Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset äänestivät: alle 3000 € on huono palkka

Vierailija
28.12.2023 |

Iltalehden lukijat äänestivät mikä heidän mielestään on huono palkka. Eniten ääniä sai alle 3000 euron kuukausipalkka.

Kommentit (57)

Vierailija
2/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, keskipalkka eli mediaani (puolet tienaa alle ja puolet yli) taisi olla jossain 3000e päälle ? 

Joten puolen mielestä ainakin tuo on huono, toisen puoliskon mielestä voi olla huono tai hyvä. 

Mielipide taitaa tulla enempi siitä riittääkö palkka haluamaansa elintasoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on minimipalkka kuukaudessa kokoaikatyöstä? Entä minimituntipalkka?

Vierailija
4/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä kyselyä. Varmaan riippuu palkan suuruus työn kuormittavuudesta suhteessa palkkaan, asuinpaikkaan ja asumiskuluihin, talouden koosta, kulutustottumuksista.

Ansaitsen itse n. 1600-1700 euroa kuussa. Asun yksin Tampereella ja elämiseen jää tonni kuussa. Matkustelen, eikä mun tarvitse miettiä mitä kaupasta ostaa. Tosin normielämisen kulutustottumukset ovat pienet. En osta edes joka vuosi uusia vaatteita sukkia tms lukuunottamatta. Taidetarvikkeet maksaa, mutta ei niitäkään tarvitse joka kuukausi täydennellä.

Teen hieman vajaata työviikkoa kevyessä työssä (toimistosiivous), joten ajattelen että tuo raha tulee aika helposti.

Vierailija
5/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vaan makseta kaikille keskimääräistä parempaa palkkaa, sillä korjais monta ongelmaa

Vierailija
6/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkkani on yliopistokoulutuksella karvan alle tuon 3000€ (taitaa ollaa tarkalleen jotakin 2998€). Vielä pari vuotta sitten palkkani (silloin n. 2800€) riitti, kun elämän oli mitoittanut niin, että se riittää. Nyt joutuu jo niin monesta karsia, joten elintason ei voi sanoa olevan sama. Luokittelen itseni pienituloiseksi, en tosi ihan alimpaan pienituloisten porukkaan kuulu, mutta pienituloinen olen kuitenkin. 

Vierailija
7/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen DI ja tienaan 2800 e / kk

Vierailija
8/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siinä ei kysytty omaa palkkaa vaan mikä on huono palkka. munkin 5000e/kk palkka on mun mielestä huono. 

Vierailija
9/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on minimipalkka kuukaudessa kokoaikatyöstä? Entä minimituntipalkka?

Suomessa ei ole minimipalkkaa.

Vierailija
10/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko puhut ihan silkkaa zontaa tai olet ihan järjettömän tyhmä DI:ksi kun jäät tuollaiseen duuniin.

Vierailija
11/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla samaa mieltä olen. Alle 3000e/kk bruttopalkalla en töitä ikinä tekisi koska se on surkea palkka. 

Joku noin 4000e/kk bruttona on sopiva palkka ja suomeen pitäisi saada laki joka määrittäisi täällä minimipalkan, sen pitäisi olla tuo 3000e/kk eli sitä pienempää palkkaa ei saisi maksaa.

Suomessa on kaikki niin kallista asumisesta autoiluun joten palkan täällä pitäisi olla kohtalainen että tänne voi esim lapsia tehdä. Nyt syntyvyys alhaista kun ei ole varaa lapsiin. 

Vierailija
12/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla samaa mieltä olen. Alle 3000e/kk bruttopalkalla en töitä ikinä tekisi koska se on surkea palkka. 

Joku noin 4000e/kk bruttona on sopiva palkka ja suomeen pitäisi saada laki joka määrittäisi täällä minimipalkan, sen pitäisi olla tuo 3000e/kk eli sitä pienempää palkkaa ei saisi maksaa.

Suomessa on kaikki niin kallista asumisesta autoiluun joten palkan täällä pitäisi olla kohtalainen että tänne voi esim lapsia tehdä. Nyt syntyvyys alhaista kun ei ole varaa lapsiin. 

Et tekisi töitä alle 3000e? Ei ihan mene nyt linjassa meidän hallituksen tavoitteiden kanssa, että työtä tehdään palkasta viis. 

Vierailija
13/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tekisi töitä alle 3000e? Ei ihan mene nyt linjassa meidän hallituksen tavoitteiden kanssa, että työtä tehdään palkasta viis. 

Vaihda jo levyä. Edellinen hallitus oli n*tsihallitus, sehän ihan julkisesti syrji ja haukkui tiettyjä ihmisryhmiä. 

Edellinen hallitus myös tuhosi meidän talouden ja nyt heidän takiaan joudutaan leikkaamaan. 

Vierailija
14/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuruudenhulluutta ilmenee nyt Suomessa. Oikein per kkeleesti. Mikä on noussut päähän?

Vierailija
15/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI ei nouse edes sängystä aamulla ellei palkka ala nelosella. 

Vierailija
16/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI ei nouse edes sängystä aamulla ellei palkka ala nelosella. 

Oon tutkija

Vierailija
17/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko puhut ihan silkkaa zontaa tai olet ihan järjettömän tyhmä DI:ksi kun jäät tuollaiseen duuniin.

Oon väitöskirjatutkija

Vierailija
18/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä kyselyä. Varmaan riippuu palkan suuruus työn kuormittavuudesta suhteessa palkkaan, asuinpaikkaan ja asumiskuluihin, talouden koosta, kulutustottumuksista.

Ansaitsen itse n. 1600-1700 euroa kuussa. Asun yksin Tampereella ja elämiseen jää tonni kuussa. Matkustelen, eikä mun tarvitse miettiä mitä kaupasta ostaa. Tosin normielämisen kulutustottumukset ovat pienet. En osta edes joka vuosi uusia vaatteita sukkia tms lukuunottamatta. Taidetarvikkeet maksaa, mutta ei niitäkään tarvitse joka kuukausi täydennellä.

Teen hieman vajaata työviikkoa kevyessä työssä (toimistosiivous), joten ajattelen että tuo raha tulee aika helposti.

Olen työkyvyttömyyseläkeläinen pk-seudulla ja saan kaiken kaikkia tukia 1500. Jos teen töitä sellaisella 2000 brutto niin itse palkka on 300 euroa joten ei järkeä. Olet oikeassa että asiat pitää suhteuttaa.

Vierailija
19/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh no enpä ole ikinä pitänyt palkkaani huonona, vaikka vasta tänä vuonna se nousi yli 3000 eur/brutto/kk. Hyvin tällä pärjäilee.

Vierailija
20/57 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta sen näkee miten köyhiä suomalaiset ovat kun 3000e tuntuu luksukselta! Eihän siitä jää kuin 2000e käteen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme