Minä en hyvätuloisena halua, että työttömiltä, sairailta ja pienituloisilta leikataan!
Se on kylmää ja epäinhimillisiä ja lisää turvattomuutta koko yhteiskunnassa.
Kommentit (586)
Monet hyvätuloiset antavat omastaan säännöllisesti keräyksiin ja lahjoittavat varojaan hyväntekeväisyyteen. Näin korkean veroasteen maassa se on kunnioitettava asia.
Olen itse keskituloinen eikä minulle ole kertynyt mitään omaisuutta. En ole velkaakaan. Siitä syystä valtion järkyttävä velka pöyristyttää. En kannata niiltä leikkaamista, jotka ovat nyt jo tiukilla. Olen ammattini puolesta yhdellä näköalapaikalla katsomassa kuinka vähätuloisten oikeasti käy.
Tavallaan olen samaa mieltä, mutta nykyisellään tukia saa moni sellainen joka ei niitä tarvitse. Systeemi on epäreilu, ei kannusta moniakaan tekemään yhtään mitään. Sairaille pitäisi olla ihan omat tukensa. Terve, nuori ihminen pitäisi saada töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tukijärjestelmän hyväksikäyttäjiä on loputon määrä ja tähän on tultava loppu. Ystäväni asui suuressa velattomassa kolmiossa pk-seudulla, myi sen ja sai ison kasan rahaa, laittoi ne säästöön ja nyt asuu kaupungin vuokra-asunnossa, saa tukia ja tekee töitä max. 25 h viikossa, vaikka saisi enemmänkin tunteja, mutta muuten jotkut työttömyystuet loppuisivat. Näitä riittää.
Samoin omat vanhempani roikkuivat tuilla, vaikka olisivat joutaneet töihinkin.
Oikeasti sairaat (syöpä yms.) on ihan eri juttu.
Jatkuvia masentujia en taas ymmärrä lainkaan.
Itse asiassa toimeentulotuki on alihyödynnetty. Eli kaikki, joilla olisi siihen oikeus, eivät hae sitä. Tämä tietenkin tulee muuttumaan, kun muita tukia leikataan niin paljon, että tt tuki on ainoa mahdollisuus. Mikä on huono asia, koska tt tuki on kaikkein passivoivin ja siitä on vaikein nousta.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään etuuksista kerran kuukaudessa anottavia, ei enää mitään tukiautomaattia. Kun kerran kuukaudessa pitää tunnin ajan selvittää omia ja perheensä kuukauden tekemisiä ja rahaa saa vain todelliseen tarpeeseen, niin verotustakin voidaan keventää. Ryhdytään auttamaan köyhiä perheitä oikein kunnolla, pari kertaa viikossa vertaistapaamisia, työnhakuneuvontaa, jumppaa jne. eikä mitään mahdollisuutta jäädä kotiin tekemään omiaan.
Tällä suunnitelmalla ja byrokratian määrällä kaksinkertaistit juuri tukimenot.
Itse elän säästämälläni osakesalkulla. Juurikin tänään esimerkiksi tuli Metsä Boardilta tilinpäätös, ja osinko leikkautuu puoleen kun firmalla on mennyt huonosti. Ei kivaa kun tulot siltä osin puolittuu, mutta näin se vaan menee. Ihan sama valtion jakamien tukien kanssa. Ei ole kivaa jos ne pienenee, mutta kun ei ole rahaa niin ei ole.
Pieni perustulo olisi ratkaisu. Jonka päälle olisi helppo tehdä keikkatyötä ja osa-aikatyötä. Pitkäaikaistyötöntä tuskin kukaan palkkaa kokoaikatyöhön, mutta keikkatyötä voisi hyvin löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Pieni perustulo olisi ratkaisu. Jonka päälle olisi helppo tehdä keikkatyötä ja osa-aikatyötä. Pitkäaikaistyötöntä tuskin kukaan palkkaa kokoaikatyöhön, mutta keikkatyötä voisi hyvin löytyä.
Ja säästyisi se massiivinen byrokratia, joka tähän menee. Kustannukset varmaan muutama miljardi.
Sama! Tulot 90000/v. En halua että heikoimmassa asemassa olevilta leikataan. Köyhät, kipeät, eläimet, luonto pitää priorisoida.
Niiltä on leikattava joita on niin paljon että leikkaamisella saavutetaan säästöjä.
Sitä paitsi mistä muusta voi leikata kuin tuista ja silloin se osuu tukien käyttäjiin väistämättä.
Vierailija kirjoitti:
Itse elän säästämälläni osakesalkulla. Juurikin tänään esimerkiksi tuli Metsä Boardilta tilinpäätös, ja osinko leikkautuu puoleen kun firmalla on mennyt huonosti. Ei kivaa kun tulot siltä osin puolittuu, mutta näin se vaan menee. Ihan sama valtion jakamien tukien kanssa. Ei ole kivaa jos ne pienenee, mutta kun ei ole rahaa niin ei ole.
Rikkailla on vaikeaa kun köyhät ei enää osta.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana ei ole se, että joku yksinasuva Liisa saa liikaa rahaa esimerkiksi työttömyysetuutta.
Ongelma on ollut se, että jos on esimerkiksi yksinhuoltaja, niin töihin ei ole aiemmin kannanut edes mennä alle 3000 bruttopalkalla pääkaupunkiseudulla. Liisan työtön kaveri Tiina, jolla on kaksi lasta kotona saa todella kilpailukykyiset tuet
-Lapsilisät
-Asumistukea lapsista
- Lapsikorotus työttömyysetuuteen
- Toimeentulotukea
- Ilmaiset päivähoitomaksut
Jne
Verotus tässä maassa on jo erittäin korkealla, mikä syö entisestään työhaluja. Tää superikkaiden "veroale" mistä kaikki mylvivät oli Marinin hallituksen "väliaikainen" vero mikä olisi poistunut kokonaan. Uusi hallitus jatkoi tätä rankaisu- ja kateusvero, mutta nosti sen tulorajoja mistä sitten saatiin näppärästi spinnattua, että hallitus antaa rikkaille veroalen.
Solidaarisuusveroksi kutsutaan Suomen valtion ansiotuloveroasteikkoon vuonna 2013 lisättyä korkeinta progressioporrasta.
Tehty Kataisen (kokoomus) aikana.
Valtion ansiotulovero on Suomessa progressiivinen. Veroprosentti nousee portaittain tulojen noustessa. Vuonna 2013 veroasteikkoon lisättiin uusi porras 100 000 euroa ylittäville vuosituloille. Niille määrättiin 31,75 prosentin vero, kun aiemmin korkein veroprosentti oli ollut 29,75 %. Tätä veroporrasta kutsutaan solidaarisuusveroksi.
Solidaarisuusveroa kiristettiin myöhemmin laskemalla progressioporrasta 90 000 euroon vuonna 2015 ja lopulta 72 300 euroon vuosiksi 20162017. Vuonna 2018 solidaarisuusveron alaraja on 74 200 euroa ja veroprosentti 31,25.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan solidaarisuusveron oli tarkoitus olla väliaikainen veronkiristys. Koska tuloveroasteikosta päätetään vuosittain, ei ole takeita, että solidaarisuusveron periminen lopetettaisiin.Rinteen hallituksen on tarkoitus jatkaa solidaarisuusveroa kauden loppuun.
Orpon hallitus on nostamassa solidaarisuusveron alarajaa 150 000 euroon.
Up