Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulli huolissaan: neulomisen suosio kasvanut räjähdysmäisesti.

Vierailija
27.12.2023 |

Juuri 10-uutisissa nähtiin vaikeita tapauksia joissa oltiin jääty korna-aikana neulomiseen koukkuun. Lankaa tulee nyt rajojen yli valtavia määriä!

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin mielelläni seiskaveikasta mutta lanka on valmiiksi jotenkin huopainen, täynnä mykkyröitä ja sukista tulee alle vuodessa todella epäsiistin näköisiä. Mistä muualta saisi suomalaista lankaa?

Outoa, itse olen ollut erittäin tyytyväinen 7 Veljekseen, lanka on halpaa mutta hyvää ja sukat kestävät vuosia hyvinä. Juuri kaveri esitteli 6 vuotta sitten neulomiani sukkia, ei ne toki uusiltä näytä enää mutta ei reikiä tms. En myöskään ole löytänyt möykkyjä keristä, yllättävänkin tasalaatuista on ollut.

On mullakin kutomuksia jotka ovat hyviä 6 vuotta sitten tehdyistä langoista. Mutta parina viime vuonna tehdyt ovat jotenkin hamppuiset. Äskettäin kutomani sukat olivat sitten varmaan huonommasta laadusta, lanka oli monesta kohtaa huopaantuneen oloiset.

Vierailija
62/95 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin mielelläni seiskaveikasta mutta lanka on valmiiksi jotenkin huopainen, täynnä mykkyröitä ja sukista tulee alle vuodessa todella epäsiistin näköisiä. Mistä muualta saisi suomalaista lankaa?

Outoa, itse olen ollut erittäin tyytyväinen 7 Veljekseen, lanka on halpaa mutta hyvää ja sukat kestävät vuosia hyvinä. Juuri kaveri esitteli 6 vuotta sitten neulomiani sukkia, ei ne toki uusiltä näytä enää mutta ei reikiä tms. En myöskään ole löytänyt möykkyjä keristä, yllättävänkin tasalaatuista on ollut.

On mullakin kutomuksia jotka ovat hyviä 6 vuotta sitten tehdyistä langoista. Mutta parina viime vuonna tehdyt ovat jotenkin hamppuiset. Äskettäin kutomani sukat olivat sitten varmaan huonommasta laadusta, lanka oli monesta kohtaa huopaantuneen oloiset.

Harmi, tekisin reklamaation Novitalle. Itse olen ollut tyytyväinen jokaiseen 7v -kerään, josta viimeisen parin vuoden aikana olen neulonut. Ja niitä on siis ollut monta kymmentä, melkein kerä per viikko tahdilla neulon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seskaveikkaan olen ollut tyytyväinen, mutta ohuemmat Novitan langat ovat olleet pettymys. Esim. Venla ei kestänyt kulutusta villatakkina ja vielä pisteli. 

Oletteko kuulleet sanan kudin? Siis kesken oleva neuletyö. Olen läntiseltä murrealueelta, joten kutominen on minulle tutumpaa, mutta voin neuloakin. Järjetöntähän asiasta on kiistellä.

Vierailija
64/95 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

me tuu naiset ovat 7 veljeksen lankan myynnin kieltäneet sextessinä

Onpa taas esimerkki älyn tasosta kun jää kaikki koulut käymättä. Silti pitää täällä vaan kirjoitella vaikka tuollaisesta sotkusta ei saa mitään selvää. 

Vierailija
65/95 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten neulojien häpeätaakka on suuri: Samaan aikaan suomenlampaanvillasta poltetaan 70 %. Miettikää kurjat omaa hiilijalanjälkeänne kun valitsette ei-suomalaisen villan.

Eri lammasrodut tuottavat laadultaan eritasoista villaa ja käsittääkseni suomenlampaan villa ei ole kovin laadukasta, joten sitä ei kasvateta villan takia.

Vierailija
66/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seskaveikkaan olen ollut tyytyväinen, mutta ohuemmat Novitan langat ovat olleet pettymys. Esim. Venla ei kestänyt kulutusta villatakkina ja vielä pisteli. 

Oletteko kuulleet sanan kudin? Siis kesken oleva neuletyö. Olen läntiseltä murrealueelta, joten kutominen on minulle tutumpaa, mutta voin neuloakin. Järjetöntähän asiasta on kiistellä.

Hmmm minä olen myös lännestä ja aina se on ollut neulomista, ja neulomisen tulos on neule. Kesken oleva neule on neuletyö tai neulomus :D.

Vierailija
67/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten neulojien häpeätaakka on suuri: Samaan aikaan suomenlampaanvillasta poltetaan 70 %. Miettikää kurjat omaa hiilijalanjälkeänne kun valitsette ei-suomalaisen villan.

Eri lammasrodut tuottavat laadultaan eritasoista villaa ja käsittääkseni suomenlampaan villa ei ole kovin laadukasta, joten sitä ei kasvateta villan takia.

Väärin. Suomeenlampaan villassa on erikoinen piirre, jota muissa villoissa ei ole. Lisäksi suomenlampaanvilla on ekologisin vaihtoehto suomalaisille. Lähivillaa.

Vierailija
68/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä siis tullia huolettaa?

Mikä siinä tullia huolettaa kysyt? Lankoja on löydetty piilotettuna jopa ruokakasseista ja sullottuna kenkiin. Nämä pirulaiset kutoo ja neuloo eikä virkavalta saa napattua heitä. Pimeä kauppa kasvaa kokoajan. Eilen näin yhden  mummelin nuorille myymässä. Muka sukkia ...

Vierailija
69/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota suomalaista villaa ei saa ostettua käytännössä mistään! Itse neuloisin siitä mieluusti ihan sukatkin enkä vain paitoja/villatakkeja eli ei ole mikään pakko olla islantilaista etenkään niihin vaatteisiin joita ensisijaisesti käytän sisällä, mutta suomivillaa on hankala saada ja se vähä on saatu ihan julmetun kalliiksi. Tuo islantilaisvillakin on tosi tyyristä, mutta edullista suomivillaan verrattuna.

Lisäksi se 100%suomivilla karstataan väärään paksuuteen eli se on joko aran-vahvuutta (sukkiin hivenen paksuhko etenkin kirjoneuleisiin) tai sitten 5mm puikoille joka taasen on turhan ohut noihin kaarrokeneuleisiin joiden kuuluu olla tuollaisia muhkeita. Tokihan siis sen kaarrokeneuleen voi neuloa vaikka 2,5mm puikoilla mutta se on sitten ihan eri tuote kuin tuollainen paksu villaneule jolla pärjää ulkonakin.

Ja siis on kai nuo nallet ja 7veikatkin suomalaista villaa, mutta niistä ei tule kivaa neulepuseroa, koska se lanka on jotenkin väärällä tavalla käsiteltyä ja siksi ne mulle on just sukkalankaa vain. Lisäksi niiden värikartta on suppea ja huono eli satunnaisesti on joku kiva uutuus- väri, mutta se on aina joku yhden sesongin ihme.

Vierailija
70/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain elämäni ihanimmat villalangat vauvojen nuttuihin Kainuusta, mummulastani. Kehräytettiin toki muualla,  silti se tuoksu oli aito.  Suomessa on yhä vielä on kehräämöjä, vaikka  suomalaiset uskovat, että Novita "seiskaveikkoineen" on se ainoa jota kannatta kutoa. Voi kun kiva keskustelu!

Vierailija
71/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin ottaa omaksi häpeätaakakseen ainoastaan ne asiat minkä itse kokee sen arvoisiksi. 

Vierailija
72/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikä! Mä neuloin alkusyksystä tuollaiset pitkävartiset kirjoneulesukat 7veljeksestä ja pohjavärinä käytin vanhaa valkoista, joka oli vielä sellainen 150g keräkin, jollaisia ne oli vielä joku 5v sitten ennen kuin keräkoko kutistui 100 grammaiseksi.

Ja kuviovärit kävin yhtä lukuunottamatta hakemassa just kaupasta ja nyt sitten parin kk:n käytön jälkeen (nuo siis on kotisukat eli ei kovinkaan kovalla kulutuksella) ne tietyt kuviot on ihan huopaiset ja nukkaantuneet kun taas se pohja on ihan siisti. Paitsi kärjistä kun sitä valkoista pitikin hakea vielä uusi kerällinen, kun se vanha kerä ei ihan riittänyt.

Vierailija
73/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Novita voisi käyttää suomalaista villaa, jostakin syystä käyttää turkkilaista. Moni voisi varmaan maksaa hiukan enemmänkin siitä kerästä kun olisi kotimainen.

Vierailija
74/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. 7 veljestä lanka on muuttunut huonompaan suuntaan. Siitä tehdyt työt eikä kestä siisteinä kovinkaan kauan. Lanka on kierretty löysempään kuin ennen. Pitkät villasukat jotka tein noin 5 vuotta sitten ovat hyvät vielä, mutta pari vuotta sitten neulotut olivat lötköt jo heti. Malli ja kutoja sama molemmissa sukissa. En ole sen jälkeen 7-veikkaa ostanut. Tilaan langat muualta, koska täällä ei ole kuin Novitan lankoja myynnissä

Vierailija
75/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilangan Kivijalka on edullista ja laadukasta sukkalankaa. Kannattaa kokeilla seiskaveikan sijasta.

Vierailija
76/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi villalankaa pitää ostaa ulkomailta? Eikö suomalaista villalankaa ole tarjolla?

Suomessa villaa käsitellään vain sen verran että siitä saadaan lankaa. Jos haluaa pehmeää lankaa, eikä sellaista joka raapii, täytyy villaa käsitellään enemmän. Sellaista lankaa saa valitettavasti vain ulkomailta.

Vierailija
77/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valitse villaa vaan langan 

alapa jalostamaan ja myymään sitä lampaasi villaa lankana 

Mihin tahoon voi kysyä, saisiko suomalaista villalankaa, tai joku tehdä sellaisen yrityksen ,joka tuottaa kotimaista lankaa ????????

Kehräämöiltä voit kysyä. Pirtin kehräämöstä olen tilannut tavallista sukkalankaa ja muutakin. On  paljon pieniä lammastiloja, jotka myyvät omaa tuotanto, googlella löytyy.

Huomaa, että suomenlampaan villa on eri asia kuin suomalainen lampaanvilla. Kainuunharmas, suomenlammas ja ahvenanmaanlammas ovat rotuja, joiden villa on parempaa kuin liharotuisten.

Vierailija
78/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan suomenlampaan villa on laadukasta, liharotujen ei ole. Suomenlammas on niin surkean pieni, että siitä tulee kovin vähän lihaa, ja entisinä aikoina villa oli tärkeämpää.

Vierailija
79/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenlampaan villa on liian karheaa vaatteisiin. Se ei edes pehmene käytössä ja vuosien kuluessa ollenkaan. Mulla on joku 10 vuotta vanha villahuivi ja se on edelleen kovin karhea. Novitan langoista kudottu.

Novitan lanka ei ole suomenlampaanvillaa, tuskin edes suomalaista villaa.

Suomenlampaan villa pehmenee käytössä. Ei ole yhtä kestävää kuin eräät muut, mutta sukkalangoissa on lisänä jonkin verran nailonia.

Vierailija
80/95 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neulalla neulotaan (esim. parsitaan sukkia=parsinneula) ompelukoneeella ommellaan. PUIKOILLA kudotaan sukkia ja villapaitoja, virkkuukoukulla virkataan. 

Sukkia ei voi neulalla tehdä. Ne on pakko KUTOA kutimilla eli niillä puikoilla. 

Hämähäkit, silkkiperhosen toukat sun muut ötökät kutovat! Niillä ei mitään puikkoja ole! 

Eikä varmaan kangaspuita, mutta tottahan se, että puissa kutovat.

Tilasin juuri suomenlampaan villaa villapaitatarpeisiin. Hintaa postikuluineen tuli n. 120€. Ei paha hinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme