Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pianon virittää itse, jos ostaa mittarin, joka näyttää äänen taajuuden?

Vierailija
25.12.2023 |

Sitten vaan vääntelee kieliä kireällä sen mukaisesti?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lienee olemassa joku puhelinsovellus joka kuuntelee äänentaajuuksia ja näyttää ne numeroina. Ei tarvinne ostaa mitään kalliita erikoistyökaluja mokomaan.

Vierailija
62/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen voi virittää. Ja sen jälkeen tilata paikalle pianonvirittäjä.

No mikä siinä on käytännössä erona, virittääkö sen kultakorva, joka kuulee itse, milloin taajuus on oikea, vai tavis, joka katsoo mittarista, milloin taajuus on oikea?

Ensimmäisen jäljiltä piano on vireessä, jälkimmäisen kaatiksella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tähän mennessä on jo tullut ilmi, asia ei ole aivan yksiselkoinen. Siksi on syntynyt pianonvirittäjien ammattikunta, tosin nykyään  useimmiten sivutoiminen.

Kuitenkaan en lakkaa hämmästelemässä, kuinka paljon mammapalstalta löytyy porukkaa, joka katsoo olevansa riittävän päteviä ottamaan kantaa tähänkin erikoisalueeseen.

Mitäs jos pysyisitte vaan esim. arvioimassa linnanjuhlien vaatetuksia tai haukkumassa työttömiä? Ettehän te toki niistäkään mitään tiedä, mutta eipä teidän juttujanne kukaan toisissaan otakaan.

Tällä palstalla toden totta on Suomen ainutlaatuisimmat ihmiset. Taidan olla ketjun ainoa, jolla ei ole Steinwayn flyygeliä.

Vierailija
64/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysimittainen konserttiflyygeli on vaikea saada kuljetettua uudempiin kerrostaloasuntoihin. Portaikot tekee tenää eikä mahdu ovesta sisälle.

Ovesta mahtuu kyllä varmasti sisälle, mutta sen sijaan mutkaisissa portaikossa kolmimetrisisen konserttiflyygelin kääntäminen voi olla hankalaa. Tosin en ymmärrä, miksi sitä kukaan haluaisikaan kerrostaloasuntoon, koska niin isosta flyygelistä lähtee liian kova ääni normaaliin asuntoon. Asuntoon sopii paremmin 160-180 cm pituinen flyygeli, ja silloinkin huoneen pitää olla tarpeeksi iso.

Flyygelistä otetaan kuljetettaessa jalat irti. Siksi sitä on selvästi helpompi saada mahtumaan esim. ovista kuin mitä monet kuvittelevat.

Ei hätää, Steinwayltä voi tilata tuollaisen kivan "Floor Templaten", jolla voi mallailla, minkä kokoinen flyygeli sopii parhaiten olohuoneeseen.

Vierailija
65/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma on pianosi. Saat tehdä sille ihan mitä haluat. Kunhan muistat sitten joskus ostajalle kertoa, koska amatilainen on sen viimeksi virittänyt. Kaatiksella eivät kysele ja pronssirungosta voi saada paremman hinnan metalliromuna kuin ostajalta pianona.

Se ei ole pronssia vaan valurautaa jossa on maali päällä. 

Vierailija
66/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tähän mennessä on jo tullut ilmi, asia ei ole aivan yksiselkoinen. Siksi on syntynyt pianonvirittäjien ammattikunta, tosin nykyään  useimmiten sivutoiminen.

Kuitenkaan en lakkaa hämmästelemässä, kuinka paljon mammapalstalta löytyy porukkaa, joka katsoo olevansa riittävän päteviä ottamaan kantaa tähänkin erikoisalueeseen.

Mitäs jos pysyisitte vaan esim. arvioimassa linnanjuhlien vaatetuksia tai haukkumassa työttömiä? Ettehän te toki niistäkään mitään tiedä, mutta eipä teidän juttujanne kukaan toisissaan otakaan.

Tällä palstalla toden totta on Suomen ainutlaatuisimmat ihmiset. Taidan olla ketjun ainoa, jolla ei ole Steinwayn flyygeliä.

Eikös jokainen perhe laita lapsensa pianotunneille ja hanki kotiinsa Steinwayn?

Vierailija
67/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä siinä on käytännössä erona, virittääkö sen kultakorva, joka kuulee itse, milloin taajuus on oikea, vai tavis, joka katsoo mittarista, milloin taajuus on oikea?

Ensimmäisen jäljiltä piano on vireessä, jälkimmäisen kaatiksella. 

Höpsistä. Suuri joukko pianoja menee joka vuosi kaatikselle, muttei siksi että ne olisi viritetty itse vaan siksi, ettei niille ole riittävästi kysyntää.

Joku vanha piano voi toki posahtaa, jos löystyneet kielet kiristää liian nopeasti, mutta ei muuten ehjä piano varovaisesta tappien säätelystä rikki mene sen enempää kuin toimiva kitarakaan. Helpommalla joka tapauksessa pääsee kun maksaa oikealle virittäjälle.

-eri, ohis.

Vierailija
68/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seuraan Nasse-sedän esimerkkiä ja virittelen pulloista klaviatuurin kohdilleen. Se on mukavaa hommaa.

Vierailija
69/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pianonviritys on ammattilaisen hommaa, jolla on siihen tutkinto. 

Vierailija
70/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei varmaan haettu nyt mitään hifistelyä vaan "projektia", jos ilmaispianoa voisi leikkimielellä viritellä itse.

Vierailija
71/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pianon kuljetuksen ammattilaiset asialla:

Vierailija
72/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei varmaan haettu nyt mitään hifistelyä vaan "projektia", jos ilmaispianoa voisi leikkimielellä viritellä itse.

Peesi tälle. Suomi on täynnä vanhoja oppilastason pianoja, joiden arvo on käytännössä nolla, ja jotka ovat paikoillaan vain siksi että niistä eroon pääseminen on niin hankalaa.

Jos joku tee-se-itse-mies tai -nainen innostuu hankkimaan parilla kympillä viritysavaimen ja saa sillä tyhjän panttina olevan pianon sellaiseen kuntoon että sillä ilkeää huonommalla korvalla joululauluja soittaa, on se minusta vain hienoa.

Palstalaiset sitten toki kohtelevat Steinway-flyygeleitään paremmin.

Vierailija
73/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä "ammattilais" -uskontoa mikä tähän maahan on levinnyt, että pitäisi johonkin 5 euron pianoonkin tilata tuhannen euron ammattilainen virittämään se, täysin suhteetonta ja järjetöntä touhua. Tuollaisen voisi itse yrittää virittää edes vähän paremmaksi kuin aiemmin.

On ihan kuin jotain outoa propagandaa että kukaan ei itse kykenisi yhtään mihinkään ilman koulutusta ja virallista tutkintoa, sehän ei pidä paikkaansa!

Vierailija
74/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pianossa vasara lyö useaan kieleen kerralla, niin ei sellaista taida saada millään mittarilla vireeseen.

Vierailija
75/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä "ammattilais" -uskontoa mikä tähän maahan on levinnyt, että pitäisi johonkin 5 euron pianoonkin tilata tuhannen euron ammattilainen virittämään se, täysin suhteetonta ja järjetöntä touhua. Tuollaisen voisi itse yrittää virittää edes vähän paremmaksi kuin aiemmin.

On ihan kuin jotain outoa propagandaa että kukaan ei itse kykenisi yhtään mihinkään ilman koulutusta ja virallista tutkintoa, sehän ei pidä paikkaansa!

Mistä tuhannen euron virittäjästä oikein puhut? Tilasin viimeksi pianonvirityksen viime syyskuussa. Lasku oli 108 euroa, ja virittäjä oli koulutettu ammattilainen (Suomen Pianonvirittäjät ry:n jäsen). Tonninkin laskun voi kyllä saada aikaiseksi, jos haluaa pianoon virityksen lisäksi merkittäviä korjaustöitä.

Vierailija
76/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näitä ilmaisia Steinwayn flyygeleitä ja pienoja kukaan halua?

Vierailija
77/89 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

apn kysymykseen vanhoista pianoista: Piano pitää pitää vireessä ja lämpimåssä tasalämpöisessä ja tasakosteus tilassa koko ajan, jotta se säilyttää sointinsa. Pianon tai viulun sointi on eri asia kuin yksittäisen koskettimen tai kielen nuotin puhtaus.

Ihan hyvinhän voi ostaa sähköpianon joka on "aina 100% oikeassa vireessä". Silti jostain syystä kaikki konserttimuusikot valitsevat äänityksiin sen 120 vuotta vanhan soittimen - jota on pidetty hyvässä soinnissa 120 vuotta.

Tähän pikku korjausta. En ole pianisti enkä tiedä pianon (tasavireisestä) virityksestä mitään, mutta 

-piano ei parane vanhetessaan. Monet soittimet kululvat käytössä ja piano kestää vain tietyn määrän virityksiä. Vain jousisoittimet tuntuvat paranevan ja nekin vain tietyin edellytyksin.

Metallirunkoinen (nykyaikainen) piano vaatii täyden koneistuksen jos sitä aikoo käyttää  vuosisadan. 1800-luvun pianot ovat puurunkoisia ja kestävät vieläkin huonommin. Sellaisen voi entistää mutta koristeeksi ja kotikäyttöön. Konserttipianisti toivoo ilman muuta uudehkoa soitinta.

-Kaikki sähköpianot eivät ole 100% vireessä. Olen soittanut Rolandin valmistamaa Rhodes-soitinta (Fenderin tekemänä Rhodes oli vielä legendaarinen soitin) ja se kuulosti hirveältä - monin tavoin määrittelemättömän epävireiseltä.

Vierailija
78/89 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset tästä keskustelusta, poika pääsi taaperona pianon kimppuun rumpukapuloiden kanssa ja olen siitä asti miettinyt, kannattaako sitä yrittää korjata. Pahasti epävireessä ollut pari kosketinta vuosia ja pari pintaa irti koskettimista. On puulämmitteisessä talossa ja lämpötilavaihteluja paljon. Sillä ei ole soitettu vuosiin, mutta alun perin se oli oikein kiva piano virittäjänkin mielestä, kun kävi lähes 40 vuotta sitten... Yleensä en ihmisten pianoista ihastu, mutta tämä oli jotenkin flyygelimäinen, puhdasääninen. Ei nuhaisen tai tahmean oloinen.

Vierailija
79/89 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen pianojen suurin ongelma ei ole vireys vaan kosketus. 

Kielet on rautarungossa ja eniten vaikuttaa lämmönvaihtelu, ei kosteus?

Vierailija
80/89 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hypoteettisen teoreettisesti voisit noin tehdä. Käytännössä et onnistu suurella todennäköisyydellä. Toki voit koettaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä