Tulli huolissaan: neulomisen suosio kasvanut räjähdysmäisesti.
Juuri 10-uutisissa nähtiin vaikeita tapauksia joissa oltiin jääty korna-aikana neulomiseen koukkuun. Lankaa tulee nyt rajojen yli valtavia määriä!
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi villalankaa pitää ostaa ulkomailta? Eikö suomalaista villalankaa ole tarjolla?
Ei ole, koska kaikki langankäsittelyyn tarvittavat tehtaat on lopetettu, kuten muukin ihmisille tärkeä tuotanto.
Ei ole lopetettu. Hyvin vaatimattomalla googlauksella löytyy kehräämöjä, joissa kehrätään suomalaista villaa, ja vielä erikseen suomenlampaan tai kainuunharmaksen villaa.
Täällä olisi pimeitä tumppuja tarjolla...
Vierailija kirjoitti:
Vain virkkaamiseen voi jäädä koukkuun.
Koukkuamiseen myös. Se onkin yllättävän hauskaa.
Kaikki keritty villa ei sovellu langaksi. Itse kun karstasin suomenlampaan villaa niin puolet oli liian lyhyttä langaksi kehräämiseen. Huovuttaa niistä kyllä voisi, täyttää tyynyjä jne. mutta kaikelle ei ole kysyntää.
Kutominen, kudin. Kyllä mä tykkään, että se on ihan oikeaoppisesti kutomista koska keskeneräisen työnkin nimi on kudin. Ei siinä kangaspuista ole kyse.
Novitan lankojen laatu on vähän mitä sattuu. Joku erä on hyvää ja joku taas ei. Sekää hyviä, että huonoja lankoja on tullut vuosien varrella ostettua.
Sadnes Garnin langat on parempia. Eikä Dropskaan ole ihan huono.
Novitahan muutti nyt 7v koostumusta. 80% villaa ja enää 20% vahviketta. Se voi vaikuttaa kestävyyteen, nähtäväksi jää. Ekologisuudella tätä markkinoivat.
Suomalaista villaa on kyllä todella paljon markkinoilla ja kaikissa vahvuuksissa, sen kuin hakee googlesta ja löytyy vaikka mitä. Ei tarvi ulkomaalaista ostaa.
Minäpä tikkuan sukkia, mitäs siihen sanotte?
Kyllä seiskaveikka on ihan höpölankaa, siitä en tee ikinä sukkia. Eivät kestä käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä tikkuan sukkia, mitäs siihen sanotte?
Minä teen tikkurin, kutomalla.
Mummojen rikokset kasvanut 400%
Poliisi huolissaan villarikollisuudesta.
Kätyreinä toimii usein lampaat laitumella.
ViilaMafian päällikkö ei kommentoi.
Siellä ne addiktineulojat sillan alla likasilla puikoilla piikittää villahihaa
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten neulojien häpeätaakka on suuri: Samaan aikaan suomenlampaanvillasta poltetaan 70 %. Miettikää kurjat omaa hiilijalanjälkeänne kun valitsette ei-suomalaisen villan.
Suomenlampaan villa on sitä karheaa ja kutittavaa, mitä kukaan ei vaatteisiinsä halua. Kelpaa korkeintaan huopikkaiksi ja saapassukiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mummojen rikokset kasvanut 400%
Poliisi huolissaan villarikollisuudesta.
Kätyreinä toimii usein lampaat laitumella.
ViilaMafian päällikkö ei kommentoi.
Hohhoijaa. Neulojat eivät enää nykyään ole mitään mummoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta oikeasti, että suomalainen lampaanvilla poltetaan ja samalla on mahdotonta esim. löytää aikuiselle kenkiä VILLAVUORELLA, jotain saakelin mikromuoviteddyä tungettu kaikkialle.
Joo, ekonomiaahan se, mutta pitäisihän tässä olla järkeäkin.
Pomarilla on kenkiä villavuorella. Mulla on sellaiset.
Missä se villavuori sijaitsee? Vuori ja vuori?
https://www.vauva.fi/keskustelu/5409334/petteri-orpo-ompelee-balettitos…