Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perikunnan asioiden hoito

Vierailija
27.12.2023 |

Oletteko maksaneet asioiden hoidosta, mikäli yksi perikunnan jäsenistä hoitaa asiat käytännössä yksin ja muut sisarukset osallistuu vain ilmestymällä hautajaisiin?

Seurannut sivusta, kun puolison äiti menehtyi ja sisarukset eivät asu paikkakunnalla jolloin kaikki jää puolisoni vastuulle. Hoitaa sairasta isäänsä samalla ja hänenkin asioitaan päivittäin.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rahaa kuolinpesän tilillä ja jos jo muut vetäneet hernettä nenään, ulkopuolisen hoidettavaksi. Tuomarin tuntiveloitus 250-350€/h, niin siinä isokin pankkitili pian nollaantuu, kun hoitaa asioita ja täyttelee veroilmoituksia ja  lomakkeita viranomaisille. Ja kyselee valtakirjoja. Tuttavan perikunta on käyttänyt kuolinpesän hoitamiseen jo yli 40.000€. 

Tämäpä juuri ja minäkin tunnen tapauksen missä meni lähes 2v ja kulut oli valtavat. 

Vierailija
22/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia kyselen, kun sisarukset tosiaan ole edes isäänsä olleet tukemassa eivätkä ole todennäköisesti aikeissa olla missään vaiheessa muutenkaan osallisena kuin korkeintaan antavat tilinron mihin siirtää perittävät rahat.

Tuntuu kohtuuttomalle, että yksi järjestää hautajaiset ym yksin eikä tässä mitään talkoohenkeä ole näkyvissä.

Hautajaiset kannattaa antaa hautaustoimiston järjestettäväksi, joka veloittaa siitä kuolinpesää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesälle pitää aina nimetä hoitaja joka saa korvauksen kuluistaan. Jos se on puolisosi niin hän voi saada korvauksen.

Mietin vain kuinka voi määritellä kulut, kun ihan mahdoton selvitellä paljonko aikaa menee jne.

antakaa juristin tehtäväksi, veloittaa sitten kuolinpesää. Eipähän tule kenellekään mitään sanomista. Maksaa n. tonnin, puolitoista mutta työtä on valtavasti.

S#atanan Tollo!

Tiedätkö mitä juristin , eli asianajajan palkkaaminen  MAKSAA ?

Asianajajien  tuntiveloitus on 260 - 285 euros toimistosta riippuen. Lisäksi asianajaja veloittaa jokasestS puhelusta, jonka hän soittaa asian johdosta, kenelle tahansa..

Lisäksi asisnajajs, veloittaa  JOKASESTA  sähköpostists, minkä hän kuolinpesälle lähettää.

Samoin kaikki matkakustsnnukset.  Joten ei se noin vain ole yksinkertaista palkata juriidyus, ellei ole rahaa maksaa juristille.

Kaiken maailman pösilöt, tåssäki  ketjussa turpasansa aukoo.

Olen eronnut mies, ja totisesti tiedän, mitä juristin palkkaaminen maksaa.

Vierailija
24/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hoitanut mm.  molempien vanhempien kuolinpesät ja loppua ei näy. Satoja kilometrejä matkakuluja, aikaa, lippulappujen täyttöä, lukemattomia puheluja, verottajan kanssa asiointia ja  myös juristin konsultaatioita tarvittu. Ei ole riitainen kuolinpesä, mutta sisarukset asuvat ympäri maata jne. Nyt jälkeenpäin olen miettinyt, että on silkkaa tyhmyyttä olla juurikin se yksi sisarusparvesta, joka hoitaa kaiken. Tottakai selkeät laskut mukisematta on saanut laittaa kuolinpesän tilille,mutta jos olisin oikeasti ymmärtänyt mikä työmaa tässä kaikessa on , en olisi ikinä suostunut, enkä tule koskaan enää suostumaan. Lähes jokaisesta suvusta usein löytyy se yksi kiltti, joka ei surun keskellä ymmärrä ihan täysillä, että mitä kaikkea se kuolinpesän hoito oikeasti tarkoittaa. Kukaan ei koskaan kiitä myöskään, annetaan tosiaan ne tilinumerot mihin mahdollisesti tulevan perinnön saa laittaa, ja toivotaan asioiden ripeää hoitoa. Jos kuolinpesässä on yhtäänkään rahaa, suosittelen että otatte sen juristin, säästyy omaa murehtimista, unettomia öitä ja valtavasti vaivannäköä. Hullukaan ei tähän hommaan kannata ryhtyä.

Vierailija
25/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hoitanut mm.  molempien vanhempien kuolinpesät ja loppua ei näy. Satoja kilometrejä matkakuluja, aikaa, lippulappujen täyttöä, lukemattomia puheluja, verottajan kanssa asiointia ja  myös juristin konsultaatioita tarvittu. Ei ole riitainen kuolinpesä, mutta sisarukset asuvat ympäri maata jne. Nyt jälkeenpäin olen miettinyt, että on silkkaa tyhmyyttä olla juurikin se yksi sisarusparvesta, joka hoitaa kaiken. Tottakai selkeät laskut mukisematta on saanut laittaa kuolinpesän tilille,mutta jos olisin oikeasti ymmärtänyt mikä työmaa tässä kaikessa on , en olisi ikinä suostunut, enkä tule koskaan enää suostumaan. Lähes jokaisesta suvusta usein löytyy se yksi kiltti, joka ei surun keskellä ymmärrä ihan täysillä, että mitä kaikkea se kuolinpesän hoito oikeasti tarkoittaa. Kukaan ei koskaan kiitä myöskään, annetaan tosiaan ne tilinumerot mihin mahdollisesti tulevan perinnön saa laittaa, ja toivotaan asioiden ripeää hoitoa. Jos kuol

Kuulostat kuin puolisoni olisi kirjoittanut tämän tulevaisuudessa. Hän ei vielä ole valittanut työmäärää, mutta kunhan isästäänkin aika jättää on koko homman selvittely taas hänellä.

Ap 

Vierailija
26/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesälle pitää aina nimetä hoitaja joka saa korvauksen kuluistaan. Jos se on puolisosi niin hän voi saada korvauksen.

Mietin vain kuinka voi määritellä kulut, kun ihan mahdoton selvitellä paljonko aikaa menee jne.

Voi verrata esimerkiksi omaishoitajan palkkioon, joka on yhtä hankalasti määriteltävissä. Löytynee DVV:n sivuilta.

Matkat voi merkitä kilometreinä.

Vierailija
27/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on silkkaa ahneutta rahasta asioiden hoidosta ylimääräistä, jos perintöä on muutenkin tulossa. Kyllähän niin voi tehdä jos välttämättä haluaa, mutta kun kyseessä on oma perhe niin miksi edes yhteisiä asioita ei voisi hoitaa talkoohengessä.

Ei ne ole "talkoot" jos vain YKSI niitä hoitaa. eikä silloin voi talkoohengestäkään puhua jos ne kaatuu yhdelle.

Vierailija
28/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on silkkaa ahneutta rahasta asioiden hoidosta ylimääräistä, jos perintöä on muutenkin tulossa. Kyllähän niin voi tehdä jos välttämättä haluaa, mutta kun kyseessä on oma perhe niin miksi edes yhteisiä asioita ei voisi hoitaa talkoohengessä.

Talkoot tarkoittaa yhdessä tekemistä. Jaetaan siis hoidettavat asiat tasan kaikille, vai mitä? Se on sitä talkoohenkeä se. 

Vierailija
29/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän lähiomaiselle tuollaista makseta. Kulut maksetaan kuittien mukaan, jos on mennyt rahaa virkatodistusten ym maksuun.

Joku omainen hoitaa maksutta tai sitten palvelu ostetaan ulkopuolelta. Toki etukäteen voi sopia vaikka, että haluaa jonkun könttösumman esim 200€, mutta muiden ei ole pakko suostua tuohon eikä sitä voi ottaa perikunnan varoista. Niistä varoista kun pitää olla viralliset kuitit eikä itse saa kyhätä mitä sattuu kuitteja. 

Selvä. Ne jotka eivät ehdotettuun summaan suostu, hoitavat sitten asiat itse. Maksutta tietenkin, koska eivät maksuun suostuneet. 

Vierailija
30/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivat talkoot, kun yksi tekee työt ja muut vain arvostelee.

Vierailija
31/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitui sopuisasti. Minä ja sisarukseni, jotka asuimme tässä lähellä hoidimme hommat. Hautajaijärjestelyt, perunkirjoitukset, asunnon tyhjentämisen ja myynnin ym. Toiset sisarukset asuvat satojen kilometrien päässä, joten minusta tämä oli itsestään selvää. Kovasti kiittelivät meitä, tietysti. Mistään ei riidelty, kukaan ei katkeroitunut tai vetänyt hernettä nenään. Nämä nyt vaan ovat asioita, jotka tulee hoitaa.

Vierailija
32/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän lähiomaiselle tuollaista makseta. Kulut maksetaan kuittien mukaan, jos on mennyt rahaa virkatodistusten ym maksuun.

Joku omainen hoitaa maksutta tai sitten palvelu ostetaan ulkopuolelta. Toki etukäteen voi sopia vaikka, että haluaa jonkun könttösumman esim 200€, mutta muiden ei ole pakko suostua tuohon eikä sitä voi ottaa perikunnan varoista. Niistä varoista kun pitää olla viralliset kuitit eikä itse saa kyhätä mitä sattuu kuitteja. 

Kyllä siihen menee aikaa, ei vain kuluja.  Perukirjan kirjoittaja, lakimies, kysyi korvaussummaa.    Sain 700  mikä oli vähän kun 100 kmn päässä hoidin asiat, tyhjensin asunnon, myin sen ja kesämökin.   Puhelinkuluja, aikaa. Järjestin hautajaiset kolmannella paikkakunnalla vainajan sukuhautaan 

Virkatodistukset ym kuitilliset ovat taas ohan eri kuluja, nehän maksetaan vainajan tililtä.

Pesänhoitokulut lopuksi kun varat ovat kuolinpesän 

Vierailija
33/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoitui sopuisasti. Minä ja sisarukseni, jotka asuimme tässä lähellä hoidimme hommat. Hautajaijärjestelyt, perunkirjoitukset, asunnon tyhjentämisen ja myynnin ym. Toiset sisarukset asuvat satojen kilometrien päässä, joten minusta tämä oli itsestään selvää. Kovasti kiittelivät meitä, tietysti. Mistään ei riidelty, kukaan ei katkeroitunut tai vetänyt hernettä nenään. Nämä nyt vaan ovat asioita, jotka tulee hoitaa.

Näinhän ne kuuluisi tehdäkin, mutta ei se aina ole noin kuten kuvailet. Suurin osa ei edes kiitosta halua sanoa asioiden hoidosta.

Vierailija
34/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun perukirjaan oli jo kirjattu pesänhoitajalle maksettava summa pankissa käydessä pankki perukirjan mukaan maksoi summan ilman erillisiä lippulappusia. 

Vierailija
35/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesän osakkaat voivat sopia keskenään, että kuolinpesä maksaa palkkion sille osakkaalle, joka hoitaa kaikki tarvittavat järjestelyt. Palkkion määrä on vapaasti sovittavissa, mutta verottaja tuskin hyväksyy sitä vähennyksenä perukirjassa. Jos osakkaat eivät pääse palkkiosta yksimielisyyteen, niin asioita hoitava osakas ei voi omalla päätöksellään laskuttaa kuolinpesältä tekemiään työtunteja. Selvät asioiden hoidosta hoituneet kulut (esim. polttoainekustannukset kuolinpesän hoitoon tarvituista automatkoista) osakas voi ilman muuta laskuttaa kuolinpesältä.

Vierailija
36/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesänhoitajan palkkio minulle ainakin maksettiin, kun hoidin perunkirjoituksen tietojen keräämisen asianajajalle, samoin hautajaisjärjestelyt.

Ei olisi automaattisesti maksettu, jos en olisi ottanut asiaa itse esille.

Vierailija
37/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se normaalia ole, että kuolinpesä maksaa palkan. Kilometrikorvaukset ja kuolinpesän aiheuttamat kulut veloitin kuolinpesältä. Muuten hoidin kaiken ilmaiseksi. Jos palkkaa maksetaan, niin se on ulkopuolinen pesänhoitaja tai lakimies.

Vierailija
38/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se normaalia ole, että kuolinpesä maksaa palkan. Kilometrikorvaukset ja kuolinpesän aiheuttamat kulut veloitin kuolinpesältä. Muuten hoidin kaiken ilmaiseksi. Jos palkkaa maksetaan, niin se on ulkopuolinen pesänhoitaja tai lakimies.

Kyllä se on ihan normaalia, mutta siitä pitää sopia. On omaa hölmöyttäsi, että teit sen ilmaiseksi. 

Vierailija
39/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ei nimetä pesänhoitajaa eikä makseta normaalitilanteissa.

Vierailija
40/67 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri hoitanut syyskuussa kuolleen lähiomaiseni asioita. Ei ole tullut mieleenikään pyytää maksua käyttämästäni ajasta, mutta selvät kulut (esim. auton vuokra vainajan tavaroiden kuljettamiseen) kuolinpesä on maksanut.

Vaimo hoiti perikuntansa perunkirjoituksen. Sisarukset itse ehdottivat, että perii korvauksen työstään. Menihän siinä aikaa. Etenkin pankkien ja vakuutusyhtiöiden kanssa. Noista virkatodistuksista on tietysti kuitit, joten ne menee itsestäänselvinä pesän maksettavaksi.

Perinnön jaossa pappaa viime vuodet hoitanut sisarus sai isomman osuuden kuin muut. Tämäkin yhteinen sopimus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi