Ottaisitteko 175 000 lainan 3000 bruttotuloilla?
Kommentit (8)
Mulla tulot suunnilleen samat. Lainaa on 160000 ja vähän autolainaa.
Olen yh ja yksi lapsi. Asumiskuluihin menee yhteensä n.1150.
Hyvin ollaan pärjätty. Mulla ei ole tarvetta matkustella tai ostella kokoajan uusia vaatteita.
Enemmän nautin ihanasta kodista.
Ja jos tilanne pahasti muuttuu niin ainahan talon voi myydä ja muuttaa halvempaan.
Entäs kun korot nousevat?
Yleensä kannattaa laskea, että asumismenoihin voi mennä korkeintaan kolmannes nettotuloista.
Jos korot vielä nousevat, niin sitten mennään okt-ostoksille.
Ja mun mielestä meillä on ihan riittävästi lainaa. Pitää olla varautunut korkojen nousuun, muihin asumismenoihin ja yllättäviin menoihin. Eikä ole mukavaa joutua laskemaan joka senttiä seuraavien 30 vuoden ajan. Ja tuollaisessa tilanteessa tuskin saatte juuri mitään säästöön, joten olette pulassa, jos toinen teistä esim. sairastuu pitemmäksi ajaksi tai joutuu työttömäksi.
Kerro, paljonko netto ja onko autoa, paljonko vastike jne., niin voi kommentoida tarkemmin.
saman verran menee rahaa vuokraankin, joten järkevämpää on omaa maksaa.
Jos teillä ei ole muuta velkaa, autoa tms. kallista niin mikä ettei.
mulla asunto maksoi vuonna 2001 65 000 e, ja vielä on maksettavaa n. 55 00 e. Ja bruttotuloni ovat 3300 ja netto 2200.
On kyllä kiva, että kaikki raha ei mene asumismenoihin! Niihin menee nyt pyöreästi n. 600e. On mukavaa, että jää säästöön pahan päivän varalle, voi ostaa vaatteita ja matkustellakin, ja maksella vaikka rikkimenneitä kodinkoneita, lasten autokouluja, vuorotteluvapaita...:-)