Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joisitko kuohuviinilasin lapsen kanssa teatterissa?

Vierailija
29.12.2023 |

Kolumnista käy ilmi, ettei todellakaan ole ensimmäinen kerta.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009915870.html

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni asui muutaman vuoden Hollannissa, ja kertoi että jopa lasten koulun tapahtumissa oli viiniä tarjolla. Repikää siitä, mammat! Kaikki lapset siellä mahtaa olla tosi peloissaan koko ajan.

Vierailija
42/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numerolle 31. Olet vähän kuin iso vauva. Ajatuksesi pyörivät omien mielihalujesi ympärillä. Kysyt jatkuvasti itseltäsi: tahdonko minä? Se määrittää tekosi ja tekojesi selitykset itsellesi. Elämäsi on oman tahtosi legitimointia, ja siksi olet jatkuvasti puolustuskannalla.

Sen sijaan voisit kysyä: täytyykö minun, tarvitseeko minun, miksi minun pitäisi? Se avartaisi elämääsi ja voisit suhtautua myös muiden tekoihin avarakatseisemmin.

Suosittelen sinulle matkustamista ja erilaisiin kulttuureihin tutustumista. Avartuisi sinunkin maailman kuvasi. Oppisit myös olla laittamasta ajatuksia ja sanoja minun suuhuni. Harvinaisen typerä oli kirjoituksesi, kun kuvittelet tietäväsi mitä minä ajattelen ja itseltäni kyselen. 

Teatterissa on myös herkullisia syömisiä. Suosittelen sinullekin teatterissa käyntiä tai vaikka ihan oopperassakin voisit mennä käymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää kävin joulukirkossa ja ajatelkaa, join sielläkin viiniä. Oikein pappi sitä minulle antoi. Ajatelkaa. Taidan olla pahimman luokan deeku kun en kirkossakaan pysty käymään ilman viinin tilkkaa.

Näkisin sosiaalisella kontekstillakin hieman väliä. Usempien mielestä varmaankin ehtoollinen seurakuntalaisten seurassa on sopivampi paikka alkoholin nauttimiseen kuin teatteri kahdeksanvuotiaan seurassa.

Millä perusteella? Eikö äidin henki haisekaan alkoholille ehtoollisen jälkeen?

Vierailija
44/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lopettaa juomisen niin jos siitä kertoo muille, kohtaa valtavan määrän painostusta ja vakuutteluja alkaa juoda taas. Suomessa ei saa sanoa että ei halua juoda . Tai jos sanoo ei saa sanoa että tekee sen voidakseen paremmin. Parempi keksiä vaikka suolistosairaus tai sydänvika syyksi niin säästyy painostuksesta 

Vierailija
45/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän lapsenkin oppia, että teatterissa ryyppääminen on sitä parempaa ja sivistyneempää ryyppäämistä.

Se on sitäpaitsi paljon kalliinpaa kuin pussikalja, joten ei siitä voi olla haittaa lapsen maksalle.

Vierailija
46/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää kävin joulukirkossa ja ajatelkaa, join sielläkin viiniä. Oikein pappi sitä minulle antoi. Ajatelkaa. Taidan olla pahimman luokan deeku kun en kirkossakaan pysty käymään ilman viinin tilkkaa.

Näkisin sosiaalisella kontekstillakin hieman väliä. Usempien mielestä varmaankin ehtoollinen seurakuntalaisten seurassa on sopivampi paikka alkoholin nauttimiseen kuin teatteri kahdeksanvuotiaan seurassa.

Niille, jotka uskovat kristittyjen tapaan, kyseessä on kristillinen sakramentti. Kenenkään ei ole pakko siihen uskoa, mutta niille, jotka uskovat, kyseessä vähän toisenlainen jutska kuin se, että haluaa olla rennompi lapsensa seurassa.

Vierailija
47/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä väliajalla ei tule ihan ensimmäisenä mieleen juoda alkoholia. Onhan siellä muutakin tarjolla. Joskus otan kahvin ja jonkun suolapalan/leivoksen, usein en mitään. 

Vierailija
48/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo teatterissa Suomessa, mutta lapsen mukanaolo ei siihen vaikuta. Ei kiinnosta ryystää ylihintaista lasillista hirveellä kiireellä lyhyellä väliajalla.

Vierailija
49/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lopettaa juomisen niin jos siitä kertoo muille, kohtaa valtavan määrän painostusta ja vakuutteluja alkaa juoda taas. Suomessa ei saa sanoa että ei halua juoda . Tai jos sanoo ei saa sanoa että tekee sen voidakseen paremmin. Parempi keksiä vaikka suolistosairaus tai sydänvika syyksi niin säästyy painostuksesta 

Suomessa alkoholi on valtava tabu ja yllättäen juuri niin päin, että joutuu selittämään miksi ei juo mitään. 

Vierailija
50/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni seurakunta käyttää nykyään alkoholitonta ehtoollisviiniä.

Vierailija
51/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että 4v lapseni suostuisi juomaan kuohuviiniä. Hänestä cocacolakin on isojen lasten pahaa juomaa.

Vierailija
52/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numerolle 31. Olet vähän kuin iso vauva. Ajatuksesi pyörivät omien mielihalujesi ympärillä. Kysyt jatkuvasti itseltäsi: tahdonko minä? Se määrittää tekosi ja tekojesi selitykset itsellesi. Elämäsi on oman tahtosi legitimointia, ja siksi olet jatkuvasti puolustuskannalla.

Sen sijaan voisit kysyä: täytyykö minun, tarvitseeko minun, miksi minun pitäisi? Se avartaisi elämääsi ja voisit suhtautua myös muiden tekoihin avarakatseisemmin.

Suosittelen sinulle matkustamista ja erilaisiin kulttuureihin tutustumista. Avartuisi sinunkin maailman kuvasi. Oppisit myös olla laittamasta ajatuksia ja sanoja minun suuhuni. Harvinaisen typerä oli kirjoituksesi, kun kuvittelet tietäväsi mitä minä ajattelen ja itseltäni kyselen. 

Teatterissa on myös herkullisia syömisiä. Suosittelen sinullekin teatterissa käyntiä tai vaikka ihan oopperassak

Sinä olet iso vauva, ja se, että alat tässä tilanteessa retostella sillä että olet joskus käynyt oopperassa, kertoo sen kaikkein selvimmin.

Vierailija
53/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni asui muutaman vuoden Hollannissa, ja kertoi että jopa lasten koulun tapahtumissa oli viiniä tarjolla. Repikää siitä, mammat! Kaikki lapset siellä mahtaa olla tosi peloissaan koko ajan.

Olen asunut Hollannissa minäkin, ja pääsääntöisesti ei lastentapahtumissa siellä viiniä tarjoilla. Ylipäätään aika moni Keski-Euroopan maa on vähentämässä alkoholin tarjoilua samalla kun tieto alkoholin terveyshaitoista aina vain kasvaa.

Vierailija
54/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen häät joskus reilun 20 vuoden takaa kun olin itse noin 12v kun olin siellä vieraana. Aikuiset joivat ainakin boolia ja jotain muita alkoholijuomia. Sitten siellä oli sukulaislapsia, jotka olivat ehkä noin 10-15v ja jotka yhdessä lauloivat aikuisten kuullen Hectorin Juodaan viinaa-kappaletta. Ja minä hiukan kehitysvammainen lapsi ihmettelin jo silloin, että miksi se alkoholi ja viina ovat monelle aikuiselle niin tärkeää. Mitä kivaa on myrkyttää itseään tarkoituksellisesti? Sitähän se humala tai ainakin krapula on. Myrkystä johtuva myrkytysoire jolloin ihminen voi huonosti.

Vierailija
55/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juo sitä yhtäkään kuohuviinilasillista, jos olen kahdestaan lapseni kanssa liikkeellä. Eikä minun tarvitse alkoholin voimin olla hauskempi lapseni seurassa, kuten kolumnistin perustelu kuului.

Yksi kuohuviinilasillinen ei yleensä muuta ketään hauskemmaksi tai yhtään mihinkään suuntaan.

Yleensä näistä lasillisista vauhkoaa eniten ne, joilla se yksi ainutkin "nousee päähän".

Vierailija
56/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks lasi Prosekkoa maksaa 16. ja risat Ruotsin teatterissa, joten jätän väliin. 

Vierailija
57/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireessä juominen ei houkuttele. Mikä siinä yhdessä nopeasti kulautetussa lasillisessa on nautinnolista? Samaten tuo viinien "maistelu" lomalla. Aikasemmin käytiin mieheni kanssa lomamatkoilla juurikin viinikohteet mielessä. Oltiin olevinaan niin paljon parempia ihmisiä kuin rantabaareissa ryyppäävät turistit. Me oltiin kuitenkin viinitiloilla "maistelemassa". On se jännä, miten siitä maistelusta tuli kuitenkin se sama pöhöttynyt ja väsynyt olo kuin kaljan kittaamisesta lähikapakassa. Samaten lentokentille mentiin ajoissa, jotta ehti loungessa ryystää useamman lasillisen kuoharia ja koneessa samppanjaa niin paljon kuin ehti. Taas oltiin olevinaan niin hienoja ihmisiä, vaikka samassa nolossa turistituiterissa kohteeseen saavuttiinkin kuin kaikki lentokenttäbaareissa ja  turistiluokassa kännäävätkin. Välimeren risteilyllä jäi 2 kohdetta väliin kun laivan ilmainen alkoholitarjoilu aiheutti aamulla liian huonon olon. Niissäkin kohteissa, joihin saimme itsemme kammettua, piti heti saada joku paikallinen tiukka shotti, jotta sai päivän alkuun. Huikkapullo oli myös mukana ja se vasta hauskaa olikin kun me paremman väen ihmiset täällä huikkaillaan aamupäivällä, mutta meillä on kuitenkin tätä paikallista laadukasta kallista viinaa eikä mitään halpaa vodkaa. Nykyään on juominen hyvin vähäistä ja kyllä kaduttaa ne järkyttävät rahamäärät, mitkä alkoholiin on mennyt. Ympäri maailmaa on matkustettu, jotta voisi olla kännisä ja krapulassa eri kohteissa ja matkalla. Olis kiva tehdä kaikki reissut uusiks selvinpäin. Ilman sitä kamalaa laskuhumalan tunnetta matkalla kentältä hotellille. Etenkin ne kalliimmat  baarit on samanlaisia joka paikassa, joten aivan turha niissä on viettää aikaa ja kuluttaa rahaa.

Vierailija
58/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En juo sitä yhtäkään kuohuviinilasillista, jos olen kahdestaan lapseni kanssa liikkeellä. Eikä minun tarvitse alkoholin voimin olla hauskempi lapseni seurassa, kuten kolumnistin perustelu kuului.

Yksi kuohuviinilasillinen ei yleensä muuta ketään hauskemmaksi tai yhtään mihinkään suuntaan.

Yleensä näistä lasillisista vauhkoaa eniten ne, joilla se yksi ainutkin "nousee päähän".

Niin, tämä oli siis kolumnistin oma perustelu. Miksi sen yhden juominen on niin tärkeää, jos se ei edes tunnu miltään?

Vierailija
59/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu hyvin ilman lastakin.

Senkin sika! Lapsi haluaa myös.

Vierailija
60/66 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän lapsenkin oppia, että teatterissa ryyppääminen on sitä parempaa ja sivistyneempää ryyppäämistä.

Se on sitäpaitsi paljon kalliinpaa kuin pussikalja, joten ei siitä voi olla haittaa lapsen maksalle.

En ole koskaan nähnyt mitään ryyppäämistä teattereissa, vaikka paljon niissä käynkin. Kyllä se lasilliseen tai kahteen jää. Väliaika on sen verran lyhyt, ettei sinne kukaan ryyppäämään lähde. Ryyppypiirit taitaa sitä paitsi olla ihan toisenlaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi