Suomalaiset äänestivät: alle 3000 € on huono palkka
Iltalehden lukijat äänestivät mikä heidän mielestään on huono palkka. Eniten ääniä sai alle 3000 euron kuukausipalkka.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo aina ladella tiskiin tuollaista utopiaa, että kukaan, missään hommassa ei saisi alle 3000€/kk. Mitenkäs se käytännössä toteutetaan? Kaikki pienet yritykset konkurssiin tai sulautetaan?
Mikä motivoisi ketään hankkimaan ammatillisen koulutuksen, jos siivoojaan starttipalkka on samalla linjalla? Vai nousisiko esim. rivikokin palkka jonnekin 4000€/kk ja ravintolat triplaisivat hintansa?
Nykyisin on vääryys se että palkan määrittää se mikä on koulutustaso.
Palkan pitäisi määriytyä työn haastavuuden ja tuottavuuden mukaan.
Työmarkkinoita pitäisi myös uudistaa siten että työ mitä pystyy tekemään etänä niin niiden palkkoja pitäisi tiputtaa koska heidän ei sinne työ
On ihan omaa tyhmyttä tehdä työsopimuksia missä pitää ottaa työt kotiin.
Nelinkertainen palkka siitä että roikkuu kahvikupissa kiinni, puku päällä, lämpimässä toimistossa, papereita siirellen, istuen... verraten siihen että lunta ja räntää tulee niskaan kun polvillaan nakutat 12 tuntista päivää kivetystä paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta sen näkee miten köyhiä suomalaiset ovat kun 3000e tuntuu luksukselta! Eihän siitä jää kuin 2000e käteen!
Verolaskurin mukaan minulla menisi vain 500€
Alapeukkuja niin perhanasti ilman perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaan makseta kaikille keskimääräistä parempaa palkkaa, sillä korjais monta ongelmaa
Tuo on loogisesti mahdotonta :)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä kyselyä. Varmaan riippuu palkan suuruus työn kuormittavuudesta suhteessa palkkaan, asuinpaikkaan ja asumiskuluihin, talouden koosta, kulutustottumuksista.
Ansaitsen itse n. 1600-1700 euroa kuussa. Asun yksin Tampereella ja elämiseen jää tonni kuussa. Matkustelen, eikä mun tarvitse miettiä mitä kaupasta ostaa. Tosin normielämisen kulutustottumukset ovat pienet. En osta edes joka vuosi uusia vaatteita sukkia tms lukuunottamatta. Taidetarvikkeet maksaa, mutta ei niitäkään tarvitse joka kuukausi täydennellä.
Teen hieman vajaata työviikkoa kevyessä työssä (toimistosiivous), joten ajattelen että tuo raha tulee aika helposti.
Eli siivoojien palkat ovat liiankin suuret.
Suomeen saatava minimipalkka 3000 euroa.
Siispä Tervetuloa varhaiskasvatusalalle!
20v alalla, palkkahuipussa ja huonopalkkainen (tosin tiedossa oli jo).
Kohta 30 vuotta olen tehnyt alle 3000 euron bruttopalkalla töitä. AMK-tutkinto, 3- vuorotyö. Enkä ole saanut sentin senttiä yhteiskunnan tukia tililleni tänä aikana. Yksin olen tällä yhdellä palkalla itseni elättänyt.
-lastensuojelu-
+/-2000€ brutto palkalla elän perheellisenä ja hyvin tulen toimeen. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot 👍
Mutta kyllä silti voin sanoa että en ole tyytyväinen palkkaani... Ja ylipäätään vähän vaikea miettiä hyvää kk palkkaa kun kokoajan on myös vain enemmän ja enemmän osa-aika töitä vähän joka alalla.
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla samaa mieltä olen. Alle 3000e/kk bruttopalkalla en töitä ikinä tekisi koska se on surkea palkka.
Joku noin 4000e/kk bruttona on sopiva palkka ja suomeen pitäisi saada laki joka määrittäisi täällä minimipalkan, sen pitäisi olla tuo 3000e/kk eli sitä pienempää palkkaa ei saisi maksaa.
Suomessa on kaikki niin kallista asumisesta autoiluun joten palkan täällä pitäisi olla kohtalainen että tänne voi esim lapsia tehdä. Nyt syntyvyys alhaista kun ei ole varaa lapsiin.
Onneksi työn tekemisen määrää ei ole rajattu. Voit ottaa toisen työn tai tehdä työtä yrittäjänä lisäksi. Ei tarvitse itkeä huonoa palkkaa. Ei tuollaista lakia voisi edes tehdä.
Kun suomalaiset kyseessä ihme, että äänestivät siitä mikä on huono palkka.
Vierailija kirjoitti:
+/-2000€ brutto palkalla elän perheellisenä ja hyvin tulen toimeen. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot 👍
Mutta kyllä silti voin sanoa että en ole tyytyväinen palkkaani... Ja ylipäätään vähän vaikea miettiä hyvää kk palkkaa kun kokoajan on myös vain enemmän ja enemmän osa-aika töitä vähän joka alalla.
Vissiin pienet asumiskulut sulla perheellisellä sitten?
"Ansaitsen itse n. 1600-1700 euroa kuussa. Asun yksin Tampereella ja elämiseen jää tonni kuussa. Matkustelen, eikä mun tarvitse miettiä mitä kaupasta ostaa. "
Unohdit vielä mainita että käyt suihkussakin 30 sekunnissa ja kuusihenkisen perheen kuukauden ruuat maksavat vain 50€ vaikka syötte joka päivä 500g wagyu-pihvejä ja hanhenmaksapalleroita.
Jostain näitä riittää aina joka ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on minimipalkka kuukaudessa kokoaikatyöstä? Entä minimituntipalkka?
Eri aloilla erilaiset työehtosopimukset.
"Ansaitsen itse n. 1600-1700 euroa kuussa. Asun yksin Tampereella ja elämiseen jää tonni kuussa. Matkustelen, eikä mun tarvitse miettiä mitä kaupasta ostaa."
Itse asiassa aniharva 1600-1700€ kuussa tienaava joutuu miettimään mitä kaupasta ostaisi.
Eihän tuota nyt voi absoluuttisesti sanoa. Siivoojalle tuo olisi hyvä palkka, itse en korkeakoulutettuna 20 v työkokemuksella liikauttaisi eväänikään alle 6000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla samaa mieltä olen. Alle 3000e/kk bruttopalkalla en töitä ikinä tekisi koska se on surkea palkka.
Joku noin 4000e/kk bruttona on sopiva palkka ja suomeen pitäisi saada laki joka määrittäisi täällä minimipalkan, sen pitäisi olla tuo 3000e/kk eli sitä pienempää palkkaa ei saisi maksaa.
Suomessa on kaikki niin kallista asumisesta autoiluun joten palkan täällä pitäisi olla kohtalainen että tänne voi esim lapsia tehdä. Nyt syntyvyys alhaista kun ei ole varaa lapsiin.
Et tekisi töitä alle 3000e? Ei ihan mene nyt linjassa meidän hallituksen tavoitteiden kanssa, että työtä tehdään palkasta viis.
Vaihda jo levyä. Edellinen hallitus oli n*tsihallitus, sehän ihan julkisesti syrji ja haukkui tiettyjä ihmisryhmiä.
Edellinen hallitus myös tuhosi me
No tuota et nyt usko itsekään. Tai no, ehkä uskotkin, mutta me täysjärkiset emme.
Minä en edes pieraise alle 3000 euron kk-palkalla. Se ei riitä mihinkään.