Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset äänestivät: alle 3000 € on huono palkka

Vierailija
28.12.2023 |

Iltalehden lukijat äänestivät mikä heidän mielestään on huono palkka. Eniten ääniä sai alle 3000 euron kuukausipalkka.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 olisi jo luksusta! Oma palkka 1900, ja pärjään sillä. Elän vaatimattomasti, mutta olen tyytyväinen elämääni. 

Vierailija
22/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla samaa mieltä olen. Alle 3000e/kk bruttopalkalla en töitä ikinä tekisi koska se on surkea palkka. 

Joku noin 4000e/kk bruttona on sopiva palkka ja suomeen pitäisi saada laki joka määrittäisi täällä minimipalkan, sen pitäisi olla tuo 3000e/kk eli sitä pienempää palkkaa ei saisi maksaa.

Suomessa on kaikki niin kallista asumisesta autoiluun joten palkan täällä pitäisi olla kohtalainen että tänne voi esim lapsia tehdä. Nyt syntyvyys alhaista kun ei ole varaa lapsiin. 

Helppo aina ladella tiskiin tuollaista utopiaa, että kukaan, missään hommassa ei saisi alle 3000€/kk. Mitenkäs se käytännössä toteutetaan? Kaikki pienet yritykset konkurssiin tai sulautetaan? 

Mikä motivoisi ketään hankkimaan ammatillisen koulutuksen, jos siivoojaan starttipalkka on samalla linjalla? Vai nousisiko esim. rivikokin palkka jonnekin 4000€/kk ja ravintolat triplaisivat hintansa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta sen näkee miten köyhiä suomalaiset ovat kun 3000e tuntuu luksukselta! Eihän siitä jää kuin 2000e käteen!

Verolaskurin mukaan minulla menisi vain 500€

Vierailija
24/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kyselyssä on se huono puoli että 3000 oli suurin summa. Jos olisi ollut 4000 ja 5000 niin mikähän olisi ollut oikea tulos?

Vierailija
25/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta sen näkee miten köyhiä suomalaiset ovat kun 3000e tuntuu luksukselta! Eihän siitä jää kuin 2000e käteen!

Mä tienaan 2900 e ja käteen jää 2087 e. Ei ole mitään vähennyksiä. 

Vierailija
26/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen DI ja tienaan 2800 e / kk

DI ei nouse edes sängystä aamulla ellei palkka ala nelosella. 

No aika moni kyllä nouse. Jotenkin noi aloituspalkat on aivan älyttömiä, kun nuorille vastavalmistuneille maksentaan 4 tonnia tai lähes. Käytännössä eivät kuitenkaan osaa "juuri mitään", sillä heillä ei osaamista/kokemusta. Joissain työpaikoissa voi toki pärjätä paremmin teoreettisella pohjalla, jota koulussa opiskellaan, mutta taas osassa paikoista tällä tiedolla ei juuri tee mitään. Itsellä aloituspalkka oli alle 3 tonnia kuussa, kun aloitin, mutta tästä aikaa jo yli 10 vuotta ja olen siis DI. Moni tekee paljon arvokkaampaa työtä pienemmällä palkalla ja osaa oikeasti tehdä töitä. Joillekin pitää maksaa siitä, että tulevat töihin.

Vierailija
27/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo aina ladella tiskiin tuollaista utopiaa, että kukaan, missään hommassa ei saisi alle 3000€/kk. Mitenkäs se käytännössä toteutetaan? Kaikki pienet yritykset konkurssiin tai sulautetaan? 

Mikä motivoisi ketään hankkimaan ammatillisen koulutuksen, jos siivoojaan starttipalkka on samalla linjalla? Vai nousisiko esim. rivikokin palkka jonnekin 4000€/kk ja ravintolat triplaisivat hintansa? 

Nykyisin on vääryys se että palkan määrittää se mikä on koulutustaso. 

Palkan pitäisi määriytyä työn haastavuuden ja tuottavuuden mukaan. 

Työmarkkinoita pitäisi myös uudistaa siten että työ mitä pystyy tekemään etänä niin niiden palkkoja pitäisi tiputtaa koska heidän ei sinne työpaikalle edes tarvitse raahautua. 

Toimitotyön palkkoja pitäisi laskea reilusti, se on se kaikkein helpoin työ mitä on. 

Kunnon uudistus työmarkkinoille ja palkkoihin pitäisi saada. 

Vierailija
28/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tienaan 2900 e ja käteen jää 2087 e. Ei ole mitään vähennyksiä. 

Paljonko saat veronpalautuksia? Mulla ei myöskään vähennyksiä, pienempi palkka ja jää enemmän käteen, mutta veronpalautuksia tulee sellaiset 40-50e vuodessa.

Vierailija
29/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuruudenhulluutta ilmenee nyt Suomessa. Oikein per kkeleesti. Mikä on noussut päähän?

No varmaan työttömät äänestäneet ja saavat syyn olla menemättä töihin jos tuohon ei yllä palkallaan. Oikeasti harvassa paikassa tuota saa ilman lisiä, vaikka olisi ikälisät

Vierailija
30/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin siinä ei kysytty omaa palkkaa vaan mikä on huono palkka. munkin 5000e/kk palkka on mun mielestä huono. 

Siis verojen jälkeen vai?

3000€ /kk on hyvä palkka verojen jälkeen

Vierailija
31/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500 tai alle on huono

2500-3500 on normaali, tavallinen palkka

3500 tai yli on hyvä palkka

ja suuri palkka on yli 4500

Vierailija
32/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista... meillä vastavalmistunut DI saa sen 4000

Vierailija
33/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä kyselyä. Varmaan riippuu palkan suuruus työn kuormittavuudesta suhteessa palkkaan, asuinpaikkaan ja asumiskuluihin, talouden koosta, kulutustottumuksista.

Ansaitsen itse n. 1600-1700 euroa kuussa. Asun yksin Tampereella ja elämiseen jää tonni kuussa. Matkustelen, eikä mun tarvitse miettiä mitä kaupasta ostaa. Tosin normielämisen kulutustottumukset ovat pienet. En osta edes joka vuosi uusia vaatteita sukkia tms lukuunottamatta. Taidetarvikkeet maksaa, mutta ei niitäkään tarvitse joka kuukausi täydennellä.

Teen hieman vajaata työviikkoa kevyessä työssä (toimistosiivous), joten ajattelen että tuo raha tulee aika helposti.

Niin jos sulla olisi tuohon 2-3 kouluikäistä lasta yyhoona niin tilanne on toinen 

Vierailija
34/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko puhut ihan silkkaa zontaa tai olet ihan järjettömän tyhmä DI:ksi kun jäät tuollaiseen duuniin.

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. DI joka ei ole hakeutunut oman alansa töihin koska ahdistaa. Mielummin mäkkärin kassalla.

Ei se sano mitä duunia se tekee.

Vierailija
35/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko puhut ihan silkkaa zontaa tai olet ihan järjettömän tyhmä DI:ksi kun jäät tuollaiseen duuniin.

Oon väitöskirjatutkija

Olet siis opiskelija etkä DI

Vierailija
36/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Teen EMC-suunnittelua lääketieteelliseen käyttöön tulevien laitteiden parissa. Tuntuu vähän tyhmältä, että saan suunnittelusta saman palkan kuin hoitajat, jotka laitteita käyttävät.

Vierailija
37/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus on liian kovaa. 3000e eurolla pärjäisi mikäli ei tarvitsisi maksaa veroja.

Vierailija
38/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä kyselyä. Varmaan riippuu palkan suuruus työn kuormittavuudesta suhteessa palkkaan, asuinpaikkaan ja asumiskuluihin, talouden koosta, kulutustottumuksista.

Ansaitsen itse n. 1600-1700 euroa kuussa. Asun yksin Tampereella ja elämiseen jää tonni kuussa. Matkustelen, eikä mun tarvitse miettiä mitä kaupasta ostaa. Tosin normielämisen kulutustottumukset ovat pienet. En osta edes joka vuosi uusia vaatteita sukkia tms lukuunottamatta. Taidetarvikkeet maksaa, mutta ei niitäkään tarvitse joka kuukausi täydennellä.

Teen hieman vajaata työviikkoa kevyessä työssä (toimistosiivous), joten ajattelen että tuo raha tulee aika helposti.

Niin jos sulla olisi tuohon 2-3 kouluikäistä lasta yyhoona niin tilanne on toinen 

Niinhän minä tuossa sanoin, tokassa lauseessa.

Pointti oli se, että mulle alle 2000 euroa on paljon, koska mulla jää paljon käyttörahaa enkä koe, että palkka on työhöni suhteutettuna millään muotoa pieni.

Jos mulla olisi ne pari skidiä, niin tällä hetkellä kevyeltä tuntuva työ ei varmasti tuntuisi yhtä kevyeltä kun on lasten hoitaminen siihen päälle.Saati se stressi, saako ne ruokittua. Sille yh:lle 1600-1700 olisi siis surkea palkka.

Vierailija
39/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000 €- 5500€ / kk

8 vuotta työkokemusta

Vierailija
40/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on vääryys se että palkan määrittää se mikä on koulutustaso. 

Palkan pitäisi määriytyä työn haastavuuden ja tuottavuuden mukaan. 

Työmarkkinoita pitäisi myös uudistaa siten että työ mitä pystyy tekemään etänä niin niiden palkkoja pitäisi tiputtaa koska heidän ei sinne työpaikalle edes tarvitse raahautua. 

To

Olet tehnyt kaikenlaisia töitä ja toimistotyö on helpoin? Itse taas olen tehnyt ns. duunarityötä todella kauan ja kyllä se oli paljon helpompaa. Ei tulleet työt ikinä töihin. Usein myös niillä on korkeampi koulutus, jotka voi etänä tehdä. Ja toisaalta, jos tuottavuus määräisi palkan, pitäisi esimerkiksi sairaanhoitajien palkkoja laskea todella reilusti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi