Miten tulisi toimia altzheimer-läheisen kanssa??
Appiukolla altzheimer-dg ja lääkitys. Asuvat kahden anopin kanssa. Molemmat eläkkeellä, paitsi appi luulee olevansa töissä. Herättää anopin joka aamu klo 6 ja alkaa kyselemään töistä, töihin pitäs mennä, mikä päivä tänään on, miksi ei ole soitettu töistä jne. Joka HELVETIN aamu?! Anoppi selittää että olet eläköitynyt ja et enää ole menossa töihin. Tää kysely toistuu joka päivä kymmeniä kertoja, aina yhtä yllättynyt eläkkeellä olosta. Alkaen aamusta päättyen iltaan. Appi ei pääse töihin ku ajokortti otettu pois ja heillä ei enää onneksi ole autoa. Lähtisi varmaan muuten.
Onko tämä vaan kestettävä tämä jatkuva jankutus? Anoppi on todella väsynyt tilanteeseen, pakenee välillä kahvilaan, mutta sinnekin appi soittelee jatkuvasti missä on ja milloin tulee. Osaa siis käyttää puhelinta.
Mitään kotihoidon apuja jne ei saa koska on hyväkuntoinen ja toimintakyky tallella ja anoppi hoitaa (ei oo virallinen omaishoitaja, eikä sitä haluakaan)
Mitä tekisitte seuraavaksi?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole virallinen omaishoitaja? Miksi tekee työn ilmaiseksi? Minä en ymmärrä....
Omaishoitajuuteen littyy sudenkuoppia. Jo son omaishodossa, ei välttämättä ole oikeutettu niihin asioihin/tukiin, mihin muuten olisi. Se on vähän niin kuin jok-tai, eli yhteiskunta hoivaa-tai omaishoitaja hoivaa. Kannattaa ottaa selvää etukäteen ennenkuin ryhtyy omaishoitajaksi. Se nimittäin on muistisairaan kanssa todella rankkaa työtä unettomien öiden seuratessa toistaan.
Ihan ensimmäiseksi hakisin anopille omaishoitajan statuksen.
Tollanen tilanne vaatii pitkää pinnaa, ilmeisesti ovat olleet kauan kimpassa?
Jaksuja teille molemmille, ei ole helppo tilanne.
Edit: ja en ole lukenut muuta kuin aloituksen.
Meillä anoppi muutti erilleen appiukosta. Oma asunto. Käy vierailulla puolisonsa luona, mutta kotihoito vastaa hoidosta.
Ajattelen, kotihoito aidosti järjestyi helpommin, kun appiukko asuu yksin.
Anoppi muuten oli sitä tyyppiä, joka passaa kaiken puolisonsa eteen. Vaikka on itse kaksi vuotta appiukkoa iältään vanhempi.
Anoppi laittoi kengätkin apelle jalkaan. Nykyään appi saa kengät itse jalkaansa.
En tiedä, millaisen ajatusmaailman muutoksen vaati anopin päässä tuo erilleen muutto, mutta itse ihailen häntä, että kykeni siihen.
Jos nyt ei vielä ihan laitosvaiheessa ole, kannattaa keskustellessa vaihtaa puheenaihetta.
Kyllä minä yrittäisin olla kotona mahdollisimman pitkään, jos rakkaani sairastuu muistisairauteen siihen asti kuin se sujuu ilman suurempaa draamaa. Esimerkiksi siihen jatkuvaan saman asian kyselyyn oppii kyllä vastaamaan rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tästä apista pitää tehdä useita huoli-ilmoituksia. Lisäksi tämän anopin kannattaa hakea avioeroa ja muuttaa pois riippumatta siitä, millaiset todelliset tunteet anopilla todellisuudessa appea kohtaan on. Avioeron myötä anoppi vapautuu ja ehkä apin tilanne otetaan sosiaalitoimessa vakavammin kun ei ole ketään hoitajaa ja asuu yksin.
Mikä ihme apin tilanne, hiukan sekava juttu sulla.
Ei mitään avioeroa, vai meinasitko yrittää yllyttää luopumaan leskeneläkkeestä?
Tilannetta ei oteta yhtään sen vakavammin ennen kuin on tullut muutama isompi pelastustoimen tehtävä, asui yksin tai kaksin.
Palauttaa maan pinnalle se appi. Minulla anoppi samassa jamassa, mutta jutut on paljon lennokkaampia kukaan hänen lapsistaan ei niitä kuuntele vaan lopettavat puhelun samantien tai jos ovat käymässä lähtevät pois. Voin vain sanoa ettei mielikuvitusta puutu ja on todella paha suustaan
Vierailija kirjoitti:
Palauttaa maan pinnalle se appi. Minulla anoppi samassa jamassa, mutta jutut on paljon lennokkaampia kukaan hänen lapsistaan ei niitä kuuntele vaan lopettavat puhelun samantien tai jos ovat käymässä lähtevät pois. Voin vain sanoa ettei mielikuvitusta puutu ja on todella paha suustaan
Muistisairaita hoitaneena, voin kertoa, että tämä ei ole oikea tapa. Sairaus voi tehdä myös ilkeäksi, sen muistamattomuuden lisäksi. Tai epäluuloiseksi, rääväsuuksi ja estottomaksi. Muistisairaan jutut voi jättää omaan arvoonsa ja myötäillä sopivissa kohdissa. Ja muistuttaa itseään, ei sairasta, että sairaus puhuu. Ei siitä inttämisestä mitään hyvää seuraa. Vähän voi hämätä hetkessä sopivasti ja johdatella ajatukset muualle. Rasittavaahan höpöjuttujen kuuntelu on, mutta ei pidä ottaa niitä tosissaan. Ja ehkäpä joku lääkityskin voi auttaa sairasta. Joskus muistisairas on masentunut ja siihen saa lääkettä.
Voimia muistisairaan omaisille!
Anopilla on siis todettu jo alzheimer. Nyt pitäisi huolehtia miten anoppi jaksaa. Jos hän ei ala omaishoitajaksi niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin laitos. Muuten kyseessä on heitteillejättö ainakin yhteiskunnalta. Ketään ei saa jättää heitteille, vaikka kuinka halutaan säästää. Omaisella saattaa pinna katketa dementikon kanssa ja silloin voi tapahtua vaikka murhia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yrittäisin olla kotona mahdollisimman pitkään, jos rakkaani sairastuu muistisairauteen siihen asti kuin se sujuu ilman suurempaa draamaa. Esimerkiksi siihen jatkuvaan saman asian kyselyyn oppii kyllä vastaamaan rauhallisesti.
Kannattaa yrittää vastata aina eri tavalla. Esimerkiksi ollaan autossa ja kysymys kuuluu "mihin me olemme menossa?" Kuinka monta erilaista vastausta tähän keksit? Kerrottiin kylä, se ihminen, jonka luo oltiin menossa ja asia. Viimein mummo huokasi " sinulta sainkin oikean vastauksen".
Pitkän linjan hoitajana muistisairaiden parissa neuvon aivan päinvastoin kuin monet täällä, missään nimessä ei kannata ryhtyä omaishoitajaksi. En jaksaisi mun työtä kahdella vapaapäivällä kuukaudessa, omaishoitajuus on järkyttävän iso taakka. Ja kyllä, esim kotihoitoa saa siinä tapauksessa lähinnä isolla rahalla jos kotona on toimintakykyinen omaishoitaja. Saati laitospaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että sukulaisten (usean) pitää ottaa myös vastuuta. Ja joku menee apen seuraksi aina välillä päivittäin, anoppi saa rauhaa. On hoitovuoroja tai siis joku vastailee kysymyksiin, avustaa appea. Tai anoppi muuttaa omaan asuntoon, rauhaan? Jolloin tulee apua. Ehkä koti on apelle tärkeä paikka ja helpoin, vielä. Mutta ongelmana on se että kunta usein sijoittaa laitokseen, sairaalaan tai jopa vanhusten psykiatriselle, ne eivät ole kodikkaita paikkoja, voi olla ahdistaviakin ja jos on alkuvaiheen tila? Lääkkeitä kohta pumpataan täyteen? Ellei ole kodinomainen paikka myöhemmin yksityiseltä tai kunnalla, mutta omaisten pitää pitää kiinni oikeuksista. Ellei lähikunta. Maksavatko sukulaiset kodinomaisen paikan läheltä tai kotisairaanhoidon. Kotihoito on vain tietyn ajan, hekin ravaavat anopin tuskaksi ja tuskin auttaa aamuasiaa noin aikaisin.
Mitä enemmän sukulaiset auttaa, sitä vähemmän saa kotihoidosta apua.
T.kokemusta on
Ensimmäisenä yhteys lääkäriin ja lääkitys kuntoon.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/