitiiviraivoa sinun kaltaisissasi tuntemattomissa ihmisissä?

Vierailija
26/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joisi.

Vierailija
27/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi huomaa muutoksen vanhemmassa yleen jo 1-2 alkoholiannoksen jälkeen. Lapset on tosi viisaita  ja herkkiä. 

tsemppiä kirjoittajalle . Tulee muutoksen vuosi. Juomattomuus voi tehdä vakavammaksi, mutta todellisemmaksi . Ja lopulta vapautuu, rakastamaan elämää ja omaa vajavaisuuttaan. 

muutama ystävä saattaa kadota matkan varrella , siihen kannattaa varautua . Ja siihen että on aika rankkaa kokea tunteita joita ei aiemmin tiennyt oikein olevan edes olemassa koska tunteet tukahtuu alkoholiin. 

kuten kokemus teatterista oman lapsensa kanssa selvinpäin. Ajatella, kirjoittaja saa ensi vuonna kokea sen. Ja hänen lapsensa saa kokea sen myös, teatterin äidin kanssa kun äiti ei juo. Ne on hienoja kokemuksia. 

Vierailija
28/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voisin juoda.  Annos on 8 cl.  ja kuohuviiniin alkoholipitoisuus on erittäin pieni.

Tuon kun juo on heti juomisen jälkeen veren alkoholi pitoisuuksia 0,2 promillea.

Alittaa reippaasti rattijuopumus rajan.

Vierailija
29/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. Olemme asuneet Italiassa muutaman vuoden ja ruokajuomana on ollut usein viini, myös lasten seurassa. Lisäksi tuollaisessa tilaisuudessa voisin nauttia lasillisen skumppaa. En tiedä mikä tässä on ongelma täällä Suomessa.

Vierailija
30/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lopetin juomisen, sain ensi kertaa kokea ensisuudelman selvinpäin . 35-vuotiaana. Se oli aika hieno hetki. 

lapselle hieno hetki kokea asioita vanhempansa kanssa, kun vanhempi on selvinpäin, jos on tottunut siihen että vanhempi aina juo .

Vierailija
31/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M41 kolmen isä

Olen aivan eri. Mutta jos kerran se alkoholiannos on niin pieni ettei se mitenkään vaikuta mihinkään, miksi sen ottamatta jättäminen saa aikaan primitiiviraivoa sinun

Ei ole mitään raivoa missään, paitsi sinun omassa mielessäsi. Silloin, kun on normaali suhde alkoholiin, niin sen pienen lasin juominen ei aiheuta mitään sen suurempia tunteita kenessäkään. Paitsi sellaisissa, joilla ei ole normaalia ajatusta alkoholin suhteen ja joilla sitten on alkoholiongelma. Sellainen kenellä on alkoholiongelma, ei voi ymmärtää sitä miten joku voi ottaa sen pienen tilkan alkoholia, kun hän ei siihen pieneen tilkkaan itse pysty. Edellinen kirjoittaja on hyvä esimerkki, kuten myös sinäkin, henkilöstä, jolla on aivan vääristynyt suhde alkoholiin.

Vierailija
32/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin henki haisee alkoholilta jo yhden lasillisen jälkeen, ja Laura Friman tiedosti itsekin että lapsi tiedosti viinilasillisen jonottamisen, juomisen, vessassakäynnin ja takaisin kiiruhtamisen määrittävän heidän yhteisen teatterireissunsa. Toisen näytöksen alkaessa äiti on jo pikku nousuhiprakassa mutta lapsi ei ole.

Vierailija
33/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa että tässä ketjussa on joku alapeukuttaja joka ei ole ilmeisen sinut alkoholin käyttönsä kanssa , jos täytyy alapeukuttaa jokainen kommentti. Myös ne jotka kertovat vain juomisen lopettamisesta . Miksi sitä täytyy alapeukuttaa jos joku jakaa kokemuksensa lopettamisesta ? 

Vierailija
34/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ala-asteikäisen lapsen kanssa kahdestaan teatteriesitystä katsomassa, ei tulisi mieleenikään juoda mitään alkoholipitoista. 

Vierailija
35/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholitonta kuovuviiniä ehkä. Sekin on kyllä teeskenetelyä eli en joisi.

Vierailija
36/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin. Olemme asuneet Italiassa muutaman vuoden ja ruokajuomana on ollut usein viini, myös lasten seurassa. Lisäksi tuollaisessa tilaisuudessa voisin nauttia lasillisen skumppaa. En tiedä mikä tässä on ongelma täällä Suomessa.

Minusta se ongelma on, se että se lapsi ei voi sitä skumppaa nauttia. Skumpan juonti kaipaa kyllä itseään parempaa seuraa.

Vierailija
37/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 31. Olet vähän kuin iso vauva. Ajatuksesi pyörivät omien mielihalujesi ympärillä. Kysyt jatkuvasti itseltäsi: tahdonko minä? Se määrittää tekosi ja tekojesi selitykset itsellesi. Elämäsi on oman tahtosi legitimointia, ja siksi olet jatkuvasti puolustuskannalla.

Sen sijaan voisit kysyä: täytyykö minun, tarvitseeko minun, miksi minun pitäisi? Se avartaisi elämääsi ja voisit suhtautua myös muiden tekoihin avarakatseisemmin.

Vierailija
38/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää kävin joulukirkossa ja ajatelkaa, join sielläkin viiniä. Oikein pappi sitä minulle antoi. Ajatelkaa. Taidan olla pahimman luokan deeku kun en kirkossakaan pysty käymään ilman viinin tilkkaa.

Vierailija
39/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää kävin joulukirkossa ja ajatelkaa, join sielläkin viiniä. Oikein pappi sitä minulle antoi. Ajatelkaa. Taidan olla pahimman luokan deeku kun en kirkossakaan pysty käymään ilman viinin tilkkaa.

Näkisin sosiaalisella kontekstillakin hieman väliä. Usempien mielestä varmaankin ehtoollinen seurakuntalaisten seurassa on sopivampi paikka alkoholin nauttimiseen kuin teatteri kahdeksanvuotiaan seurassa.

Vierailija
40/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joisi mutta ei liity lapseen tai alkoholiin. Mieluummin teatterit, leffat yms ilman mitään ettei tule vessahätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi